Hur tillagar man en kopp varmt kaffe enklast?

ThomasL

Medlem
Då skall vi se hur finurliga ni är. Ibland när man cyklar en tur på ca 20 mil vore det gott att kunna stanna vid någon fin plats och dricka en kopp varmt kaffe. Så min fråga till alla här hur löser man det på bästa vis. Lättast packning och smidigast. Den som kommer med bästa förslaget vinner. Jag är enväldig domare.

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
En grön mini-termos av god kvalitet.

6622.jpeg

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
10-20 mil . Då är man i mål eller hemma så förstår inte problemet ?

Bikzz

Aktiv medlem
Ta med en liten titanium mug, det finns sådana som väger ca 50-70g, 4 - 5 dl. Ta med några esbit bränsletabletter, dom väger 3-4 g styck, det räcker nog med 2-3 st, prova i förväg. Leta upp en flat sten, och lägg några lagom stora stenar i en ungefärlig ring med mellanrum, så att man kan ställa muggen ovanpå, och elda med esbittabletterna under. Släng i vatten & kaffe och tänd på.

salle

Aktiv medlem
Vatten
Malt finkaffe
BRS Ultralite Stove 25gram och 18euro på amazon
Gasoltub 100g
Titanmugg i valfri storlek
Dropfilter typ
S'NCE 1 ев;

Värm vatten och låt det dra igenom filtret. Njut!

ThomasL

Medlem
Bikzz och salles förslag ovan är helt klart de bästa förslagen hittills. Är ju inte bara kaffe drickandet utan även upplevelsen att koka det också som är en liten harmonisk syssla. När man sitter vid en vacker plats långt ute på landet.

salle

Aktiv medlem
Vill man ha finkaffe hemma också så gillar jag min aeropress, jag kör med metallfilter ist för papper. Men lite för tung för hardcore bikepacking men funkar ju när man paddlar och inte är begränsad av vikt. Köp den av Martin på kaffecompagniet:

pirx

Medlem
Ska du tillaga? Ett litet gaskök eller minsta möjliga sprit-dito. Jetboil gör väl bra kök tror jag.

För en massa år sedan skrev Bollo en RR där han tog med en gengasbrännare där man använder kvistar för att koka sitt kaffe. Klart intressant men lite onödigt för bara 10-20 mil. https://happyride.se/forum/threads/rr-tur-med-tax-i-vaestergoetland.2199887/
+1 på jetboil. Jag har ett, gillar det som fan. Använder deras kaffepress tillbehör.

Annars ett flergångsfilter och varmt vatten i en termos?
Men att koka upp vattnet är ju en del av grejen. Att det tar lite tid.

revben

Aktiv medlem
Ta vatten ur en bäck i händerna, sitt i solen tills vattnet blir varmt, häll i munnen, "jaga" med snabbkaffe. Lättare blir det inte.

ThomasL

Medlem
Bikzz förslag om metatabletter tycker jag är det förslaget som verkar smidigast hittills. Som pirx skrev så är uppkokning av vattnet en del av upplevelsen så därför går termos bort i mitt fall. Jetboil och kaffepress Googlar jag nu och försöker hitta vad ni menar. Har ni någon länk till det ni menar?

salle

Aktiv medlem
Bikzz förslag om metatabletter tycker jag är det förslaget som verkar smidigast hittills. Som pirx skrev så är uppkokning av vattnet en del av upplevelsen så därför går termos bort i mitt fall. Jetboil och kaffepress Googlar jag nu och försöker hitta vad ni menar. Har ni någon länk till det ni menar?
Jetboil är ett varumärke med färdiga kök: https://www.jetboil.com
Finns många tillbehör som tex kaffepress. Har väldigt bra verkningsgrad och är välbyggda. Men oftast lite overkill enligt gramjägarna som hellre kör minimalistikt med liten gasolbrännare och titanmugg pga vikten.
Biltema har en jetboil-ripoff: https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/friluftskok/friluftskok-14-kw-2000035864

ThomasL

Medlem
Jetboil är ett varumärke med färdiga kök: https://www.jetboil.com
Finns många tillbehör som tex kaffepress. Har väldigt bra verkningsgrad och är välbyggda. Men oftast lite overkill enligt gramjägarna som hellre kör minimalistikt med liten gasolbrännare och titanmugg pga vikten.
Biltema har en jetboil-ripoff: https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/friluftskok/friluftskok-14-kw-2000035864
Jetboil var ju fina saker och som jag nog införskaffar till vandring i fjället framöver. Bra tips!

