Hur stor betydelse har vikten egentligen?

blitz

Medlem
Har funderat lite på det här med vikt och cyklar. Har själv en slash 8 2021 som inte är en lätt cykel, att jag har smällt på assegai och cushcore både bak och fram har inte gjort den lättare heller.

Har full förståelse för att tyngden på hjul/däck och ev inlägg påverkar då de roterar. Men om man bortser från det så får jag för mig att för en vanlig motionär som inte har några ambitioner att tävla på elit nivå så tänker jag några kilo upp eller ner inte spelar någon roll.

Tex jag har en kroppsvikt på runt 95 kg, släng på lite skydd, hjälm, camelback, skor så skulle jag säga runt 100 kg.
Sen en cykel på ca 15 kg.

Det innebär ju att cykelvikten enbart blir 13% av totalen.

Så min reflektion av detta är ju att vikten på en cykel är liknande att ha mycket effekt i en bil, roligt att veta men har ingen betydelse i vanligt nyttjande.

Är jag helt fel ute?

s

Aktiv medlem
Cykeln rör sig betydligt mer än cyklisten så ett kilo här eller där har stor betydelse i praktiken. Kör man jättesakta kan det kanske kvitta men man behöver inte köra särskilt fort heller för att ha glädje av de positiva effekterna en lättare cykel ger.

nieves

Aktiv medlem
Det blir ju annorlunda cykling med en lättare hoj. Även på vägen med min 14kg rando/touringhoj kontra racern som väger mindre än hälften. Men geometrin har ju också en viss betydelse på hur den upplevs .

kais01

Aktiv medlem
om man jämför 5 kg i ryggsäck kontra samma ryggsäck väl fastspänd på cykeln får man en bra uppfattning om hur mycket mer 'skadlig' vikt på cykeln är.

skillnaden i känsla är betydande, det rör sig om något odefinierbart och faktiskt lite ologiskt i samarbetet mellan kroppen och cykeln.

däremot om det går långsammare med vikten sittande på cykeln? ja det blir iaf helt klart värre ju mer hinder och uppförsbacke man skall forcera. men skillnad finns även vid platt körning, men beror då möjligen snarare på lägre luftmotstånd med en lågt sittande ryggsäck.

det är så pass effektivt att uci som jag förstått det förbjuder ryggsäck vid landsvägstävling.

Freddie L

Aktiv medlem
Stor och liten, det beror på. Jag håller med de ovan, ju lättare cykel desto roligare och kanske bättre (om allt annat är lika) men jag tycker inte att du i din situation kommer till en felaktig slutsats heller. Med en Slash och din inställning om ”vanlig motionär”, lev vidare så!

Det är enklare och billigare! Och nästan lika roligt!

ejma

Aktiv medlem
Om du inte mäter din prestation med Strava eller liknande lär du inte märka skillnad på något kilogram. Jag har utfört lite ovetenskapliga tester med och utan vattenflaska (0,7 kg). Relativt brant klättring på rotmatta som jag klarar på ca 45 sekunder går i snitt ca 1 sekund snabbare utan flaska. På rundbana om 5 km uppskattar jag vinsten till ca 15 sekunder.
Stigcykling handlar mycket om att dämpa ojämnheter med armar och ben. Ju högre vikt de bär desto mer måste de jobba. Ju mer kroppen orkar jobba med dämpning och tyngdpunktsförflyttning, desto bättre flyt i åkningen.

Berk

Aktiv medlem
När man framförallt sitter vid cykling på en fulll-dämpad cykel med mycket slag gör vikten inte så mycket. Som du skriver är roterande massa viktigare. Jag kör mestadels stående på en stig-HT och använder ben som dämpare, då märker man vikten av cyklen lite mer, men inte så mycket att jag skulle ville byta min stål ram till en i karbån.

Fundadores

Aktiv medlem
Tänker också att det beror väl på vad man är ute efter. För mig är det motion. Jag försöker ståcykla så mycket som möjligt på en 14,5 kg cykel. Skulle jag sittcykla på en 10 kg xc cykel så skulle ju säkert det vara lättare och det finns säker uppförsbackar jag skulle klara bättre, men som allround motion tror jag det skulle vara sämre. Sen finns det väl en gräns där det blir för grisigt. Och trenden med hållbarare cyklar med mer slag är väl inte bara positivt. Tänker på kvinnor och mindre personer. Väger man 55 kg så blir ju 15 kg cykel rätt mycket. Är man en vältränad man på 95-100 pannor så lär det ju kvitta om cykeln väger 14 eller 15. Sen är det ju massor med andra faktorer som hjulstorlek, däck, dämpning och trampeffektivitet som påverkar. Vetefaen om jag skulle vilja byta min fuel ex 8 mot en gammal xc raket.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Tänker också att det beror väl på vad man är ute efter. För mig är det motion. Jag försöker ståcykla så mycket som möjligt på en 14,5 kg cykel. Skulle jag sittcykla på en 10 kg xc cykel så skulle ju säkert det vara lättare och det finns säker uppförsbackar jag skulle klara bättre, men som allround motion tror jag det skulle vara sämre. Sen finns det väl en gräns där det blir för grisigt. Och trenden med hållbarare cyklar med mer slag är väl inte bara positivt. Tänker på kvinnor och mindre personer. Väger man 55 kg så blir ju 15 kg cykel rätt mycket. Är man en vältränad man på 95-100 pannor så lär det ju kvitta om cykeln väger 14 eller 15. Sen är det ju massor med andra faktorer som hjulstorlek, däck, dämpning och trampeffektivitet som påverkar. Vetefaen om jag skulle vilja byta min fuel ex 8 mot en gammal xc raket.
Bra poäng! För mig som lättviktare känns 15kg tungt i cykelväg, blir ju proportionellt mer cykel per kg kroppsvikt att släpa runt på. Och som skrivits i andra trådar är det ju ofta problem för barn, som väger ännu mindre, då barncyklar trots sin ringa storlek ofta väger väldigt mycket...

OskarLodin

Aktiv medlem
Det här inlägget handlar om kroppsvikt men tror att det ändå kan vara intressant:
"Hög effekt är bra i sig men det verkar finnas en limit kring 80 kg för att inte vara för tung för jobbet, vilket kan antas sammanfalla med att vara sämre tränad. Att vara lätt ger ingen fördel i sig. Men nu råkar det vara så att förflyttning sker med hänsyn till massa…"

Valhalla_

Aktiv medlem
Även om cykelns vikt är liten i förhållande till totala ekipaget får man tänka på att armar och ben är det som används för att få hojen dit man vill. Hur stark är man i armarna? Det är rätt stor skillnad i hur lätt man med armar och ben kan hantera något som väger 10 eller 15 kg.

Fundadores

Aktiv medlem
Även om cykelns vikt är liten i förhållande till totala ekipaget får man tänka på att armar och ben är det som används för att få hojen dit man vill. Hur stark är man i armarna? Det är rätt stor skillnad i hur lätt man med armar och ben kan hantera något som väger 10 eller 15 kg.

Tänker att olika discipliner som Enduro och XC påverkar var styrkan ska sitta och hur den ska vara, explosiv eller uthållig.

NLC

Aktiv medlem
Det här inlägget handlar om kroppsvikt men tror att det ändå kan vara intressant:
"Hög effekt är bra i sig men det verkar finnas en limit kring 80 kg för att inte vara för tung för jobbet, vilket kan antas sammanfalla med att vara sämre tränad. Att vara lätt ger ingen fördel i sig. Men nu råkar det vara så att förflyttning sker med hänsyn till massa…"

Hoppas det gäller om 7 år framåt också ;-)

utbrott

Aktiv medlem
Jag har en tung (>15kg) Commencal Trail som enda mtb och vikten är inget jag tänker på alls när jag cyklar.
Men sen när jag internetcyklar på kvällen så känns den väldigt tung.

Får se hur länge jag orkar stå emot frestelsen att testa någonting lättare :)

blitz

Medlem
Jag har en tung (>15kg) Commencal Trail som enda mtb och vikten är inget jag tänker på alls när jag cyklar.
Men sen när jag internetcyklar på kvällen så känns den väldigt tung.

Får se hur länge jag orkar stå emot frestelsen att testa någonting lättare :)
Lite samma sak för mig, upplever inte min cykel speciellt tung och har inga planer att göra något åt det
Men så ser man de som räknar gram på bromsskivor, sadlar o.s.v vilket fick mig att fundera.

Intressanta åsikter som har kommit fram i denna tråden med.

Berk

Aktiv medlem

Bra pöang. Tror jag att mina armarna har blivit starkare av mycket ståcykling och av att dra cyklen uppför step-ups. Stigcykling är klart en med komplett träning för kroppen än lvgcykling.

