Hur tränar man (lvg)

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
nej

aja nä egentligen skulle jag velat att fler tänkte som er och använde hastighet då det trots allt är en stor nackdel och jag gillar att ha edge. Era argument kokar alltså ner till att det ska vara roligt att cykla och roligt kan man bara ha när man är ineffektiv aja. Ja sen den där läkaren som ville battla orkar jag inte möta. Kör inget Zwift i denna värme!

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Det är svårt att träna fel.
Det håller jag inte med om.
Det är (antagligen) väldigt individberoende. Jag har fått flera överbelastningsskador pga felaktig träning. Det var jättelätt att skaffa dem. Bara att ge sig på nånting ”nytt” med mer entusiasm än förståelse.
Däremot skulle jag säga att det är relativt lätt att träna tillräckligt rätt för att tillgodose det allmänna hälsobehovet.

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Det är (antagligen) väldigt individberoende. Jag har fått flera överbelastningsskador pga felaktig träning. Det var jättelätt att skaffa dem. Bara att ge sig på nånting ”nytt” med mer entusiasm än förståelse.
Däremot skulle jag säga att det är relativt lätt att träna tillräckligt rätt för att tillgodose det allmänna hälsobehovet.
Det är verkligen inte lätt att träna rätt och jag skulle vilja se den personens resultat. Att ha cyklat och blivit snabbare är inte att tränat rätt, att träna rätt är att STÄNDIGT förbättra sig. UTAN att gå in i väggen och sluta.

I verkligheten så tappar man kondition väldigt snabbt och för att någonsin bli bättre måste du hela tiden lägga på mer belastning men du får inte heller lägga på FÖR MYCKET för då går du in i väggen. Genom att bara använda hastighet eller puls finns det inte en chans i världen att du kommer hamna i ett optimalt fönster, att du förbättrar dig lite initialt är inget bra argument.

fiskarn

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)

Där ser man. Av vilken typ av träning?

Det går säkert. Jag syftade mest på cykel, men även allmänt. Vissa här inne verkar ju inte kunna cykla en meter utan att ha ett program med kadens, puls, effekt för nästa 8 veckor framför sig. Men det går väl göra "fel" med.

Tog egentligen citat från Mattias Reck när han diskuterade träning för motionärer. Han sa att träning blir sällan fel, bara mer eller mindre bra.

Eapea

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Hej på er! Har precis köpt mig en racer. Har cyklat en del MTB men är helt ny på asfalt. Körde min första runda häromdagen, 34 km på 1:12 med en snittfart på 28,3 km/h. Nu till frågan; hur tränar man på en racer? Bara cykla så ofta (och långt) som möjligt eller ska jag strukturera det på något sätt? Har ni några tips?

Är en 38-årig man som cyklar för att bli av med trivselvikten, inte för att tävla.
Det som inte nämnts så mycket av men som jag hävdar är absolut viktigast för att landsvägscykling ska bli kul är att cykla med folk. För mig är det folket som gör hela skillnaden och som kan få upp mig klockan 05.00 eller ut på tävlingar. 2 pers eller 80 pers spelar inte såå stor roll men ju fler desto roligare tycker jag och det är enligt mig först när du kör landsväg i grupp som disciplinen verkligen kommer till sin rätt. Med god dryck efteråt.
Vindmotstånd är the shit.

(och när du kör med folk behövs ingen effektmätare för att mäta framgång, du känner utvecklingen från vecka till vecka istället. Och då utvecklar du inte bara i styrka i ben utan istället ALLT som påverkar; position på cykel, i klungan, teknik, taktik, nya vänskap mm)

Lejon

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
nej

aja nä egentligen skulle jag velat att fler tänkte som er och använde hastighet då det trots allt är en stor nackdel och jag gillar att ha edge. Era argument kokar alltså ner till att det ska vara roligt att cykla och roligt kan man bara ha när man är ineffektiv aja. Ja sen den där läkaren som ville battla orkar jag inte möta. Kör ingen Zwift i denna värmen!
Ibland undrar jag om du alltid trollar eller endast trollar ibland. Oavsett vilket så kör vi inget Swift-battle eftersom jag inte har Swift. Sen var det inte mitt förslag om tävling, men jag gillar ju att tävla så jag tackar ja till en sån fråga. Enklast blir väl om vi möts på någon tävling helt enkelt. Jag är med på många. Hojta till bara så kan vi ju ha en intern tävling tex på SM om två veckor eller kortbaneSM om fyra veckor.

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Ibland undrar jag om du alltid trollar eller endast trollar ibland. Oavsett vilket så kör vi inget Swift-battle eftersom jag inte har Swift. Sen var det inte mitt förslag om tävling, men jag gillar ju att tävla så jag tackar ja till en sån fråga. Enklast blir väl om vi möts på någon tävling helt enkelt. Jag är med på många. Hojta till bara så kan vi ju ha en intern tävling tex på SM om två veckor eller kortbaneSM om fyra veckor.
Det borde jag kunna räkna ut, Zwift är ju väldigt kraftbaserat. Det är lite därför jag är så välsignad med att tro att alla redan har fattat. Det blir lite av en shocker för mig att kastas tillbaks till 2005.

Aja träna på allihopa och ha roligt, själv har jag som sagt roligast när jag ser mina siffror. :sneaky:

RN

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Vet inte om det är svar men när jag cyklade rätt mycket så körde jag två-tre pass i veckan med cykelklubb. Distanspassen låg mellan 8 och 14 mil och varvades med klungnötning och lite snabbsträckor/tempo/partempo/grupptempo typ två-tre sådana fartleksgrejer på ett pass. Sedan körde klubben ett intervallpass i veckan där vi antingen åkte upp och ner för en backe typ 5-6 gånger eller körde runt ett industriområde med ett platt igångdrag på kanske 500-700m och ett igångdrag upp för en skapligt lång inte jättebrant backe. 6 varv plus ett uppvarv och ett nervarv.

På detta blev jag snabbare över tid, orkade mer och gick ner en del i vikt.
Tipset är kanske om du kan träna med en klubb eller kompisar så blir det enklare att köra.

GoranS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
själv har jag som sagt roligast när jag ser mina siffror. :sneaky:
Och där har vi nog pudelns kärna. Du vill generera siffror, andra vill vinna tävlingar, ytterligare andra tycker att det är skönt att vara ute och röra på sig, vissa gillar att turistcykla, ... Jag tror att andelen cyklister som får sin huvudsakliga tillfredsställelse av att titta på siffror är rätt få. Men, det är klart, vill du ha en edge i sällskapet av de som är sådana och du blir glad av det, kör på! Extrapolera inte ut det som en sanning som ska gälla för alla andra bara.

Lejon

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Det borde jag kunna räkna ut, Zwift är ju väldigt kraftbaserat. Det är lite därför jag är så välsignad med att tro att alla redan har fattat. Det blir lite av en shocker för mig att kastas tillbaks till 2005.

Aja träna på allihopa och ha roligt, själv har jag som sagt roligast när jag ser mina siffror. :sneaky:
Nu blev jag ändå lite barnsligt triggad. Du ska få några siffror via PM. Synd att du inte tävlar, men alla vill ju inte det av lite olika anledningar.

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Och där har vi nog pudelns kärna. Du vill generera siffror, andra vill vinna tävlingar, ytterligare andra tycker att det är skönt att vara ute och röra på sig, vissa gillar att turistcykla, ... Jag tror att andelen cyklister som får sin huvudsakliga tillfredsställelse av att titta på siffror är rätt få. Men, det är klart, vill du ha en edge i sällskapet av de som är sådana och du blir glad av det, kör på! Extrapolera inte ut det som en sanning som ska gälla för alla andra bara.
mmmmm

Det är tur att jag är så pass medveten om vad som finns under huven att jag inte känner mig så särdeles lockad av era små taktiker. Skulle jag ha varit sämre skulle jag nog ha blivit vansinnig men det är ju rätt bra motivation också, så om nu någon riktigt bra vill tracka mig tar jag gärna emot.

BFS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Typiskt. Jag såg fram emot en demokratisk tvekamp, där den starkaste bestämmer rätt åsikt medans förloraren hånas demokratiskt.

Till allvaret. Då trådskaparens målsättning är högst rimlig torde det inte vara några problem att uppnå det. Träna mer (på ett hållbart sätt). Ät bättre (behöver inte vara nån total omläggning som gör att projektet känns som en tråkig uppoffring). Använd prylar om det blir roligare med dem (det är individuellt). Ha kul och invänta positiva resultat.

GoranS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
mmmmm

Det är tur att jag är så pass medveten om vad som finns under huven att jag inte känner mig så särdeles lockad av era små taktiker. Skulle jag ha varit sämre skulle jag nog ha blivit vansinnig men det är ju rätt bra motivation också, så om nu någon riktigt bra vill tracka mig tar jag gärna emot.
Att påpeka att människor är olika = taktik?

Och om du skulle citera någon riktigt bra cyklist valde du garanterat fel inlägg.

GoranS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Till allvaret. Då trådskaparens målsättning är högst rimlig torde det inte vara några problem att uppnå det. Träna mer (på ett hållbart sätt). Ät bättre (behöver inte vara nån total omläggning som gör att projektet känns som en tråkig uppoffring). Använd prylar om det blir roligare med dem (det är individuellt). Ha kul och invänta positiva resultat.
Kors i taket! Jag håller med.

dabac

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Där ser man. Av vilken typ av träning?

Det går säkert. Jag syftade mest på cykel, men även allmänt. Vissa här inne verkar ju inte kunna cykla en meter utan att ha ett program med kadens, puls, effekt för nästa 8 veckor framför sig. Men det går väl göra "fel" med.

Tog egentligen citat från Mattias Reck när han diskuterade träning för motionärer. Han sa att träning blir sällan fel, bara mer eller mindre bra.
Träningsskador:
- cykla på för låg kadens och för hög växel. Och för lite stretching och ingen kompletterande träning. Förslitningsskador på brosket mellan knäskål o lårben. Episkt korta muskler framsida lår och höftböjare.
- springa med för långt löpsteg. Överansträngd hälsena. Konditionen jag fått från cyklingen - när jag fått ordning på knäna - gjorde att jag orkade ställa till det rätt rejält för hälsenan innan den sade stopp.
-nån variant på diskbråck pga överkompensation i ländryggen vid styrkeövningar som marklyft och liknande
Men jag förstår vad du menar.
Om jag av slump eller några minuters coaching bara hade trampat fortare och tagit kortare steg - eller haft en tåligare/lättare kropp - så hade jag antagligen undvikit rätt mycket onödigt lidande.
Nu när jag känner till mina egna ”dumheter” så är träningen för att upprätthålla vardagshälsa inga problem längre.
Att den sen säkert inte är optimal kan jag stå ut med. Så länge jag är jämnstark med sällskapet är allt OK.

fiskarn

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Träningsskador:
- cykla på för låg kadens och för hög växel. Och för lite stretching och ingen kompletterande träning. Förslitningsskador på brosket mellan knäskål o lårben. Episkt korta muskler framsida lår och höftböjare.
- springa med för långt löpsteg. Överansträngd hälsena. Konditionen jag fått från cyklingen - när jag fått ordning på knäna - gjorde att jag orkade ställa till det rätt rejält för hälsenan innan den sade stopp.
-nån variant på diskbråck pga överkompensation i ländryggen vid styrkeövningar som marklyft och liknande
Om jag av slump eller några minuters coaching bara hade trampat fortare och tagit kortare steg - eller haft en tåligare/lättare kropp - så hade jag antagligen undvikit rätt mycket onödigt lidande.
Nu när jag känner till mina egna ”dumheter” så är träningen för att upprätthålla vardagshälsa inga problem längre.
Att den sen säkert inte är optimal kan jag stå ut med. Så länge jag är jämnstark med sällskapet är allt OK.

Tråkigt med dina problem. Jag syftade egentligen mest på "rätt" map på prestationsförbättringar. Bara för att träningen inte är den mest optimala som finns på jorden kan den ändå vara bra .

dabac

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Jag hade god nytta av kadensräknare under flera år. Utan den hamnade jag gärna på låga kadenser och höga växlar. Och värk på kvällen. Och dagen efter. Tog ett tag innan jag fattade, för så länge jag tänkte på det så cyklade jag rätt. Men så snart koncentrationen falnade och muskelminnet tog över så sjönk kadensen. Räknaren var en obönhörlig mentor som såg alla dumheter.
Pulsmätaren gillar jag också.
Jag är väldigt lättmotiverad så snart jag är igång. Och har säkert fått min beskärda del av vardags-edge genom att träna med infektioner i kroppen. Pulsmätaren låter mig se på ett objektivt sätt om den upplevda belastningen är rimlig för vad jag håller på med. Och visar den avvikande värden så är det lättare för mig att sakta ner, korta av rundan och i största allmänhet bete mig förståndigt ur det perspektivet.

glitch

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
I något hänseende är det intressant. Om man försöker avverka en sträcka så snabbt som möjligt iaf.

Klart fart är kul, men det kan vara grym skillnad på fart beroende på omständigheter. Kör man med effektmätare blir det väldigt tydligt när man kan ha mycket lägre effekt men snabbare tider / högre farter på samma sträcka pga. yttre omständigheter som väder men även kläder, sittposition osv. påverkar mer än man tror.

BFS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Träningsskador:
Känner igen mig en hel del av det du skriver. Det är bra att vara entusiastisk och ta i, men medaljen har även en baksida.

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Att påpeka att människor är olika = taktik?

Och om du skulle citera någon riktigt bra cyklist valde du garanterat fel inlägg.
Människor må vara snöflingor men inte gällande huruvida kraftmätare kan hjälpa dem eller inte. Allt det här känns mest som ett psykologiskt problem, prestige och komma över den initiala informationsbumpen.

Edit: Därför jag påpekade att man idag kan komma undan väldigt lätt med en mätare på cykeln, det behöver inte synas.

Edit igen: Som så ofta i debatten tänker jag för avancerat (för next step) och missar mellanlen och nu missade jag även själva "gud-ögonblicket" i min video, vilken tabbe!

Senast ändrad:

johan82

Medlem
Hur tränar man (lvg)
Oj, detta drog iväg mer än vad jag tänkte mig. Är ju bara en lönnfet småbarnsfar som vill tappa något kilo medelst cykling.

Förstår att hastighet är ett dumt mått att mäta med givet vind, lutning etc. Men puls då? Borde inte det funka och vara kopplat till effekt på något vis? 🤔

Jag är heller inte ute efter att få några kompletta träningsupplägg utan mer sånt som jag fått i tråden, kör ett långpass och två kortare med högre intensitet. Perfekt. Mer än så behöver jag inte.

fiskarn

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Oj, detta drog iväg mer än vad jag tänkte mig. Är ju bara en lönnfet småbarnsfar som vill tappa något kilo medelst cykling.

Förstår att hastighet är ett dumt mått att mäta med givet vind, lutning etc. Men puls då? Borde inte det funka och vara kopplat till effekt på något vis? 🤔

Jag är heller inte ute efter att få några kompletta träningsupplägg utan mer sånt som jag fått i tråden, kör ett långpass och två kortare med högre intensitet. Perfekt. Mer än så behöver jag inte.

Detta är happy :) att ställa en fråga om hur man ska träna är ungefär som att be Jimmy Åkesson och Jonas Sjöstedt ska diskutera invandring.

