Hur tränar man bäst inför långlopp?

jobr

Ny medlem
Tänkte ta tillfället i akt att fråga lite ang träning in för långlopp, eftersom det verkar som det är många här som har erfarenhet.
Jag är en gubbe som cyklat mtb i 4 år nu, och som kört ett antal kortare motionslopp.
Nu tänkte jag köra 5-6 st långlopp i år.
Hur tränar man bäst för att genomföra det? Målet är givetvis att komma imål, men man vill ju alltid ha en bra tid också.
Någon med bra tips?
Kom gärna med förslag ang bra slingor runt Falun.

Tävling är bästa träning. Ut och kör, bryt ihop och kom igen starkare bara.

För övrigt, man blir bra på det man tränar på. Ergo, träna långt.

Träna rygg och mage också så undviker du problem på vägen. Gräv fram Falutråden här på Happy och haka på friluftsfrämjandet i Falun så slipper du köra själv.

Undvik "den vanliga rundan". Antingen fart, teknik eller uthållighet, alla pass ska syfta till att ge en egenskap spets (tänk spindeldiagram). CP-långa A1, norska intervaller, teknik pass, styrketräning.

Grusvägen mellan Österå och Bjursås tur o retur =40km

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    96 KB · Besök: 28
klevin skrev:
-------------------------------------------------------
> Grusvägen mellan Österå och Bjursås tur o
> retur =40km

Tack för den! Vet du hur den ser ut i dagsläget med tanke på is och snö?

Till TS: Du kanske ska fundera på pulsbaserad träning? Läs på lite eller fråga. Har själv precis fått upp ögonen för det och ja, det verkar toppen helt enkelt :-) En klocka med pulsband går lös på 500kr och uppåt.

/G

Jag gissar att dom första km börjar bli mjuka där dom boende kör,mitten delen är det nog mycket is och snö,när man
Närmar sej Bjursås kan det nog vara både och,förutom sista km (asfalt)där är det nog fint

Skrämmande mycket amatörmässiga tro-sig-kunna-tips här. Det enda vettiga hittills är Miss Lycka, att träna som cancellara är klockrent. Eller hur? Det är ju skitlämpligt...

Nämen, oj då! TS får passa sig för att köra intervaller, långpass eller teknik mao? Och pulsbaserat är för amatörer (alltså RIKTIGA amatörer, inte Happy-neo-pro-super-pendlar-amatörer)?

Vore ju kul om greblleM:en kunde förklara vad som var så fel med de tidigare generella tipsen? Eller var det bara en attack av Du-ska-inte-tro-att-du-kan-nåt-sjuka?

greblleM skrev:
> Skrämmande mycket amatörmässiga
> tro-sig-kunna-tips här. Det enda vettiga hittills
> är Miss Lycka, att träna som cancellara är
> klockrent. Eller hur? Det är ju skitlämpligt...

Träna pulsbaserat är väl inget dåligt tips?

/G

Bla bla bla!
Kör på det sätt som är kul större delen av tiden! Kör du ofta kort, varva med några längre rundor, eller tvärt om! De flesta långlopp är inte så stökiga, men en viss teknikträning lönar sig, så du kan "vila" när det blir köbildning i skogen.

Jag kör ca 2 långlopp varje år. De är trevliga och stämningen är god runt banan. Sista 1/3 är medtävlarna dock inte så pratglada!

Sorry, glömde ironi-stämpeln. Syftade på miss lyckas innehållsrika och genialiska tips om att träna som cancellara. För han lär ju ha optimerat sin träning för cykelvasan och baserat det på sin fysik a'la glad amatör.

Jobr:
Jimbers förslag är bra.
Sen har du utelämnat en hel del info. Hur mycket tränar du idag?
Vad är en hyfsad tid för dig? Vad är ditt mål?
Hur mycket tid har du till förfogande för träning?

Använd jimbers förslag, är den för lätt? Plussa lite, för svår, dra av.
Sätt upp ett realistiskt mål, använd en favoritbana på ca 10-20min för att kolla av om du förbättrar dig.
Stretcha och träna bål. Och vila!
Men framför allt, ha kul! Träna lagom!
Men akta så det inte blir tråkigt, bryt då av med lek och planlöst snurrande på härliga stigar.

Programmet som länkades till såg vettigt ut och hade lite bra tips tycker jag. Tittar man på de program som föreslås för t.ex. löparlopp för amatörer gubbar motionärer brukar det vara två eller tre korta intensiva pass per vecka och ett lite längre. Därtill lite löpskolning och core övningar. Det borde fungera lika bra för cykel. Starta sansat bara med ev. intervaller så du inte skadar nåt. Försök också hitta dina styrkor och svagheter och anpassa därefter och ffa lyssna på kroppen skulle jag säga - med reservation för att jag inte vet vad du har för personlighet.

