Hur tar man loss en body (9-delat)?

johfo

Aktiv medlem
Hej,
Det gick inte att trampa bakåt på fruns cykel. Nishiki hybrid, 9-delat, skräphjul som heter Linus.
Jag tog ur axeln och fick tag i alla 18 lagerkulor och förväntade mig ett insexfäste för bodyn, förstår det hittade jag beskrivningar för på internet. Men så var det inte!
Hur tar man loss den för rengöring och smörjning?
"Måste" vara cyklingsbar imorn och jag vill hinna cykla i skogen idag också! Hjälp!

Bilagor

• 20190602_111427.jpg
    20190602_111427.jpg
    218.2 KB · Besök: 20
  • 20190602_111412.jpg
    20190602_111412.jpg
    152.5 KB · Besök: 15
Härligt med entusiaster som bara väntar på att få hjälpa till!
Men det ser dessvärre inte ut att finnas något att skruva på. Möjligen någon form av spline innanför flänsen för ekarna...
Svårt att fota. Nytt försök här. Det kanske är ett så dåligt nav att det inte går att serva?

Bilagor

• 20190602_112636.jpg
    20190602_112636.jpg
    195.9 KB · Besök: 24
Som Preacher skrev...

Tillägg till det:
Man kan få stoppa i insexan från andra sidan navet med...

tryckte i mycket 5-56 i två hack utanför lagerkoppen och det kom ut mycket brun rostsmörja. Går det inte att ta isär får jag väl komplettera med lite olja med aningen mer smörjegenskaper...

rengjort och ihopsatt. Nytt personbästa med haknycklarna... så mycket lättare när man sätter andra änden i skruvstädet och får en fast referens...
Dock var hjullagret kass oxå Rengjort och uppsmörjt låter det inte så bra... så det får väl bli att beställa ett nytt hjul.
Undras om det är nån mening att köpa något lyxigare för saltslask? Skräphjulen verkar hålla 5-9 år (det här troligen 5-6 om vi kommer ihåg rätt inköpsår med någorlunda precision).
Hittar inte ens några vettiga på nätet.
Kör däck 37-42x622
Vill ha 32 ekrar, centerlock
body för 9-delat
Nuvarande fälg 17mm inner står det (17x622)
Finns det något vettigt alternativ till 6-700kr hjulen?
Finns det något alternativ

johfo sa:
rengjort och ihopsatt. Nytt personbästa med haknycklarna... så mycket lättare när man sätter andra änden i skruvstädet och får en fast referens...
Dock var hjullagret kass oxå Rengjort och uppsmörjt låter det inte så bra... så det får väl bli att beställa ett nytt hjul.
Undras om det är nån mening att köpa något lyxigare för saltslask? Skräphjulen verkar hålla 5-9 år (det här troligen 5-6 om vi kommer ihåg rätt inköpsår med någorlunda precision).
Hittar inte ens några vettiga på nätet.
Kör däck 37-42x622
Vill ha 32 ekrar, centerlock
body för 9-delat
Nuvarande fälg 17mm inner står det (17x622)
Finns det något vettigt alternativ till 6-700kr hjulen?
Finns det något alternativ
Flyttar hjulfrågan till egen tråd

jag hade inte haft nåt emot om det hållit längre... men ffa tycker jag inte om att man måste slänga ett helt hjul för att lagret är dåligt.

Tillbaka
Topp