Hur ska man snabbt få ihop pengar...

patten

Aktiv medlem
så att man kan lägga in sig på "vänta på paket-tråden". Känner ett stort behov av en ny cykel, då jag var helt dum i huvudet när jag sålde min mtb, tidigt i höstas, i tron om att tid inte fanns till cykling, då man blivit pappaledig. Men nu märker jag att det finns då tid för minst en tur i veckan. Jaja, nu står jag här utan cykel och inte så mycket pengar som det behövs för en cykel som önskas.

Har funderat på att vara jultomte för 500 kr per/utdelning. Men då skulle det behövas göra 30 besök för att komma upp i den summa som önskas. Och att göra 30 klapputdelningar på julafton är nog ganska uteslutet. Även om jag skulle speeda på och vara en snabb tomte och alla husen låg intill varandra så skulle det ta minst 5 timmar om jag nu ägnade 10 min till att dela ut klapparna. Men det skulle kännas dumt att vara från lillpojken så länge på julafton.

Sälja bilen är ju också ett alternativ. Men då blir det svårt att ta sig upp till julfirandet i snöiga Norrland. Om man nu inte kan packa hela familjen på den nya cykeln...

Så vad gör man? Ska man börja rycka väskor av gamla tanter nu under juletid? Det lär ju finnas gott om kontanter i gråhårens väskor. Risken är ju ganska stor att tomten inte uppskattar detta och väljer att hoppas över mina önskningar som finns på min önskelista.

Att sälja mig själv är ju ett alternativ. Men det kommer bara bli äckliga tjocka svettogubbar eller snuskiga tjockistanter, om jag nu har turen att få nån kund.

Så hur gör man? Fler idéer tas tacksamt emot till en rådvillig cykellös cyklist.

Hur lång blev den förra tråden på det här ämnet?

Och bara så du är beredd, du kommer få förslaget "ligg med gubbar" inom kort.

Men allvarligt talat, har du inte en massa skit du kan sälja och dra in lite pengar på?

Jo det finns säkert lite skit. Men inte i den mängden. Men får la börja sälja av grejer som man inte använder o lägga pengarna i spargrisen.

patten skrev:
-------------------------------------------------------
> Att sälja mig själv är ju ett alternativ. Men
> det kommer bara bli äckliga tjocka svettogubbar
> eller snuskiga tjockistanter, om jag nu har turen
> att få nån kund.

Beggars can't be choosers.

Minska utgifterna är ofta enklare än att öka inkomsterna. Budget, matlådor och alla de vanliga tipsen. Konkret besparing: Säg upp bredbandet och knäck grannens trådlösa nätverk. ;)

Ja som lärare så är det svårt att jobba hårdare, eller jobba över. Och att lev snålare är också svårt, då min sambo är student, samt att vi har en liten parvel på dryga ett år. Kanske får jobba lite extra med något annat skoj.

Agera personlig servitör på Happy-utgången och tjäna ihop dricks :)
Sedan om någon vill ligga med dig kanske du får extra - massor med Extra!

SMS lån är vad jag vet det absolut snabbaste sättet att få tag på pengar, om du inte törs r**a en bank då förståss.

EDIT: Uppmaning till brott bortredigerat

om enda anledningen till att ha kvar bilen är att åka upp till norrland och fira jul skulle jag fira jul hemma i år och sälja bilen.

Oscar skrev:

> EDIT: Uppmaning till brott bortredigerat

Brott lönar sig alltid :). Och jag rånare ju hellre än att bli rånad av nått sms-lånebolag.

Annars så låter jochens förslag väldigt bra. Sälja jultidningar ger ju verkligen snabba pengar :)

börja sälja internetmedeciner på plattan. eller så säljer du snus och cigaretter på högstadieskolor runt om. är jag helt övertygad om att det skulle gå sjuuukt bra.

patten skrev:
> Har funderat på att vara jultomte för 500 kr
> per/utdelning. Men då skulle det behövas göra
> 30 besök för att komma upp i den summa som
> önskas.

Du vill alltså ha 15000 kronor direkt. Du får nog se det på lite längre sikt om det skall vara realistiskt. Men kan du betala av det någorlunda snabbt kanske ett banklån är ett sätt?

