Hur påverkar stor sadelväska racerstyrning?

Calarity

Medlem
Har en Nishiki hybridracer nu med väska på pakethållare. Har funkat bra, men vet att cykeln skulle vara lite mindre klumpig utan den.

Funderar på att skaffa en racer/gravel och tänker då ej ha pakethållare. Funderar på att skaffa sadelväska isåfall. Vill ha en stor då för att kunna få med mig allt som jag får med idag. Funderar på en väska som bilderna bifogade. Av alla alternativ jag tittat på känner jag att detta är det som känns mest rätt, dock aldrig sett någon cyklist med en sådan väska ute på landsvägarna vad jag kommer ihåg.

Frågan är då hur en sådan hängande sadelväska påverkar styrningen och känslan i cyklingen? Någon som vet eller har erfarenheter av det?

Bilagor

• Screenshot_20211028-211650.png
    Screenshot_20211028-211650.png
    201.9 KB · Besök: 106
  • Screenshot_20211028-210321.png
    Screenshot_20211028-210321.png
    175.1 KB · Besök: 87
På/avstigning blir som sagt lite svårare, men man kan luta cykeln lite mot sig så kan det gå lättare. Träna på att trycka kraften nedåt istället för att vifta cykeln fram och tillbaka då blir det mindre svajigt.
Många på längre Randonneur lopp har motsvarande.

Tack för alla svar! Lutar åt att köra på detta. Och kanske ramväska om det behövs. Även hört att väska under sadeln faktiskt kan bidra med tyngd så att cykeln ligger ännu bättre mot marken och att det går lite fortare. Någon som kan bekräfta att det är denna sortens sadelväska som bidrar med denna effekt?

Och det är ingen som rekommenderar att faktiskt skaffa pakethållare till racer/gravel och köra med den väskan jag redan har till hybriden? Eller är det ett osmart val sett till att det kommer gå långsammare att cykla då? Är ju rätt nöjd med min setup på hybriden. Se bifogad bild.

Bilagor

• IMG_20210417_152338.jpg
    IMG_20210417_152338.jpg
    1.6 MB · Besök: 152
Det är väl inget fel på att ha en pakethållare på sin gravel, men det är ju otrendigt ;-) En lätt smidig pakethållare funkar ju jättebra. Det beror väl lite på om man vill ta bort hållaren när man inte har väska. Och hur mycket bagage man vill ha med sig. En sadelväska brukar väl toppa ur på ca 15 liter. På pakethållaren kan du väl ha mer.

Det mest trendiga är väl ändå en Talfin https://www.tailfin.cc/product/pannier-racks/carbon-rack/, dvs en jättejättedyr pakethållare i kolfiber.
Kör på den du har är mitt råd, lär ju funka alldeles ypperligt, byt till sadelväska om du inte är nöjd efter att ha testat. Eller köp en sadelväska att ha som komplement. Fördelen med pakethållare är ju att du kan hänga på ngt på sidorna också.

Min sadelväska är rätt stor. Någon sidvindsstörning på blåsiga Öland har jag inte märkt, men har inte så mycket att jämföra med.

En sadelväska brukar väl toppa ur på ca 15 liter.
Har själv ORTLIEB 16 l , men på mina 3 dagars resor ( utan tält ETC ) till ( oftast ) varma Balkanländer ,16 l är alldeles för mycket ( har också 4 l ramväska ) ! Jag brukar ta med mig bara flip-flops , shorts och en t-shirt i den , så nu har jag skaffat mindre ( 11 l ).
Med det jag har inne , kan jag inte rulla den tillräckligt mycket ( 16 l altså ) . Den känns alltid lite "ofylld", och det känns INTE bra !!!

Jag har provat ett gäng olika väskor av alla slag. liknande TS nuvarande, samt en sådan bikepackingkorv på sadeln.

Fördel med pakethållare och den väskan du har där, förutom det som redan sagts: Det är lätt att packa i/ur samt lätt att ta av väskan (det är klickfäste va?). Kort sagt, smidigt är det, inga frustrationsmoment. Samt att den sitter fast bättre, kan göra om inte annat, med en extra rem runt allt vid behov.
Du kan sätta lyse/reflex på pakethållaren.

Fördel med bikepackingkorv: Behövs ingen pakethållare som sagt, bra när du inte vill ha så mycket med dig och kanske klarar dig med några saker i fickorna bara och får en lätt hoj. Det packas tight och bra, inget som skakar runt i väskan.
Nackdel är, tycker jag, att det är lite projekt att plocka i/ur något samt att sätta dit väskan också. Man får se till att packa sådant man ofta vill komma åt (som mobilen kanske) någon annanstans, annars blir man knäpp på allt fipplande.
Kompletteras lämpligen med liten ramväska pga det.

Har cyklat en del med klassisk Carradice-väska som sitter på andra ledden bakom sadeln. Måste säga att det fungerar väldigt bra även det. Är man inte bred över baken kanske de fångar mera vind, vad vet jag.

Till min har jag en metallbygel som går ner under väskan, blir väldigt stadigt. Min fru har haft SQR-fäste, det kändes inte lika stabilt. Men packar man fullt blir det bra ändå. Det har varit veckopackning för hotellboende i väskorna normalt sett.

Men de köptes innan bikepackingtrenden så numera är det nog prio att de är på andra ledden? :-)

p1000179_7001755432_o.jpg

p1000124_7142899839_o.jpg
p1000249_7147759737_o.jpg

Jag har provat ett gäng olika väskor av alla slag. liknande TS nuvarande, samt en sådan bikepackingkorv på sadeln.

Fördel med pakethållare och den väskan du har där, förutom det som redan sagts: Det är lätt att packa i/ur samt lätt att ta av väskan (det är klickfäste va?). Kort sagt, smidigt är det, inga frustrationsmoment. Samt att den sitter fast bättre, kan göra om inte annat, med en extra rem runt allt vid behov.
Du kan sätta lyse/reflex på pakethållaren.

Fördel med bikepackingkorv: Behövs ingen pakethållare som sagt, bra när du inte vill ha så mycket med dig och kanske klarar dig med några saker i fickorna bara och får en lätt hoj. Det packas tight och bra, inget som skakar runt i väskan.
Nackdel är, tycker jag, att det är lite projekt att plocka i/ur något samt att sätta dit väskan också. Man får se till att packa sådant man ofta vill komma åt (som mobilen kanske) någon annanstans, annars blir man knäpp på allt fipplande.
Kompletteras lämpligen med liten ramväska pga det.
+1 på det. Det är lite fipplande att packa en sadelväska, och lite pyssel att sätta dit och ta av, om man måste det varje kväll. Man måste absolut ha en mer lättåtkomlig väska för telefon, lite mat, lätt skalplagg etc. För mig funkar en liten ramlösa för det, nackdelen är då att jag bara kan ha 550ml vattenflaskor. Har man en större ram kan man ha större frihetsgrader.

Tack för alla svar! Lutar åt att köra på detta. Och kanske ramväska om det behövs. Även hört att väska under sadeln faktiskt kan bidra med tyngd så att cykeln ligger ännu bättre mot marken och att det går lite fortare. Någon som kan bekräfta att det är denna sortens sadelväska som bidrar med denna effekt?

Och det är ingen som rekommenderar att faktiskt skaffa pakethållare till racer/gravel och köra med den väskan jag redan har till hybriden? Eller är det ett osmart val sett till att det kommer gå långsammare att cykla då? Är ju rätt nöjd med min setup på hybriden. Se bifogad bild.
Vad är det för pakethållare, kommer den också från Biltema? Jag har funderat på en liknande setup men tycker att det är svårt att hitta en lite lättare pakethållare som inte blir för smal på toppen.

Vad är det för pakethållare, kommer den också från Biltema? Jag har funderat på en liknande setup men tycker att det är svårt att hitta en lite lättare pakethållare som inte blir för smal på toppen.
Pakethållare köpt på Din Cykel i Borås. Den är kanske något smal på toppen. Så väskan wigglar lite fram och tillbaks när man står upp sprintar, men inget som stör. Väskan från Biltema har straps och knäppen så den går att spänna åt på plattan under den så den blir som en del av cykeln.

Vi kör sadelväskor på racer och gravel för pendling och har på hybriden topeak pakethållare med väska (exp?) med mtx Rail fastsättning som funkar fint i ca 10 år. Funderar på en topeak m1/m2 eller r1/ r2 pakethållare för att kunna få med lite mer på längre turer med familjen även på Graveln. Ser ganska smidiga ut och kan tas av när behov ej finns.

Vad gäller nuförtiden för stor sadelväska, 6+ liter, Evoc, Topeak eller annat?

Snabb googling ger att Evoc verkar lite dyrare.

Skall vara smidig att ta av/på.

Med dom där stora på sadelstolpen så får man rätt mycket vikt högt upp på cykeln vilket absolut gör att den beter sig lite annorlunda, speciellt när man står upp och trampar. Men man kommer in i det och tycker inte det är ett problem.

Med dom där stora på sadelstolpen så får man rätt mycket vikt högt upp på cykeln vilket absolut gör att den beter sig lite annorlunda, speciellt när man står upp och trampar. Men man kommer in i det och tycker inte det är ett problem.

Jag är mest ute efter vilket märke som rekommenderas, trådämnet speglar ju inte riktigt det men var bästa tråden jag hittade.

Tillbaka
Topp