Hur stort framdev för långlopp?

Rookie123

Medlem
Hej,

Hur många framdrevständer rekommenderas för en relativt svag rookie på långlopp? Tänker mig att min nuvarande kanske är mer anpassad för stök än flow.

Har detta nu (på en Camber):

Singelklinga: SRAM X1 1000, X SYNC ring, PF30, 30T, 94mm BCD spider
Kassett: SRAM XG 1180, 11-speed, 10-42

Något mer att tänka på vid byte, längre kedja t.ex?

Saknar du någon växel åt något håll? Även om du tycker den är anpassad för stök måste du väl råkat cykla lite slätare/kuperat någon gång och då känt om växlarna räcker till.

Nja, alltså... Jag har nyss köpt cykeln och aldrig cyklat något långlopp så det är lite svårt att veta. Ska såklart testa mer i vår och känna efter.

Jag tror inte att jag behöver någon lättare växel men kanske lite mer driv. Hur kör ni andra? Antar att det är svårt att jämföra då alla är olika starka och har olika preferenser, men jag försöker bara bilda mig en uppfattning om det ens är värt att tänka på.

Ut och cykla och känn efter :-) Kanske rullar lite trögare i skogen just nu beroende på var du bor, men nånstans går det förmodligen fint att cykla! De stigar som trampas mycket av fotgängare är jättefina i Uppsala nu.

Hej
30 låter lite för långlopp, jag kör normalt på 34 och 36 på lite slätare.
Men som Daniel säger ut och cykla så ger det sig.

Börja med att låta bli de lägsta växlarna. När du klarar dig utan dem kan du börja fundera på att byta klinga.

Mellan 1:ans och 2:ans växel är kvoten 1,17. Klarar du dig utan 1:an kan du gå upp på 35T fram och ändå få samma lägsta utväxling. (Kvoten mellan 35 och 30 är också 1,17. Det betyder då att den högsta utväxlingen även den ökar med 1,17.)

Motsvarande om du klarar dig utan både 1:an och 2:an är 1,31 respektive 39T.

Okej, så 30 kan funka bra men eventuellt några taggar till. Japp, ska testa mer sen, hann bara testa cykeln någon gång innan vintern. Tack för svaren!

Tack 's' för en konkret testmetod!

Just ja, det där med kedjan... Säg att jag byter till 34T, behövs det fler länkar - hur många ungefär?

Raggamuffin skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska du börja direkt med Billingeracet? Isåfall
> blir du nog glad över att du inte har större än
> 30T =)

Haha nej ingen aning, rekar lite än så länge bara. Lägger hinten på minnet! :D

Raggamuffin skrev:
> Ska du börja direkt med Billingeracet? Isåfall
> blir du nog glad över att du inte har större än
> 30T =)

Snarare önska att man hade 26T. Om man är en klen rookie. Tuffing :) Billingeracet är ingen lek. Ibland skulle man gå fortare än man trampar. Eller blåsa upp en gummibåt och paddla över istället för att bära cykel i riset. Jag har kört den som en klen rookie. Fy fan. Det tog en stund. Misär. Jag grät en skvätt i sista backen.

Rookie123 skrev:
> Raggamuffin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska du börja direkt med Billingeracet?
> Isåfall
> > blir du nog glad över att du inte har större
> än
> > 30T =)
>
> Haha nej ingen aning, rekar lite än så länge
> bara. Lägger hinten på minnet! :D

Kör på för tusan. Sätt ett rejält mål direkt, som inte tar livet av dig. Det är ett roligt lopp ändå. Maten i slutet är god och det är många som tagit sig fram till en del surhål som står o hejar. Bara ropa något coolt och dra på utav helvete. Misslyckas du så har de inte kommit i onödan. Det är roligt. Kör! :)

Anmäl dig till den långa, om du vill så kommer jag och kör support för dig. Eller åker tillsammans med dig, vi kanske är lika klena. Billingen och jag har oavslutade affärer men jag kör ändå inte särskilt fort. Jag vill få ett långpass där, som inte får mig att gråta. Jag kan behöva hjälp med farthållningen. :)

Senast ändrad:
30/10 som tyngsta räcker även om du siktar på topp 50 totalt i de flesta av de svenska långloppen skulle jag säga. Om du trivs med utväxlingen för din vanliga typ av cykling är det bara pengar och krångel i onödan att byta enligt min åsikt (som kört rätt många av långloppen med 32/11 som tyngsta).

Är det 29" på en camber? Beror ju också mycket på vilken kadens man trivs med. Dom flesta långlopp innehåller väl en hel del vägkörning.
Själv har jag 36T på min 29" med 10-42 kassett.

Jag brukar köra 32 på Billingeracet och 34 på dem andra utom Cykelvasan där jag kör 36.
29". Då har jag kört +22%.

Rompa skrev:
> Jag brukar köra 32 på Billingeracet och 34 på
> dem andra utom Cykelvasan där jag kör 36.
> 29". Då har jag kört +22%.

Men du är inte en svag rookie!

Kikon skrev:
> Raggamuffin skrev:
> -----
> > Ska du börja direkt med Billingeracet?
> Isåfall
> > blir du nog glad över att du inte har större
> än
> > 30T =)
>
>
> Snarare önska att man hade 26T. Om man är en
> klen rookie. Tuffing :) Billingeracet är ingen
> lek. Ibland skulle man gå fortare än man
> trampar. Eller blåsa upp en gummibåt och paddla
> över istället för att bära cykel i riset. Jag
> har kört den som en klen rookie. Fy fan. Det tog
> en stund. Misär. Jag grät en skvätt i sista
> backen.

Körde Billinge som mitt första lopp över huvudtaget - som en tung klen rookie (nu är jag bara tung och klen) och det tog närmre 6,5 timme innan man kunde stappla över mållinjen =)

Bästa loppet i cupen.

Körde bockstensturen med 2 delat med stora på 36. Lämnade aldrig stora klingan, 42 som störst bak.
Kört runt på billingen en del och där hade jag 32, lämnade aldrig den klingan heller, 42 som störst bak.

Jag är både klen, fet och kör ht.

Raggamuffin skrev:
> Kikon skrev:
> -----
> > Raggamuffin skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ska du börja direkt med Billingeracet?
> > Isåfall
> > > blir du nog glad över att du inte har
> större
> > än
> > > 30T =)
> >
> >
> > Snarare önska att man hade 26T. Om man är en
> > klen rookie. Tuffing :) Billingeracet är ingen
> > lek. Ibland skulle man gå fortare än man
> > trampar. Eller blåsa upp en gummibåt och
> paddla
> > över istället för att bära cykel i riset.
> Jag
> > har kört den som en klen rookie. Fy fan. Det
> tog
> > en stund. Misär. Jag grät en skvätt i sista
> > backen.
>
> Körde Billinge som mitt första lopp över
> huvudtaget - som en tung klen rookie (nu är jag
> bara tung och klen) och det tog närmre 6,5 timme
> innan man kunde stappla över mållinjen =)
>
> Bästa loppet i cupen.

+1

Jag håller med. Av de jag kört så är den överlägset bäst. På ungefär samma tid som du. :)

Västgötaloppet är också kul, men jag har bara kört den korta. Inte tillräckligt med misär.

Många bra råd. Jag vänder på det. Brukar du ofta ligga och nöta på de tyngsta växlarna? I så fall kan det ju vara värt att ändra drevet. Annars inte.

Och i värsta fll så kommer du komma runt ditt första långlopp och känna att du hade mer att ge. Kör ett till lopp i så fall

Tack allihop för riktigt bra tankar och tips, värdefullt! Jag kommer efter era goda råd att börja säsongen med cykeln som den står nu och enbart byta drev om jag känner att jag verkligen behöver ett större. Nu vet jag att det är fullt normalt att köra loppen med 30T iaf.

Tack också Kikon för inbjudan, jag är lite tveksam i nuläget p.g.a tillökning och brist på träning men hör av mig om det blir av! Helt rätt att ta tjuren vid hornen. :D

Tillbaka
Topp