Att ligga med gubbar är lagligt, så länge det är du som säljer.

fredrikw skrev:
> om enda anledningen till att ha kvar bilen är att
> åka upp till norrland och fira jul skulle jag
> fira jul hemma i år och sälja bilen.

Eller åka tåg. Sälja bilen är nog bästa tipset. Fan vad bilar kostar summa summarum. På ett par månader har du sparat ihop till en cykel.

Ja att sälja bilen skulle bespara mig massor av pengar. Men då det tar minst två och en halv timma att ta sig till jobbet med buss eller tåg och bara 50 min med bil, så ser jag det som en investering att köra bil, då jag får massor av tid med min son. Men annars så hade bilen gått bort. Att åka tåg upp till norrland är ju tyvärr inte billigare än att åka bil. Jag tjänar väl ungefär 600 kr på att åka bil själv upp till norrland enkel resa, om jag inte beställer biljett 90 dagar innan...

Banklån har vart en tanke, men känns inte så aktuell, vi får la se hur desperat jag blir på den där cykeln :)

Klart det går att cykla på vintern lleberg. Här i Göteborg är det som att trampa runt i dina skogar i oktober :)

Sälja cigg och snus till kids skulle ju funka, då det är nära till den verksamheten. Kan göra det mellan lektionerna jag har med dem. När jag ändå håller på kan jag lika gärna köpa ut alkohol oxå :)

Finns det inga hittecyklar att göra pengar på? Har du osis, är det ingen som vill ha igen dem, och då har du ju redan fått dig en cykel! Var nöjd nå´n gång.

patten skrev:
> Ja att sälja bilen skulle bespara mig massor av
> pengar. Men då det tar minst två och en halv
> timma att ta sig till jobbet med buss eller tåg
> och bara 50 min med bil, så ser jag det som en
> investering att köra bil, då jag får massor av
> tid med min son. Men annars så hade bilen gått
> bort. Att åka tåg upp till norrland är ju
> tyvärr inte billigare än att åka bil. Jag
> tjänar väl ungefär 600 kr på att åka bil
> själv upp till norrland enkel resa, om jag inte
> beställer biljett 90 dagar innan...
>
> Banklån har vart en tanke, men känns inte så
> aktuell, vi får la se hur desperat jag blir på
> den där cykeln :)
>
> Klart det går att cykla på vintern lleberg. Här
> i Göteborg
är det som att trampa runt i dina
> skogar i oktober :)

Fan vad du måste köra om du klarar Gbg - Norrland på 50 min?!

Crossmax skrev:
> patten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja att sälja bilen skulle bespara mig massor
> av
> > pengar. Men då det tar minst två och en halv
> > timma att ta sig till jobbet med buss eller
> tåg
> > och bara 50 min med bil, så ser jag det som en
> > investering att köra bil, då jag får massor
> av
> > tid med min son. Men annars så hade bilen
> gått
> > bort. Att åka tåg upp till norrland är ju
> > tyvärr inte billigare än att åka bil. Jag
> > tjänar väl ungefär 600 kr på att åka bil
> > själv upp till norrland enkel resa, om jag
> inte
> > beställer biljett 90 dagar innan...
> >
> > Banklån har vart en tanke, men känns inte så
> > aktuell, vi får la se hur desperat jag blir
> på
> > den där cykeln :)
> >
> > Klart det går att cykla på vintern lleberg.
> Här
> > i Göteborg är det som att trampa runt i dina
> > skogar i oktober :)
>
> Fan vad du måste köra om du klarar Gbg -
> Norrland på 50 min?!

Hello??
Han skriver att hans pendlingstid med bil är 50 min.Sen skriver han ska använda bilen när han ska till norrland för att fira jul. Det där 600 kr är skillnaden köra bil kontra ta tåget.

Sälj bilen och låna min under vintern. Jag använder den ändå inte, har tre cyklar i förrådet...

Ligga med gubbar låter äckligt. Fast hur snygg cykel kan man få ihop till under en vinter. Drömmer om en tjusig tempohoj att fräsa runt på triatlontävlingarna på i sommar. Kanske skulle vi slå oss ihop.

