Hur snabbt kör ni Fornstigen?

Spammar vidare här... Körde ett varv på Kärsön imorse, sen var tanken att Fornstigen skulle avnjutas i halvlugnt tempo. Redan vid Norrbkom dock ett väsande ljud från ett ilsket snakebite på bakhjulet och man tvingades till ett längre pitstop nnan hålen var lagade och färden kunde fortsätta. Vid det laget hade dock klockan sprungit iväg så jag vände 180 grader och rullade hemåt. På tillbakavägen mötte jag dels en större grupp tjejer som var ute och hojade (såg ut att ha bra flyt genom hästhagarna) och sedan tre trevliga grabbar som just startat sin runda. Kul med så många cyklister ute men vädret var ju också kanon!

Lördag den 22 september: Röda Stigen på Kärsön. Regn, lera, såphala rötter och knepiga stenhällar. Gick på flera ställen vilket var lite kränkande men MK-däcken bet inte på hällarna och rötterna trots Black Chili och lågt tryck (1.8 bar). Mycket fint arbete gjort på spåret och ganska enkelt att hitta runt. Ett par riktigt fina partier men skrååkningen blev alldeles för svår i vätan. Fortsatte och körde ett varv på Fornstigen som gick något bättre men även där var fästet katastrofalt vilket gav ett par vurpor.

Söndag den 23 september: Bytte Mountainkingdäcken mot Nokian Extreme 294 (vikt per däck nästan 1kg). Rullet blev Extreme... trögt. Okej, lite lätta stigar genom Ålsten och Olovslund och över till Drottningholm och Fornstigen. Första leriga backen: inga problem, grymt fäste, bara att trampa. Rotmattorna bort mot Ralph Erskines låda inga problem. Gyttjehålet vid FRA, trampade rakt igenom. Dödsspången och hällarna upp mot hästhagen, full kontroll och fäste hela vägen, osv. Fästet i leran var också fantastiskt. Varvet på 82 min så snabbt gick det inte men Fornstigen är ordentligt mycket tyngre nu än för bara någon vecka sedan.

Exakt vad är det som får dig att tro att det är okej att trampa runt med dubbdäck på hösten utan tillstymmelse till snö eller is? Gör du likadant med bilen?

Berghällarna och rötterna lär inte bli särskilt vackra av dina karbid-dubbar. Öva upp tekniken istället med vanliga däck eller håll dig till landsväg i fortsättningen.

Prickstreck skrev:
-------------------------------------------------------
> Exakt vad är det som får dig att tro att det är
> okej att trampa runt med dubbdäck på hösten
> utan tillstymmelse till snö eller is? Gör du
> likadant med bilen?
>
> Berghällarna och rötterna lär inte bli
> särskilt vackra av dina karbid-dubbar. Öva upp
> tekniken istället med vanliga däck eller håll
> dig till landsväg i fortsättningen.

Talande svar på ett av dina tidigare inlägg:

"Uppskattar din ärlighet angående filmerna. Dock är det alltid tråkigt att läsa inlägg från en pessimistisk jävla tråkmåns som klagar på typsnitt istället för att se till filmernas riktiga budskap. Det finns inget som helst syfte att producera filmer med stilistisk suveränitet, de är till för att underhålla! Har ingen aning om vem du är, vad du har för inställning till cykling eller vad du anser om personerna i filmerna, men har du inget bättre för dig än att klaga kan du lika gärna låta bli att röra tangentbordet. Personer med den inställning du visar upp tillför inget positivt till sporten över huvud taget. Har du fler synpunkter likt dessa kan du ta dem personligt med mig som står ansvarig för filmerna."

Speedskejtarn: prickstreck har dock en poäng, vad tänkte du när du kör med dubbar på barmark? Sliter de inte sönder underlaget rätt mycket? Jag kan förstå att du fått bra fäste och att det är roligare än att halka omkring men Fornstigen blir knappast i bättre form om folk börjar slänga på dubbdäck i september.

Speedskejtarn skrev:
> Talande svar på ett av dina tidigare inlägg:

Bra argumentation för ditt däcksval.

Om man har så dålig teknik att man behöver dubbdäck i september
bör man starkt överväga landsvägscykling istället för mtb.

Eller ta mtb:n och kör lite grusvägar med dina dubbdäck istället.

2 fina 3-timmars rundor, lördag/söndag. Lerhålen större och djupare. Annars lättkört och torrt. Hoppas att det gick bra för dig som kraschat och gjort illa handen.

Åkte ut med motorsågen i em då jag var för förkyld för att cykla men ändå ville få lite friluftskänsla i det fina vädret. Tog de tre träden som legat tvärs över leden innan uppförs- och sedan nedförsbacken mot Ekerövägen.

Före
2012-10-27%2015.07.49.jpg

Efter
2012-10-27%2015.24.29.jpg

Leden går alltså ursprungligen (och nu igen) till höger på fotona. Såg för övrigt hyggligt torrt ut på leden under den biten jag gick (Ekerövägen till röjningsplatsen).

Tror inte det märks så mycket pga att det verkar vara så bra grepp. Det blir inte så snyggt i markerna nu i blötan oavsett dubb eller inte.

johan44 skrev:
> +1, repiga hällar är fult.

Jag fick folks vrede på mig angående att jag tycker att cykling sliter mycket nu i blötan. Cykel sliter inte mer än vandring enligt flera undersökningar, eller lika mycket som vandring i alla fall så att några få kör med dubb lär knappt märkas. Jag kommer nog att behöva ha dubb på mtb:n pga att jag behöver en backuphoj med dubb för jobbpendlingen.

Kaffekask skrev:
> Speedskejtarn: prickstreck har dock en poäng, vad
> tänkte du när du kör med dubbar på barmark?
> Sliter de inte sönder underlaget rätt mycket?
> Jag kan förstå att du fått bra fäste och att
> det är roligare än att halka omkring men
> Fornstigen blir knappast i bättre form om folk
> börjar slänga på dubbdäck i september.

Jag behöver en backuphoj för pendling och vill inte dubba pendlarhojen så det blir Ice Spiker Pro eller Soumi-däck snart på mtb:n. Håller med om att det inte är snyggt med repor på hällar. Där jag cyklar är det inte så mycket hällar och får försöka tänka på att inte köra hårt på sten, även rent egoistiskt med tanke på att inte tappa dubb. Man bör inte se någon skillnad på vanlig mark då utsticket på i alla fall Soumi är ganska litet. Suger att ara förkyld, har ju varit två väldigt fina dagar nu...

Dubbar repar inte bara bergshällar, som ju endast är en kosmetisk skada, men de är framför allt ganska elaka mot rötter. Om du nu menade allvar med ditt orerande om att cykling sliter, hur kan du då sitta och tycka det är ok med dubbdäck på barmark i skogen?

Oj, då! Satt och tyckte att nikasp hade någon poäng angående slitage i den andra tråden...

Men hur tänker man om man kör dubbat på barmark? Och börjar i september, för att kompensera dålig teknik/fel däcksval?

Spåren är tydliga, om man vet vad man ska titta efter!

Som skrivet så blir det en inte 100% kompromiss då jag pendlar till jobbet och måste ha en cykel med dubb. Tror inte att dubb gör så stor skillnad mot vanliga grovmönstrade om man tänker sig för på hällar och kör som man ska enligt andra tråden, har inte så mycket sånt här heller. Sorry för OT, tråden gällde tid runt Fornstigen.

mzi skrev:
> Gör som alla andra och sätt dubb på pendlaren
> då. Eller kör pendlaren i skogen innan det blir
> is där.

+1

Att cykla i skogen under alla omständigheter tycker inte jag är någon rättighet. Lite vanligt omdöme och omtanke om stigen och andra nyttjare tycker jag kan krävas.

Skulle det bli reservat, förresten? :-)

Sprang Fornstigen (fråga inte varför men en anledning kan vara att det finns våfflor på slutet) förra veckan, det var inte många meter som inte var lerfest. Hade nästan dåligt samvete trots att jag trippade fram på lätta fötter. Det var några som cyklade den före mig (såg bilarna på lilla parkeringsplatsen), dom lär ha haft ett drygt jobb med tvättande.