Kör man väldigt jämt är pulsen nära kopplad till effekten eller vad man ska säga. Varierar man effekten en hel del vilket man nog lätt göra hänger inte pulsen med så bra. Upplev ansträngning lär väl funka lika bra som puls också.

DarkMatter

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)

Kör på det! Det kommer att fungera utmärkt.

Edit: Jag mäter själv mest snittfart på delsträckor, oavsett hur värdelöst det är :D

ostrand

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)

Kör ett lungt långpass på 2-3 timmar och två högintensiva intervallpass i veckan.

glitch

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Puls är helt okej till en början för att få en känsla. Men sen om du blir väldigt specifik i din träning är den ett trubbigt instrument. Värme, koffein, dagsform, det finns massor som påverkar pulsen som kan ligga högre och lägre vid samma effekt beroende på omständigheter. Men i början duger det alldeles utmärkt speciellt i kombination med RPE som är uppskattad andträngning. Googla på borgskalan. :) Då får du snabbt en referens över tex. 130 puls = snacktempo = kan köra hur länge som helst eller 175 puls = trilla av cykeln pga trötthet osv. :)

BFS

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Det är vad många tror. Nu måste du välja sida: wattmätare eller pulsmätare (eller annat)!

Jag har mest användning av pulsmätaren för att hålla ner pulsen på längre pass (jag har svårare att ta det lugnt än att gå på rött). Och ja, det finns mycket pulsbaserad träning.

Andbo0123

Medlem
Hur tränar man (lvg)
Hej,

Här är en bra guide till effektiv konditionsträning. Går fint att applicera tänket på de flesta konditionsidrotter.

Senast ändrad:

RN

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Klart fart är kul, men det kan vara grym skillnad på fart beroende på omständigheter. Kör man med effektmätare blir det väldigt tydligt när man kan ha mycket lägre effekt men snabbare tider / högre farter på samma sträcka pga. yttre omständigheter som väder men även kläder, sittposition osv. påverkar mer än man tror.
Japp, men om vi bortser från väder så borde inte kläder, sittposition osv resultera i lägre effekt ner i pedalerna?
Om man har en sjuhelvetes motvind så lär effekten kunna vara högre än "vanligt" och den resulterande hastigheten vara lägre än "vanligt". Det har jag upplevt när jag löptränade tidigare, märkte jag att det var motvind på långa rakan utan skog runt så kunde jag konstatera att idag kommer det ta längre tid med ungefär samma trötthetskänsla efteråt.

fiskarn

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Japp, men om vi bortser från väder så borde inte kläder, sittposition osv resultera i lägre effekt ner i pedalerna?
Om man har en sjuhelvetes motvind så lär effekten kunna vara högre än "vanligt" och den resulterande hastigheten vara lägre än "vanligt". Det har jag upplevt när jag löptränade tidigare, märkte jag att det var motvind på långa rakan utan skog runt så kunde jag konstatera att idag kommer det ta längre tid med ungefär samma trötthetskänsla efteråt.

Det kan säkert va svårare trycka viss effekt beroende på sittpositionen. Men lägre position osv kan ändå göra du kör snabbare..

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)
Skall man inte tävla så kanske det inte är lönt att hårdsatsa?
Kan ni inte hitta en industriområdes criteriumbana och köra ett race på? Så kan vi stå vid sidan av och betta?

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)

Kan ni inte hitta en industriområdes criteriumbana och köra ett race på? Så kan vi stå vid sidan av och betta?
Njaaa.

Inre motivation vs extern motivation.

edit: Förövrigt har jag råkat se Lejons mycket fina sprintsiffror, man kan utläsa ifrån hans watt att han lär uppnå en ordentlig fart i sprinten. Crits är bland det sista jag brukar roa mig med.

Lejon

Aktiv medlem
Hur tränar man (lvg)

Jag är på som sagt. Men Woodknockers cykel är tyvärr trasig och hans form är för tillfället inte i topp så jag uppfattade det som att han vill avvakta lite.
Edit: förlåt woodstocker, men jag är en retsticka.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer