Hur tränar ni?

Rackans

Ny medlem
Hur tränar ni?
Tänkte passa på att fråga er hur ni lägger upp eran träning på vintern när snön kommer, vissa utav kör ju även då i skogen. Tränar ni på någon anläggning eller kör ni helt själv?
Själv så tränar jag på SATS men på sikt är det ju lite dyrt dvs kör inte allt som finns på anläggningen. Finns det någon annan anläggning som är bra att träna på här i Göteborg?
Kanske någon som ni kan rekomendera?

Hur tränar ni?
Jag tränar bara genom att cykla, året runt, cyklar mest i skogen ca 2-5 ggr/vecka.
men så tävlar jag ju inte heller, cyklar bara för att det är så grymt skoj :-()=

Senast redigerad av en moderator:
Hur tränar ni?
Hysteriskt mycket :-)
Men bara inomhus. Varför frysa ute när det går att vara varm och skön inomhus?
Spining och styrketräning är den vinterträning som står på mitt program.

Men som vintern ser ut så får man väl snart krypa till korset och ta fram cykeln igen.

Hur tränar ni?
distanspass ute (löpning och cykling), intervaller på löpband och en del spinning. Kör dessutom en hel del styrketräning...
Vad gäller billigare alternativ i Gbg så beror det lite på om du är studerande eller inte. Är man student så är Fysiken på gibraltargatan ett väldigt prisvärt alternativ (men även annars).

Hur tränar ni?
Tidigare har mörkret tvingat mig till spinning på vardagar men det har jag åtgärdat med en pannlampa.

Så nu är det lika dant året runt, cykling utomhus i snitt 7h och 4-5 styrkepass på gym / vecka (även om det ska erkännas att det var länge sen jag var på gymmet :( ).

Hur tränar ni?
Fint nu jag har fått en inblick hur visa här inne lägger upp sin vinterträning.
Kan hålla med KVISTEN att inomhusträning känns ju lite bättre inne i värmen.
Varje gång LEO lägger in ett nytt inlägg om skogskörning på Tisdag,Torsdag eller helgen. Blir man ju mer och mer sugen men backar i sista minuten pga kylan ute..
Det är Starkt utav dig LEO att köra på även på vinter =)

Hur tränar ni?
Kör ju visserligen inte intervallträning utomhus så här års men distansträningen är ju underbar den här tiden på året. Soluppgångar, snö...;)

Hur tränar ni?
Måndagar: Morgonpromenad ~1.5timma innan frukost. Spinning pass på eftermiddagen samt ett några lätta magövningar innan spinningen.
Tisdagar: Morgonpromenad ~1h innan frukost. Jogging / Skidor på eftermiddagen.
Onsdagar: Morgonpromenad ~30min innan frukost. Biceps/Triceps & Rygg övningar på eftermiddagen.
Torsdagar: Morgonpromenad ~45min innan frukost. Spinning, jogging eller skidor på eftermiddagen.
Fredagar: Morgonpromenad ~1 timma innan frukost. Joggning / Skidor på eftermiddagen.
Lördagar: Ledigt helt. samt får jag äta helt fritt.
Söndagar: Morgonpromenad ~varierar. Bröst och axel övningar på eftermiddagen.

Under vardagarna samt söndagen käkar jag rätt så strikt diet. Kör lite blandat. Försöker dock få i mig så mycket kalorier som möjligt under dom dagarna jag tränar. Samt ändå följa GI-metoden.
Äter en riktigt stabil frukost. Havregrynsgröt eller fil och müsli samt några mackor. Vid 10 tiden kan jag "ibland" äta någon frukt. Det är sällan jag kommer ihåg det.
Lunch brukar variera. Ibland är det rester ifrån gårdagens middag. Eller så drar jag ihop någon snabb sallad eller omelett. Lunch kan man säga är en snabb men nyttigt mål under dagen.
Frukt mellan lunch och middag... glömmer alltid den :p
Middag: Oftast pasta eller någon annan kolhydratrik mat. Försöka få så mycket energi till eftermiddagspassen.

Längdskidåkning kan jag rekomendera dig. Riktigt bra komplement till cyklingen. Undrar om fasiken inte det är lite tyngre också ;) Nu bor jag inte i göteborg så jag vet inte hur dina möjligheter för det är där nere. Men jag brukar säga att alla träningen är bra träning. Så det är bara börja med något! Lycka till.

Hur tränar ni?
Jag börjar få väldeffade muskler i underarmarna efter att ha filat cykeldelar många timmar den senaste tiden. Träning PÅ cykeln blir bara sporadiskt...

