Hur säkert är det att parkera på Stockholms central

bolaron

Medlem
Hej,
jag har en ganska gammal och halvsjaskig damcykel med en del skavanker. Jag undrar hur säkert det är för mig att parkera cykeln över helgen (4 nätter) på Stockholms central. Jag har sett många säga att det är mycket riskabelt att parkera finare cyklar i stan, men gäller det även sådana som i affär skulle gå på under 500 kr?

Ursäkta på förhand om detta är en idiotfråga, jag vill bara så gärna undvika att ta tunnelbanan...

Allt som pundarna kan få några spänn för riskerar att stjälas.
Allt som går att skruva loss riskerar att stjälas.

Inga qr-kopplingar till hjul (om hjulet ifråga inte är fastlåst), sadel eller något annat på cykeln, lås fast både fram och bakhjul med bra lås, mot solida konstruktioner som inte går att bara dra upp ur marken, helst mitt framför centralen så der rör sig mycket folk, även om det stjäls cyklar där också.

När jag bodde innanför tullarna ställde jag en gammal crescent, köpt för 500:-, på innergården. Inga problem så länge jag hade riktigt lås.

Men när den stod på gatan försvann såklart det lilla kittet med verktyg under sadeln samma natt. Inget dyrt, nåt från Lidl för typ 99:- men ändå

Annanstans i stan, men tyvärr är cykelställ ofta gjort av mjukare stål än ett bra cykellås:

2024-09-05-17-49-56-924.jpg

Har haft min gubbcykel stående där väldigt många nätter. Bara vanligt ramlås. Helt lugnt.

Stalle
gammeldags herrcyklar iofs mindre åtråvärda på hälerimarknaden, frågan är om det inte är nära noll.

ett exempel; på min villagata inne på en tomt stals en monark karin, sveriges mest stulna cykel. den var låst med blocklås som av mig hittades uppslipat i en allmänning strax intill.

bara att precis bredvid damcykeln hade ägarna parkerat en klassisk och fräsch herrcykel. olåst.

gammeldags herrcyklar iofs mindre åtråvärda på hälerimarknaden, frågan är om det inte är nära noll.

ett exempel; på min villagata inne på en tomt stals en monark karin, sveriges mest stulna cykel. den var låst med blocklås som av mig hittades uppslipat i en allmänning strax intill.

bara att precis bredvid damcykeln hade ägarna parkerat en klassisk och fräsch herrcykel. olåst.
En blå flying finn ifrån 1983 är ganska stöldsäker.

Hade min caféräser stående nattetid på Östra Station i över fem år. Sen stod så länge så den rostade ihop och då slängde jag den.
Blev av med en stolpe och sadel en gång. Det var allt.
Stalle

Bara lite nyfiken . Hur många låsta värdelösa cyklar har du blivit av med ?
På Centralen? Ingen. Eftersom jag inte skulle ställa nån cykel där. Innan jag började ställa ALLA mina cyklar inomhus blev jag väl av med två värdelösa låsta cyklar. Nej, tre. Och jag bor inte ens i Stockholm. Men, jag känner folk där som blivit av med värdelösa cyklar på säkrare ställen än Centralen.

Edit: det var ju inte ens skrivet till mig! @BJS , jag var före med mitt nick!

En kollega hade sin damtralla, en gammal intersport med tvåväxlat baknav, stående utanför centralen i flera år på nätterna. Den blev aldrig stulen. Låst med ett snäppet bättre lås än den förtjänade.

På Centralen? Ingen. Eftersom jag inte skulle ställa nån cykel där. Innan jag började ställa ALLA mina cyklar inomhus blev jag väl av med två värdelösa låsta cyklar. Nej, tre. Och jag bor inte ens i Stockholm. Men, jag känner folk där som blivit av med värdelösa cyklar på säkrare ställen än Centralen.

Edit: det var ju inte ens skrivet till mig! @BJS , jag var före med mitt nick!
Tror inte att det behövs. I dagens polariserade samhälle så gäller anekdotisk bevisföring. Har det inte hänt mig så är det ljug om någon påstår att det hänt dem. Jag skyller på Trump så blir det politik av det istället.

Jag ska till Åland och cykla nu i helgen. Där såg jag en trek marlin stå låst med ett tiokronorslås i tre dagar. Tänk om man alltid fick ha sina grejor i fred. Då hade trekägaren kunna lägga sin euro på en tupla istället

Min gamle på gränsen till senila far ställde sin fina skeppshultsherrcykel i Jakobsbergs centrum när han va och handla . Fick gå hem....
Ett 1/2år senare fick han syn på igen nere i centrum, han hade bara glömt bort vart han ställt den när han var där första gången :) bara låsa upp blocklåset och cykla hem denna gång .

Senast ändrad:
En kollega som bodde i Nykvarn tog tåget till Sthlms central och sedan cykel till kontoret på Kungsholmen. Cykeln stod fastlåst utanför centralstationens huvudingång över natten. Så höll han på i fyra år, sedan bytte han jobb. Det värsta han råkade ut för var visst att ngn hade pissat i hjälmen som var fastknäppt vid ramen.

Jag har fler anekdoter om cyklar som inte blir stulna i Sthlms innerstad, men börjar med den här.

Min gamle på gränsen till senila far ställde sin fina skeppshultsherrcykel i Jakobsbergs centrum när han va och handla . Fick gå hem....
Ett 1/2år senare fick han syn på igen nere i centrum, han hade bara glömt bort vart han ställt den när han var där första gången :)

Haha, påminner om en fd granne som kom med andan i halsen och behövde låna en cykel av mig, hans hade blivit stulen från föreningens cykelbod. Trist, tänkte jag. Men sen berättade han att han tydligen hade tagit cykeln ner på stan för en middag och gått hem senare på kvällen. För han hittade cykeln nere vid restaurangerna i hamnen, fortfarande låst.. om jag inte minns fel stod den där över en hel vinter.

Hade en gammal DBS från tidigt 70- tal som slängcykel i många år. 590 hjul och trepetat. Den överlevde 20 år i city i ur och skur. Karlberg, T- C, Odenplan, Södra etc.

VId två tillfällen blev den fastlåst på köpet av annat lås. Båda gångerna vid det belamrade cykelstället på Arsenalsgatan utanför T- Kungsträdgården.

Cykel blev dock stulen till slut när den bara var ramlåst över helgen i Spånga.

Till TS: parkera det gamla damskrället, lås fast ramen i en stolpe. Trooligen, är den kvar efter 4 dagar.
Men grejen är ju att det verkar vara en cykel som du inte dör om den blir stulen? Och då är det ju fine! Du riskerar bara några hundralappar och en jäkla massa besvär. Samt tilliten till andra.

En enväxlad eller treväxland gubbhoj i välanvänt skick från 70/80/90 talet är rätt safe. Man får dock fortfarande ha ett lås som är värt mer än själva cykeln och låsa fast den så att det inte går att bära iväg den. Tillfällighetstjuven är den överlägset vanligaste och lättaste att undvika.

Tillbaka
Topp