Hur snabbt kör ni Fornstigen?

Körde på 56:20 igår. Kändes fint.
Start och Mål på grusparkeringen brevid Drottningholm.
En fotisättning vid trasig stockbron med trädet framför.

Even Steven skrev:
-------------------------------------------------------
> En fotisättning vid trasig stockbron med trädet framför.
Meh! Gör om, gör rätt.

:)

Har aldrig tagit tid så noga tyvärr men ca 1 timme runt varvet brukar det ta om det är torrt och fint. Här är en 2 varvs runda för någon vecka sedan minus asfaltsbiten där vi vände helt om.

http://www.endomondo.com/workouts/11542067

Inga vilostopp, men fotisättningar blev det allt. Som synes ca 1 timme per varv. Efter VR skall jag försöka maxa ;-)

PS.
Skulle tro att eliten drar runt under 40 min.

1 timme eller mindre är ju rätt snabbt. Tror min bästa tid är 70 minuter, på en rätt udda hojj, heldämpad single speed med låg 32-20 utveckling.. (Spinning-pass deluxe) Skulle vara kul att se nån som drar varvet på 40 minuter, de må ju dundra på med storkakan i alla lägen ju. Fixar jag under 60 min nån gång i år vore jag rätt nöjd. Förutsätter för mig supertorr runda i alla fall. Ofta är det ju långa och många lerpartier på Fornstigen som suger fart och kraft ur gamla lata kroppen.

Herregud! Jag har bott i Bromma i 19 år och hörde talas om Fornstigen först i förra veckan.
Någon som kan ge en liten recension om stigen? Kör på en single speed-HT med 120mm i fronten.

Oj, då har du en ny finstig att köra på nära håll. Grattis!
Fornstigen är en naturskön stig som slingrar sig runt Lovön genom skog och betes-/kulturlandsskap. Det är en hyffsat teknisk stig som kan bli riktigt lerig om det är blött. Inga större höjdskillnader. Några fina tekniska stenpartier. En favorit i västerort.

Ta det försiktigt och bromsa in när du möter ryttare och andra ickecyklister. Speciellt hästar (och vissa ryttare) är känsliga. Det är några stall med hagar ute på Lovön. Hälsa glatt så vi cyklister inte kommer i onåd på ön.

God tur.

Fornstigen är verkligen XC! Man kan dundra fram fort på många partier och det är mer hjärtat och lungorna som sätter begränsningen och inte dina skillz. Inte för att jag kan köra hela utan att kliva av, men men... Superfint Upplandskulturlandskap, så det är en fröjd att cykla igenom.

Helt riktigt Daner.
Visar man inte hänsyn när man cyklar på stigen räknas inte tiden.
Dessutom är man en idiot som ger cykling dålig anseende.

Peace, Love & Cycling!

Fråga: Ni som kör fort & mäter tid; Kör ni medurs eller moturs?

Jag kör alltid moturs. Tycker det är/verkar vara roligare cykling då. Men möjligen kan rundan vara snabbare åt andra hållet, även om någon brant eller två nog blir ruggigt svårt att cykla uppför. Fast då kan man ju kuta förstås..

Och "Grusparkeringen" bredvid Drottningholm = "Runda Parkeringen" väl? Viktigt att definiera när man tar tid :-) Dock är det ju lätt att fastna vid rödljusen vid övergångsstället å tappa lite tid. Samt även när man korsar landsvägen där det inte är nåt rödljus eller övergångsställe, mellan grusbranten och grusvägen förbi en hästhage. Där blir man också stående en halvminut rätt ofta..

Hänsyn ja.. Igår fick jag & Ubu stanna nån minut eller två för att två ettriga små skitjyckar utan koppel skule jaga efter oss och bjäfsa kring fötterna. Tog tid innan de små mopparna gav upp. Husse/Matte (oklart) brydde sig inte mycket utan promenixade vidare några hundra meter bort..

Efter VR som sagt. Ett enda cykelpass på 2 veckor pga jobb i USA och en vår med lite för mycket lvg. Tiden blev ca 56 minuter, hög puls, flera fotisättningar och vänta på bilar vid vägkorsningarna. Skall nu köra lite mer mtb och siktar på under 50 i sommar ;-)

PS.
Det där med 1 fotisättning synar jag eftersom det troligen inte går att komma genom hästhagen vid bondgården ungefär vid FRA utan isättning. Var det kanske 2 isättningar eller är det möjligen så att du genar den biten?

Vill man maxa på fornstigen så kan jag tipsa om att försöka göra det nu, det är snustorrt. Behöver knappt tvätta cykeln när man kommer hem.
Det ligger dock en stock i midjehöjd rakt över stigen på ett av de normalt snabba partierna, den som tar sej förbi den utan fotistättning vill jag studera på nära håll ;-)

Jag är inne i någon period där jag bara tycker framdämpning är skräp (kör med en Reba), så jag kör låst framdämpare hela sträckningen. Hur gör ni?

1h ganska exakt körde jag på igår, men jag har ju så dålig kondis så jag vilar på vägsträckorna istället för att maxa (vilket jag misstänker är en förutsättning för att komma ner i tid)
Operation kondis startar...Nu!

Stumpy skrev:
> Har inte varit där på länge. Är det för
> stökigt och vassa stenar för att ta sig igenom
> med CX?

Kom tre km sist på cx innan jag trasslade in vxl i bakhjulet och fick rulla asfalt tillbaka.

Tycker Fornstigen är för rotig bitvis för att vara kul på cx, "man" får inget flyt och det går bara långsamt. Fast det kanske bara säger mer om min teknik ;)

Det finns lite snällare stigar på Kärsön där man kan plöja runt lite ngr varv som komplement, alternativ.

Drog runt på ganska precis en timme igår. Ett par fotisättningar. Särskillt det sköna trädet som ligger i knähöjd rätt över stigen.

Gott om brännässlor på sina ställen och en taggbuske som hänger rätt ut över stigen. Dock torrt och fint nu. Såg inga cyklister, men mötte några glada vandrare.

Körde också en runda igår, ungefär samma tid som förra veckan. Ca 56 minuter.

Lyckades med en lite kul episod när jag var nära en vurpa och slog styrstammen lite lagom på ett känsligt ställe, svor (mycket) högt och fortsatte. Detta var högst upp på backen vid sista partiet vid "Edebyvägen" när man har fin mjölksyra. Kort senare hann jag ikapp två damer med hundar, de undrade nog vad det var för tokskalle som cyklade och ropade högt för sig själv...

Kaffekask skrev:
> Hur snabbt kör ni runt rundan med nuvarande
> terräng (väldigt blött/lerigt bitvis)?
>
> Jag brukar köra moturs, hur kör ni?

Beror inte det på från vilket håll man kommer från?
Men om man kommer från Bromma hållet så blir det moturs för mig!

Från det att man lämnar cykelbanan vid Drottningholm och kör upp i skogen tills man kommer fram vid cykelbanan igen, dvs innan överfarten till östra sidan om stora vägen, ca 55 min.

Imponerad!! Jag körde inte hela men var inte nära de tiderna så lerigt som de var nu. Jag hade nog 40-50 fotisättningar dessutom, skyller på blötan och en cykel som suger :-)

Jag har ganska många fotisättningar också (dödsspången, hästhagen, trädet på kalhygget, dödsspång #2, berget osv) men det är inte trial utan XC-svetto cykling som jag håller på med. Kan jag inte cykla upp så springer jag :)

janoshe skrev:
> Kaffekask skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur snabbt kör ni runt rundan med nuvarande
> > terräng (väldigt blött/lerigt bitvis)?
> >
> > Jag brukar köra moturs, hur kör ni?
>
>
> Beror inte det på från vilket håll man kommer
> från?
> Men om man kommer från Bromma hållet så blir
> det moturs för mig!

Moturs är moturs oavsett vilket håll man kommer ifrån :)

Lou Cipher skrev:
> janoshe skrev:
> -----
> > Kaffekask skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur snabbt kör ni runt rundan med nuvarande
> > > terräng (väldigt blött/lerigt bitvis)?
> > >
> > > Jag brukar köra moturs, hur kör ni?
> >
> >
> > Beror inte det på från vilket håll man
> kommer
> > från?
> > Men om man kommer från Bromma hållet så blir
> > det moturs för mig!
>
>
> Moturs är moturs oavsett vilket håll man kommer
> ifrån :)

Hahaha vilken jävla tankevurpa! :P

Lou Cipher skrev:
> Moturs är moturs oavsett vilket håll man kommer
> ifrån :)

Inte om man väger in underifrån/ovanifrån. (Oftast inte något att ta hänsyn till vid cykel, men ändå.) :-)

Fifan va alla är snabba!
Körde runt idag på 75 minuter. Iofs med godispaus och felkörning men att ta det på 50 minuter låter ju galet!

/H

Jag har kört Fornstigen en gång (utan tid, vilse mest hela tiden), men tänkte göra ett nytt försök nu på lördag. Om någon är sugen på att guida mig tänkte jag starta från Drottningholm runt kl. 10 på lördag morgon.

matt1as skrev:
> Jag har kört Fornstigen en gång (utan tid, vilse
> mest hela tiden), men tänkte göra ett nytt
> försök nu på lördag. Om någon är sugen på
> att guida mig tänkte jag starta från
> Drottningholm runt kl. 10 på lördag morgon.

Det skall tydligen vara massa tjejer som ska dra runt fornstigen då.

Håller med hobbit, fifan va alla är snabba!
Körde själv runt igår på 71 min (moturs med start och mål där stigen går upp i skogen närmast runda parkeringen).

Jag misstänker dock lite "fusk"... några tror jag har missat den lilla extra-rundan vid Lunda efter ca 8 km (kolla in sträckningen på stigoteket.se) När man kommer ut på asfaltsvägen i Lunda ska man svänga vänster upp mellan husen och inte fortsätta rakt fram. Stigen kommer tillbaka till asfaltsvägen efter sista huset på vänster sida.

Om jag räknar bort min tid för denna extrarunda (ca 4 min) kommer jag ändå inte ner under timmen (fasiken också), så jag antar att jag får träna lite mera...

Iltoro: fanken också, jag inser just att jag är en av dem som missat den lilla slingan men då är jag iofs inte nära att sniffa på 50-strecket (än). Går dock fortare och fortsre, sen gör min nya hoj det inte sämre (29er, Giant Anthem).

Tack för tipset om slingan dock, nya metrar att utforska! Tack även till de som byggt nya spångar!

Den xtra rundan vid Lunda har jag helt missat så där fanns helt klart ett fusk. Jag har kört från D-holm till överfarten Ekerövägen på 47 minuter. Då kändes det som att det höll på att gå överstyr lite varstans och jag gjorde ett par vurpor också. Din tid är antagligen lite snabbare på samma sträcka.

Däremot de som regelbundet tränar MTB och är starka cyklister klarar nog under timmen ganska lätt när det är torrt. Det vore skoj att se de köra på hösten/vintern när det är rejält blött.

Körde hela (ink fuskslingan) Fornstigen ikväll i lagom takt, gick på dryga timmen och en kvart från infart in på stigen och tillbaka till samma ställe. Då ingick några drickespauser samt att jag och min cykelkollega snackade hejvilt hela vändan.

Slingan vid Lunda som jag tidigare missat var helt klart värd att köras!! Ett litet varningsfinger dock för något dolda stenar längs högersidan i branterna där man lätt kan slå i pedalerna. Riktigt fin stigcykling!

Körde ca halva fornstigen på drygt 4 timmar sedan gav sjuåringen upp och somnade när vi fikade. Nytt rekord? Vi blev omkörda av ganska många. Hoppas att vi inte var i vägen för mycket.
IMG_1232.JPG

benisb skrev:
> Körde ca halva fornstigen på drygt 4 timmar
> sedan gav sjuåringen upp och somnade när vi
> fikade. Nytt rekord? Vi blev omkörda av ganska
> många. Hoppas att vi inte var i vägen för
> mycket.
>

Grymt ju!
Jag skulle aldrig få med mig min sjuåring ut i skogen med hoj...

Jag körde Fornstigen för första gången idag. Lite geggig för mig på sina ställen då jag inte har några skärmar eller trädgårdsslang för tillfället. Men rolig stig och riktigt vackert landskap. Kändes inte som man var så nära Stockholm city som man är. Lite bättre flow här också i jämförelse med Vildmarksspåret i Grimsta som är mitt närmsta spår.

