Hur träna för sin första VR?

Jerry

Aktiv medlem
Hur mycket behöver man träna för att man rimligen ska komma in på
runt 11 timmar?
Har ju aldrig kört lvg förut så jag räknar med en del "inkörnings"-
problem som ny ovan ställning på cykeln, klungkörning mm, så detta
måste ju tränas på. Ungefär hur många mil behöver man som nybörjare
för att lära sig?
Annars träningsmässigt så brukar jag ha kört +150 mil MTB t o m veckan
före VR. Jag cyklar året om så jag cyklar en 6-7 mil i veckan under
januari och februari för att sedan öka mängden cyklande upp till
~15 mil i veckan under maj & juni.
Det är MTB vi pratar om så jag jag måste köra en hel del lvg också,
räcker 50 mil racer och resten på MTB:n för att klara VR på runt 11 timmar
eller behöver jag öka andelen? Ska jag köra 100 mil lvg och 50 mil mtb?

Ett tips för den som vill minimera tiden bakom bockstyret :)
Kör du mycket mtb räcker det med några invänjningsrundor stax innan VR med racern för att bli bekant med landsvägslunket. Ta åtminståne en lång racerrunda innan VR på över 10 mil. Detta förutsätter att du kör långa mtb-pass istället. Träna gärna med andra landsvägrävar. Gärna riktiga landsvägisar som säger hur man ska göra och inte göra med klungkörning och andra små grejer de har för sig.

Glöm milen, räkna timmar istället. Du bör ha cyklat 3-4st 4-6timmars turer på landsväg månaden innan Vätternrundan. För att orka med det så ska du så fort det blir barmark på våren cykla racer minst en gång varje helg, ett par timmar, förutom mtb cyklingen då.

/Leo

Hamnar du i en lagom stor (runt 15-20 pers) klunga på VR med gemensamt mål att åka sub 11 så behövs ingen extrem stor träningsdos.

Men har du inte åkt i klunga tidigare kan det vara ide att öva på detta. Dels för att det kan vara farligt för dig själv om du är osäker, men framförallt så att du inte utgör en fara för andra.

En klunga bildas för att de som är med i den ska få en så "behaglig" resa som möjligt. Någon som då är upphov till luckor och ryck i klungan pga av dålig klungtekink blir inte speciellt populär.
Ett tips (om man nu bor i stockholmsområdet) för att lära sig köra i klunga är att vara med på Fredrikshofs lvg-träningar i vår. De kan klungkörning och det finns olika fartgrupper beroende på kapacitet.

När det gäller själva konditions och uthållighetsträningen går det precis lika bra att träna på MTB som på lvg. Träna det som du trivs bäst med. Men ha som sagt gärna några invänjningsrundor på lvg innan VR.
Risken är dock att om du börjat åka lvg och kännt på fartskänslan i klungan, vill du inte återvända till "gnetandet" på MTBn :-)

/Anders

Jag hade kört 180 mil (blandat mtb och lvg, men mest lvg) innan årets vättern och jag kom in på dryga 10 timmar. Det var blandat kortare sträckor (jobbpendling) och längre (över 3 timmar).

Några tips för själva VR:
I startfållan kollar du ut "kandidater" att försöka bilda klunga med (dvs sådana som du tror kommer köra på ungefär samma tid som du). Tips: Racer+cykeltröja = snabb åkare, träningsoverall+damtralla = långsam åkare.

Sedan är det bara att rulla upp till vederbörande personer och fråga lite om tid och målsättning under utslussningen bakom motorcykeln. Sedan pangar ni på i klunga i rätt bra tempo (33-35 km/h i snitt) ner till Jönköping. Skippa gärna att gå in i den kontrollen, då spar du minst en kvart.

Efter Jönköping splittrades det upp för min del, så då gäller det att hitta nya kamrater att köra med. Sen kring Hjo så börjar det kännas riktigt trist och jävligt, då gäller det att börja tänka positivt. Sedan är det bara de sista milen och några tunga backar kvar innan man rullar in i mål :)

OBS! Tänk på att vädret spelar in ganska så mycket, dels tidsmässigt men främst psykologiskt. Så ha inget tidsmål skrivet i sten, om det är kasst väder och motvind så blir du bara besviken om du inte klarat ditt mål.

Prova ut en sittställning som funkar för dig. Mät och ställ in enligt nån bra teori, testa därefter praktiskt genom att först köra nåt/några kortare pass och öka sen längden på passen gradvis (gå inte direkt från att köra en halvtimme till att köra 3 timmar).

Se till att göra detta tidigt på säsongen, gärna redan nu om det går. Vissa problem med sittställningen kan ta tid innan du upptäcker. Förra året kunde jag cykla racer utan problem i runt 2 timmar, körde jag längre än 3 timmar fick jag ont i baksidan av vänster knä. En sänkning av sadeln med 5 millimeter trollade bort det. Problem med domnande händer, sadel-ont och knän vill du ha löst innan du står i startfållan.

Träna det som är kul. Precis som folk redan skrivit, se till köra några längre pass och skaffa dig erfarenhet av klungkörning.

Tjenare, jag körde min första VR i år, hade väl knapat ihop runt 130 mil före, blandad träning med rundor på 4 - 6 mil och två längre pass på 12-13 mil. För mej ansåg jag att timmar i sadel och invänjning av sittställningen var det viktigaste. Klarade rundan utan större problem och hade en totaltid på 8.38.

Kör några andra motionslopp under våren. I södra halvan av landet finns det många lopp före VR. Många lopp finns med i SCF:s motionskalender: http://www.scf.se/t3.asp?p=139604 . En av mina favoriter (finns inte med hos SCF) är Sommen Runt som arrangeras av orienteringsklubben i Tranås, hittar inte info på sidan men här är sidan: http://www.soltranas.cjb.net/

Jag tyckar alla träningar på över 6 mil (ca 2 timmar för mig) ska innehålla en fikapaus. Leta reda på några fik på 4-5 mils avstånd hemifrån och tramp dit och hem, gärna med några kompisar.

Cykelsemester!

När jag cyklade min enda VR hade jag varit på min sedvanliga cykelsemester innan. Tvåhundra mil på drygt två veckor, lite helgutflykter innan semestern och några högtempo rundor mellan semestern och VR. Det var inga problem att ta sig under 10 timmar. Med vana vid klungkörning hade det känts rimligt med under 9 timmar.

Tack för alla svar.

Känns som att jag ligger rätt med träningsplaneringen:
Köra MTB som vanligt ~150 mil före VR

Komplettera med lvg på den cykel jag tänker köra VR
med för att vänja mig vid sittställning och lära mig
klungkörningstekniken. Ungefär 50 mil då.

Blir ju ett litet dilemma det här med klungkörningsträningen
som är ett måste för att kunna genomföra VR på ett bra sätt.

Att hoppa med t ex på Fredrikshofsträningar som betalande medlem
för att sedan köra i Happysregi på själva VR är väl lite fel
kanske?

Några Happyiter i Stockholmstrakten som man kan träna med.

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------

> Att hoppa med t ex på Fredrikshofsträningar som
> betalande medlem
> för att sedan köra i Happysregi på själva VR
> är väl lite fel kanske?

Jag ser inga problem i detta? Det är ju i såna fall ditt problem om du väljer att köra VR med andra än de du vant dig vid att köra med och som du vet behärskar klungkörning.

Jerry, ska du köra VR? Hejja!

Jag brukade i våras köra med Fredrikshof på söndagar, 10 mil runt Södertörn.
Började dock med nybörjargruppen där man gick igenom klungkörning från grunden i lugnt tempo 3-4 mil. Rekomenderas. Efter nåra såna turer, blev jag sen paff på den stora turen,v ad dålig klungdisciplin en del ahde. en del sket fullstänigt i att vidarebefodra tecken osv.

JLarsson skrev:
<->
> Jag ser inga problem i detta? Det är ju i såna
> fall ditt problem om du väljer att köra VR med
> andra än de du vant dig vid att köra med och som
> du vet behärskar klungkörning.

Sant. Det är nog ett större problem.

Därför är det väl viktigt att vi som vill köra Happys
sub11-klungan och är nybörjare får till en bra träning på
detta. Kanske med någon etablerad cykelklubb men också
tillsammans vid några tillfällen.

bruse skrev:
> Jerry, ska du köra VR? Hejja!

Tackar!

> Jag brukade i våras köra med Fredrikshof på
> söndagar, 10 mil runt Södertörn.
> Började dock med nybörjargruppen där man gick
> igenom klungkörning från grunden i lugnt tempo
> 3-4 mil. Rekomenderas.

Ok, roger på det.

> Efter nåra såna turer,
> blev jag sen paff på den stora turen,v ad dålig
> klungdisciplin en del ahde. en del sket
> fullstänigt i att vidarebefodra tecken osv.

Uhu, kan ju vara bra träning det med - att vänja sig vid
hur det kan gå till bland de stora pojkarna ... :-/

Antar att det är som när man åker löpskidor att man får
vara beredd på lite av varje i spåret.

Känns som att Jonas kommentar ovan är viktig.

Kanske vi som vill köra i sub11-klungan kunde träffas på
något lämpligt ställe i Sverige och köra någon liten tävling/
träning för att lära känna varandra och cykla lite tillsammans
innan VR?

> Kanske vi som vill köra i sub11-klungan kunde
> träffas på
> något lämpligt ställe i Sverige och köra
> någon liten tävling/
> träning för att lära känna varandra och cykla
> lite tillsammans
> innan VR?

Tips: Siljan Runt två veckor innan VR. 8,12 eller 16 mil finns att välja på.

Funderade lite till.

Så fort det blir barmark så blir det antingen
jobbpendling medelst racer ett par ggr i veckan + en längre tur på helgen
eller
jobbpendling medelst racer ett par ggr i veckan med en av turerna förlängd.

Kommer nog att växla mellan de två allt efter tillgången på HappyRides och
annat. Men det känns som att basen blir jobbpendlingen där jag kan få till
en timme på morgonen och allt mellan en timme till två, tre timmar eller
längre på kvällen.

För det är som Leo påpekade viktigt med antalet timmar man får i sadeln.

ganska bra och ha lite mil på den cykel du ska köra på. ett år hade jag bara kört 5mil på vätterncykeln och bra mkt mer på mtb. slutade med knäproblem....... nästa år samma mil och cykel men bättre fördelning inga problem.....

Tillbaka
Topp