Hur skevt får ett nytt hjul vara?

Chainsuck

Medlem
Köpte precis fyra postordercyklar. Efter ihopmontering upptäckte jag att inget av de 8 hjulen var helt perfekt och två framhjul var tvungna att lämnas in för riktning. Finns det något mått på hur skevt ett hjul får vara innan det behöver riktas. Hur skeva hjul får man acceptera innan det är läge att skicka tillbaka dem till butiken?

Om de är så skeva så du vill skicka tillbaka dem, så tycker jag att du ska skicka tillbaka dem. Ring och snacka med butiken ifråga först. Annars är det väl 42. ;o)
/Johan

Ja men vem är det som bygger och levererar skeva hjul ???? Man vill ju ha en liten vetskap om detta så att folk kan akta sig för leverantören.

//Patrik

de ska vara spikarak och perfekt balanserade vid leverans.. det tycker iaf jag, och så har alla hjul jag köpt varit också.

däremot får man räkna med att hjulen sätter sig efter ett par turer och får riktas om.. men det är standard.

Ett välbyggt och välmasserat hjul ska inte behöva riktas om ens efter ett par turer. Har inte behövts på mina senaste hjul heller och de har jag inte varit snäll mot ens.

Mina Evaldsbygda XC717 med alunipplar samt Revolution ekrar funkar klockrent. Precis som Jomper säger; varför skulle dom efterspännas. Dom är bör ju vara masserade med sånan pecision att det ine skall finnas några spänningar i hjulet ?! Eller...?

mvh
Patrik

Reklamera! Klart att butiken skall ta sitt ansvar. Dessutom skall dom, inte du, betala frakt både fram och tilbaka.

Jag skulle kräva att det är oskevt vid leverans, men var gränsen går för skevhet vete sjutton.

Ring och prata med dom först.

Mina nyinköpta WH-R550 racerhjul var inte spikraka när dom vara nya. Nu efter 60mil skevar dom mer. Kanske är dags att åka förbi Dr. Phil, kanske kan rikta dom åt mig.

Senast redigerad av en moderator:
Pratade med en lokal cykelreparatör i Karlstad och han påstod att det fick diffa 0,7 mm åt båda hållen, det vill säga att det kan slå sig ända upp till 1,4 mm mellan extremerna och ändå vara ok.

Låter som en WAG* teori. Nya hjul ska vara och förbli helt raka tills man krockar med någonting. Reklamera mera!

*Wild-Ass Guess

dvs, hur bra kan man rikta upp ett hjul efter det att man har krockat det lite? Några mm skevhet tex. Är ovalitet något att oroa sig över också, man kanske har krockar lite krokigt ;-)

Du köpte fyra cyklar, på postorder. Det får mig att gissa att det kanske är väldigt billiga grejor som man inte kan förvänta sig någonting alls av, utom möjligtvis att de kommer fram till angiven mottagaradress? Eller var det en postorderaktör som vänder sig till seriösa cyklister och som därmed inte borde leverera skeva hjul?

Skulle jag köpa en cykel som jag har råd att köpa fyra av samtidigt så är den antagligen jättebillig, då skulle jag inte ställa de krav jag ställer på en "riktig" cykel. Det är bara det. Annars är kraven rentav STÖRRE på en postorderhandlare, eftersom denne inte kan åtgärda problem lika enkelt i efterhand som en butik kan.

Men nu gör jag ju bara WAG-antaganden om vad det är Chainsuck har köpt för något egentligen.

Jag kan nog säga som så att de flesta cykelhandlare får rikta en hel del hjul när cyklarna monteras i butiken. Ju billigare cyklar desto sämre maskinbyggda hjul. Tyvärr. Men som handlare är det kanske lättare att dra något varv med ekernyckeln än att skicka tillbaka hjulet. Det blir i varje fall billigare och snabbare. och så slipper halva butiken tas upp av cyklar med ett hjul.

Tillbaka
Topp