:D

Hur tränar ni?
Jag har börjat fundera om inte morgonpromenader är rätt ineffektiva som fettförbrännare.

Visst, lägger man till morgonpromenaderna utöver den vanliga aktiviteten och maten kommer man att gå ned i vikt snabbare. Frågan är om det inte är effektivare att köra ett HIIT-pass* på en kvart istället för en promenad på timmen?

Vad säger allas vår fysiolog och näringsexpert (i all välmening) servace?

*HIIT = High Impact Interval Training, dvs. stenhårda intervaller på någon maskin med låg skaderisk så man inte ramlar ur av trötthet. Utförs vanligen på en kvart plus uppvärmning och nedvarvning.

Hur tränar ni?
servace Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mattias L: att skaffa tjej ;)

Nu e jag inte med helt. Ska man skaffa en som är så j-lig att man inte vill vara hemma och alltså ger sig ut och tränar i alla lägen? Eller ska det vara en som är rena drömmen? Snygg, trevlig, rik mm. Då kanske måste träna för att hon ska behålla en? Samma resultat blir det ju: mycket träning. Att skaffa (Låter som man beställer ur katalog...) tjej som är helt "normal" borde alltså vara förödande för träningsnivån då?

:D

Hur tränar ni?
Calle F: japp;)

the_TNT: har faktiskt kört HIIT i min ungdom.;)
Körde intervaller tills jag kände blodsmak i munnen och då blev d några till...
Jag skulle inte göra d av flera anledningar:
1. skaderisken (om kroppen är trött är man lite fumlig och kör man på för fullt så sliter det rätt mkt)
2. infektionsrisken (träning innan frukost leder till lätt till att kroppen utarmas och kroppens försvar blir lätt lidande - kan dock köra med glutamin etc)
3. träningseffekten lidande (kroppen orkar inte hur mkt hög intensitet per vecka som helst och vill man prioritera kvalitet ska man göra det med laddade nivåer)
4. taskig hormonstatus (lättare att bli övertränad eftersom kroppen utsätts för onödigt mycket cortisol, glukagon etc.)

allt det här gäller även i viss mån promenader innan frukost men är än mer aktuella för HIIT innan frukost.

Hur tränar ni?
servace Skrev:
> allt det här gäller även i viss mån promenader
> innan frukost men är än mer aktuella för HIIT
> innan frukost.

Förtydligande: Jag menade HIIT efter frukost (och lunch med för den delen) vs. morgonpromenader innan frukost :)

Hur tränar ni?
När vi ändå pratar om det: rask promenad före frukost ska ju avra procentuellt det bästa fettförbrännande aktiviteten (alltså mer fett i förhållande till glykogen). Men totalt bränner det mindre fett än exempelvis cykling under samma tid.

Så jag undrar om hur effektivt det är att cykla till jobbbet ca 8,5 km på ca 25 min, å SEN äta frukost? Är det kontraproduktivt? Eller alt 2, äta halva fruksoten före å halva efteråt, eller alt 3, käka som vanligt allt före, med risk för mat som skvalpar omkring i magen?

Hur tränar ni?
bruse: om det tar 25 minuter att ta sig i lugnt tempo och du får mat i dig direkt när du kommer fram så skulle jag säga att det är mer eller mindre skit samma. Är det däremot så att det tar lång tid innan du får i dig maten så skulle åtminstone jag äta innan. Äta halva innan och sen halva efteråt behöver du nog inte göra iallafall...

the_TNT: antar att du syftet med HIIT är att du ska bli snyggare i kroppen först och främst, eller?
Vet några som tävlar med sånt där brunt på kroppen som börjat intressera sig för kortare pass för att hormonprofilen blir lite annorlunda. Jag själv lyckades bli hyfsat snorhård på lugnare förbränningspass och koffein. För att kunna ge ett bra svar så måste man nog täcka in tiden man har och lägga ner (intensivt pass tar ju som bekant mindre tid), målet med träningen och hur intensivt man tränar i övrigt. Kör man styrketräning seriöst som du och jag blir den lätt lidande om du lägger in intensiva pass vid sidan av. Visserligen påverkar även långa lågintensiva pass negativt men inte i samma bemärkelse. Helt ovetenskapligt men lite konkret: jag brukar lyckas öka i styrkemomenten under deff och det var inte ofta jag behövde överge tunga vikter för att kroppen inte orkade med...

