Oj, detta drog iväg mer än vad jag tänkte mig. Är ju bara en lönnfet småbarnsfar som vill tappa något kilo medelst cykling.
Förstår att hastighet är ett dumt mått att mäta med givet vind, lutning etc. Men puls då? Borde inte det funka och vara kopplat till effekt på något vis? ?
Jag är heller inte ute efter att få några kompletta träningsupplägg utan mer sånt som jag fått i tråden, kör ett långpass och två kortare med högre intensitet. Perfekt. Mer än så behöver jag inte.
Nej, det är absolut inget som helst problem att tappa vikt genom cykling precis som du vill göra, att bara köra.
Är du viktstabil idag? Ät precis lika, cykla 6-7 timmar/ vecka fördelat på så många pass du vill. Ta i så att det känns på gränsen till jobbigt, men inte jobbigt på riktigt. Andningen är lugn, du kan troligen prata ganska obehindrat. Då ligger du troligen i zon 2.
Känslan bör vara att om du tar i lite till så blir en timme till tufft och det blir svårare att prata i hela meningar. Känns det jobbigt backar du av tills det inte känns jobbigt. I backar kan man behöva öka ansträngningen, men då kan man ta det ännu lite lugnare en stund efteråt backen istället.
Vartefter du blir starkare kommer du att behöva utveckla mer effekt för att hamna i samma ansträngningskänsla. Men det är oväsentligt. Det kommer av sig självt, och du behöver inte mäta det. Du vill bara ligga i ungefär den zonen och använda energi, inget annat har någon reell betydelse för ditt mål.
Kör du 7 timmar per vecka och bränner 500 kcal i timmen och äter precis som vanligt kommer du att gå ned ca 0,5 kg per vecka. Klassiskt gymdeff-upplägg. 500 kcal minus per dag är lagom takt för att inte slita för mycket på kroppen, den har det jobbigt ändå på energiunderskott.
Men du åstadkommer det genom att sätta dig i snitt en timme om dagen på cykeln istället för att plocka bort 500 kcal från tallriken.
Jag har skaffat Vector-pedaler nyligen efter att ha kört Zwift hela vintern. Det är ett jättebra verktyg. För att öka sin effekt på olika tidsintervall. Men inte alls nödvändigt för att använda cykeln som energiförbränningsredskap.
Med en pulsmätare kan du däremot få en bra beräknad energiförbrukning på dina pass så att du ser att du ligger på stadiga siffror och ungefär som du tänkt dig. Det blir stor skillnad på kcal/h för samma ansträngningskänsla om du väger 70 kg mot om du väger 110 kg. Då kan du justera längden på passen/ antal pass efter hur mycket du vill gå ned per vecka.
Men att köra på känsla och ligga strax under gränsen till jobbigt och obekvämt bör absolut pricka in takten utan externa mätare.