ThomasL

Medlem
Grymt många bra, roliga och praktiska tips. Men om man utgår ifrån metatabletter som värmekälla. Då vore en behållare som både kan agera mugg, behållare för vatten och Nescafé och som passar i den ena flaskstället perfekt. Bra tips på den lösningen sökes då. Kom med förslag, tokiga som roliga.

Rattnalle

Aktiv medlem
Grymt många bra, roliga och praktiska tips. Men om man utgår ifrån metatabletter som värmekälla. Då vore en behållare som både kan agera mugg, behållare för vatten och Nescafé och som passar i den ena flaskstället perfekt. Bra tips på den lösningen sökes då. Kom med förslag, tokiga som roliga.
Laddad mockabryggare med gladpack mellan kaffebehållaren och vattnet som du tar bort innan du kokar? Inte mugg då men resten.

heffe

Aktiv medlem
Kanske inte smidigast, eller minimalast, men jag kör med en jetboil och en aeropress. Till det har jag en kaffekvarn som fixar att ha färdigmalet för en kopp samt bönor för en till kopp i sig. laddar man dessutom aeropressen innan man rullar ut har du kaffe för 3 koppar med dig. Dricks ut en dubbelväggig primus mugg i rostfritt stål. Tar kanske lite plats, men det blir riktigt gott!

ThomasL

Medlem
Kanske inte smidigast, eller minimalast, men jag kör med en jetboil och en aeropress. Till det har jag en kaffekvarn som fixar att ha färdigmalet för en kopp samt bönor för en till kopp i sig. laddar man dessutom aeropressen innan man rullar ut har du kaffe för 3 koppar med dig. Dricks ut en dubbelväggig primus mugg i rostfritt stål. Tar kanske lite plats, men det blir riktigt gott!

Det låter som en schyst lyxvariant. Vilken kvarn har du till det?

KjellF

Medlem
Jag har tre alternativ, plastkortet, esbit och pinnkök. Plastkortet är effektivast men kanske minst känsla. Om jag skulle få för mig att använda esbit skulle jag lyxa till med ett esbitkök. Två länkar nedan och jag har nummer två:
https://backpackinglight.se/friluftskok/esbit-titan-brannare-11g-kok
https://backpackinglight.se/friluftskok/esbit-kok/esbit-pocket-stove

Pinnkök har den fördelen att bränslet (pinnar) finns överallt:
https://www.varusteleka.com/en/product/sarma-wood-stove-laser-cut/34410

Kjell

Eddy

Medlem
Har ett över! 3 gram, dock utan stöd för muggen.

marr

Moderator
Forumvärd
Självklart ska man ha med sig sin perkulator.

Rattnalle

Aktiv medlem

Nog är väl det där en variant på mockabryggare snarare än en perkulator? I och med att den skickar ut kaffet istället för att cirkulera det. Opraktiskt format med den där fasta pipen som sticker ut så långt bara.

marr

Moderator
Forumvärd
Nog är väl det där en variant på mockabryggare snarare än en perkulator? I och med att den skickar ut kaffet istället för att cirkulera det. Opraktiskt format med den där fasta pipen som sticker ut så långt bara.
Möjligt så, inte så insatt i teknikaliteterna. Men den gör förbaskat gott kaffe. Även om jag mest kört den på gas.

marr

Moderator
Forumvärd

Har den där uppsättningen också. Kvarnen tar sin tid att mala med. Men det blir riktigt gott. Brukar ha med det när jag finfiskar i något litet öringvatten.

Cpt01

Medlem

Esbit kök är smidiga, här är en ännu mindre variant

Vid behov går det även att elda med små pinnar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Möjligt så, inte så insatt i teknikaliteterna. Men den gör förbaskat gott kaffe. Även om jag mest kört den på gas.
En perkulators utmärkande egenskap är ju att den brygger om kaffet. Tänk dig att du i bryggaren häller upp kaffet i vattenbehållaren igen och kör en andra gång.. så om det är gott är det inte en sådan 😉

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer