Hur pumpar jag mina däck?

mtbnoerd

Ny medlem
Hejsan! Jag skaffade för ett tag sen en Kona Kikapu, och nu har jag kommit till det stadiet att pumpa däcken för första gången. Det verkar som om det är en specialventil som inte passar de vanliga pumparna. Nu skulle jag vilja veta hur man bär sig åt för att pumpa däcken? ventilen ser ut precis som en vanlig, kanske lite tunnare och med en skruv som man lossar på för att släppa ut luften. Alltså ingen vanlig backventil.

Tacksam för svar snarast!

MvH en desperat stackare...

Det är väl vad man brukar kalla "racerventil" och finns pumpar med motsvarande munstycke att köpa hos lbs, biltema m.fl. Annars tror jag att det finns adapter också för att kunna använda en "vanlig" pump.

Med lite illustration till tidigare inlägg :)

Lektion 1A ;)

Ventiltyper, vanliga
prestaschrader.gif ht=256

Munstycke
prestamunstycke.jpg ht=383

Det finns adapter för ett par tior för bilventil, vilket ju kan vara bra för kompressorn då munstycken för presta till kompressor kostar en slant. Handpumpar för ett fåtal kronor har, som ovan nämnt, i de flesta fall kombination av båda.

Edit: ville bara kommentera Bruce:s inlägg ovan.... :-)

/John P

Senast redigerad av en moderator:
Hehe...
Det är ännu ingen som har perättat att luften skall petas in på samma ställe som där den pyser ut, vare sig man har adapter eller kombimunstycke... :)

Så, mtbnoerd, lossa den yttepyttelilla muttern lite grann (ngt varv el ett par), tryck på pumpmunstycket, pumpa, lossa pumpmunstycket, dra åt den yttepytte lilla muttern.

Voila!

Bäst fungerar det om man använder en golvpump med munstycke som man kan låsa fast runt ventilen. Vrid ventilen så att den hamnar högst upp och munstycket hänger fritt under. Sen är det bara att pumpa.

Även låsningsbara handpumpar tycker jag fungerar bäst om man pumpar med ventilen i topp. Man skall inte trycka ventilen åt något håll, till skillnad från standardpumpar och -ventiler där man gör sitt bästa för att trycka in ventilen i däcket för att täta mellan pump och ventil. Såna pumpar har jag lovat mig själv att aldrig någonsin använda mer.

Erik
Lucklig ägare till en Blackburn golvpump med livstids garanti.

mamme1 skrev:
-------------------------------------------------------
> bruce skrev:
> >
> http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/bongoland/
>
> > lustgas.php
>
> Det är ju lite intressant att det alltid är du
> som skakar fram länkar till dom mest obskyra
> ställena på nätet..?? Hmmm...

Nej, nej, det är ju Gumae som står för det i vanliga fall! Fast jag har nog ngr kanske, minns gaybikers men vad är det mer? Skall vi hoja på lördag btw?

Om du har nära till Biltema kan du (liksom jag) skaffa deras pump med art.nr 27-500. Fungerar bra i mitt tycke, dessutom prisvärd eftersom den bara kostar 39.90 kr.

Tillbaka
Topp