Hur överlever jag (bäst) pendlingen genom Stockholm centrum?

MikaelL2016

Aktiv medlem
Hej,
Jag har blivit sugen på att börja cykelpendla igen då jag befinner mig i en livssituation där jag har väldigt svårt att hitta tid för konditionsträning då jag har små barn, tidskrävande jobb etc dvs säkert samma orsaker varför många andra cykelpendlar i träningssyfte. Jag upplever avståndet till jobbet(25-30km) som ganska optimal till cykelpendling ett par gånger i veckan och bra extra träning utöver min MTB runda varje vecka. Men det enda problemet är att jag skulle pendla från Täby till Sickla vilket innebär att jag måste jag cykla igenom Stockholm centrum som jag upplever som ett ganska skrämmande ställe för cykling. Det är orsaken varför jag inte cykelpendlar idag.

Jag pendlade till Sickla några månader från min tidigare bostad för några år sedan, som innebar ungefär samma rutt fast då cyklade jag via Stora Skuggan - Humlegården - Stureplan - Blasieholmen -Gamla stan -Londonviadukten etc. Jag slutade cykelpendla efter att jag haft några ”nära döden” upplevelser i Stockholm centrum med framför allt vissa yrkeschaufförer som tydligen inte behöver använda sidospeglar, vrida på huvudet och har förkörsrätt i alla lägen etc etc…

Men det måste finnas massor av er som kör samma rutt varje dag och tycker att det är inga problem att köra igenom centrum. Har ni några heta tips när det gäller ruttvalet, cykelvägar, överlevnadstips och kanske t.o.m. tips om ”gömda pärlor” när det gäller rutter(några extra km är inga problem då träning är huvudsyftet)?

Tacksam för alla eventuella svar…eller om någon hänvisar till en bra tråd som jag inte lyckades hitta med sök funktionen. :-)

Ps. vad brukar ni köra för cykel som kör genom centrum? Typ cyclocross, hybrid(Specilized Sirrus etc)? Varför är en sådan cykel bäst för min överlevnad men bra i träningssyfte? ;-)

Jag cyklade två somrar såhär: Stadion - nerför hela sturegatan - stureplan - hamngatan - in mellan chinateatern och Berzelii - kungsträdgården - skeppsbron och sen raka vägen mot Sickla etc. Detta kan man ju notera att detta var på sommaren så det var rätt lugnt i stan.. Och jag hade ingen alls brådska då jag cyklade på en gammal skitcykel innan intresset vaknade. Använde rödljusövergångställen där det fanns, te.x för att korsa hamngatan. Nu jobbar jag inte kvar vid Stadion så behöver bara cykla fram till Danvikstull sen är jag framme (slipper stan :))

"Övning ger färdighet". Efter några veckors pendling kommer det att kännas mycket bättre. Man lär sig läsa trafiken och känner igen situationer när det är läge att köra defensivt. Köra i träningsfart är att be om trubbel!
Jag cyklar Täby-Slussen varje dag. Till jpbbet kör jag Roslagsgatan-Birger Jarlsgatan-Norrlandsgatan-Kungsträdgårdsgatan-Skeppsbron. På morgonen vid 7:30-7:45 ingen större trafik och få incidenter. Hem: Skeppsbron-Kungsträdgårdsgatan-Arsenalsgatan-Nybroplan och Birger Jarlsgatan hela vägen till Roslagstull. Här gäller det att hålla tungan i rätt mun på många ställlen men rädd är jag aldrig. Arsenalsgatan Roul Wallenbergs torg är hemsk med byggen och oklar/obefintlig uppdelning mellan gångare och cyklister.
Som de flesta andra pendlare upplevar jag att incidenterna med fotgängare är mycket mera vanligt förekommande än dito med bilister.

