Hur stor skillnad på racer vs CX med racerdäck?

horte

Ny medlem
Går i valet och kvalet om det ska bli en CX eller en renodlad landsvägsracer. Är det någon som har erfarenhet av hur stor skillnad det är på en renodlad racer jämfört med en CX som man satt racerdäck på om man kör på asfalt.

För mig, som trött H30 så gör det ingen skillnad alls i snittfart på rundorna, känslan lite skönare kanske på landsvägscykeln som inte är lika upprätt men jag är inte snabbare på den.

Så mitt tips är att köpa en vettig cross och sen ha en uppsättnings landsvägsdäck till den, kör du klunga sen med nån klubb så kanske du får stå ut med lite kommentarer från stilpoliser osv men fixar du det så är det lugnt.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Du ska ju naturligtvis ha en gravelbike.

+1 ;D

Har kört min snabbrunda Mönlycke/Tahult ca 3mil många ggr med racer vs cross!
Racern med Conti 25mm däck å crossen med Vittoria Hyper 35mm däck å det skiljer inte mkt i tid...typ 45-60sek till racerns fördel! Har bytt kassett från 11-32 till 11-28 på crossen å på racern har jag 11-25!
Trivs faktiskt lite bättre på crossen som är lite bekvämare(pgr av fetare däck=lägre däckstryck)å bättre bromsar(hydraliska skivbromsar)

Rose's endurance skivbromshojar väger 1-2 kilo mindre än en typisk cx med liknande spec. Men om de får plats med 30 mm däck och skärmar vet jag inte.
Annars är det den största praktiska skillnaden, cx'ar brukar vara skärm-ready. (+ skivbromsar på många modeller)

Rena lvg cykeln är lite lättare, lite styvare och lite roligare på vägen. Aningen snabbare även om däck och aerodynamik är det absolut avgörande för farten.

Wide kassetterna på cx kan medföra lite jobbigt stora steg mellan vissa växlar. Riktiga lvg cyklar med tätstegrade kassetter är lite skönare där.

Kolla vinklarna på ramen, vissa CX är mera som LVG och andra CX är mera som mtb.

Ska du köra mest på LVG kan du välja en CX som är mera aggresiv i vinklarna, så blir den lite roligare på asfalten.

Adam K skrev:
>
> cx'ar brukar vara skärm-ready.

Tjena!

NEJ!

Bengt-re skrev:
> Rena lvg cykeln är lite lättare, lite styvare
> och lite roligare på vägen. Aningen snabbare
> även om däck och aerodynamik är det absolut
> avgörande för farten.
>
> Wide kassetterna på cx kan medföra lite jobbigt
> stora steg mellan vissa växlar. Riktiga lvg
> cyklar med tätstegrade kassetter är lite
> skönare där.

+1

Det kan vara idé att byta kassett, i synnerhet om cykeln levereras med 32 som största drev bak.

Kneecap skrev:
> Adam K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > cx'ar brukar vara skärm-ready.
>
> Tjena!
>
> NEJ!

Varierar nog från modell till modell. Jag fick hjälp av en happyit (tack Lelle!) att montera skärmar, vilket på min Focus Mares krävde en speciallösning.

Bele skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Adam K skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > cx'ar brukar vara skärm-ready.
> >
> > Tjena!
> >
> > NEJ!
>
> Varierar nog från modell till modell. Jag fick
> hjälp av en happyit (tack Lelle!) att montera
> skärmar, vilket på min Focus Mares krävde en
> speciallösning.

Tjena!

Nej en CX har inte skärmfäste*.. Det finns inget behov av skärmar när man kör cyclocross. Gravelbikes eller va fan man nu vill kalla dom däremot..

*inte flaskfäste heller om den ska vara renrasig, min har dock det..

bikermice skrev:
> stigcykling är jävligt kul med en cx

+1

Kul och bra träning! Fast blir det för mycket rötter och sten så är det svårt att hålla någon vidare fart.

Med en naken CX av hög kvalitet (lätt och styv) så är nog upplevd skillnad ganska liten. Men många jämför nog sin fina dyra styva lätta racer med en betydligt simplare CX som de kanske har som vardagspendlare eller vintercykel. Och är CX:en sen nerlusad med stänkskärmar, lyse och annat pendlingskrafs så är det klart att racern känns typ en miljon gånger roligare att cykla snabbt med.

Som sagts ovan. Min cx har jag stänkskärmar och reflex och sadel väska på.. Med mera.. Riktigt skönt när det regnar.

Men jämfört med racern är det natt och dag. Cx en känns som en Volvo 240 och racern som en ferrari typ.

Jag hakar på tråden med en följdfråga.
Om man är kass/försiktig i utförslöpor modell serpentinvägar till exempel, så man ligger och gnuggar broms: Är skivbroms effektivare då? Vanliga gummiklossar mot aluminiumfälg på racer ger ju rejäl friktionsvärme efter några kilometer utför och att rulla fritt är inte ett alternativ för undertecknad.

Frågan är väl egentligen om det är värt kilot med skivbroms att släpa upp för fjället/alpen, för att dra nytta av skivbromsen utför.

Mindre fade, ja, men skivbromsar ska inte och kan inte släpas hur som helst heller. Bromsa sent och hårt. Det blir lite ryckigare, men bromsarna kommer fungera när du behöver dem.

Jag har en Focus Mares CX som jag både använder som pendlingscykel och kör motionslopp med. Med ett par 28mm Conti GP4000s på har jag bl.a. kört Siljan runt 160 km med knappa 36 km/h i snitt. Tror inte jag hade varit mycket snabbare med en renodlad racer, är nog snarare min kondition som är den främsta begränsningen.

Vid pendling skiljer det ca 2 km/h mellan landsvägsdäcken och 35mm Conti Cyclocross Race.

Geometrin på min CX är rätt lik en racercykel, det jag framförallt tycker skiljer är att jag har lägre utväxling (46/36-klingor) än vad som är brukligt på en racer, samt annorlunda fälgbromsar (Avid Shorty 4) som ska klara lite skitigare förhållanden. Utväxlingen är inget stort problem, enda gången jag trampar ur är i princip i nedförsbackar (och i cykellopp är det inget stort problem eftersom man ofta hänger med i klunga utan att behöva trampa nedför). Däremot är jag inte förtjust i bromsarna, tycker de nyper alldeles för dåligt i tvära nedförsbackar samt i våta förhållanden. Kan tänka mig att skivbromsar skulle funka bättre och få mig att känna att jag har bättre kontroll över cykeln/hastigheten, men då skulle jag absolut välja hydrauliska, ej mekaniska.

Ångar inte att jag valde CX framför lvg-racer, känns som att användningsområdet blir betydligt bredare och eventuell fartförlust minimal med bra däck. Dock testade jag flera CX innan köp, och Focus Mares passade mig betydligt bättre och kändes mycket kvickare än de andra jag testade innan.

Elingsbo skrev:
> Jag har en Focus Mares CX som jag både använder
> som pendlingscykel och kör motionslopp med. Med
> ett par 28mm Conti GP4000s på har jag bl.a. kört
> Siljan runt 160 km med knappa 36 km/h i snitt.
> Tror inte jag hade varit mycket snabbare med en
> renodlad racer, är nog snarare min kondition som
> är den främsta begränsningen.
>
> Vid pendling skiljer det ca 2 km/h mellan
> landsvägsdäcken och 35mm Conti Cyclocross Race.
>
>
> Geometrin på min CX är rätt lik en racercykel,
> det jag framförallt tycker skiljer är att jag
> har lägre utväxling (46/36-klingor) än vad som
> är brukligt på en racer, samt annorlunda
> fälgbromsar (Avid Shorty 4) som ska klara lite
> skitigare förhållanden. Utväxlingen är inget
> stort problem, enda gången jag trampar ur är i
> princip i nedförsbackar (och i cykellopp är det
> inget stort problem eftersom man ofta hänger med
> i klunga utan att behöva trampa nedför).
> Däremot är jag inte förtjust i bromsarna,
> tycker de nyper alldeles för dåligt i tvära
> nedförsbackar samt i våta förhållanden. Kan
> tänka mig att skivbromsar skulle funka bättre
> och få mig att känna att jag har bättre
> kontroll över cykeln/hastigheten, men då skulle
> jag absolut välja hydrauliska, ej mekaniska.
>
> Ångar inte att jag valde CX framför lvg-racer,
> känns som att användningsområdet blir betydligt
> bredare och eventuell fartförlust minimal med bra
> däck. Dock testade jag flera CX innan köp, och
> Focus Mares passade mig betydligt bättre och
> kändes mycket kvickare än de andra jag testade
> innan.

Min Mares har en geometri som är väldigt lik min CR1:a (det var ett skäl till att jag köpte den). Gaffeln har dock en flackare vinkel och därför känns den lite segare i kurvorna. Dessutom är Maresen tyngre pga alu vs CR1:ans kolfilber. Skulle jag vara tvungen att välja en av dem skulle de bli Maresen pga att den är mer mångsidig. Skulle materialförutsättningar vara lika, dvs samma tillverkningsmaterial och samma utväxling och snarlik däcksdimension skulle skillnaden i rolighetsfaktorn krympa drastiskt.

Skulle jag köpa en CX idag skulle den åtminstone ha semihydraliska bromsar. De rent mekaniska är visserligen bättre än fälgbromsar, men väldigt mycket sämre än hydraliska.

jesse_james skrev:
> Om man är kass/försiktig i utförslöpor modell
> serpentinvägar till exempel, så man ligger och
> gnuggar broms: Är skivbroms effektivare då?
>
>
> Frågan är väl egentligen om det är värt kilot
> med skivbroms att släpa upp för fjället/alpen,
> för att dra nytta av skivbromsen utför.

GCN verkar svara ja på båda frågorna.

Intressant att de tar upp problemet med att Bäckstedt landar ovanpå dig i en krasch som något som oroar dom mer än skivbromsar vid en klungvurpa!

Tillbaka
Topp