Hur otacksam kan man vara?

Minna

Ny medlem
Anda sedan jag borjade cykla mountain bike tre ar sedan har jag cyklat intensivt och passionerat, glomt tid och rum. Jag ar aldrig hemma forutom for att sova, jag ar alltid ute antingen med min hund eller med min cykel.

Julen 1,5 ar sedan blev jag och min eh .. "hardtail" Gary Fisher pakorda. Garys ram blev skadad och cykelaffar efter cykelaffar rekommenderade mig starkt att kopa en ny ram, att det var farligt att fortsatta cykla med den gamla. Jag vagrade, envisades att om jag kande mig skraj att cykla sa var det antagligen fortfarande den psykologiska chocken att nastan do.

Sa akte jag till Marocko och hyrde cykel. Hade aldrig cyklat andra cyklar an Gary.

Och jag insag att det var dags for en ny ram.

Sa jag kopte en helt ny cykel.

Och jag kopte en Specialized S-works.

Och jag ar inte imponerad.

Jag saknar Gary.

:((

Visst ar det val hemskt? Denna cykel som kostar en halv formogenhet, i handerna pa en blondin som varken
forstar, inser eller uppskattar detta tekniska mirakel.

Detta har samtidigt fatt mig att undra .. finns det inte en grans for hur mycket pengar man kan betala for en cykel for att fa kvalitet? Ar det som med klader, man betalar for market mer an for grejorna?

Det vore kul att veta om det ar nagra har som anser sig vara bara "hardtail"-cyklister versus "full suspension"-cyklister (argh, ledsen, men jag vet inte vad det heter pa svenska) och vad ni i sa fall baserar ert val pa?

Och framfor allt, kan ni ge mig psykologiskt rad (skratta inte!) hur jag kan lara mig att uppskatta min nya cykel mer? Sa bedrovligt att manniskor kommer fram och beundrar och undrar .. och allt jag kan ge dem ar en liten grimas.

Jag ar en sa otacksam cykelagare. :((

Ang S-works: Har provhojat den 3-4 mil i lätt/medelsvår XC, inte heller imponerad, tycker inte den reagerar tillräckligt snabbt, blir helt enkelt inte lika följsam i naturen. Tror det är tekniskt omöjligt att få automatiska lock-out system att tillgodose perfektionistens krav på HT OCH FS. Detta är ju givetvis min subjektiva bedömning efter denna enstaka tur...

Ang HT-FS filosofi: HT rules på lätt/medelsvår XC!

Senast redigerad av en moderator:
Är det så att din Gary hade en geometri som passade dig mycket bra och Specializeds geometri passar dig sämre helt enkelt? Specialized har ett bra rykte som kvalitetscyklar och om de inte skulle råka passa just dig som köpt en är det ju lite olyckligt, inte otacksamt. Exakt vad är du inte gillar? Är det så enkelt att dämparna inte är korrekt inställda för dig? Är det bara psykologiskt kan det bli svårt. Byta lite prylar kanske till något som du gillar mer, tex ny sadel, styre eller liknande?

Kör själv heldämpat vilket jag tänker fortsätta med. Däremot skulle jag gärna vilja ha en hardtail också men jag prioriterar inte det just nu. Känner mig alltså som en FS-cyklist. Gillar att cykla på i stökig terräng och då har man lite nytta av heldämpat, mer komfort och bättre kontroll.

Cykling blir ju alltid roligare när man köper dyra saker ;)

Allvarligt talat så kan det vara så att cykeln inte passar dig helt enkelt. Jag är rätt stor och tung men har alltid gillat "för små" styva rama och "hatar" FS-ramar. HT passar helt enkelt mig bättre även om jag troligen skulle ha mindre ont i handlederna efter 5h i sadeln på en FS. Det kan också vara så att handlaren inte tog hänsyn till att du är tjej och lurade på dig en ram med geometri som är olämplig för dig. En bra cykel kan då bli okörbar som ett ånglok i skogen för dig. Jag hade en gång en Merida som helt enkelt vägrade svänga. Efter den blev det en GF procaliber och cyklingen blev som förbytt.

Ångra inte investerigen men åk runt hos seriösa handlare (Var bor du, så kan man ge lite tips) och pröva olika alternativ. Du behöver ju inte byta hela cykeln om du köpt fel, utan endast ramen.