Ett tips är ju att försöka passera genom stan så tidigt eller sent som möjligt och undvika att cykla när alla andra också ska till sina jobb. Om man kan missa rush hour så minskar antalet incidenter betydligt. Man lär sig också sin pendlingsväg efter ett tag och vet var de farliga avsnitten finns, mkt handlar ju om dålig infrastruktur och knasiga lösningar som inte är byggda ur ett cyklistperpektiv. Men bra vardagsmotion väger upp i min bok.
Jag kör cyklocross som sommarcykelpendlare och har en hybrid som vinterpendlare.

Kände precis som du för att cykla genom centrala Stockholm men bestämde mig förra året för att testa några gånger och tycker att det ändå funkar riktigt. Har 28km enkelväg från Nacka till Kista och pendlar 2-3 dagar i veckan från april till oktober.
Har klarat mig utan några direkta incidenter och har ställt in mig på att sträckan genom stan tar lite extra tid ingen ide att hets där. Sen kan man trycka på och kör slut på sig utanför tullarna istället.
Kör med en gammal Cannondale racer vilket funkar utmärk men skulle gärna haft skivbromsar för bättre verkan och bromsklossarna slits väldigt fort i stan.

Var försiktig, läs trafiken, räkna med att ingen gör det du tror/tycker dom borde...

Ta det lugnt!!!!! Träna inte i city. Visa hänsyn.

Kommer grejer från alla håll, som att spela dataspel, som min kollega sa :-)

Man vänjer sig så klart, men jag tycker fortfarande det kan vara läskigt. Mer nu än för 15-20 år sedan när det knappt fanns andra cyklister :-)

Edit: racer om torrt och inte grus, hybrid om dubbdäck, cross annars.

Senast ändrad:
Det allra bästa tipset är att vara ute när det inte är rusningstrafik. Att gå upp och rulla in mot staden vid 6-tiden på morgonen är det bästa tipset. Tidigt på morgonen är det inga bilister som är stressade, du blir alltid framsläppt och alla är glada :-)

Jag cyklar i stan varje dag och är aldrig rädd, men man måste cykla med marginaler. Jag gillar ganska upprätt sittställning och brett styre för översikt och kontroll, så jag kör på en helstel 29a.

Utgå från att du har Harry Potters osynlighetsmantel på dig och att ingen ser dig. Håll goda marginaler till alla, inklusive alla som går intill och på cykelbanorna. Skeppbron och Birger Jarlsgatan har ganska bra cykelbanor. Cykla fort kan man som sagt göra utanför tullarna.

Och ha ett trevligt leende över för allt och alla som kanske stör en ostörd pendling genom stan. Mycket roligare med mänsklig kontakt än att stressa.

Utgå från att alla kör/cyklar/går som idioter. Även du själv.
Cykla defensivt och lägg på marginaler så att inte något av puckona ovan ställer till med något.
Hjälp till att göra trafiken smidigare för alla.
Sänk tempot och förväntningarna när du passerar tullarna.
Det är alltid bättre att komma hem till familjen än att sätta ett KOM, vinna en rödljusspurt etc.

Tack för många bra tips. Verkar som att jag är inte ensam med att ha lite rädsla eller respekt för farorna för att cykla genom stan. Om man skulle sammanfatta allt ovan så låter som att nyckeln är att man skall ha en hälsosam respekt till alla olika trafikanter och människor i rörelse när man cyklar genom stan och inte ha bråttom.

Dessvärre kan jag inte välja tiderna när jag cyklar så der får bli rusningstrafik så det gäller bara att anpassa sig.

Tack igen!

Testa dig fram lite för att hitta en vettig väg utan knepigheter, kanske tar lite längre tid men klart skönare.

bsandborgh skriver:
"Hem: Skeppsbron-Kungsträdgårdsgatan-Arsenalsgatan-Nybroplan och Birger Jarlsgatan hela vägen till Roslagstull. Här gäller det att hålla tungan i rätt mun på många ställen men rädd är jag aldrig. Arsenalsgatan Raoul Wallenbergs torg är hemsk med byggen och oklar/obefintlig uppdelning mellan gångare och cyklister."

Kan bara instämma i att det nu, och året ut, är kaoz på Arsleanalsgatan p.g.a ovan nämnda orsaker. Ett tips är att direkt efter Strömbron ta höger, höger på Södra Blasieholmshamnen, vänster Hovslagargatan, vänster Nybrokajen. Sen går det attt sikta rakt mot Roslagstull, eller t.ex ta Sibylleg till Valhallavägen, eller omvägen via Strandvägen/Gärdet/Ropsten till Lill-Jansskogen/Frescati.

mamme1 sa:
eller omvägen via Strandvägen/Gärdet/Ropsten till Lill-Jansskogen/Frescati.

+1 på den

Men går även att från Strandvägen köra upp till slutet av Valhallavägen (rondell), in på Gärdet bakom Filmhuset, Askrikegatan till Erik Dahlbergsgatan (höger), sen rakt över Lidingövägen till Storängsvägen (smalnar till GC-bana en bit) sen Södra och Norra Fiskartorpsvägen och ut norr om Naturhistoriska (vid Lappis)...

Väldigt lite/ingen biltrafik, lika kort väg från Gärdet, och vacker väg...

Vägnätet för cyklister verkar vara ganska bra i Stockholm med tanke på alla möjliga vägar från a till b.

Jag pendlade Spånga-Söder så vi åker i princip samma väg igenom centrum. Jag körde på rätt rejält, snittade c:a 29-30km/h till jobbet och var aldrig nära en olycka, såvitt jag vet då. Däremot fick jag foten överkörd av en taxi när jag stod stilla vid en korsning och faktiskt väntade på att få komma över. Cyklade in från Solnavägen->Torsgatan sen förbi centralstationen där de målat så fina cykelbanor mitt i vägen som ALLA respekterar, absolut inga parkerade bilar någonstans eller farliga utfarter heller. Mosade på den sträckan svagt utför, c:a 40-45km/h som snabbast i medvind, lite lugnare förbi stationen där det är så mkt trafik. Det är mkt rödljus, men många kan man passera om man är lite finurlig, cykla upp på cykelbanan/trottoaren och sen ut på vägen igen så har du faktiskt inte kört brutit mot lagen där.
Sen Vasagatan-Vasabron->Munkbroleden (håll nära vattnet). Ta dig igenom slusshelvetet (lycka till) sen ut på cykelbanan bredvid 222;an. Jag cyklade sen in på Folkungagatan så efter den vet jag inte hur du gör.

Det var några år sedan, typ 4 år sen så en del kanske har ändrats, jag vet att jag hade 2 olika vägar på söder också, en mer direkt mot slussen men den kommer jag inte ihåg.

Det gäller att kunna hålla upp blicken och förutse/sålla bort och fokusera på stora/farliga saker. Håll farten uppe, stannar du så dör du ungefär så kändes det när jag cyklade.

tobiascyklar sa:
Kommer grejer från alla håll, som att spela dataspel, som min kollega sa :-)
.

Och man är inne på sista livet, 23% i health, 5% armor, det finns inga checkpoints eller saved games. :(
Gamla NES var en bra skola inför verkliga livet.

Knuppe sa:
Det är mkt rödljus, men många kan man passera om man är lite finurlig, cykla upp på cykelbanan/trottoaren och sen ut på vägen igen så har du faktiskt inte kört brutit mot lagen där.

Brutit mot lagen har man fortfarande gjort iochmed att man cyklat på fel vägbana (trottoar). Däremot har man gått från att riskera 1500 kr i böter ner till 500 kr - om polisen inte håller med dig och inte hittar (på) andra förseelser.

Senast ändrad:
Nu var det rätt länge sedan jag lämnade ärans och hjältarnas stad, men man får ju ändå bekanta sig med den "intressanta" trafiksituationen där när man hälsar på päronen i Täby. Och lite Streetview-cykling är ju alltid roligt. Personligen skulle jag satsa på att undvika Skeppsbron/Munkbroleden och Slussen-infernot och istället sikta in mig på Västerbron, vilket bara blir cirka 3 km längre. Typ Sankt Eriksgatan, Västerbron, utmed Årstaviken, Hammarby allé.

Allmänna råd kring citycykling: Försök att ligga 10–20 sekunder före verkligheten. Ha klart för dig vart du ska, försök lista ut vart andra ska, och var beredd på att de ändrar sig i sista sekund. Håll ett extra öga på turistbussar, lastbilar, taxibilar och white van men. De första två gör extra ont, och de sista två är extra kriminella. Undvik dörrzonen. Kör tydligt, förutsägbart och med självförtroende. Ta plats. Var snäll. Ha kul.

Det är aldrig fel att ha lyse, hur ljust det än är ute. Folk är mycket bättre på att se ljus i rörelse än bara rörelse. Lys starkt, men inte bländande eller blinkande. Plöj lamptråden https://happyride.se/forum/read.php/1/2775330 eller gör som jag säger och satsa på B+M Ixon IQ Premium och nåt bra där bak. :)

Cykeltyp är alltid ett personligt val, men själv kör jag CX till och från jobbet hela året. Upplever att bockstyre ger större möjlighet att anpassa sittställning efter situation. Beroende på däckval kan man också få helt olika egenskaper (dubb för trist men trygg vinterpendling, slicks när man vill rulla på lite, mönstrat när man vill gegga ner sig lite eller slippa oroa sig för normal svensk vägstandard).

Och glöm inte att bikta dig i pendlartråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/2814076

lugnast trafikmässigt e nog den som dans beskriver o e riktigt vacker väg som ger energi i pendlandet sen cykelvalet e ju vad du själv föredrar men gällande stadstrafiken så är valfri modell som passar din sittstil som har skivbromsar att föredra

Tack för tipset! Håller med att Dans förslag med stora skuggan + gärdet låter mycket bra! Jag körde den där vägen innan men istället för gärdet cyklade jag via stadion och humlegården som var den mest livsfarliga biten på vägen.

Den andra farliga biten för 2-3år sedan var på morgonen när man hade alla cykelpendlare med träningsambition som kom från Nacka och åkte nedförsbacke via londonviadukten och körde om varandra för att slå rekordet till jobbet. Det är härligt att komma som en ensam cyklist i motströms när det kommer 3-4 cyklister mot en i 45km/h. Det var nog ett par gånger man var nära att vara tvungen att byta kalsonger efter....

LX sa:
(Massa mycket bra råd) +++++++++++11111

Dagens (värsta) incident: ska köra över sidogata, cykelöverfart, grönt ljus. Då kommer en bil vänster bakifrån, tar kurvan i 30-40 in på sidogata, mitt framför nosen. Egentligen inte farligt, sånt måste man ha koll på. Men ibland sover jag litet på morgnarna och missar att kolla, därför läskigt.

tobiascyklar, ett bra trick i korsningar där bilar kan svänga höger är att strax framför den om möjligt hålla ut nära eller till och med ut i bilfilen.

ett farligt ställe längs ts väg är den dubbelriktade cykelbanan förbi riddarhuset och gamla stans t-bana. den är olämplig på riktigt. trånga möten med adrenalinstinna alt vinglande cyklister, och full av allehanda existenser som utan uppsikt korsar cykelbanan. åk gärna skeppsbron istället, det är ett paradis i jämförelse.

Cyklar sträckan förbi Riddarhuset nästan dagligen och upplever den inte som farlig.