Hur tränar ni?
servace Skrev:
> bruse: om det tar 25 minuter att ta sig i lugnt
> tempo och du får mat i dig direkt när du kommer
> fram så skulle jag säga att det är mer eller
> mindre skit samma. Är det däremot så att det tar
> lång tid innan du får i dig maten så skulle
> åtminstone jag äta innan. Äta halva innan och sen
> halva efteråt behöver du nog inte göra
> iallafall...

Ligger snitt runt 20 km/h, å imorse en snittpuls på 140. Tog i morse gröt m mjölk å kaffe före, å efter först en banan, sen dusch, sen en skinkmacka med osötat fullkornsrågbröd.

Jag testa förra året med en kopp kaffe före, å sen efteråt först en banan, sen dusck, sen havregrynsgröt m mjölk, å osötat fullkorns rågbröd med typ skinka på. Men inte märkte jag nån viktminskning av det ;~)

Hur tränar ni?
Cyklar i skogen, 3-4 pass i veckan, 2-4 timmar åt gången. Snittar väl runt 10 timmar per vecka just nu. Riktigt kul nu när stigarna här i Göteborg äntligen är hårda och fasta. :-9

/Leo

Hur tränar ni?
Utav min egen erfarenhet så kan jag säga att morgonpromenad och omlagd kost gav bra resultat på mig. 20kg på 5 månader. Nu har jag börjat ifrån 90 och ska ner till 80. Och samtidigt försöka träna upp kondition och styrkan, mycket mer än vad jag gjorde förra vintern.

Syftet.. Jag kan säga på rak arm att det inte är för att skaffa tjej. Det är bara de att jag har under mina "yngre" år har mått väldigt dåligt och varit överviktig. Det har blivit min peppning och motivation till varför jag har tagit och gjort om min livsstil helt och hållet.

Hur tränar ni?
bruse: du behöver nog hålla på lite längre än så. Om man bara tittar till viktminskning och skiter i fördelningen så är kaloriintaget viktigast. Vissa studier har dock visat att även om man tappar lika mkt i vikt så är fördelningen annorlunda om du styrketränar tillsammans med kost och kondition jämfört med bara diet eller diet i kombination med uthållighetsträning.
Har ju jobbat några år med folk som ska gå ner i vikt och fixa till formen. Då har ju dessa sällan haft något genuint intresse för cykel utan mer av det estetiska resultatet. Här brukar jag använda lågintensiva pass ihop med styrketräning (någon eller två dagar i veckan kommer även högintensiva intervaller in i bilden för att stimulera utsöndringen av tillväxthormon) för att komma dit jag vill. Endast i nödfall, om personerna vill kunna äta mer eller vill ha snabbare resultat, lägger jag in pass på morgonen. Att bli sjuk eller skada sig är ju det som är viktigast att undvika...

Hur tränar ni?
servace Skrev:
> bruse: du behöver nog hålla på lite längre än så.

Vad längre än så?

> Om man bara tittar till viktminskning och skiter i
> fördelningen så är kaloriintaget viktigast. Vissa
> studier har dock visat att även om man tappar lika
> mkt i vikt så är fördelningen annorlunda om du
> styrketränar tillsammans med kost och kondition
> jämfört med bara diet eller diet i kombination med
> uthållighetsträning.
> Har ju jobbat några år med folk som ska gå ner i
> vikt och fixa till formen. Då har ju dessa sällan
> haft något genuint intresse för cykel utan mer av
> det estetiska resultatet. Här brukar jag använda
> lågintensiva pass ihop med styrketräning (någon
> eller två dagar i veckan kommer även högintensiva
> intervaller in i bilden för att stimulera
> utsöndringen av tillväxthormon) för att komma dit
> jag vill. Endast i nödfall, om personerna vill
> kunna äta mer eller vill ha snabbare resultat,
> lägger jag in pass på morgonen. Att bli sjuk eller
> skada sig är ju det som är viktigast att
> undvika...

Eh... nu menar jag itne att jag endast cyklar jobbet tor. Utan nu var det bara specifikt den aktiviteten jag fråga om. Vad gäller fördelning av ksoten, ahr jag bra koll på den, både när, var, hur, vikt, volym och procent. (jag styrketränar 3 ggr/vecka, normalt spinning 2-3 ggr/vecka, mtb på helgerna...).

Eller missuppfattade jag dig helt nu?

Så en dirket fråga: klarar kroppen med att cykla utan frukost under angivna förhållanden, utan att förlora muskelmassa (nåja, lite förlorar man alltid).

Hur tränar ni?
Ujujuj, jag blir svettig bara av att läsa om hur ni gör. Själv tar jag några rundor i veckan och enbart i terräng som är kul så att man förmår sig hålla på en bra stund. Nåt toppkondition får jag aldrig ändå. Det såg tio lunginflamationer (På ett knappt år...) när jag var 10 år gammal till. Man får ha kul istället :)

Hur tränar ni?
Calle F Skrev:
> Ujujuj, jag blir svettig bara av att läsa om hur
> ni gör. Själv tar jag några rundor i veckan och
> enbart i terräng som är kul så att man förmår sig
> hålla på en bra stund. Nåt toppkondition får jag
> aldrig ändå. Det såg tio lunginflamationer (På ett
> knappt år...) när jag var 10 år gammal till. Man
> får ha kul istället :)

tack för den calle!! =) ledordet är KUL så länge man inte tränar på högre elitnivå med tävlingar som mål såklart.

blir alltid lite fundersam när folk spårar ur och börjar väga maten innan tillagning, lätt första steget mot störningar.

Hur tränar ni?
> blir alltid lite fundersam när folk spårar ur och
> börjar väga maten innan tillagning, lätt första
> steget mot störningar.

Eller väger cykeln!

Hur tränar ni?
bruse skrev: vad längre än så? Jag menade längden på morgonpasset.

Jag förstod att du inte bara körde tor till jobbet men jag försökte säga att man måste kolla på helheten. Inga pass ska isoleras utan måste ses i sin helhet och hur det påverkar resten av veckans program...

Med tanke på hur mkt du tränar så skulle jag inte lagt in morgonpass också. Kostar mer än det smakar. Jätteviktigt att kroppen inte går in i svältläge för då är det svårare att få de förändringar man vill åt. Är det så att du inte tappar i fett ändå så skulle jag kolla över kosten igen. Hur långa pass du kör på helgerna står ju inte men jag antar att du håller på x antal timmar då, eller? Är det korta pass på helgen med så kan du eventuellt öka på längden där också. Kolla även intensiteten och upplägget på de pass du kör spinning. Intensiva intervaller med kort vila genererar mer stimulus för tillväxthormon än längden på passet (GH i sin tur är bra för fettförbränningen) men för att inte överträna är det viktigt att inte köra sånt för ofta...

Hur tränar ni?
Att anstränga kroppen innan frukost är inte en bra idé. Försök ha låg puls så inte "energibankerna" förbränns. alltså bara kolhydraterna. Utan ska man gå på morgon för att förbränna fett är det att hålla sig så lugn som möjligt. Försöka gå fastän det är riktigt kallt, ju kallare ju bättre å fettförbränna. Samt ta en kaffekopp/koffein piller innan man går ut så man känner sig pigg. Samt är det bevisat att det ska öka fettförbränningen lite.

Summa: Stressa inte på morgonpromenaden :) Lugnt och fint tempo

Hur tränar ni?
servace Skrev:
> bruse skrev: vad längre än så? Jag menade längden
> på morgonpasset.
>
> Jag förstod att du inte bara körde tor till jobbet
> men jag försökte säga att man måste kolla på
> helheten. Inga pass ska isoleras utan måste ses i
> sin helhet och hur det påverkar resten av veckans
> program...

Jag försöker se helheten, men även delheten är viktig anser jag. Många felaktiga delar, gör ju en stor felaktig helhet! Inge kedja är starkare än den svagaste länken.

> Med tanke på hur mkt du tränar så skulle jag inte
> lagt in morgonpass också. Kostar mer än det
> smakar. Jätteviktigt att kroppen inte går in i
> svältläge för då är det svårare att få de
> förändringar man vill åt.

Så ditt svar är: ät frukost före som vanligt? Å inget efter på jobbet?

Hur tränar ni?
Japp. Käka gärna mellanmål så att du får jämnare blodsocker men se till helheten även där. Att jag tjatar om helheten är för att ett skitbra pass ändå kan vara fel vid fel tillfälle. Camilla här på forumet var inne på det i en tråd. Hon satsade mer på kvantitet än kvalitet just nu. Stressa kroppen vid rätt tillfälle är det det hela handlar om. Du har säkert koll på det där dock så jag ska sluta tjata nu ;)

Hur tränar ni?
mattel Skrev:
> ledordet är KUL så länge
> man inte tränar på högre elitnivå med tävlingar
> som mål såklart.

