Hur uppgradera min gamla landsvägscykel för IM?

carl-einar

Aktiv medlem
Är det någon som kan ge råd på rimliga uppgraderingar av en Focus izalco pro (2012) Inför IM?

jag hoppas kunna delta i IM nice 2021 och undrar vad jag kan göra åt cykeln för att den ska rulla lite lättare (och bekvämare).

är det värt att byta hjul? Nu sitter DT Swiss R1850
uppgradera från 9 växlar till 11?
det är en rätt bergig bana, vilken kassett passar klättring?

tacksam för tips

Senast ändrad:
Du är inte lite sent ute?
TS kanske kör enligt de isen ”Bättre sent än aldrig”?

Vilken kassett som är lämplig beror rimligen på hur stor ffa lilla klingan är. Jag misstänker att man vill undvika alltför mycket brytande med tanke på den efterföljande löpningen. Det talar ju för en kassett med stort största drev.

Vikt och bekvämlighet känns som oviktiga faktorer om du skall tävla. Rätt utväxling och jobba med rullmotstånd och luftmotstånd. Tri tillåter saker som man inte får ha på vanlig lvg-cykel. Utnyttja detta! Så temppinnar och lättrullade däck låter väl som bra ideer efter du har justerat din utväxling så att den passar banan och dina ben.

Tjena!

Det första du ska satsa på är att få till en så aerodynamisk ställning som möjligt utan att komforten blir allt för lidande.
Däck är nästa steg.
Visst är det trevligt med fler växlar men det ger inte så mycket på en Ironman, inte ens Nice. Det viktigaste är stort spann på kassetten.

Tjena!

Det första du ska satsa på är att få till en så aerodynamisk ställning som möjligt utan att komforten blir allt för lidande.
Däck är nästa steg.
Visst är det trevligt med fler växlar men det ger inte så mycket på en Ironman, inte ens Nice. Det viktigaste är stort spann på kassetten.

Den aerodynamiska ställningen uppnår jag genom temppinnar som Bengt-Re tipsar om?

Vikt och bekvämlighet känns som oviktiga faktorer om du skall tävla. Rätt utväxling och jobba med rullmotstånd och luftmotstånd. Tri tillåter saker som man inte får ha på vanlig lvg-cykel. Utnyttja detta! Så temppinnar och lättrullade däck låter väl som bra ideer efter du har justerat din utväxling så att den passar banan och dina ben.
Jag tävlar mot mig själv och för att det är kul. Bekvämlighet är en faktor som påverkar hur kul det är :)
Ok, tack för tips om temppinnar, det ska jag kolla upp

Senast ändrad:
Tempopinnar är det bästa du kan köpa!
Sen någon liten väska så du kan ha med dig mycket att äta på cykeln. Tipset är precis bakom styrstammen.
Du ska äta konstant på cykeln, det är lätt tillgängligt där.

Ang. utväxling: leta upp banprofilen, fundera på din effektkapacitet och ekipagevikt och labba lite med https://www.ritzelrechner.de/ så kommer du fram till vad du behöver för kransar och kassett. På en 140.6 vill man inte behöva gå på låg kadens men ändå på rött för att man har fel utväxling.

Att byta från 9-delat till 11-delat är nog inte värt det, det torde finnas kassetter och kransar som ger lagom spännvidd även med 9-delat. Vad har du idag?

Senast ändrad:
18 mil solo i bergen med efterföljande mara > skulle iaf jag vilja ha det så bekvämt och lätt som "möjligt" ...

+1 på tempopinnar. Mer än så tycker jag inte man ska kosta på, bättre då att lägga pengarna på en beg tricykel. Mycket bra tips redan, nyckeln är att kunna ligga i tempoposition så mycket som möjligt, något som är långt ifrån givet att kunna göra hela vägen i 18 mil.

Jag tycker att tempopinnar förutsätter en mer framskjuten position vilket drar med sig iaf en ny/beggad fast forward stolpe.
Jag har dragit på mig löparknä under en medeldistans pga dålig sittställning och det är inte kul. Så bikefit av någon som kan för att säkra att kroppen håller ihop till löpningen går före tempoposition tycker jag. Har du råd med båda är de topp.

Beror iofs lite på hur sittpositionen är idag och om justermån framåt finns men visst, FF-stolpe kan absolut vara värt. Så började jag, FF-stolpe och pinnar. Sedan blev det "riktig" tempojonne.

Beror iofs lite på hur sittpositionen är idag och om justermån framåt finns men visst, FF-stolpe kan absolut vara värt. Så började jag, FF-stolpe och pinnar. Sedan blev det "riktig" tempojonne.
Jag kom aldrig längre än så tekniskt när jsg körde triathlon. Fattig stundent på den tiden. Jo tätstegrad kassett och bra däck iofs också.

Tempopinnar är onödigt om du är grön och ska köra Nice. Det är en bana där bara de ALLRA bästa vinner på en tempocykel, och det är inte jättemycket platt där du kommer våga ligga i tempoposition ändå. Kompakt och stor kasett är bra, det är rejält brant på sina ställen, jag fick bryta ordentligt för att komma framåt på 36/25.

Tempopinnar är onödigt om du är grön och ska köra Nice. Det är en bana där bara de ALLRA bästa vinner på en tempocykel, och det är inte jättemycket platt där du kommer våga ligga i tempoposition ändå. Kompakt och stor kasett är bra, det är rejält brant på sina ställen, jag fick bryta ordentligt för att komma framåt på 36/25.

Med all respekt är tempopinnar aldrig onödigt. Det finns alltid på alla banor partier där det är fördelaktigt. Var

Jag hade nog kört snabbare på en lätt linjehoj än en tempohoj på den banan. :)

Bilagor

• FBB1B8E8-4EB6-462B-BFE3-99079C830497.jpeg
    FBB1B8E8-4EB6-462B-BFE3-99079C830497.jpeg
    105.3 KB · Besök: 294
Vad är obekvämt idag?

IM Nice känns inte som det är superviktigt att ha en aeroposition man kan ligga i under hela loppet eftersom så stor del är uppför eller nerför. Tempopinnar kan väl sättas på för de mer lättåkta partierna utan att sittställningen i övrigt behöver anpassas så mycket. Jag cyklar helst utan massa skräp på styret i berg men det är jag det.

Med all respekt är tempopinnar aldrig onödigt. Det finns alltid på alla banor partier där det är fördelaktigt. Var
Det är å ena sidan sant. Å andra sidan kan de vara i vägen när man måste ståcykla, och man kan vilja ha den extra handpositionen på styret när man kör uppför en timme.
Anekdot: Jag körde iaf snabbare än alla mina kompisar (som hade tempocykel) på min linjehoj i fjol (på halvan, men den är till största delen gemensam med fulla).

Modernare hjul, dvs bredare fälgar ger märkbart mjukare gång och bättre grepp i kurvor.

Jag vet inte om mitt tips är värt något för en kuperad bana. Men vid sidan av tempopinnar/position var ett vattensystem mellan pinnarna (bta - between the arms) en av mina bästa uppgraderingar. Att dricka utan gå ur tempoposition gav mer vätska i kroppen och mer tid aero.

Tillbaka
Topp