Helt superberättigad fråga Crossmax äger! Epic-FSR heter kanske den modellen jag provhojade, borde kollat. Det var i alla fall den modellen m FOX Brain-dämparen bak...

Wow .. visste inte att den fanns som hardtail. *grimas* Jag har en EPIC antar jag ... eh .. hehe .. full suspension i alla fall.

Rabalder, onskar jag hade haft ditt tankesatt om HT/FS perfektionister. Jag har mycket hoga krav pa allt, och skulle kanske ha satt mig ner och tankt igenom forran jag kopte ny cykel. Men jag har aldrig varit sarskilt petig nar det galler bilar, sa tankte att jag inte var erfaren cyklist nog for att ha nagon asikt nar det galler cykel heller.

iMats, tror att cykeln ar justerad efter mig, atminstone ger cykelkillen sken av att vara proffsig. Men samtidigt, har hort att den skall ligga som gjuten mot marken .. jag tycker tvartom att den ar mer flamsig an Gary. Och annorlunda geometri? Jo. Med Gary kande jag mig som en Minna med tva hjul. Extra smalt styre, vi cyklade overallt. Liten ram. Med S-works kanner jag mig som en elefant i jamforelse. Bekvamare, ja, mycket kullersten harnere och jag marker att jag cyklar langre och snabbare. Anda kanns det inte "bra". Har en mer uppratt cykelstallning med S-works, vilket jag valde medvetet. Med Gary fick jag sa oerhort ont i nacken och huvudet efterat, samt kraschade ofta over styret da jag har en harlig akut-reflex i vanster hand som ar svar att kontrollera. *grimas* Med S-works och diskbromsar funkar det lite battre, och jag hinner slappa frambromsen innan jag flyger over.

Hm .. det slog mig precis .. vagar jag pasta att S-works ar *trakig*? Bekvam, ja .. men fy vad trakig ..

/Minna

Är själv lite orolig för att byta ram just pga. det som jag anar ligger till grund för den här tråden och som ething skriver om. Att man helt enkelt inte får något som passar en... Det kan ju vara lite tråkigt om man lägger ut mycket pengar på tex. en ram.

Fast det kan ju vara så enkla saker som att styrstammen har "fel" längd eller att styret har en annan vinkel / rise. Vad vet jag men något sådant kan det ju vara som hindrar dig (Minna) från att trivas med hojen.

Att bara uppgradera en liten pryl typ en carbon-spacer kan ju få helt oanade effekter! ;)

Ething,

Palurad nagot som inte passar mig? What else is new .. *grumpy* .. det ar val det enda det handlar om, att salja grejor. Jag gillar att bo harnere, men fa saljare ar proffsiga med saljarmoral. Hm .. enda sattet att veta vad som passar mig ar val att cykla mer, och olika cyklar .. och lara mig av erfarenhet?

Man kan se det som så att du inte utnyttjar din nuvarande hojs kapacitet o att den därför känns tråkig. Hur som helst så är det en bra hoj du har nu, men det skiljer ju sig en del från GF-hardtail kan ja tänka. Tycker du ska ge din nya kamratskap en ärlig chans, prova o ändra lite inställningar här o var. Mitt subjektiva tyckande efter provcyklingen skall du taga medels nypa salt.

Hm .. det finns ingen tidigare trad eller lank nagonstans dar jag kan lasa om olika slags installningar jag kan leka med? *hoppfull*

Minna: Var inlägget humoristiskt (smileyn) eller allvarligt? Aja hursomhelst ett mellanlägg mellan stam och styrlager i kolfiber...

Forlat, det var en allvarlig smiley for en blondin med STORA BLA OGON. Jag tror jag far kolla in min cykelbok, for jag vet inte vad stam och styrlager ar heller. Allvarligt. :)

Stamen är den del som sitter fast i styret och i gaffelröret som sitterfast i gaffeln. Där gaffelröret går genom ramen är det lagrat med styrlagret så att det ska gå lätt att styra...

Men men. Lite saker man kan laborera med är ju dämparna (preload, rebound, byta olja, mer/mindre luft osv.) för att få cykeln att bete sig lite kvickare eller långsammare när det skumpar... Sen kan man ju reglera höjden på styret genom att tabort spacers eller sätta dit (om det går) alternativt byta styre med mer / mindre rise... Kort sagt finns det mycket man kan ändra på!

Bra sätt att lära sig om MTB: Prenumerera på cykeltidningen Kadens, läsa recensioner på diverse ställen på nätet, fråga cykelhandlare/mekaniker, gå m i cykelklubb (man behöver inte vara proffs!)

Du (Minna) kan ju kolla på <http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp> och mäta
kroppens mått och knappa in dom och få dom rätta måtten på ram, styrtapp mm.
Sedan är det bara att jämföra...

Forlat igen. Bor i Belgien. "har nere" :) Prenumerar pa mtb tidning har nere sedan tva ar, men tycker inte jag lar mig nagonting. Trots att jag garna vill kunna mina saker, speciellt som tjej i en kill-dominerad varld, sa ar mitt talamod lika med noll. Men har lart mig vad bromsklossar och jockeywheels ar, och att det behover bytas ibland! *skratt* Larde mig det nar jag cyklade i bergen, the hard way .. sa min "reservlada" jag har med mig pa cykelturer vaxer stadigt men sakert .. och har kunnat hjalpa manga mindre utrustade cykel-vanner pa sparet .. kul!

Om du har din gamla Gary kvar, kan du ju alltid flytta över styre, styrstam, sadel till din nya hoj.. så du känner dig mer hemma... det tror jag kan hjälpa en hel del! När jag kraschade min Avanti och köpte en Trek, flyttade jag genast över styret... och genast kände man sig mycket mer hemma!!

Minna : Gå tillbaka där du köpte cykeln, de borde hjälpa dig med sådana saker.

Inställningarna du kan leka med är ju annars : Känligheten för när dämpningen ska bli aktiv.(IQ) De flesta jag vet har den på det känsligaste eller lite från detta läget. Det innebär att den kommer "låsa upp" för mindre stötar och förbli aktiv längre än om du har den mera ställd mot det okänsliga hållet.

Lufttrycket: Dämparen ska sjunka ihop ca 1/3 del när du sitter på ´cykeln i normal ställning, hur man gör detta på en cykel med Brain-dämpare vet jag dock inte, borde stå i intruktionsboken.

Returen: Bör ställas lagom, så du känner att cykeln inte vill "kasta av dig" när dämparen återgår till full längd efter en fjädringrörelse medans för långsam retur gör att dämparen packar ihop sig vid många snabba hinder vilket resulterar i att den slår igenom.

När du testar, så ändra bara en inställning åt gången och memorera de gamla inställningarna så du har något att utgå ifrån om du skruvar bort dig.

Hoppas det var till någon hjälp iaf !!

Du kan även testa på detta forum, där det bara diskuteras Specialized

<http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?s=&daysprune=&f=7>

/ M

Vilde Ville, Mattias, allihop .. *tack* .. ska smalta detta och se vad jag vagar mig pa. Sa synd, raknar inte med att komma i synk med cykeln infor FMT, men .. jag blir nog inte sist i alla fall, det ar mitt enda mal. :)

Rabalder och Crossmax, ni har alldeles ratt med EU. Byrakrat, mindre. Jobbar med datafiler som innehaller svenska oversattningar av EU-dokument. Inget avancerat. Halkade in pa ett bananskal for de behovde fylla sin svenska EU-kvot av personal, stannar nufortiden mest for att jag gillar landet. Ett j-a land, men jag alskar det, battre kan jag inte forklara. Billigare att bo har, billigare att leva, ligger geografiskt nara till mycket roligt, fast jag har inte rest sa mycket .. forran jag borjade cykla vill saga.

Startade cykel-klubb har nere .. www.bigM.be .. bilder pa bigm.fotopic.net ... Mycket viktigare an mitt jobb! :)

Allvarligt talat, byt cykel medans den fortfarande är ny och du kan få ett vettigt pris för den. Trivs du inte med hojen så trivs du inte. Din Gary Fisher passade dig tydligen perfekt, försök få tag på en som har samma geometri.