Nä jag vet! vi öppnar eskortfirma. Då behöver man ju inte ligga med dem, bara gå på glammiga fester och se så där lagom klängig ut. Du skulle slippa gubbarna också...

Om man ska tjäna pengar måste man oftast kunna något, vad kan du?

Edit: En sak du faktiskt kan göra är att sälja högre betyg till dina elever!

Senast redigerad av en moderator:
ee har helt rätt. Jobbet ligger inte i norrland.

Ja focusforever. Det kanske kunde vara en idé att börja med en eskortfirma. Glammiga fester är aldrig fel, lite god mat och god dricka har man aldrig tacka nej till. När kör vi igång? :)

Papper skrev:
> Om man ska tjäna pengar måste man oftast kunna
> något, vad kan du?
>
> Edit: En sak du faktiskt kan göra är att sälja
> högre betyg till dina elever!

Ja sälja betyg kan jag ju faktiskt göra speciellt nu när jag har tre klasser nior i två ämnen. Annars så kan jag inte så mycket. Som idrottslärare kan man ju lite olika sporter, men det genererar nog inte mycket pengar som expertkunskap :) Den specialkunskap som finns är då i så fall schemaläggning, kanske ska försöka hitta någon som behöver den typen av tjänst :P

Svårt det där. Men om du verkligen bara ska ha en vintercykel så kanske du klarar dig på något begagnat och därmed billigare? Har du någon cykel alls, eller hur ligger det till? Om du har nååågot att cykla på kanske du kan spara på längre sikt. Sikta på något vettigt till våren och spara på längre sikt.

Synd att du sålde din mtb, du borde ha frågat här först.... :) Finns nog många här som kunde skriva under på att det går rätt bra att cykla och träna trots/även om man har barn.

castrello skrev:
> Svårt det där. Men om du verkligen bara ska ha
> en vintercykel så kanske du klarar dig på något
> begagnat och därmed billigare? Har du någon
> cykel alls, eller hur ligger det till? Om du har
> nååågot att cykla på kanske du kan spara på
> längre sikt. Sikta på något vettigt till våren
> och spara på längre sikt.
>
> Synd att du sålde din mtb, du borde ha frågat
> här först.... :) Finns nog många här som kunde
> skriva under på att det går rätt bra att cykla
> och träna trots/även om man har barn.

Ja jag vet, jag tänkte inte alls..
Ja jag har ju något att cykla på men inte i skogen, en liten campingcykel. Har ifs en gammal ht i förrådet som jag måste ordna lite komponenter till, som jag tänkt ha som brukscykel. Kanske får ta med den ut i skogen på någon tur till våren, så får jag spara pengar under tiden.

Ja svarttaxi ger nog en del pengar. Men vilket sunkigt jobb, det skulle ju vara som att stå på McD och vända burgare. Nu låter jag kräsen, men det finns vissa saker jag aldrig gör och en av dem är att jobba på McD eller svarttaxi chaffis :)

Oscar skrev:
> Visa patten kanske?

Inget man får betalt för, inte jag i vart fall :P

AndersS skrev:
> Skatteåterbäring?

Ja om jag inte får ihop pengar innan dess, så lär det bli en cykel då :)

Tomtefar skrev:
> Snubblade in på denna sida:
> http://www.internetpengar.com/betalda-undersokning
> ar/
> kanske kan vara något?
> Går ut på att vara med i en massa
> undersökningar på intenet, alltså svara på
> frågor.
> Finns väl även forskargrupper som gör
> experiment på människor, testar mediciner och
> sånt? Det kan väl generera lite kosing.

