Hur "sämst" är Parcelforce?

soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Har aldrig haft problem med Parcelforce. Mha GLS
> har man bra koll på hur långt paketet kommit
> också. Där det ställer till det för mig är
> den lokala butiken som är Schenkerombud. Brukar
> vara lite sådär med att skicka ut avi, som tur
> var har jag koll på när paketet kommer och kan
> gå dit med paket-nr manuellt istället. Ett
> exempel var när jag beställt en gaffel från ett
> annat företag i UK och inte fått tracking-ID och
> undrade varför det dröjde. Efter att ha varit i
> kontakt med cykelbutiken visade det sig att den
> lokala butiken haft paketet i över en vecka. Har
> fortfarande inte sett röken av någon avi.

Intressant. Du har aldrig haft problem, sen drar du direkt en historia om när du inte fick avi och fick leta reda på ditt paket själv. Det är förövrigt inte din lokal butik som skickar avin, det är Schenker som gör det.

Vad är "problem" för dig? Personligen tycker jag det är ett jävligt stort problem om jag som kund själv ska behöva hålla reda på mitt paket och ta reda på var det är och när/var jag kan hämta det.

Av de handskrivna avierna jag har fått så har mitt intryck varit att de kommer från utlämningsstället och inte från Schenker. Men det är mer än vad jag själv vet.

Att själv behöva kolla upp nummer på paket och åka till utlämningsstället ser jag inte som ett problem om jag vet att paketet har kommit fram. Detta främst för att jag vill ha det jag har beställt så fort som möjligt och inte sitta hemma och vänta på att någon skickar ut en avi som kommer fram dagen efter.

Detta är bara min personliga åsikt, och vad jag kallar problem hos ett fraktbolag är att paketen inte kommer fram, slarvas bort eller av någon anledning blir stående på vägen.

Lösningen på ovanstående problem har bland annat Posten där man får sms istället för avi och därmed kan hämta ut paketet samma dag som det anländer hos utlämningsstället.

Jag blir alltid impad över att de varje gång lyckas förvränga mitt namn från Jonny till Jenny, och att jag därmed ibland får problem med att hämta ut paketet eftersom man måste visa leg, och jag är ju en snubbe men paketet ska till en tjej...

JAG har i alla fall inte haft några problem med parcelforce (det är väl den billigaste frakten från crc?).
Det går att spåra hela vägen, paketen har varit framme i tid, avierna kommer dagen efter i posten.
Mina utlämningsställen vägrar kolla om paket har kommit om man inte har avi. För att dom är bögar.

Vad handlar den här tråden om?

Nu har jag i alla fall fått väskan, Schenker levererade den till min arbetsplats igår så till slut gick allt bra men jag är inte överdrivet imponerad av Parcel Force/DBS Schenker. Fick ett vänligt mail från CRC igår där dom undrade hur det gått med min leverans (jag hade ringt och frågat var min väska var någonstans) och i mitt svar passade jag på att gnälla på DBS Schenker. Vi får väl se om det har någon effekt, inte troligt men om alla klagar kanske stenen till slut är urholkad...

Jag sällar mig till den missnöjda skaran. Två veckor har gått sedan paketet skickades från CRC och det har FORTFARANDE INTE dykt upp på GLS. Hur lång tid skall det ta? Jag har mailat och mailat till CRC för att få GLS-nummret där ifrån men de skickar bara ett standardsvar varje gång.

Två veckor. Det är liiite för länge. Och paketet är fortfarande inte i närheten av Sverige.

Knepigt, det har alltid funkat för mig... Fast man blir ju inte överraskad längre av alla knasigheter dom ställer till med.

Jag har för mig att jag inte fick någon träff på gls förra gången jag beställd, förrän paketet var rätt nära Sverige.

ok.jpg ht=403

This can't be good...

Nu har jag ännu en solskenshistoria med detta underbara företag.
Som ni ser på bilden skickades paketet den 1/4. Den 5/4 kom den till "national hub" sen tog det ytterligare 2 dagar att lägga den i en annan hög som heter "international hub" (bara det e ju en bedrift i sig). Sen den 7/4 har mitt paket legat där, alltså 5 arbetsdagar.
Ska man skratta eller gråta?
Bild1.png ht=141

Schenker,parcelforce och gls är sämst.

beställde en cykel ifrån winstaleys och de postade med parcelforce. under en vecka var paketet "borta" och hade ingen status. det var dock postat för export.
Efter en vecka landade det hos schenker i helsingborg. Ringer och frågar varför det legat still där i två dagar får svaret att det postas till göteborg i eftermiddag.

kollar status på gls efter någon timme och den är ändrad till

"Not out for delivery Due to unaccaptable goods"

Jag ringer schenker och frågar vad det betyder, och får svaret att paketet är för stort. De vill ha mer betalt av avsändaren. konstigt att parcelforce tog emot det från första början för en bestämd summa.
jag får gott vänta på mitt paket, en fulpendel som ful-fraktas.

Jäkla fredagen den 13e.

Jag gjorde missen att betala för frakten från CRC för en gångs skull, tänkte att paketet skulle komma innan helgen istället för efter. Men det blev så klart parcelforce/schenker(läste inte så noga) och inget paket innan helgen, trots att det lastades på en lastbil i staden 07:00 fredag morgon. I bästa fall ringde de på dörren, men de slutade iaf med att paketavin kom med posten på måndag och jag fick hämta på utlämningsstället.

Gnällde lite hos CRC och fick pengarna tillbaka för frakten i alla fall, blir gratisfrakt i fortsättningen, den är minst lika snabb. DHL ringer när de har försökt leverera och med Royal Mail så kommer avierna från utlämningsstället samma dag paketet kommer dit.

Eller skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gjorde missen att betala för frakten från
> CRC för en gångs skull, tänkte att paketet
> skulle komma innan helgen istället för efter.
> Men det blev så klart parcelforce/schenker(läste
> inte så noga) och inget paket innan helgen, trots
> att det lastades på en lastbil i staden 07:00
> fredag morgon. I bästa fall ringde de på
> dörren, men de slutade iaf med att paketavin kom
> med posten på måndag och jag fick hämta på
> utlämningsstället.
>
> Gnällde lite hos CRC och fick pengarna tillbaka
> för frakten i alla fall, blir gratisfrakt i
> fortsättningen, den är minst lika snabb. DHL
> ringer när de har försökt leverera och med
> Royal Mail så kommer avierna från
> utlämningsstället samma dag paketet kommer dit.

Gjorde exakt samma sak, bortkastade pengar som efter lite gny o gnäll blev returnerad, men ändå. I fortsättningen väljer jag gratis frakt, det må stå att det tar längre tid, men i realiteten så tar det lika lång tid. Parcelforce är kass, mailade för att höra vart mitt paket var, dom svarade inte ens på mailet. Bra kundservice det.

Hej.
Beställde cykel från winstanleysbikes.co.uk härom veckan och dom skickade med parcelforce, paketet kom till dbschenker idag men dom vägrar skicka paketet till mig och hänvisar till att gls skickat för stort paket. Dom säger att dom inte släpper paketet fören parcelforce betalar 75euro till. Får dom verkligen göra så. Jag har redan betalat frakt till parcelforce en gång när jag köpte cykeln.

Mvh Patrik

Senast ändrad:
Har mailat winstanleys och GLS.
Hur fan kan två transportfirmor ha olika måttangivelser på paket?
Och parcelforce debiterar redan för hela sträckan. Det är egentligen dom som skall bråka med schenker.
75euro som schenker vill ha e en helv.. dyr fraktavgift mellan malmö-gbg.

Patrik414 sa:
Hej.
Beställde cykel från winstanleysbikes.co.uk härom veckan och dom skickade med parcelforce, paketet kom till dbschenker idag men dom vägrar skicka paketet till mig och hänvisar till att gls skickat för stort paket. Dom säger att dom inte släpper paketet fören parcelforce betalar 75euro till. Får dom verkligen göra så. Jag har redan betalat frakt till parcelforce en gång när jag köpte cykeln.

Mvh Patrik

Det där försökte schenker sverige med för mig också när jag handlade cykel för några år sedan av Winstanleybike.
Fast då krävde de pengar av mig... det kunde de glömma och efter en del ordväxling skickade de paketet ändå. De har ingen rätt till att kräva extra betalt.

De ska skicka vidare skyndsamt. Du har betalt för frakten och har rätt till din vara. Vill de ha mer betalt får de ta det med Winstanley/parcelforce.

Tackar för hjälpen.
Jag skrev precis så, att dom skall skicka paketet till mig och att jag redan betalat fraktavgift. jag hänvisade att dom i sin tur skall göra reklamation hos parcelforce om DOM inte är nöjda.

Tack igen, återkommer med resultat. Vill ju ut och cykla cx..

Patrik414 sa:
Hej.

Mvh Patrik

Jag gissar att WB har skickat ett större paket än de betalat speditören för. Sen har Parcelforce inte märkt det, medan Schenker har mätt paketet och sett att det är större än angivet. I så fall är det WB som gjort fel. Oavsett så är det deras problem, inte ditt.

Äntligen verkar paketet röra sig från Malmö mot gbg med schenker.

Mailade winstanleysbikes, parcelforce, gls och schenker. Överklagade hos alla att jag redan betalat frakt hela vägen.

Schenker var dock trevliga och även winstanleysbikes som båda svarade snabbt. Schenker gick även med på att jag kommer till terminal och hämtar paketet så dom slipper göra en "låtsas utkörning".

Parcelforce missuppfattade först och trodde mitt paket var borttappat. Inte mycket rätt där.

Håller tummarna.

Jaha, mitt paket borde kommit, men det står på PF's hemsida
"Addressee advised to collect from Parcelshop"

Jaha, men jag har inte fått någon avisering vare sig digitalt eller på brev. Inte heller går det att spåra upp vart det tagit vägen i Sverige, har sökt med båda numrena jag fått på Postnord, Bring, Schenker, DHL men får inget resultat någonstans.

Någon idé om vad som kan ha hänt?

(det är från SJSCycles för övrigt)

Sambal Oelek sa:
Jaha, mitt paket borde kommit, men det står på PF's hemsida
"Addressee advised to collect from Parcelshop"

Jaha, men jag har inte fått någon avisering vare sig digitalt eller på brev. Inte heller går det att spåra upp vart det tagit vägen i Sverige, har sökt med båda numrena jag fått på Postnord, Bring, Schenker, DHL men får inget resultat någonstans.

Någon idé om vad som kan ha hänt?

(det är från SJSCycles för övrigt)
Testa här: https://gls-group.eu/EU/en/gls-partner-sweden
Annars ring Schenker och kolla. Det är deras agent i sverige.

Lingon sa:
Testa här: https://gls-group.eu/EU/en/gls-partner-sweden
Annars ring Schenker och kolla. Det är deras agent i sverige.
ahhh!!!! så otroligt irriterande att...

1) GLS-group framgick inte någonstans vad jag kunde se.
2) Ej heller det svenska kollinumret som stod där (21 siffror)

Med det här nya kollinumret kan man söka på schenker och där står att det ligger hos mitt ombud och ett löpnr 4 siffror man ska ange.

Mange tack!

Och nu är min cykel fast i Malmö. Kan inte förstå att samma problem upprepas. Men men, har kontaktat avsändaren, så gissar att de löser sig med några dagars fördröjning. Vill mest ha lite sympati-ryggdunkningar.

Undrar om mindre paket från commencal kan tänkas gå med något av de här bolagen, det tog nämligen två månader för paketet med 8 kullager och lite annat småplock att komma fram. Fick länk till gls group, men där hände det aldrig något mer än att de mottog elektronisk förhandsinformation.
Förra gången jag beställde ett mindre paket från de var det samma visa.

Sen en fråga, jag valde dyraste/snabbaste frakten från CRC häromdagen, vilka bolag skickas det med, nån som vet? 1-3 dagar ska det ta, tog det med lite skepsis, men hoppas ju på att få det på nån vecka iaf.

bearthefear sa:
Och nu är min cykel fast i Malmö. Kan inte förstå att samma problem upprepas. Men men, har kontaktat avsändaren, så gissar att de löser sig med några dagars fördröjning. Vill mest ha lite sympati-ryggdunkningar.

Har också en cykel i Malmö.

The parcel remains in the GLS depot. It cannot be delivered as the goods are excluded from transport by GLS terms & conditions., Malmoe, Sweden

Brukar det lösa sig utan påtryckning?

Trident21 sa:
bearthefear sa:

Har också en cykel i Malmö.

The parcel remains in the GLS depot. It cannot be delivered as the goods are excluded from transport by GLS terms & conditions., Malmoe, Sweden

Brukar det lösa sig utan påtryckning?

Pratade med butiken jag köpt cykeln från. Dom sa att Parcel Force inte kontaktar avsändaren, utan dom brukar alltid få höra det från kunden direkt.

Så jag skulle säga påtryckning!

15487173712142.jpg

Nu är jag förmodligen alldeles för het på gröten. Men ja, så här har det sett ut i tre dygn nu. Söker man på Schenkers (som enligt GLS ska ta över i Svedala) kolli-ID hittar den nada.

Hur länge fick ni vänta på att paketet skulle bli sökbart hos Schenker?

mkl sa:
Nu är jag förmodligen alldeles för het på gröten. Men ja, så här har det sett ut i tre dygn nu. Söker man på Schenkers (som enligt GLS ska ta över i Svedala) kolli-ID hittar den nada.

Mitt paket stannade i huben och försvann, fick vänta 5 månader på mina skor, säsongen var över när dom anlände...

mkl sa:

Tog typ en vecka, men 3-4 samtal till både Schenker och de som skickat min cykel. Är det en cykel i paketet kan du nog räkna med att det fastnat i Malmö, bara att ringa och tjata på de som skickat paketet.

bearthefear sa:
mkl sa:
Tog typ en vecka, men 3-4 samtal till både Schenker och de som skickat min cykel. Är det en cykel i paketet kan du nog räkna med att det fastnat i Malmö, bara att ringa och tjata på de som skickat paketet.
Okaj. Det är en cykel. Ringde Schenker igår. De reagerade som att det var helt normalt att inget hänt. Provar idag igen. Gillar inte när ögonstenar är ute på vift. ?

mkl sa:
bearthefear sa:
mkl sa:
Okaj. Det är en cykel. Ringde Schenker igår. De reagerade som att det var helt normalt att inget hänt. Provar idag igen. Gillar inte när ögonstenar är ute på vift. ?

ParcelForce skickar det med en för billig frakt och Schenker vill ha mer betalt. Det är såklart nåt som ska lösas mellan företaget som skickat cykeln och ParcelForce. Så bara att ligga på dom. Sjukt att detta inte löses, har vad jag förstått varit så här i flera år.

Tillbaka
Topp