Jo, visst ser det för taskigt ut just nu och jag är inte helt övertygad om att cyklar inte är en större bov än vandrare vid den här årstiden. Härligt kring åkrarna också, man spann ju varenda trampvarv i princip i lervällingen så där funkar inte teorin med lågt marktryck pga låg friktion. Kan inte ha varit någon hit att springa där. Nåja, snart är det vår igen - eller :) Får hoppas att det fryser på ordentligt även om det inte kommer snö än.

cyklariskogen skrev:
> Sprang Fornstigen (fråga inte varför men en
> anledning kan vara att det finns våfflor på
> slutet) förra veckan, det var inte många meter
> som inte var lerfest. Hade nästan dåligt samvete
> trots att jag trippade fram på lätta fötter.
> Det var några som cyklade den före mig (såg
> bilarna på lilla parkeringsplatsen), dom lär ha
> haft ett drygt jobb med tvättande.

Jag håller på att tillverka en karta över fornstigen i ett skolprojekt och tänkte höra mig för om det finns några inofficiella namn längsmed stigen som ni brukar använda för att beskriva områden på denna stig? Exempelvis "surhålet" eller liknande? Dessutom undrar jag om det finns något café eller liknande i närheten eller några rastplatser med bänkar längs stigen?

/Christoffer

Ett par fotisättningar men bra fart, nytt pb. 59.57 från start till start (vid pelarhuset), 57,29 från start till mål (Kina Slott). Riktigt varmt och skönt, torraste rundan ever förmodligen.

Fornstigen var perfekt idag. Torrt, inte massa brännässlor och annan växtlighet. Kalhygget ordentligt rensat från ris och buskar. Idealspåret så där lagom uppkört så att det blev enkelt att hålla linjen även när det gick undan. Tyvärr massa växelstrul och ett 60 sek stopp då kedjan fastnade mot ramen. Ändå nytt pers med 55.07 på "officiella" Strava-segmentet Fornstigen.

Håller med, riktigt fin och snabb. Tillräckligt snabb för att jag skulle lämna det mesta av huden på arm, höft och axel på grusvägen ner mot Ekerövägen i ett desperat försök att skydda cykeln.

cyklariskogen skrev:
> Håller med, riktigt fin och snabb. Tillräckligt
> snabb för att jag skulle lämna det mesta av
> huden på arm, höft och axel på grusvägen ner
> mot Ekerövägen i ett desperat försök att
> skydda cykeln.

Ajaj. Jag tyckte att jag blåste på rejält i den nerförsbacken - 30-35 km/h. De riktigt snabba kör i över 40 så då förstår man att det kan bli lite tokigt.

Speedskejtarn skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Håller med, riktigt fin och snabb.
> Tillräckligt
> > snabb för att jag skulle lämna det mesta av
> > huden på arm, höft och axel på grusvägen
> ner
> > mot Ekerövägen i ett desperat försök att
> > skydda cykeln.
>
>
> Ajaj. Jag tyckte att jag blåste på rejält i den
> nerförsbacken - 30-35 km/h. De riktigt snabba
> kör i över 40 så då förstår man att det kan
> bli lite tokigt.

Enligt klockan gick det exakt 30 när jag gick i backen...

cyklariskogen skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ouch.
>
> Funderar på om jag kanske ska byta tillbaka till
> landsväg, eller kanske CX:)

Färre bilar och idiotiska billister i skogen. Grus gör ont men lastbilar gör ondast!

Tänkte utnyttja kortdagen på jobbet till en eftermiddagsrunda. Är det nån som kört Fornstigen nyligen, hur blött är det?

//lvgcyklist med långoppsambitioner och ht-29:er

Tidigare i veckan så var det lite digitalt över det hela...
Där det var vått så var det ganska geggigt och ganska torrt i övrigt. Men inte så farligt generellt sett.

Den "digitala liknelsen" stämde bra. Förvånansvärt torrt på många ställen men också en hel del kladd.
Nu var det visserligen första gången jag körde så jag har ingen bra referensram kring hur det brukar vara, men för cyklister med min profil så finns det nog bättre årstider att köra denna runda (och kanske andra spår som passar bättre också).

Vill bara tipsa om att Fornstigen är superfin och torr nu. Imorgon kan vara sista chansen på ett halvår dock. Passa på för fan!

Tillbaka
Topp