hur se ramstorlek

stigcyklare

Ny medlem
hur se ramstorlek
Står i begrepp att köpa min första mtb och ska kolla på en begagnad cykel som säljs privat. Inser att detta med att det blir rätt ramstorlek är viktigt. Men hur ser jag vilken ramstorleken är på cykeln? Var hittar jag en uppgift om det? Är den inpräglad någonstans på ramen. Säljaren verkar inte ha någon koll på vilken ramstorleken är.

hur se ramstorlek
Ramstorlek är jätteviktigt på Internet, men det är ju i avsaknad av provcykling. Om du har möjlighet att provköra den i stället så är det mycket bättre än någon uppskattning av vilken storlek du ska ha.

Har du aldrig kört MTB tidigare så är det enda tipset att du ska ha en mindre storlek än du tror. Inte så att du slår knäna i styret direkt, men det är inte alls som en standardcykel heller.

Ofta står storleken på ramen annars.

hur se ramstorlek
PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Har säljaren en tumstock?

Eller du själv?
Ta med/köp och mät sedan, dock måste jag låta någon annan komma med närmare instruktioner kring mätningen av en MTB.

hur se ramstorlek
På ett MTB är längden på överröret mer avgörande än höjden på cykeln. Viktigast är att kolla att du sitter lagom utsträckt. Om den är för lång - går det att lösa med en kortare styrstam? Om den är för kort - kan man ta en längre? Normalspannet på styrstammar ligger idag på ca 90-110 mm, man kan ibland tänka sig 80-120. Krävs en styrstam som är längre eller kortare än så för att det ska bli bra så är cykeln i fel storlek.

hur se ramstorlek
Japp jag får kolla att jag sitter lagom utsträckt när jag testar cykeln. Att provcykla får nog vara avgörande. Men jag testade en Scott i butik i dag och då var mediumramen ok. Ska kolla på en begagnad Trek i kväll där jag tror att ramstorleken anges i tum. Vad motsvarar mediumram i tumstorlek tror ni?

hur se ramstorlek
Om du har märke och modell på cykeln, så kan du säkert hitta måtten för storlekarna på nätet någonstans. Sedan kan du ta med dessa och jämföra med cykeln i fråga.

hur se ramstorlek
Det brukar vara mellan 17 och 18,5 tum, men alla tillverkare mäter och anger olika så den uppgivna storleken ska man inte stirra sig allt för blind på.

hur se ramstorlek
Tack för tips och råd! Det blev köp i kväll - en begagnad nästan oanvänd Trek 4500 från 2009 för 3500:-. Det är svårt få riktig uppfattning av en kort provcykling när man är nybörjare och kanske jag köpte med för stor ram. Hittade ingen uppgift om ramstorlek på cykeln! Och fortfarande undrar jag, och nu med tumstock i hand - från vilken punkt till vilken punkt mäter man för att bestämma ramstorleken?
Troligen köpte jag med för stor ram men jag har ju ändå börjat någonstans nu utan att ha behövt investera 10 000:- först. Det känns bra när jag inte vet hur mycket jag fastnar för detta men just nu känns det riktigt roligt!

Tillbaka
Topp