Jag ser hellre på när dom duktiga kör istället. Jag fick knäcken vad gäller tävlande när Bosse Dertell eldade om mig, med små grusprut från bakdäcket vid varje pedaltag, efter bara tre varv på en 4 km slinga vid Hammarbybacken. Insåg att jag aldrig skulle kunna bli bra nog för nån elitsatsning och började köra extremt tekniskt istället :)

> blir alltid lite fundersam när folk spårar ur och
> börjar väga maten innan tillagning, lätt första
> steget mot störningar.

Det där är inget bra. Den som inte klarar att hantera maten och träningen på ett sansat sätt har oftast inte psyke nog att hålla det i schack om dom får nån liten motgång t ex en mindre skada. Vi hade några fall i klubbarna jag var aktiv i och jag var rätt glad att jag sysslade mest med dom yngre för det där är extremt svårt att hantera utan psykologhjälp.

Senast redigerad av en moderator:
Hur tränar ni?
Calle F: kan definitivt vara lurigt. Jag själv vägde maten och förde dagbok första och andra året när jag tävlade. Så småningom lär man sig att koppla till känslan i kroppen och hur stora portionerna ser ut. Det är dock ganska vanligt att folk tvingas bli lite 'hysteriska' när de ska ändra om sina matvanor i början innan de lärt sig att få känslan för det. Viktväktarna har ju samma 'problem'. De som använder dem räknar sina poäng och det är lite trassligt i början innan man fått kläm på det hela. Då kan man sluta räkna...

Hur tränar ni?
Davajn Skrev:
> Måndagar: Morgonpromenad ~1.5timma innan frukost.
> Spinning pass på eftermiddagen samt ett några
> lätta magövningar innan spinningen.
> Tisdagar: Morgonpromenad ~1h innan frukost.
> Jogging / Skidor på eftermiddagen.
> Onsdagar: Morgonpromenad ~30min innan frukost.
> Biceps/Triceps & Rygg övningar på
> eftermiddagen.
> Torsdagar: Morgonpromenad ~45min innan frukost.
> Spinning, jogging eller skidor på eftermiddagen.
> Fredagar: Morgonpromenad ~1 timma innan frukost.
> Joggning / Skidor på eftermiddagen.
> Lördagar: Ledigt helt. samt får jag äta helt
> fritt.
> Söndagar: Morgonpromenad ~varierar. Bröst och axel
> övningar på eftermiddagen.
>
> Under vardagarna samt söndagen käkar jag rätt så
> strikt diet. Kör lite blandat. Försöker dock få i
> mig så mycket kalorier som möjligt under dom
> dagarna jag tränar. Samt ändå följa GI-metoden.
> Äter en riktigt stabil frukost. Havregrynsgröt
> eller fil och müsli samt några mackor. Vid 10
> tiden kan jag "ibland" äta någon frukt. Det är
> sällan jag kommer ihåg det.
> Lunch brukar variera. Ibland är det rester ifrån
> gårdagens middag. Eller så drar jag ihop någon
> snabb sallad eller omelett. Lunch kan man säga är
> en snabb men nyttigt mål under dagen.
> Frukt mellan lunch och middag... glömmer alltid
> den :p
> Middag: Oftast pasta eller någon annan
> kolhydratrik mat. Försöka få så mycket energi till
> eftermiddagspassen.
>
> Längdskidåkning kan jag rekomendera dig. Riktigt
> bra komplement till cyklingen. Undrar om fasiken
> inte det är lite tyngre också ;) Nu bor jag inte i
> göteborg så jag vet inte hur dina möjligheter för
> det är där nere. Men jag brukar säga att alla
> träningen är bra träning. Så det är bara börja med
> något! Lycka till.
>

Han undrade hur vi tränade,inte hur vi åt.

Min träning är sekretessbelagt och kan inte avslöjas.Fast jag brukar cykla allt vad jag kan förbi Hans falk´s hus i järfälla så fort jag kan i hopp på en plats i landslaget,det har dock inte gett något resultat,än..

Hur tränar ni?
MattiasE Skrev:
> Han undrade hur vi tränade,inte hur vi åt.

Han ville veta hur vi tränade, inte vart Hans Falk bor :P

Maten är minst lika viktig som träningen...

Hur tränar ni?
the_TnT Skrev:
> MattiasE Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han undrade hur vi tränade,inte hur vi åt.
>
> Han ville veta hur vi tränade, inte vart Hans Falk
> bor :P
>
> Maten är minst lika viktig som träningen...
>
tuché!

Tillbaka
Topp