Hur ofta tvättar du din landsvägscykel?

Jonnaa

Medlem
Hej!
Ny cykelägare här,
Hur ofta tvättar ni er landsvägscykel?
Jag bor i Skåne, cyklar inte i direkt regn men kan bli lite skitigt ändå.

Hur ska jag underhålla min cykel? fixa med kedja?
Vad är era rutiner för att hålla cykeln i trim?

Tack på förhand!

Har fuskvaxad kedja (bara droppvax från en flaska), brukar ta ett par universal städservetter och torka av den ungefär varannan vecka. Sen sätter jag på nytt vax över natten.

Själva ramen, hjulen osv, tvättar jag med en mjuk svamp, varmt vatten och såpa/tvättmedel för cykel när det börjar bli dags. Tex nu ser jag lite grusdamm och pollen på min svarta pärla. Så nu snart är det dags igen.

Kör en landsvägscykel mestadels i torrt väder, inget off road på grus eller lera.

Ja, beror ju på hur pedant man är, och om det cyklas i regn. Bra om man sparar gamla klädtrasor, och torkar av kedjan o kassetten en gång i veckan, eller direkt efter en regntur. Smörj kedja, o torka av varje vecka. Smörj med regnfast smörja om det blir regn.

Det är även bra att varje år vaxa cykeln(med bilvax), samt smörja alla "plast" saker med lämpligt medel -> blir då enkelt att tvätta och få finish.

Kedjan är ju den del, som har mest "friktion", jämfört med alla andra lager tillsammans. Så den behöver grundrengöras ibland. Den behöver även bytas när den är för "lång", eller att man byter och sliper grundrengöring.

Då du mest cyklar i finvänder och landsväg, så grundrengöring av kedjan någon gång per säsong, byte kanske vart annat, vart tredje år. (Hur kedjan slits, beror mest på hur smutsig den(med fint sand) är och hur många mil man kör per säsong). Byter man kedjan i god tid, så klarar sig kassett o klingor länge.

landsvägscykling är för mig godväderscykling. torkar av med en fuktad trasa någon gång.

cykeln blir dammigare av att stå i garaget än smutsig av användning.

iom vax behöver kedjan och drivlinan i princip aldrig rengöras.

pendlarcyklarna behöver tvättas några gånger årligen, knappast oftare, iom egolapp. mtb kan bli rejält grisig. viktigt aldrig aldrig utsätta nav och vevparti för sprayad avfettning och eller vatten med högt tryck.

Tvättar när det behövs, kan bli efter varje tur eller så går det flera veckor, allt beror på vädret.
Kedjan kan man se över till och från så den är smord och hyggligt ren.

Senast ändrad:
Landsväg i Skåne smutsar ju knappast ner en cykel men framåt höstkanten är det säkert bra att tvätta. Kör du hela vintern oftare såklart.
Kedjan däremot kan med fördel torkas av med en mjuk bomullstrasa (läs:kasserad lakan) efter rundan. Och efter att den fått smörj.

Jag tvättar pendlarräsern ca en gång på våren och en gång på hösten. Orkar inte pilla med att hålla kedjan kladdfri längre heller, så kletar mest på lite olja. Har visst tappat respekten för sporten..
Är mest glad att jag lyckas cykla några timmar då och då!
Börja raka benen, så ska allt vara dig förlåtet.

Tack alla för svar! :D Har varit fint väder och inte så mycket mer än damm.
Blev lite orolig om det var något som behövdes göras efter varje gång (förutom om det varit blött och salt på vägarna som ska sköljas av).

Tack alla :)

Jag tvättar sällan saker men eftersom jag ibland cyklar just landsväg i grupp känner jag mig tvungen att tvätta cykeln då och då. Några gånger per år. Att tvätta själva cykeln anser jag vara ganska meningslöst men drivlinan är nog bra att tvätta ibland.

När jag åker rando i snabbgrupp är cykeln väldigt grisig efteråt. Sportdryck, flapjacks, oljor, vägdamm, svett och snor i skön förening. Då tvättar jag av den.

Tvättar när den är smutsig. Är den bara dammig, så spolar jag av den med trädgårdsslangen.
Smörjer och torkar av kedjan oftare.

Tillbaka
Topp