Hur undviker man imma på glasögonen?

snobbo

Ny medlem
Köpte ett par nya solglasögon att cykla i, polariserat glas satt det i. Väldigt bekväma skyddar bra men oj va de immar. Går bra så länge jag svettas lagom och har fart på cykeln men när farten går ner kommer imman direkt. Fick cykla sista milen utan igår, såg jävlar inte stigen :(

Några goda ideér?

Handduk och flytande tvål säger du, det ska jag testa.

Det mindre fräscha alternativet borde vara saliv funkar ju när man dyker. Men som sagt var ute efter ett fräschare alternativ!

Finns även sk imdukar hos de flesta crossbutiker, används på samma vis som handduken och tvålen.

Lämna dem hemma är det bästa sättet att slippa imma, det funkar alltid för mig iallafall ;)
Skämt åsido så har jag till dagens datum ännu inte hittat något husknep som funkar.

Tandkräm! Funkar kanon på "crossglasögon". Kleta på o torka av med torrt papper. Tänk bara på att det finns slipmedel i krämen. Har använt mina glas i snart 1 år o har behandlat dem ca 30 gånger utan det har påverkat synen. Lycka till!

Hm, intressant.. Det brukar man ju använda på nya cyklop för att slipa bort den feta hinna som sitter på från tillverkningen.
Tvåltricket funkar inte på mina glasögon, men man kanske skulle prova med ACTA tandkräm då, utan slipmedel..

Jag vet jag är trist men detta som så myclet annat har redan avhandlats för länge sedan se tex http://happymtb.org/forum/read.php/1/174149

Imskyddsmedel som man kan köpa hos optiker och lite andra ställen är riktigt bra, bara att gnida in glasen!! :)

Får be om ursäkt om jag skriver lite osamanhängande lite dragen liksom :)

Nä nu skall jag parta vidare!! :)

Lycka till!!

Se om du kan ställa in dem så att de hamnar några mm längre ned på näsroten, det brukar räcka med rätt lite för att mer luft ska komma in.

Japp. Glajorna sitter för nära den värme du utstrålar, vatten kondenseras mot det kalla glaset - cykla långsammare!

Jag har givit upp helt när det gäller skogscykling och lvg :(

Kör numera bara med goggles när det lutar brant och underlaget yr värre

M3 Skyddsglasögon (GG501)

+ Ingen imma
+ Inga tåriga ögon från viden
+ billiga (ca. 200 kr)
+ varma
+ stoppar svett från huvud/panna att rinna i ögonen

- varma (svettiga)

1605886715158.png

Saliv funkar inte. Någon sa att det är ett enzym i saliven som håller imma borta och det måste vara fuktigt för att det ska funka.

Det där med tvål funkar en stund, men så fort man får lite stänk på glasen eller det börjar imma bara en liten smula ändå, så är det kört och sen ser man inte ett jota istället. Hela glaset blir bara ett enda klethaveri.

Välventilerade glajjer (inte för stora) är det som funkar bäst när man väl rullar, tycker jag. Sen får man skjuta fram dem på näsan så fort man stannar för att förebygga imma. Innan det ens hinner börja alltså.

Det där med tvål funkar en stund, men så fort man får lite stänk på glasen eller det börjar imma bara en liten smula ändå, så är det kört och sen ser man inte ett jota istället. Hela glaset blir bara ett enda klethaveri.

Välventilerade glajjer (inte för stora) är det som funkar bäst när man väl rullar, tycker jag. Sen får man skjuta fram dem på näsan så fort man stannar för att förebygga imma. Innan det ens hinner börja alltså.

Det finns ju glasögon med dubbel/isolerglas också - de fungerar bättre, men är dyra och fula.

Men cyklar man långsamt när det är kallt och svettas så är det svårt att helt undvika imma.

Vad gäller goggles:
Innan du cyklar: Torka av med diskmedel med liiite vatten. Plocka av när du inte cyklar och vrid gärna runt till bakochfram på hjälmen. Man kan även rycka foamen för att få bättre ventilation. Bäst är dock att köpa ett par välventilerade med bra glas.

Om det inte är dyra glasögon så borra några små hål (1-2 mm) i överkant av glasen. Jag kör lvg så det blåser mer, men när man saktar ner mot en korsning eller ska vända så kan det bli samma problem. Gjorde det på ett par gamla glasögon, funkade faktiskt. Idag kör jag ett annat märke (Uvex) med lite bättre utrymme mellan ögonbryn och glasögon, så det ventilerar bättre så problemet uppstår inte. Sätta lite extra padding på näskuddarna funkar säkert också.

Tillbaka
Topp