Har funderat på att delta i en framtagande av medicin. Kan som sagt bli en fin cykel för den summan. En kompis gjorde något liknande och fick en hel del för det. Ska se vilka erbjudande som finns och vilka roliga piller man får testa :)

Om du har råd över tid, så föreslår jag ett vanligt banklån. Jag har de senaste somrarna haft problem med att inkomster och utgifter inte är synkade, men ändå vetat att jag har gott om pengar sett över hela perioden. Då har jag tagit Enkla lånet hos SEB i juni, och sen betalat av det gradvis under sensommaren/hösten när lönerna börjat ramla in på kontot. Funkat skitsmidigt för mig (och för den som undrar, så har jag slutbetalat lånen varje höst).

geologen skrev:
> Om du har råd över tid, så föreslår jag ett
> vanligt banklån. Jag har de senaste somrarna haft
> problem med att inkomster och utgifter inte är
> synkade, men ändå vetat att jag har gott om
> pengar sett över hela perioden. Då har jag tagit
> Enkla lånet hos SEB i juni, och sen betalat av
> det gradvis under sensommaren/hösten när
> lönerna börjat ramla in på kontot. Funkat
> skitsmidigt för mig (och för den som undrar, så
> har jag slutbetalat lånen varje höst).

Eller så gör man som man gjorde förr i världen: man sparar ihop till sånt som man inte måste ha direkt.

castrello skrev:
> Eller så gör man som man gjorde förr i
> världen: man sparar ihop till sånt som man inte
> måste ha direkt.

Tja, så kan man ju alltid resonera. Frågan är hur många som betalar bostäder eller bilar utan att ta lån. Varför inte göra samma sak med en cykel, som kostar en bråkdel av vad en villa eller en V70 kostar?

I mitt fall handlade det dock om att klara hyra, mat och sånt. Sista utbetalningen från CSN kom i maj (och den var som vanligt 2/3 av det normala), och sen fick jag inte in en ordentlig lön förrän i slutet av augusti eftersom jag började jobba i slutet av juni. Inte förrän i oktober gick det plus totalt sett. Nu ligger jag väl 7-8 laxar över nollan.

geologen skrev:
> Varför inte göra samma sak med en
> cykel, som kostar en bråkdel av vad en villa
> eller en V70 kostar?

Just eftersom det kostar en bråkdel av vad en villa eller V70 kostar, väntetiden blir således inte tiotals år.

Inget banklån för mig, när det gäller cykelköp, känns lite onödigt. Får tråkigt vänta på pengar till en cykel. Men när väl cykeln är inköpt får jag ta igen allt jag missar nu :)

patten skrev:
> Inget banklån för mig, när det gäller
> cykelköp, känns lite onödigt. Får tråkigt
> vänta på pengar till en cykel. Men när väl
> cykeln är inköpt får jag ta igen allt jag
> missar nu :)

bygg en skitcykel, köp jättebilliga delar på köp & sälj. Man behöver inte Marta SL bromsar för att lalla runt lite i skogen.

Jag behöver med en ny xc cykel real bad, men får harva runt på gamla grejer ett tag till. Men faktiskt ponera att du istället skulle köpa gymkort så ligger ju det på 2-300kronor i månaden och för dom pengarna kan du faktiskt köpa en vettig hoj på avbetalning. speciellt nu i slutet av säsongen. Många butiker vill göra sig av med 09or så det är ingen dum idé.

Jag är student själv så jag kan ju glömma det men hade jag haft inkomst hade jag satsat på att köpa begagnat för runt 10-15. Brukar dyka upp lite Meridor i den prisklassen som är riktigt fina.

Mårten skrev:
> Eventförsäljning är ett sätt att tjäna pengar
> snabbt. Ni vet sånadär jobbiga jävla som hoppar
> på folk på stan? En sån drar in 100kr fast i
> timmen plus 100kr provision per sälj. Do the
> math...
>
> (En bra timme kommer man upp i 400kr vilket
> faktiskt är en helt ok timlön om man säger
> så...)
>
> Dock orkar man inte jobbet mer än en vecka eller
> två... Det gjorde inte jag iaf. Det är så
> sjuuuuukt värdelöst.

Vad sålde du? *nyfiken*

Om det ska bli någon cykel den närmsta tiden, så får det bli en trissvinst. Bokade precis en service med kamremsbyte och nya vinterdäck till bilen. Summan blev en väldigt fin HT :)

Så alla som funderar på att skaffa bil. Om du verkligen inte behöver en bil så är det bara att låta bli :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp