hur tar jag bort vev mm?

smurf

Ny medlem
hur tar jag bort vev mm?
Jag tänkte ta bort vev och vevlager från en ram. Men jag vet inte riktigt hur man gör. Här kommer en illustration med bilder. Det är den här vevmojängen som skall bort.
vev1.JPG ht=483

Jag antar att jag skall börja med att skruva på den här. Åt vilket håll?
vev2.JPG ht=515

Sen skall man kanske ta bort vevarmen på något sätt, hur? När man har fått bort vevarmarna kan jag tänka mig att man skall skruva på den här.
vev3.JPG ht=562

Vad behöver jag för verktyg för detta? Åt vilket håll skall jag skruva?

hur tar jag bort vev mm?
Bultarna som sitter i vevarmarna lossas med 8mm insex. Båda är rättgängade. Sen behöver du en ISIS-vevarmsavdragare. När du fått av vevarmarna ska du ta bort vevlagret med en ISIS-vevlageravdragare. På vänstra sidan är det rättgängat och på högra felgängat.

Verktygen går att köpa i de flesta cykelaffärer.

hur tar jag bort vev mm?
ursäkta tråkapningen(förhoppningsvis kan trådförfattaren oxå få nåt svar i samma veva), men om man har en vanlig skruv(en del säger bult, men en bult har inga gängor) där med typ 12mm skalle, vad är det för vevlager o vilket verktyg? o när ska man använda en sån där haknyckel
27-009_l.jpg ht=98
som bla biltema har. vevpartiet heter suntour 180 nånting(skit säkert) o ja behöver byta ut det. vad ska man tänka på?

hur tar jag bort vev mm?
Är det bara jag som tycker det ser ut att vara en självdragande vevarm?

Så att ringen som sitter runt skallen på bulten drar med vevarmen när bulten skruvasut..

Men den kanske är i plast..

hur tar jag bort vev mm?
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bara jag som tycker det ser ut att vara en
> självdragande vevarm?
>
> Så att ringen som sitter runt skallen på bulten
> drar med vevarmen när bulten skruvasut..
>
> Men den kanske är i plast..

Det där är en plastbit.

hur tar jag bort vev mm?
Steg ett avklarat men den satt hårt. Nu måste jag bara skaffa ett par verktyg till vevarmen och lagret. Sen skall det nog gå bra.

Tillbaka
Topp