Hur ställer du rebound på din gaffel?

Makten

Aktiv medlem
När det gäller bakfjädring och dess dämpning, tycker jag att det är ganska lätt att känna vad som är vettig lågfartskompression och rebound. Har man för snabb rebound så gungar cykeln "en extra gång" när man kör över ett hinder, eller nedför en kant.
Men fram är det svårare. Har väldigt svårt att avgöra vad det är för egenskap hos framhjulet som är att eftersträva. Lågfartskompression ställer jag i stort sett bara utifrån hur mycket hojen gungar när jag ståtrampar, annars hade den gärna fått vara helt öppen. Rebound känns som ett mörker. Det jag kan märka är att framhjulet är lite svårare att "poppa" upp på saker med långsam rebound, när man tar fjädringen till hjälp genom att komprimera gaffeln och få en återstuds. Men förlorar jag något på att ha snabbast möjliga rebound?

Diskutera!

Leta upp ett parti med mycket rötter eller en trappa. Rulla utför i god fart. Ställ returen så att gaffeln inte "säckar ihop" mot slutet av partiet, men med minimalt "studs". Det kan hjälpa att ha en kompis som står bredvid och kollar att gaffeln utnyttjar hela, eller i alla fall det mesta, av slaglängden även mot slutet. Då har du en hyfsad grundinställning och kan sedan experimentera med små justeringar därifrån tills du hittar den inställning som passar din åkstil bäst. Men kom ihåg att det är en massa andra saker som också påverkar hur gaffeln uppför sig, som däcktryck, dagar sedan service, armarnas dagsform etc. Så min erfarenhet är att det som kändes perfekt dagen innan kan kännas halvbra dagen efter.

Senast ändrad:
Tack Aron, det låter ju som en vettig utgångspunkt i alla fall:-) Antar att du menar att gaffeln inte kommer "återhämta sig" om trappstegen är många och rebound är för långsam?

Med fär snabb retur hinner gaffeln började tillbaka innan du är förbi hindret och detta gör att du dels blir tröttare i kroppen och dels tappar grepp efter stöten.

Om vi tänker oss en sten dom ska passeras så vill du ju idealt att hjulet följer stenen och styret är helt neutralt. Om du har hård fjäder eller kompressionsdämpning kommer styret slå upp när du träffar stenen. Har du för lite returdämpning kan gaffeln börja resa sig uppepå stenen och sedan hoppar du av med hjulet. Med för mycket retur hinner gaffeln inte ut och istället "ramlar" hjulet ner bakom stenen.

Men med detta sagt så kör jag nog ändå med ganska snabb retur, även om den blivit långsammare med åren.

Jag skuvar till snabbaste och sen backar jag tills det slutar kännas studsigt. Typ.

Mattoc en har bra drag i dämparkretsen för på långsammaste reser den sig knappt alls så där ligger jag nära den snabba änden.

Är det inte så att returdämpningen är mindre viktig/kritisk på gaffeln jämfört med bakdämparen. Jag tänker mig att man armarna är bra på att dämpa. Medan man sitter ganska stumt på sadeln(när man väl sitter alltså).

Oggler sa:
Är det inte så att returdämpningen är mindre viktig/kritisk på gaffeln jämfört med bakdämparen. Jag tänker mig att man armarna är bra på att dämpa. Medan man sitter ganska stumt på sadeln(när man väl sitter alltså).

Blir man trött i armarna bli man rätt mkt sämre på att ratta hojen. Bromsa, följa underlaget osv blir rätt mkt svårare när man är sönderskakad i armarna. Visserligen spelar det nog större roll ju mer utförs man kör, men ändå.

Luthman Photography sa:
Oggler sa:

Blir man trött i armarna bli man rätt mkt sämre på att ratta hojen. Bromsa, följa underlaget osv blir rätt mkt svårare när man är sönderskakad i armarna. Visserligen spelar det nog större roll ju mer utförs man kör, men ändå.
Det blir lättare att svänga och bromsa om framhjulet följer underlaget bra också.

Ogglers teoretiska hörna.

Framgaffeln är ju viktigt då styrningen sker där...
Som de andra skriver.

Rebound på mitten sedan justerar jag om det känns dåligt...

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Oggler sa:

Det blir lättare att svänga och bromsa om framhjulet följer underlaget bra också.

Fast jag tycker att armpump är ett större problem om man kör i t.ex. Åre, än vad dålig följsamhet är. Men det har nog med min hastighet att göra.

Jag tycker gaffeln beter sig bättre med långsam rebound och hårdare fjäder eller mer tryck i gaffeln, men beror ju såklart på terräng, fart och åkstil. Upplever det som "tröttande" för armarna med för mycket rebound under långa utförsåk, men är det sittandes stigcykling vi talar om så går den ju att ha skaplig snabb.
Fabien Barels diskussion här är rätt intressant, http://www.pinkbike.com/news/pinkbikes-ews-pro-rides-fabien-barel-canyon-strive-2015.html

Tillbaka
Topp