Hur "sämst" är Parcelforce?

Selast

Ny medlem
Vem är det som är Parcel forces svenska agent eller sammarbetspartner? Är det verkligen Schenker? Mitt paket från CRC har nu 3 st "arrived in destination country" och att paketet finns hos delivery agent "in Sweden" det är de ända uppdateringarna på Parcelforce trackingtjänst sedan den 17/2. Jag har försökt spåra paketet via Schenkers hemsida men där står det bara att det inte finns någon info om paket id't.

Jajamän det är Schenker!

Om du har GLS-sändningsnumret så kan du söka på http://www.gls-holding.com/ Där står ett annat långt referensnummer (SSCC NO) som börjar med ett antal nollor. Ta bort två nollor och sök sedan med det numret hos Schenker så får du mer trackinginfo.

Senast redigerad av en moderator:
Ring till schenker i Helsingborg. Paketsökningen på hemsidan har jag aldrig fått något vettigt ur.

Kundservice Parcel utrikes (import, GLS)
Tel: 042-38 70 40
Fax: 042-29 64 70

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jajamän det är Schenker!
>
> Om du har GLS-sändningsnumret så kan du söka
> på http://www.gls-holding.com/ Där står ett
> annat långt referensnummer (SSCC NO) som börjar
> med ett antal nollor. Ta bort två nollor och sök
> sedan med det numret hos Schenker så får du mer
> trackinginfo.

Aha, ninjaskills

Förra gången jag beställde fick jag beskeded att paketet var framme men aldrig nån avi. Fick söka på schenker för att få löpnummret så jag kunde hämta ut paketet... Som tur visste jag vilken kiosk paketet skulle komma till! (eftersom samma sak hände gången innan)

Mycket proffsigt *NOT*

JT skrev:
> Det finns ju ett skäl till att det kallas
> "gratis" frakt.

Fast den är ju bara gratis om man handlar för en viss summa, annars kostar det. För övrigt var mitt senaste paket som åkte med Schenker öppnat när det kom fram. Förvånande nog var allt kvar.

Ludde_K skrev:
> Fast den är ju bara gratis om man handlar för en
> viss summa, annars kostar det.

Nej, den är aldrig gratis. Du tror bara den är gratis för att det står 0£ på fraktraden på kvittot.

dr7 skrev:
> Ring till schenker i Helsingborg. Paketsökningen
> på hemsidan har jag aldrig fått något vettigt
> ur.
>
> Kundservice Parcel utrikes (import, GLS)
> Tel: 042-38 70 40
> Fax: 042-29 64 70

Tack! Hittade SSCC nummret och fick via GLS sidan reda på att det levererats till "GLS shop". Ringde nummret ovan och fick reda på vilken affär det var och vilket refnummer man skulle ange. Konstig rutin men tack för hjälpen i alla fall.

jag skulle nog vilja säga att de som fortfarande väljer Parcelforce och tror att allt ska löpa friktionsfritt är snäppet sämre, det kräver ju en omvärldskoll i stil med Gunde Svan om man här på happy ska ha missat att det finns en och annan som är missnöjd.

JT skrev:
> Ludde_K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast den är ju bara gratis om man handlar för
> en
> > viss summa, annars kostar det.
>
> Nej, den är aldrig gratis. Du tror bara den är
> gratis för att det står 0£ på fraktraden på
> kvittot.

Ja, det låter väldigt gratis i mina öron. Gratis för mig som köpare, men givetvis kostar frakten ändå, men det står ju då CRC för.

fredrikw skrev:
> jag skulle nog vilja säga att de som fortfarande
> väljer Parcelforce och tror att allt ska löpa
> friktionsfritt är snäppet sämre, det kräver ju
> en omvärldskoll i stil med Gunde Svan om man här
> på happy ska ha missat att det finns en och annan
> som är missnöjd.

Å andra sidan är alternativet UPS inte nödvändigtvis bättre, om man inte kan ta emot leveransen på jobbet.

Royal Mail är offtast snabbt, men jag har varit med om att brev från CRC tagit tre veckor. Och de har ingen tracking.