Jag vill börja med att påpeka att jag inte på något som helst sett är någon träningsexpert - långt ifrån - så det här är absolut inget expertutlåtande :) Det är mest bara en hint om hur jag försöker förbereda mig inför sommarens långloppstävlande och det verkar fungera bra för mig, tror jag.

Jag använder programmet som jag länkade till som grundmall för att göra den långsiktiga planeringen. Därefter anpassar/justerar jag programmet från vecka till vecka utifrån aktuella väderleksrapporter, arbete, fysisk status och andra faktorer som kan spela in. I grova drag ser jag till att ha minst fyra pass i veckan på cykeln, två långa och två korta.

* Ett långt pass där fokus ligger på att bara cykla långt, lugnt och länge i varierande mellansvensk skogsterräng (Typisk söndagstur med klubben).
* Ett kortare långpass där jag enbart fokuserar på jämnhårt tempo och puls.
* Dom två kortare passen viks åt intervaller i olika former, i mitt fall oftast backintervaller som jag personligen tycker både ger mest, behövs mest och är faktiskt är "roligast".

Utöver detta så försöker jag alltid klämma in ett gympass med tyngd på ben, bål och rygg. Sen varierar ju självklart förutsättningarna. På vintern kan det t.ex bli mer gym, spinning och annan gruppträning då det är svårt att cykla utomhus.

Använder alltid pulsband, men det där antar jag att dom flesta redan har skaplig koll på. Sen är det ju viktigt att även vila och äta hyffsat rätt.

Sen ska man ju självklart ha i tanke att alla har olika förutsättningar, tiden är ju t.ex ofta ett återkommande problem för väldigt många idag.

Tack för alla bra tips.
Det verkar vara mycket fokus på intervallträning. Jag cyklar ca 4ggr i veckan (sommartid) men har aldrig haft riktigt fokus på vad jag ska träna för att bli snabbare (roligare då)

Har ingen större koll på bästa intervallträningen heller.
Kommer nog att försöka köra 3 st kortare och 1 långt pass i fortsättningen.

greblleM skrev:
> Sorry, glömde ironi-stämpeln. Syftade på miss
> lyckas innehållsrika och genialiska tips om att
> träna som cancellara. För han lär ju ha
> optimerat sin träning för cykelvasan och baserat
> det på sin fysik a'la glad amatör.

Va! Finns det folk som inte dolt miss lyckas inlägg fortfarande. Happy blev dubbelt så läsvärt när jag gjorde det ... varför ödsla tid på energitjuvar?

Ooooh... det vore något det! Fast jag är ju en sån där som inte kan hålla sig... Älska att hata liksom! Ujuj nu blev det jobbigt! :P

Fliken skrev:
> greblleM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sorry, glömde ironi-stämpeln. Syftade på
> miss
> > lyckas innehållsrika och genialiska tips om
> att
> > träna som cancellara. För han lär ju ha
> > optimerat sin träning för cykelvasan och
> baserat
> > det på sin fysik a'la glad amatör.
>
>
> Va! Finns det folk som inte dolt miss lyckas
> inlägg fortfarande. Happy blev dubbelt så
> läsvärt när jag gjorde det ... varför ödsla
> tid på energitjuvar?

Har kollat lite på cykla.se träningsprogram.
Det verkar vara ett program för ett specifikt lopp man tränar för?
Hur gör man om man vill följa programmet, men bara har 5 veckor till start? Ska man börja på v.1 eller hoppar man in på v.6 ?
Om man efter första loppet har 3v till nästa osv hur tränar man bäst då?

Funkar det att köra ett lopp mitt i ett träningsprogram på 10v ??

Jag tror, men vet inte säkert, att det finns en risk att överarbeta det här med träning. Ska man göra allt optimalt så finns en risk att det inte blir så mycket faktisk träning utan mer planering och vånda över att inte göra rätt. Ut o kör! Efter hand kan man anpassa innehåll. Viktigast är att bli trött o ha kul!

——————

Förr var jag obeslutsam, nu vet jag inte längre...

Tjäna skrev:
> Jag tror, men vet inte säkert, att det finns en
> risk att överarbeta det här med träning. Ska
> man göra allt optimalt så finns en risk att det
> inte blir så mycket faktisk träning utan mer
> planering och vånda över att inte göra rätt.
> Ut o kör! Efter hand kan man anpassa innehåll.
> Viktigast är att bli trött o ha kul!
>
> ——————
>
> Förr var jag obeslutsam, nu vet jag inte
> längre...

Absolut, men nu ville TS ha hjälp med träningen specifikt inför långlopp. Och då ska han självfallet få det :) Själv har jag snappat upp lite tips i träningen.

:)

/G

Tillbaka
Topp