Med reflexväst, bra lampor och en defensiv inställning så kan riskerna minskas men att trafikmingla med SUVs och lastbilar blir nog aldrig riktigt säkert.

kais01 sa:
tobiascyklar, ett bra trick i korsningar där bilar kan svänga höger är att strax framför den om möjligt hålla ut nära eller till och med ut i bilfilen.

ett farligt ställe längs ts väg är den dubbelriktade cykelbanan förbi riddarhuset och gamla stans t-bana. den är olämplig på riktigt. trånga möten med adrenalinstinna alt vinglande cyklister, och full av allehanda existenser som utan uppsikt korsar cykelbanan. åk gärna skeppsbron istället, det är ett paradis i jämförelse.

Jo men på det här stället går cykelvägen ett par meter in på tvärgatan:
https://goo.gl/maps/TFSwiXNmh4u
Inte innerstan dock.

Farligaste stället hus nu är Slussen. Kommer du från stan och ska ut mot Nacka är det lätt att missa att det kan komma någon från södermälarstrand i full fart.

Väntar bara på att få se en jobbig cykel-cykel krock.

Tror det var eftermälet av cykel/moped-krock jag såg igår morse där. De borde sätta upp en varningsskylt om korsande trafik där. Speciellt som det inte kom trafikanter från Södermälarstrand tidigare, så man är inte beredd på det nu.

Kortast cykeltid är nog:
Lungt och fint utmed Birger Jarlsgatan, utan någon som helst hetsåkning, mestadels cykelbana, norrgående måste man nästan lägga sig i bilfil en kort sträcka fram till Stureplan. Munkbroleden är en omväg, och man måste ta det lungt här med och se upp för fotgängare som korsar men jag upplever den som säkrare än Skeppsbron söderut (även om jag inte åkt där på länge). Stadsgårdskajen var på den tiden jag cyklade där en inbjudan just till att trycka på i 40-50, även om det naturligtvis var vansinnigt, stor försiktighet vid omkörningar, så brukar det ändå vara lungt.

Vill man ha möjlighet till träning vissa sträckor (men verkligen ingen snabb väg) så kör du via Bergiusvägen/Björnnäsvägen (alt uppe i skogen utmed Lila Värtan, men där kan man inte köra fort utan att riskera att köra på löpare) , någon öppen väg utmed Husarviken, och sedan någon väg söderut. Från Kaknäsvägen går det att komma till en stig utmed vattnetsom är fin (men återigen, skymd sikt framförallt på sommaren med växtlighet så man kan inte köra så fort) man kommer ut vid Kruthuset och kan köra över den östligaste bron till Djurgården.

Jag håller med de tidigare skribenter, i kort: cykla defensivt.
- hålla goda marginaler, exempelvis kör inte för nära parkerade bilar;
- utgångpunkten i trixiga svängar och korsningar är att bilarna inte väjar för cyklister, det gäller speciellt taxibilar och skåpbilar som redan sagt men också BMW och stadsjeepar;
- lär dig känna tecknar från bilar fram och bakom dig (jag kan nästan förutse om bilen som just kört mig över kommer att svänga höger framför mig, eller om bilen som kör framför mig kommer att svänga eller stanna, fast de inte blinkade);
- ta plats i gatan när du känner att du kan åka fast mellan t.ex. den stillastående bussen framför dig och bilar bakom dig;
- etablera ögonkontakt med andra körare
- stressa inte och ha det kul (fast jag måste erkänna att det blir svårt ibland)

pero02 sa:
Farligaste stället hus nu är Slussen. Kommer du från stan och ska ut mot Nacka är det lätt att missa att det kan komma någon från södermälarstrand i full fart.

Väntar bara på att få se en jobbig cykel-cykel krock.

Finns skyltar om att anpassa farten i nerförsbacke. Dom som kommer från Nacka tittar inte ens, kör bara ut. Helt galet.

På tal om, i vintras mötte jag en gubbe med Lilleman på cykeln, på väg uppför mot enkelriktat utan lysen, på andra sidan, där bygge skymmer sikten nerför. Fullständigt galen. Tur det var vaksamma mig han mötte.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp