Hur tiltar man en racersadel?

helgonet1

Aktiv medlem
Hej
Undrar lite hur man tiltar/ändrar lutningen på en racersadel. Jag tror att det är främre skruven men är lite osäker då den knappt rubbar sig när jag försöker skruva på den. Den bakre skruven håller sadeln på plats, den fick jag skruva på för att byta sadel men vill också justera lutningen lite framåt då jag tycker den lutar lite för mycket bakåt.

Båda skruvarna håller sadeln på plats. Genom att ändra förhållandet mellan dem så får du olika lutning på sadeln. Om du vill att framdelen ska luta ner så skruvar du loss den bak och sedan dra åt främre skruven så att den framdelen kommer ner.

Ok men ska man skruva uppifrån lr nedifrån? Det sitter en slags låsmutter utav plast nedanför, kolla sista bilden. Den sitter stenhårt ska man hålla emot med tång lr, vill inte förstöra grejorna, så bäst att fråga de kunniga här på forumet.

Låsmutter där var en ovanlig konstruktion, har aldrig sett något liknande. På bilden ser det misstänkt ut att det sitter en stoppskruv i låsmuttern, eller vad är det annars för fördjupning i den?

Börjar också va inne på en ovanlig art ..
Eller kan den va felihopmonterad ? Ser nästan ut som den bottnat framtill ..?

Låsmutter där var en ovanlig konstruktion, har aldrig sett något liknande.
Det är inte någon låsmutter. Det är ett handgrepp för att du just enkelt skall kunna justera vinkeln på sadeln medelst fingrarna, då insexfattningen på ovansidan är svår att komma åt om man inte har en sadel med hål i mitten.

Som redan nämnts, lossa den bakre skruven, använd fingrarna för att justera vinkeln medelst greppet på den främre skruven, dra åt den bakre skruven igen. Använd inte något verktyg på plastgreppet, då kommer du garanterat klämma sönder det. Främre skruven kommer/skall enkelt kunna justeras med endast fingerkraft så länge du lossat den bakre skruven först. Superenkelt.

Senast ändrad:
Det lär du märka, men det kräver lite känsla för att hantera en sådan tvåskruvs-lösning. Eller rättare sagt, i ditt fall, behöver du spänna den främre något litet för mycket (överkompensera), eftersom när du drar åt den bakre rejält kommer sadeln luta en gnutta bakåt igen. När du tycker att det är bra belastar du sadeln hårt (dra och slit, eller sätt dig på den kanske) och då sätter det sig inte bland lite så att du kan behöva efterdra en aning.

Lycka till, ha tålamod.

Problemet är att när jag justerat lutningen med främre skruven och sedan drar åt med bakre skruven så ändrar sig lutningen bakåt.

Liknar litet konstruktionen på min Oltre. Med den är det smidigast att lossa bägge, ställa in vinkeln, och sedan dra åt ömsevis. Men du, det ska mycket till att inte ha en plan, horisontell sadel. Dvs i våg med vägen, hihihi!

Nu är jag väl ute och cyklar, men det ni kallar låsmutter, är inte det också för att hålla reda på vilken vinkel man hade sist, liksom?

Tillbaka
Topp