Laan84

Aktiv medlem
Som glad amatör så är min enda gräns för vikt om cykeln känns tråkig eller inte. Sen är vi väl alla olika känsliga och har olika ekonomi/prioriteringar. När man börjar jaga vikt blir det snabbt mycket pengar tyvärr. Så istället för kr/g tänker jag kr/kul 😁

NickPick

Aktiv medlem
Vikten är ju väldigt viktig för hälsa och långt och bra liv. Vad det gäller cykeln...? Jadu. Snabbare såklart men hjulen och själva motorn är ju viktigt...

SocialGimp

Aktiv medlem
Kan bidra med en parallell från eMTB-världen om ni kan hålla er för suckar o stön. Har testat en hög 23-24 kg eMTB innan jag klättrade upp på en 19 kg Levo SL (lättvikts/lågeffekt-eMTB) o fick mig en evangelisk uppenbarelse. Den var hysteriskt mycket poppigare än de tyngre cyklarna jag testat, det finns t o m ännu lättare versioner.

Det har naturligtvis med geo o fjädring att göra oxå men jag upplever det som att lättare cyklar blir poppigare o mkt roligare i lägre farter. Man kan göra lite småskutt över rötter o annat lättare. Även mindre hopp blir mkt roligare. Ju tyngre cykel desto mer fart behövs innan det blir kul.

kais01

Aktiv medlem
Som glad amatör så är min enda gräns för vikt om cykeln känns tråkig eller inte. Sen är vi väl alla olika känsliga och har olika ekonomi/prioriteringar. När man börjar jaga vikt blir det snabbt mycket pengar tyvärr. Så istället för kr/g tänker jag kr/kul 😁
upplever även jag att det finns en gräns där cykeln blir roligt hanterbar.

och att det är mycket värt komma under den gränsen, men sedan inte samma tydliga utdelning av att hälla ytterligare pengar på problemet. men lättare är ändå bättre:)

för helfjädrad mtb kommer den fria känslan jag önskar under typ 12 kg, på en gatcykel ca 10 kg.

Fundadores

Aktiv medlem
upplever även jag att det finns en gräns där cykeln blir roligt hanterbar.

och att det är mycket värt komma under den gränsen, men sedan inte samma tydliga utdelning av att hälla ytterligare pengar på problemet. men lättare är ändå bättre:)

för helfjädrad mtb kommer den fria känslan jag önskar under typ 12 kg, på en gatcykel ca 10 kg.

Här blir ju pris kontra vikt rätt tydligt. Man kan antingen välja en mer XC orienterad cykel eller gå upp i pris. Tar man Fuel EX som exempel så listas 8:an (som har bra komponenter) på 13.8 kg. Highend varianten 9.9, 12.7 kg. Prisskillnaden är ca 70 000kr för att spara 1.1 kg. Tittar man på highend märken som tex Yeti SB130 eller Santa Cruz Tallboy är de ju inga direkt lättviktare för priset. Sen är det ju inte bara vikt man sparar utan också komponenter i toppklass, men det känns som de sista kilon kostar rätt mycket.

Edman

Aktiv medlem
Vikt kontra kul/känsla spelar också stor roll.
Vid rambytet på min Grand Canyon till On-one stålram stack vikten iväg från 12,8 till 14,1 kg.
Den alltigenom bättre körkänslan den nya ramen gav gjorde att den extra vikten väldigt snart var bortglömd.
Nu ligger mitt cyklingsfokus mer på kaffe och äppelpaj i skogen, men ändå... 😁
175£ gav ett väldigt bra kilopris med andra ord...

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag kan bara utgå från mig själv, så här tycker jag. Jag kör 1 motionstävling om året och cyklar ibland med MTB klubben men oftast själv, då jag känner till alla banor som de kör. Har mycket bra koll på samtliga stigar då jag är uppväxt med MTB cykling samt skogen de håller till i. Att då ha en tung cykel vilket börjar kännas runt 3-4 mil i benen på en bana som kanske är 6-8 mil, då vill man verkligen ha en lättare cykel. För sist vill man aldrig bli och helst aldrig bli omkörd av pensionärer heller. Därför är det skönt med lätt cykel även om du är smal och inte fet :-). Man får mer ork av en lätt cykel men du blir starkare av en tung cykel. En tung cykel gör dig starkare i hela kroppen. Detta känner jag i alla fall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer