Hur slippa smutsranden på rygggen??

Lonewolf

Ny medlem
Dags för en fråga igen, som ni säkerligen har en massa kloka svar på som vanligt.

Har problem när jag "pendelcyklar" till och från olika aktiviteter, och alltså inte har möjlighet att byta om vid framkomst, cyklar alltså i dem kläder och skor jag ska använda vid framkomst.
Har skärmar både fram och bak, har provat både en smalare/längre och en bredare/kortare modell bak men det gör ingen skillnad tycker jag. Problemet är värst när vägbanan/cykelbanan är våt efter regn, om det regnar när jag cyklar har jag ett lättviktsställ på mig så då gör det inget att det stänker.

Tacksam för tips
Bosse

Längre stänkskärmar? De verkar ju inte göra någon nytta, de du har nu, ifall det stänker ändå?

Annars är det kanske läge att köpa en billig pendlarcykel för ett par hundra, med riktiga stänkskärmar. Då slipper man oroa sig för att låsa fin-mtb:n på gatan också.

/Leo

SKS X-tra dry:
mg_xtra_dry.jpg

Kan förvisso stänka några droppar ibland, har inte tänkt så noga på det.

Fast Leos tips om en begagnad gammal gubbcykel som pendlarhoj är nog det allra bästa.

Polisen i Uppsala borde ha utförsäljning rätt ofta?

Som jag trodde, flera goda råd :-)

Jag har nog tänkt på det med en enkom cykel men det är ju så att jag nu blivit bortskämd med mtb.ns komfort, breda växelregister och inte minst värdefullt den dämpade gaffeln som är rena medicinen för min "kraschade" nacke så att gå tillbaka till helstelt blir nog svårt, och inte lär det bli bättre framöver heller. Läste för ett tag sen att U-a komun ska halvera anslaget till gatu/cykelbaneunderhåll från 8 milj till 4 milj 50%, detta trots att kvaliten idag redan är usel, så det ska mycket till innan jag byter bort dämpningen.

Kör idag med en bakskärm modell extrabred från Biltema, påminner lite om den på bilden ovan, var hittar man den föresten? Och jag har redan bytt till 1,95 däck och smalare kan jag nog inte ha om jag ska kunna köra lite stig också!

Bosse

Så gott som alla LBS:er har SKS-skärmarna hemma.

Jag tycker det duger gott att pendla på en gammal gubbcykel, men då åker jag aldrig längre en ett par kilometer heller...

jag skulle rekommendera SKS X-blade
sks.jpeg

Lite dyrare än X-tra-dry men snyggare (tycker jag) och täcker bättre.

Sen kan man göra som jag och köra med 28-tummaren så täcker den upp ännu mer :)

Tillbaka
Topp