Hur skall man veta om detta kan passa?

L.and

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Tänker spontant att det väl är antalet växlar man får kolla på? Den som är till 2/3-speed borde väl följaktligen styra en framväxel? Eller missar jag något?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Vill du ha barend shifters så är shimano bra.

 

Atlas

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
2/3 är friction för framväxel. Jag bryr mig inte om det är indexerat. Bara om den drar nog med vaijer för registret på en 10-delad. med det reglaget kan det bli tumme/pekfinger på insida höger för bakväxeln och full åtkomst till bromsen som sitter under... kanske .)

Bar end shifters sitter där bromsarna skall sitta... förutom att de kostar som guld. Bar-end shifter/broms-combo finns inte förutom en med taskig bromsverkan somskall sättas som backup på endshifters på tt-pinnar. De verkar inte stabilt... utöver att de är en snordyr lösning. Ja just det... den du länkar är 11-delad. Jag tänker byte till en 11-32 kassett (blir bra med stora kakan på ett compact i skåne..) men inte hela drivlinan.

Antar att frågan kan ställas: drar tredelat fram lika mycket vaijer som 10-delat bak?
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Oindexerat blev onödigt jobbigt med fler än 6 växlar bak. Köra oindexerat på 10-delat går säkert, men varför plåga sig med skit som fungerar uselt?
 

Atlas

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Oindexerat blev onödigt jobbigt med fler än 6 växlar bak. Köra oindexerat på 10-delat går säkert, men varför plåga sig med skit som fungerar uselt?
För att det saknas en bättre lösning om man inte vill byta hela drivlinan och även då saknas ett vettigt reglage för mer än 9-delat.
 

Kneecap

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
2/3 är friction för framväxel. Jag bryr mig inte om det är indexerat. Bara om den drar nog med vaijer för registret på en 10-delad. med det reglaget kan det bli tumme/pekfinger på insida höger för bakväxeln och full åtkomst till bromsen som sitter under... kanske .)

Bar end shifters sitter där bromsarna skall sitta... förutom att de kostar som guld. Bar-end shifter/broms-combo finns inte förutom en med taskig bromsverkan somskall sättas som backup på endshifters på tt-pinnar. De verkar inte stabilt... utöver att de är en snordyr lösning. Ja just det... den du länkar är 11-delad. Jag tänker byte till en 11-32 kassett (blir bra med stora kakan på ett compact i skåne..) men inte hela drivlinan.

Antar att frågan kan ställas: drar tredelat fram lika mycket vaijer som 10-delat bak?
Tjena!

Bakväxelreglaget monterat framåt under styret. Då behöver du bara skjuts bak handen lite och sen vrida me lillfinger.
Ett alternativ är att köra den gamla varianten med GripShift längst fram på styret.

images.jpeg
 

Atlas

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Tjena!

Bakväxelreglaget monterat framåt under styret. Då behöver du bara skjuts bak handen lite och sen vrida me lillfinger.
Ett alternativ är att köra den gamla varianten med GripShift längst fram på styret.

Visa bilaga 455969
Ja, jag har letat till förbannelse efter ett lämpligt gripshift att sätta bakom bar-end bromsar men inte hittat... och har inte ens kommit till frågan om styrdiameter änne, men det "brukar" ju gå att lösa. Jag är fast på gripshift med rätt index (kan gå till 9-delat utan problem, skall ändå byta kassett). Alla GS som jag sett har oxå vaijerfästet rakt framåt med ett ytsprång oxå.. klart suboptimalt. Men har du en bra ide? Om någon kan så kan du KC!
 

Kneecap

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Ja, jag har letat till förbannelse efter ett lämpligt gripshift att sätta bakom bar-end bromsar men inte hittat... och har inte ens kommit till frågan om styrdiameter änne, men det "brukar" ju gå att lösa. Jag är fast på gripshift med rätt index (kan gå till 9-delat utan problem, skall ändå byta kassett). Alla GS som jag sett har oxå vaijerfästet rakt framåt med ett ytsprång oxå.. klart suboptimalt. Men har du en bra ide? Om någon kan så kan du KC!
Tjena!

Tyvärr får man ju leva med en vajer som sticker framåt med den lösningen.
 

Berk

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
2/3 är friction för framväxel. Jag bryr mig inte om det är indexerat. Bara om den drar nog med vaijer för registret på en 10-delad. med det reglaget kan det bli tumme/pekfinger på insida höger för bakväxeln och full åtkomst till bromsen som sitter under... kanske .)

Bar end shifters sitter där bromsarna skall sitta... förutom att de kostar som guld. Bar-end shifter/broms-combo finns inte förutom en med taskig bromsverkan somskall sättas som backup på endshifters på tt-pinnar. De verkar inte stabilt... utöver att de är en snordyr lösning. Ja just det... den du länkar är 11-delad. Jag tänker byte till en 11-32 kassett (blir bra med stora kakan på ett compact i skåne..) men inte hela drivlinan.

Antar att frågan kan ställas: drar tredelat fram lika mycket vaijer som 10-delat bak?
Men har du 9-delad nu då? Varför inte köpa en 9-delad 11-32 kassett?
 

Atlas

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Men har du 9-delad nu då? Varför inte köpa en 9-delad 11-32 kassett?
Jag har 10 delat idag men om jag skall byta kassett och reglage kan jag ju lätt kliva in på 9-delat istället. Samma kransar (kompatibla i alla fall, det skall bli en 1x lina) och bakväxel om jag fattat rätt.
 

Atlas

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Men har du 9-delad nu då? Varför inte köpa en 9-delad 11-32 kassett?
Eller tänker du på varför jag vill ha "fel" reglage? Det är för att högerreglaget blir fel på höger sida om man monterar det bac och fram... Då kommer det under styret och inte vid sidan av. Kanske om man köper ett par av de där billiga och switchar fästen...
 

Berk

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Eller tänker du på varför jag vill ha "fel" reglage? Det är för att högerreglaget blir fel på höger sida om man monterar det bac och fram... Då kommer det under styret och inte vid sidan av. Kanske om man köper ett par av de där billiga och switchar fästen...
Då förstår jag.

Du skulle kunna byta vänster/höger sidan då.
 

mzi

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Verkar till och med kunna sitta ihop nu!
Och det finns ingen combo
 

nisseson

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
Verkar till och med kunna sitta ihop nu!

Från den enda recensionen "Anyone on a tri bike or bike with bull horns and not using these is just dumb." Ser ut att vara ett lätt val alltså! :-D
 

Atlas

Aktiv medlem
Hur skall man veta om detta kan passa?
och en 9-delad 11-32 kassett bör väl funka med Shimano 105 med mid-cage? Så ett par TT bromsar för bar end...

Så kan jag prova och i värsta fall får jag köpa en vaxelväljare för vänster och byta så att fästet blir rätt... Jag köper att oindexerat är stökigt med 9/10 delat.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer