Hur ska jag ställa in min Reba?

wind

Ny medlem
Hej

Har en rockshox REBA på min MTB och undrar hur jag ska ställa in den för min åkstil? Jag väger 70 kg och kör mest grus och stig. Finns ju en massa inställningar på dessa gafflar, retur, tryck osv.

Tycker också att min poplock funkar dåligt - blir nästan ingen skillnad mellan låst och ickelåst läge, dessutom ger den ifrån sig ett pysljud när man trycker ner den i låst lääge, hur kan jag ordna detta?

Har hört att det gör stor skillnad om gaffeln är helt rätt inställd så jag tar hjälp av happy ;)

Tacksam för svar

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Prova 100 PSI i både plus och minuskammaren, vrid åt floodgatevredet vid poplockmekanismen på högerbenet tills gaffeln låser. sen kan du labba med mer luft i minuskammaren för en mer plusch känsla.

Jag kör 100 PSI i plus och 105 i minus.

Ta med pumpen i skogen och labba med en parameter i taget och lär känna gaffeln, det är rätt kul.

Tack så mycket för hjälpen! Ska införskaffa en gaffelpump i veckan.

Två frågor bara - vad menas med en mer plusch känsla? Och när jag skruvar på foodgaten (den som man måste lyfta bort en bricka för att komma åt?), ska då poplocken va i låst eller öppet läge?

Blir nog till att köpa teflon olja också ;)

wind skrev:
-------------------------------------------------------

> Två frågor bara - vad menas med en mer plusch
> känsla? Och när jag skruvar på foodgaten (den
> som man måste lyfta bort en bricka för att komma
> åt?), ska då poplocken va i låst eller öppet
> läge?

Jag stavar ju som en kratta, med "plush" menas ungefär följsam.

Jag har utvändig inställning av floodgaten och då brukar jag vrida åt och sedan testa poplocken vrida lite till o s v.

Mycke svengelska blir det :-)

Ok då fattar jag ;)

Ska testa när jag kommer hem samt inhandla en pump!

Skulle poplocken va inne när man justerar floodgaten eller kvittar de?

Lånar denna gamla tråd för att slippa starta en ny.

Har en ny MTB med en RockShox Reba RL 29 Solo Air 100mm. Min första erfarenhet av dämpat...

Det positiva trycket förstår jag, locket på ovansidan märkt med +. Pumpar upp enligt etiketten som sitter klistrad på gaffeln.

Under andra gaffelbenet ställer jag "rebound" (sköldpadda -> hare) som jag förstått är hur snabbt gaffeln ska studsa upp igen. Har ställt den på mitten. Någon får gärna förklara ännu en gång om när man vill ha mer långsamt (sköldpadda) och när man vill ha snabbare (kanin)?

Har förstått att man på Reba även kan ställa det negativa trycket... Men hur gör man det. På de youtube filmer jag hittat skruvar de loss en mutter längst ner på gaffeln, men där har jag ingen mutter på min gaffel. Ca 10 cm upp inuti gaffeln sittet en svart mutter, men helt omärkt och ser ut att vara svår att komma åt att fästa pumpen i. Är detta rätt mutter? Eller kan man endast ställa det positiva trycket på denna Reba?

Bilagor

• 20150714_220525.jpg
    20150714_220525.jpg
    83.5 KB · Besök: 45
Det är bra att undvika att ha cykeln stående upp & ner. Det är riskabelt om det råkar finnas någon luftbubbla i bromssystemen. Då kan den vandra till ett olämpligt ställe & bromsarna kan bli svampiga.

Det bästa är att sätta cykeln i ett mekställ när saker & ting ska fixas. :)

Frid!

Miracle skrev:
> Det är bra att undvika att ha cykeln stående upp
> & ner. Det är riskabelt om det råkar finnas
> någon luftbubbla i bromssystemen. Då kan den
> vandra till ett olämpligt ställe & bromsarna kan
> bli svampiga.

Eller så ser man till att bromsarna är luftade.
Jag brukar transportera min cykel upp och ner i bilen 70 mil utan problem.

> Det bästa är att sätta cykeln i ett mekställ
> när saker & ting ska fixas. :)

? Hänger du cykeln i mekstället för att vrida ett klicka på dämparreturen?

Gaffel mår snarast bra av att vändas uppochned en stund innan cykeln används om den stått länge. Då rinner oljan upp till bussningar och skrapringar så att det inte går onödigt torrt första stunden innan olja hunnit tryckas runt.

Retur ställs bäst efter egen känsla, du kan ju testa att ställa den i ändlägena och cykla samma stig, och sen jobba utifrån det. Alltför långsam så är risken att gaffeln ej hinner returnera utan du sjunker längre och längre i slaget, medan alltför snabb kan bli väldigt stötigt och oroligt (och på en bakdämpare leda till "hästsparkeffekt" efter komprimering..). Framgaffel brukar jag föredra åt det snabbare hållet, men det beror som sagt både på dig själv och gaffelns karaktär.

Senast ändrad:
Reba solo air är faktiskt egentligen en dual air men med den negativa kammaren dold. Den negativa kammaren på reba solo air kan "nollställas" om det efter ett tag läckt över tryck från den positiva till den negativa (dämparen säckar ihop). Har hänt min ett par ggr men fixas lätt genom att tömma den positiva kammaren, ta bort det svarta locket nedtill och släppa ut övertryck i den ventilen som finns under det svarta locket. Nu är dämparen resettad till "default". Skruva tillbaka locket och pumpa upp den positiva till rätt arbetstryck.

s skrev:
> Eller så ser man till att bromsarna är luftade.
> Jag brukar transportera min cykel upp och ner i
> bilen 70 mil utan problem.

Det är inte vad tillverkarna rekommenderar, men det vet du väl redan?

> > Det bästa är att sätta cykeln i ett
> mekställ
> > när saker & ting ska fixas. :)
>
> ? Hänger du cykeln i mekstället för att vrida
> ett klicka på dämparreturen?

Det är, som jag menade det, i ett större perspektiv. Det är ju en annan dag imorgon & nått annat som ska fixas eller justeras. :-)

Frid!

Ursäkta om jag stör lite, men vad är egentligen skillnaden på en "reba" och en annan rockshox? tex denna: Rock Shox XC 30 TK Solo Air 100mm.

Enligt instruktionen ska benen enbart hållas rena iaf. Det med teflonspray var något nytt. Kladd drar i regel åt sig mer skit än en torr och ren men jag får väl testa då :)

Läste för övrigt här någonstans: "En framdämpare som man inte märker av att den är dålig är bra inställd" typ.

Miracle skrev:
> Det är inte vad tillverkarna rekommenderar, men
> det vet du väl redan?

Vilken tillverkare? Jag har då aldrig sett någon generell rekommendation mot att ha cykeln uppochned. Mer än att om de är dåligt luftade kan luften vandra runt.

NickPick skrev:
> Ursäkta om jag stör lite, men vad är egentligen
> skillnaden på en "reba" och en annan rockshox?
> tex denna: Rock Shox XC 30 TK Solo Air 100mm.

Vikt är en tydlig grej. Prestanda i dämparkretsen en annan. TK-dämparen är ganska tråkig jämfört med finare kretsar.

> Enligt instruktionen ska benen enbart hållas rena
> iaf. Det med teflonspray var något nytt. Kladd
> drar i regel åt sig mer skit än en torr och ren
> men jag får väl testa då :)

Ge fan i teflonsprayen. Ska du smörja med något använder du förslagsvis gaffelolja. I en gammal flaska för kedjeolja till exempel för smidighetens skull. Ett radikalt alternativ vore att serva gaffeln enligt instruktion så att oljan i den aldrig hinner ta slut eller bli för smutsig. Det räcker.

> Läste för övrigt här någonstans: "En
> framdämpare som man inte märker av att den är
> dålig är bra inställd" typ.

Ganska träffsäkert. När grejerna gör sitt jobb ska de inte märkas och störa.

Rattnalle skrev:
> Miracle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte vad tillverkarna rekommenderar,
> men
> > det vet du väl redan?
>
> Vilken tillverkare? Jag har då aldrig sett någon
> generell rekommendation mot att ha cykeln
> uppochned...

Merida skriver i sin manual att cykeln inte ska transporteras upp & ner.

Från instruktionerna till Shimano XT: http://www.shimano.com/media/techdo...SI-8JZ0A-004-03-Swe_v1_m56577569830780954.pdf
"Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några luftbubblor i
oljebehållaren som har blivit kvar när luftningsskruvarna byttes ut, eller som har samlats i olika
delar av bromssystemet när det har använts en längre tid. Detta skivbromssystem är inte
konstruerat för att kunna vändas upp och ner. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger
den på sidan, kan luftbubblorna i oljebehållaren börja röra sig i riktning mot bromsens calipers.
Om du använder cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk för att bromsarna inte fungerar och
att en allvarlig olycka kan inträffa. Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan,
skall du vara noga med att trycka in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att
bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla."

Frid!

Det som står är snarast "Kolla att bromsarna fungerar innan du cyklar iväg" och "Det kan komma in luft i bromsarna över tiden, då kan bromsarna fungera dåligt".

Tillbaka
Topp