Hur som helst hade jag ingen GPS (tappat telefonen med sprucket glas som resultat) och jag har ett allmänt dåligt lokalsinne vilket gjorde att jag hade problem att hitta på sina ställen. På de flesta ställen funkar markeringar bra medan jag på andra ställen hade problem. Jag kom från Brommaplan och åkte upp till höger efter runda parkeringen på Ekerövägen, vilket blir moturs antar jag.

Helt vilse var jag vid en kraftig stigning med mycket vassa små och stora stenar som ledde upp till bergshällar med en kulturmärkt stenröse. När jag väl kom upp där visste jag inte vart jag skulle. Den stig som jag tyckte var naturligast följde jag men de blå markeringarna var frånvarande. Slutade med att jag irrade omkring för att sen ta mig ner från berget på något konstigt sätt men lyckades rätt enkelt hitta fortsättningen utefter en väg sen. Någon som vet vad jag menar och kan vägen?

Sen tappade jag bort stigen igen när jag åkte på några traktorvägar men jag har för dåligt minne om vart jag då var och kan inte förklara. Hamnade vid kyrkan och var då för trött för att åka tillbaka och undersöka.

Jämfört med vildmarksspåret är ju Fornstigen lite flowigare. Minst sagt;)

Där du åkte vilse, passerade du en ridstig precis innan branten upp? Om det är där ska du isf ta vänster när du kommit upp på toppen och åka "i" stenröset längs med ryggen ner för att sen ta svagt höger och sen vänster när du kommit ner på platten. Om den beskrivningen nu hjälper...

NNNN

Fornstigen igår vid 19-tideen. Körde varvet moturs (med fusk vid Lunda) på nytt personbästa - 64 min. Ganska torrt nu så det rullade på bra. Drog av en minut för hästhagen vid Rörby där hästtjejerna hade satt upp lappar - uppenbarligen efter att fotgängare och cyklister slarvat med att stänga öppningarna ordentligt. Tog en liten stund att stänga till och lägga bommar mm till rätta.

paxel skrev:
> Jämfört med vildmarksspåret är ju Fornstigen
> lite flowigare. Minst sagt;)
>
> Där du åkte vilse, passerade du en ridstig
> precis innan branten upp? Om det är där ska du
> isf ta vänster när du kommit upp på toppen och
> åka "i" stenröset längs med ryggen ner för att
> sen ta svagt höger och sen vänster när du
> kommit ner på platten. Om den beskrivningen nu
> hjälper...
>
> NNNN

Jag kommer inte ihåg om det var ett ridspår innan. Det var en riktigt svår stigning med stenar, kom upp på berget, såg en blå markering sen kom stenröset med en infolapp som förklarade vad det var och sen var jag som sagt vilse.

>
>
> Jag kommer inte ihåg om det var ett ridspår
> innan. Det var en riktigt svår stigning med
> stenar, kom upp på berget, såg en blå markering
> sen kom stenröset med en infolapp som förklarade
> vad det var och sen var jag som sagt vilse.

Jag vet var du menar, har själv varit uppe på den kullen och snurrat. Du skall inte upp där, det är bara en avstickare för att kolla in fornminnet. Fortsätt raktfram innan kullen bara.. Det är fin åkning annars där uppe på hällarna på väg ner på baksidan. Jag hamnade vid reningsverket till slut vill jag minnas.

Pelle S skrev:
> >
> >
> > Jag kommer inte ihåg om det var ett ridspår
> > innan. Det var en riktigt svår stigning med
> > stenar, kom upp på berget, såg en blå
> markering
> > sen kom stenröset med en infolapp som
> förklarade
> > vad det var och sen var jag som sagt vilse.
>
>
> Jag vet var du menar, har själv varit uppe på
> den kullen och snurrat. Du skall inte upp där,
> det är bara en avstickare för att kolla in
> fornminnet. Fortsätt raktfram innan kullen bara..
> Det är fin åkning annars där uppe på hällarna
> på väg ner på baksidan. Jag hamnade vid
> reningsverket till slut vill jag minnas.

Ok tack för tipset. Andra gången jag kör går det förhoppningsvis bättre :)

Tillbaka
Topp