Hur sköter jag cykeln?

sandwichman

Ny medlem
Hur sköter jag cykeln?
Som tämligen ny MTB-ägare undrar jag hur jag bör vårda min cykel. Det är en Specialized Rockhopper Pro Disc. Den har en Rockshox Reba-gaffel, Juicy Five-bromsar och lite Shimano Deore- och LX-komponenter. Som helt färsk cykelägere så vet jag inte vad som bör göras, dels efter varje tur och dels vilka större genomgångar som krävs och hur ofta dessa bör göras?

Kan inget om att mecka med cyklar men är sugen på att lära mig. Så ni cykeldårar, hjälp mig tack.

Sedan undrar jag om det är en bra cykel jag köpt. Hittar ingentin på nätet om den (typ tester).
Tack på förhand.

//SM

Hur sköter jag cykeln?
Smörj kedjan och håll den ren. Smörj vajrar och växlar lite då och då. Och håll koll på alla lager. Tvätta är inget måste för att cykeln ska rulla bra.

Hur sköter jag cykeln?
Rockhopper är ju en beprövad ram och rebagaffeln får mycket bra betyg av dom som har den (snart happys vanligaste?)
Jag tycker det låter som en riktigt fin hoj.

Det jag gör oftast när jag tycker det är dags att rengöra lite är att gå igenom drivpaketet:
Kedja och kassett och klingor fram, det enklaste är om du har ett kedjelås av typ SRAM goldlink så du kan ta loss kedjan:
w018_S.jpg ht=76

sen kanske det räcker att torka av kedjan ordentligt eller så lägger du den i avfettning och oljar in efteråt.
Sen tar du trasor eller en borste och gör ren kasseten och klingorna, nån gång ibland så vill man kanske vara lite mera noggrann och ta av kassetten för att komma åt ordentligt.

Normalt damm och smuts på ram o.s.v låter jag oftast torka in och sen tar jag bort det med en trasa, men är det riktigt skitit så tar jag en vattenslang och en diskborste.

På sidan med Läsvärt finns beskrivningar på allt du behöver veta om hur man skruvar isär och ihop allt på hojen.

Hur sköter jag cykeln?
Oscar skrev:
-------------------------------------------------------
> inte ska man väl smörja wire:ar?

Inte ska de väl vara torra?

Hur sköter jag cykeln?
BFS skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > inte ska man väl smörja wire:ar?
>
> Inte ska de väl vara torra?

Är vajer och hölje teflonbelagda kan man hoppa över smörjningen.

Hur sköter jag cykeln?
Oscar skrev:
> inte ska man väl smörja wire:ar?

Varför inte? Annars kan de bli hög friktion i höljena (dvs svårt att växla/bromsa). Jämför t.ex. Shitmanos XTR-höljen som är sprängfyllda med smörjspunk från fabrik. Dra ut vajrarna då och då, torka av skit, fetta in och trä tillbaka.

Hur sköter jag cykeln?
Jag smörjer inte vajrarna, det är noll friktion mellan hölje och vajer om de är torra. Ju mer kladd man har på vajrarna, desto trögare går de. Men så kör jag heldraget vajerhölje också, på en av hojarna, rent och fint.

/Leo

Hur sköter jag cykeln?
Lagom med rätt smörj på vajern funkar för mig. Liten risk för att det ska komma in vatten och börja rosta.

Hur sköter jag cykeln?
Tycker det är en bra idé att tvätta då och då eftersom man får lite koll på om saker och ting börjar rackla isär. Tvättar med hink och ibland slang med lågt tryck. När det ska filas extra åker en gammal diskborste och tandborste fram för svåråtkomliga ställen. Lättast att tvätta cykeln när den står i mekställ med hjulen avtagna.

Efter nästan varje tur torkar jag gaffelbenen. Ungefär varannan gång får de nån droppe silikonolja.

Efter varje blöt tur torkar jag kedjan med en trasa. Smörjer när den är torr. Kör med lås så den kan tas av för tvätt några gånger per säsong.

(och just den här cykeln hade ju hydrauliska bromsar, alltså bara växlarna som har wire och de har ju inte mycket hölje att snacka om ändå?)

Hur sköter jag cykeln?
När jag började med detta här tvättade jag alldedes för mycket som man ju gärna vill när hojjen är ny, använde avfettning å högtryck alldedes för nära osv osv

det är ju okej att den är lite skiten ibland då syns det att man använder den.

lycka till!

Hur sköter jag cykeln?
BFS skrev:
> Lagom med rätt smörj på vajern funkar för mig.
> Liten risk för att det ska komma in vatten och
> börja rosta.

Edit: ska väl tilläggas att jag kör med rätt billiga vajrar och höljen.

Edit 2: Vafan...Jag skulle ju inte citera...! Skulle ju redigera!

Senast redigerad av en moderator:
Hur sköter jag cykeln?
Smörja höljena ska göras med jämna mellanrum. Det viktiga är vad du smörjer med, tar du en kladdig olja/fett, såsom kullagerfett eller wet lube, kommer växlarna sunka ihop sig. Det du ska använda är torr olja, teflonspray, PTFE, dry lube t.ex.
Ett speciellt utsatt ställe är höljet till bakvxl.

Tillbaka
Topp