Ludde_K skrev:
> Ja, det låter väldigt gratis i mina öron.
> Gratis för mig som köpare, men givetvis kostar
> frakten ändå, men det står ju då CRC för.

Här har du två kvitton från två fiktiva köp:

Bakväxel, 50£
Framväxel, 20£
Frakt, 10£
Summa = 80£

Bakväxel, 57£
Framväxel, 23£
Frakt, 0£
Summa = 80£

Du får exakt likadan bakväxel, framväxel och frakt på båda köpen.

Är frakten gratis för något av köpen? Vem betalar kostnaden för frakten för respektive köp?

JT skrev:
> Här har du två kvitton från två fiktiva köp:
>
> Bakväxel, 50£
> Framväxel, 20£
> Frakt, 10£
> Summa = 80£
>
> Bakväxel, 57£
> Framväxel, 23£
> Frakt, 0£
> Summa = 80£
>
>
> Du får exakt likadan bakväxel, framväxel och
> frakt på båda köpen.
>
> Är frakten gratis för något av köpen? Vem
> betalar kostnaden för frakten för respektive
> köp?

Jo jo, visst, jag förstår vart du vill komma. "There ain't no such thing as a free lunch" är väl alltid sant, men det är ju knappast så att prylarna blir dyrare om man väljer fri frakt. Du betalar lika mycket för sakerna oavsett hur mycket du betalar i frakt. Men visst, ska man då hårddra det så betalar man frakt 2 ggr såvida man inte väljer "gratis" frakt.

Så du menar att priset på artiklarna ändras om man beställer för mer eller mindre
än "fri frakt"-beloppet på tex CRC?
Det har jag aldrig varit med om.

Mitt paket har befunnit sig i "Kolding, Denmark" sen 12:e februari... Undra vad det gör där? Tar sig en lilling kanske?

Det ser ju så bra ut på pappret med "gratis" frakt :)

WTF!!! Var och hämtade paketet och cykelväskan saknades! Ingen notering på följesedeln om att den var restad eller så... På hemsidan står alla beställda saker som "complete", var fan är min väska?!? Om jag inte får skyndsamt svar på mitt mail kallar jag en intifada på CRC! :-/\

Ted_B skrev:
> Så du menar att priset på artiklarna ändras om
> man beställer för mer eller mindre
> än "fri frakt"-beloppet på tex CRC?
> Det har jag aldrig varit med om.

Nej, priserna ändras förstås inte. Priserna är dock satta med ett täckningsbidrag som inkluderar en frakt av billigaste sort. Så vare sig det står 10£ eller 0£ på fraktraden så är frakten ändå betald av kunden. Skillnaden är att täckningsgraden är olika, dvs CRC tjänar mer på köpet som inkluderade en rad på kvittot där det står "frakt".

Beställer flitigt från UK o DE. Senaste sändningen med en ram o gaffel o lite annat från CRC gick hur smidigt som helst via Parcelforce-Schenker. De ringde från Schenker o frågade var jag ville ha grejerna levererade mindre än en vecka efter order. Har för övrigt aldrig haft problem med UPS, Posten eller vad grejerna nu har kommit med. Har jag bara haft en j-vla tur?

När det stod Kolding i tre veckor första gången jag beställde från CRC så låg grejerna på kiosken runt hörnet och ruttande! Ring och fråga!

captain8track skrev:
> sämst, mina grejer verkar med legat i hbg och
> ruvat några dar.

Beror på att Schenker måste konvertera sändningen till (förhoppningsvis) PrivPak.
Har för mig att detta måste göras manuellt, vilket då kan ta lite tid.

Var spårar du sändningen förresten? Min sista sändning var nämligen lite märklig.
Enligt GLS-Holding var den i Danmark, men Schenker hade redan tagit över och skickat den till Malmö =)

Har fått två leveranser från CRC/Schenker senaste veckorna.
GLS-Holdings tracking uppdateras snabbare än Parcelforce.

När jag sett att paketen nått SEHBG så har jag mailat Schenkers kundtjänst för att kolla om de kan lämna på utlämningsställe eller mitt jobb.

Båda gångerna har de svarat inom 30 minuter. Det är bra!

JT skrev:
> Priserna är dock satta med ett täckningsbidrag som inkluderar
> en frakt av billigaste sort. Så

Vore ju najs om CRC kunde införa ytterligare fri-frakt-som-faktiskt-inte-är-fri-frakt-gränser, så att om man handlar för £100 är det Parcelforce/Schenker som skickar, och över £200 så får man DHL för £0 extra. Handlar gärna för £100 till om man får (o)fri frakt av DHL :)

PerFormance skrev:
> När det stod Kolding i tre veckor första gången
> jag beställde från CRC så låg grejerna på
> kiosken runt hörnet och ruttande! Ring och
> fråga!

Men vem ska jag fråga? När jag ringer till Schenker säger dom att GLS har paketet och att dom inte kan göra något. ParcelForce skyller också på GLS. GLS har jag inte riktigt fattat hur man får tag på... Fyllde i nåt formulär på deras sajten, men det lär ju ingen bry sig om. Passade på att maila CRC när jag ändå höll på och dom sa att dom ska skälla på ParcelForce.

LOL alltså!

Tror inte jag fått ett paket med CRCs gratisfrakt = Schenker utan strul på åratal. Man får jaga rätt på skiten. Det roliga är att senaste gångerna verkar de ha gett upp och gått till Posten med paketet när det väl kommit till Sverige.

Då får man ett paket från posten i Helsingborg.

Hmmmm, ringde CRC idag och frågade var min väska var. Fick svaret att den skickats med ett separat paket vilket man inte kunde se på orderbilden på nätet. Genom Schenkers kundtjänst lyckades jag spåra paketet till någon utkörningscentral i Spånga och det är nu som moment 22 infinner sig. Dom kan köra ut det hem till mig mellan kl 08:00-16:00 alternativt kan jag åka till Spånga och hämta det innan dom stänger kl 17:00. Hur tänker dom då? Folk som arbetar har antagligen svårt att vara hemma i 8 timmar mellan 8-16 för att ta emot ett paket, och samma person kanske har svårt att ta sig ut till Spånga innan kl 17:00. Lösningen blir för min del att dom levererar till mitt arbete och sen får jag själv släpa hem väskan på tuben... "Free shipping"... My arse!!!

Det funkar (något) bättre om man kan sätta sin jobb-adress (dvs, om man jhar ett jobb...) som mottagare.
De flesta företag har ju en postavdelning, vaktmästare, reception eller liknande som tar emot paket under dagtid.
Då slipper man strulet med att hämta ut grejorna på närmsta utlämningsställe eller ev utkörning till hemadressen under tider då man själv jobbar...
Har funkat bra för oss.

Man får vad man betalar för.

Fast Wiggles "gratis"-frakt hamnar hos Posten och har funkat för mig. Parcelforce/Schenker gör att jag undviker att handla på CRC. Den psykiska kostnaden är för hög.

Fikasvettot skrev:
> Man får vad man betalar för.
>
> Fast Wiggles "gratis"-frakt hamnar hos Posten och
> har funkat för mig. Parcelforce/Schenker gör att
> jag undviker att handla på CRC. Den psykiska
> kostnaden är för hög.

Detta brode ju vara intressant info för ägaren av webbutiken, om kunder drar sig för att handla för att frakten inte funkar bode det ju ligga i hans/hennes intresse att se över alternativ. I det här fallet verkar det ju dessutom vara så att det inte är en enstaka fadäs utan ett normaltillstånd av dålig service. Det borde vara intressant för CRC att veta.

Antagligen är Hjärnorna Bakom Schenker och Parcelforce utbildade på SJ Service Academy. Eller om det är tvärt om?

Dvs du betalar (inte) för en upplevelse, inte ett levererat paket.

Selast skrev:
> Hmmmm, ringde CRC idag och frågade var min väska
> var. Fick svaret att den skickats med ett separat
> paket vilket man inte kunde se på orderbilden på
> nätet. Genom Schenkers kundtjänst lyckades jag
> spåra paketet till någon utkörningscentral i
> Spånga och det är nu som moment 22 infinner sig.
> Dom kan köra ut det hem till mig mellan kl
> 08:00-16:00 alternativt kan jag åka till Spånga
> och hämta det innan dom stänger kl 17:00. Hur
> tänker dom då? Folk som arbetar har antagligen
> svårt att vara hemma i 8 timmar mellan 8-16 för
> att ta emot ett paket, och samma person kanske har
> svårt att ta sig ut till Spånga innan kl 17:00.
> Lösningen blir för min del att dom levererar
> till mitt arbete och sen får jag själv släpa
> hem väskan på tuben... "Free shipping"... My
> arse!!!

Isåfall hade du "tur". Jag försökte få dom att leverera till jobbet, men dom vägrade. Endast avsändaren fick ändra adressen. Antingen fick jag åka och hämta paketet hos dom eller oxå fick jag hålla mig hemma mellan 8-16. Dom kunde dock inte garantera vilken dag dom tänkte köra ut, så vilken dag jag skulle hålla mig hemma fick jag inte veta heller.

JT skrev:
> Isåfall hade du "tur". Jag försökte få dom att
> leverera till jobbet, men dom vägrade. Endast
> avsändaren fick ändra adressen. Antingen fick
> jag åka och hämta paketet hos dom eller oxå
> fick jag hålla mig hemma mellan 8-16. Dom kunde
> dock inte garantera vilken dag dom tänkte köra
> ut, så vilken dag jag skulle hålla mig hemma
> fick jag inte veta heller.

Skön stil... "-Vi kommer någon dag i framtiden mellan 8-16... -OK då säger jag upp mig från jobbet så jag kan vara hemma och vakta"

Har aldrig haft problem med Schenker (har gjort alla beställningar från CRC med gratisfrakt) men jag verkar vara ganska unik i det sammanhanget.

Johan A skrev:
> Har aldrig haft problem med Schenker (har gjort
> alla beställningar från CRC med gratisfrakt) men
> jag verkar vara ganska unik i det sammanhanget.

skitbra, jag har gjort en beställning och det har tagit exakt en vecka till att paketet är i malmö. Dom påstår dock att dom ringt mig flertalet gånger för hemleverans...

Johan A skrev:
> Har aldrig haft problem med Schenker (har gjort
> alla beställningar från CRC med gratisfrakt) men
> jag verkar vara ganska unik i det sammanhanget.

Samma här. Var en gång bara det hade blivit lite strul i lagret hos Schenker men jag ringde och kollade vad som hänt, fick det sen utkört till jobbet dagen efter.

Edit: Kanske inte snabbaste sättet (får mina paket på en dryg vecka) men spelar inte så stor roll för mig. Iaf inte på vintern :)

Parcel Farce funkar sämre än sämst , eller just nu gör dom det iaf.
Idioterna har slarvat bort ett paket med kolfiberhjul, känns extra
surt när det är jag själv som beställt hämtning hos säljaren med
Parcel Force just för att saker och ting inte skulle strula men tji
fick jag och nu är paketet bara borta.

Har aldrig haft problem med Parcelforce. Mha GLS har man bra koll på hur långt paketet kommit också. Där det ställer till det för mig är den lokala butiken som är Schenkerombud. Brukar vara lite sådär med att skicka ut avi, som tur var har jag koll på när paketet kommer och kan gå dit med paket-nr manuellt istället. Ett exempel var när jag beställt en gaffel från ett annat företag i UK och inte fått tracking-ID och undrade varför det dröjde. Efter att ha varit i kontakt med cykelbutiken visade det sig att den lokala butiken haft paketet i över en vecka. Har fortfarande inte sett röken av någon avi.

thefinger skrev:
> La min order i helgen. Fick paketet idag!

får väll se hur lång tid det tar nästa gång för mig...

Tillbaka
Topp