Och glöm det där rådet om att prenna på Kadens, om du bor utomlands så är du nog kunnig i fler språk än svenska och kan säkert tillgodogöra dig innehållet i en riktig cykeltidning ;-)

Minna: det behövs inte fler cyklande datanördar därnere? Är lite less på Sverige ibland... särskilt när temperaturen pendlar mellan +1 och +15. Vill ha antingen vinter eller sommar. Inget däremmelan ;~)

Tycker Belgien är dyrt varje gång jag är där (45:- för en tub tandkräm!) men ölen är i alla fall OK. Och var cyklar man MTB i Bryssel? Det finns ju bara en park och ingen skog eller höjdskillnader!

Till cykeln: Det låter som om att du lider av samma dilemma som fick mig att avstå FS. Längre bekvämare ram, högre styre, flackare vinklar etc. En del går att åtgärda, annat är svårare. Till att börja med skulle jag (om det går) ta tid och kolla hur fort det går jämfört med gamla cykeln. Det är ju möjligt att du jobbar mindre och får ut mer (hela tanken med FS). Vetskapen om detta brukar hjälpa. Annars är det kanske en lägre styrstam och ett rakt styre som gäller. Ett smalare styre kan också ge en kvickare respons. Kortare slaglängd på gaffeln om det går ger brantare styrvinkel o.s.v. Pröva en sak i taget tills du hittar vad du gillar

kan ju vara så att geometrin på S-works hojen inte är riktigt din smak...gary cykeln passade kanske bättre just därför...det kan ju också vara så att den känns ovan i början eftersom det är en full suspension - om det nu var så att gary'n inte var det.

sjäv har jag en 2002:a S-works M5 fulldämpad och tycker den är kanon!

Hej Minna! En idé skulle ju kunna vara att du försöker ta reda på vad skillnaderna är mellan din saliga Gary och Specialized:en. Om du har kvar cykeln så kan du ju försöka mäta saker som t.ex. höjd på styret och sadel över marken samt längden mellan sadeln och styret. Om du kommer fram till att du (till exempel) hade styret högre på Gary så skulle du kunna testa och se om det känns bättre att höja styret på din Specialized. Istället för att bara testa blint menar jag alltså. Om du inte har kvar cykeln så kan säkert ett dussin gentlemen här på forumet förse dig med precis de uppgifter du behöver om din gamle Gary. Jag tyckte att min cykel blev otroligt mycket roligare att köra nerför med ett riserstyre t.ex. (som jag skaffade av en helt annan anledning).

Mycket är det en vanesak också tror jag. Jag prövade två cyklar idag av dem som jag var ute och cyklade med, och vad kan jag säga - Hemma är bäst! :-) (Och då var det inte på något sätt dåliga cyklar, tvärtom)

Misstänker att det var en Gary med Genesis/genesisters geometri vilket innebär ett långt topprör och kort styrstam, byter man då till en Specialized med en kort ram och lång styrstam så blir cykeln långsam och seg i jämförelse. Jag skulle tro att en kort styrstam skulle göra susen, hur lång är den du har nu mätt från centrum av styrröret till centrum av styret? Har du kvar din gamla cykel mät på den också, det skulle inte förvåna mig om den är någon/några centimeter kortare! Är det så borde du kunna ändra cykeln från en långsam elefant till en kvick (valfritt djungeldjur snabbare än en elefant) genom ett styrstams byte;-) Det här är ju bara spekulationer men det är nog värt att kolla upp för jag tror att det går att fixa till din dyrköpta cykel utan att du ska behöva göra dig av med den!

Måste säga (sitter på jobbdatorn, så nu har jag å, ä, ö) att jag blir nästan rörd av alla era svar. Förutom min egen klubb så uppfattar jag de flesta belgiska mountain bikare här som lite elitiska, och jag får inte alltid svar på mina frågor på belgiska fora.

Ska definitivt sparka mig där bak och göra lite mätningar. Har kvar Gary, med slicks där bak sitter den fastmonterad på rollers .. men jag har kvar honom i reserv om något skulle hända min S-works, så att jag kan fortsätta att cykla.

Anders G, ja .. det är en genesis geometri (Hardtail Gary Fisher Mt Tam), kul att du säger att en S-works blir seg i jämförelse. Frågan är, är det en illusion, eller blir den/jag verkligen segare och långsammare?

Jag tror inte jag är långsammare, snarare tvärtom, men svårt att mäta. Även om jag för noggrann dagbok, lekte ett tag även med en Polar 720, så slår jag mina personbästa hela tiden. Är i en "växande" cykelperiod.

Smalare styre ger kvickare respons? Härligt! När jag köpte cykeln ville jag omedelbart kapa styret till samma bredd som Gary, men cykelkillen avrådde mig, bad mig cykla ett tag först. Tyckte det lät ok. Men har flyttat in grejorna på styret och använder inte ändarna längre, så tror jag är redo för att kapa trots allt.

Kortare styrstam har jag nosat på, men skall definitivt kolla närmare på det, och börja med att byta ut det efter att ha kapat styret.

Ething, lokala skogen är stor nog för att hålla de flesta av oss igång under veckorna. 1,6 hektar, inte mycket stigar, men jag har lagt upp loopar på upp till 80km. Inga stora höjdskillnader, nej, men bra workout trots allt, och en superb skog att cykla i vintertid. På helgerna tar vi oss vanligtvis ut till olike cykelturer som organiseras. Har en av de bättre spåren bara 10k hemifrån (bor strax utanför Bryssel). Och vi åker ut en del helger, åker utomlands etc etc. Belgien är inte stort, och berg ligger inom räckhåll (1h för belgiska Ardennerna, 3-4 timmar för franska Jura-bergen, 6-8 timmar för Alperna).

Billigare i Sverige trots allt? Jag kan faktiskt inte uttala mig, har inte varit hemma ordentligt de senaste sex åren, och inte alls de senaste tre, men jag hör hur kollegorna grymtar varje gång de kommer tillbaka till jobbet. Men, det har nog blivit dyrare här, och högre priser förväntas i och med utvidgningen med ytterligare 10 länder ..

Bruse, kolla med arbetsförmedlingen, de måste kunna ge dig en länk på nätet där alla tjänster utannonseras (annars får du återkomma så får jag forska lite ..). Just nu figurerar en annonsering för nätverkstekniker, men den är intern så den kan du inte söka. Jag vet inte var de externa finns någonstans. Jag har inte världens bästa lön trots att jag jobbar här nere, jag kan hitta bättre avlönade jobb i Sverige, men jag kan "avancera" om jag vill (har blivit erbjuden jobb flera gånger på helpline .. men de nissarna har så dåligt rykte ..) .. än så länge trivs jag dock på sekreterarnivå. Mitt jobb ger mig tillfälle att leka mycket med datorer och vba programmering. Helt juste! :) Vädret å andra sidan är inte alltid så toppen. Kortare vinter, men mera regn, så se upp så du inte jagar in i fel kaninhål. Men, geografiskt har du ju fler, snabbare valmöjligheter än i Sverige. Eftersom jag inte skaffade bil förrän några månader sedan har jag inte kommit igång riktigt, men har mycket planer inför nästa sommar.

Oj, detta blev långt. Kanske ska titta på jobbet lite grann …

Minna : Jag tycker du ska testa med en kortare styrstam, cykeln blir mycket mer direktstyrd då. Jag hade oxå en Gary Fisher förut, fast en Sugar 3:a,då den ramen sprack så köpte jag en Specialized Fsr-xc.
Flyttade över grejerna från Garyn och tro mig, med 60 mm Styrstam istället för 110 mm som satt på Specialized èn från början så känns den mycket kvickare och svarar direkt när man svänger.
Livligare helt enkelt.

Tycker du ska testa detta innan du gör något annat !

/ M

Det är ingen illusion att cykeln blir segare i styrningen, det blir så pga att du måste göra längre rörelser med armarna för att cykeln ska styra lika mycket som med en kortare stam samma gäller för ett smalare styre. Det krävs mindre rörelse vid handtaget ju kortare stam och smalare styre du har. Däremot kan du mycket väl vara snabbare över en viss sträcka på den nya cykeln än på den gamla, främst i stökig terräng och när du börjar bli trött så tjänar man på bakdämpningen. Dvs att cykeln känns seg att åka på gär den inte nödvändigtvis långsamare över en viss sträcka!

Tillbaka
Topp