Hur uppstod dessa skador på däcket?

På trådens tema: Detta däck har nästan havererat. Det känns som en bula vid varje varv, men ingen punktering än (nytt däck är inhandlat). Däcket är 1,5 år och gått c a 200 mil. Kan det vara för lågt lufttryck och tung last som är boven?
Japp. Tung last är iof relativ till däcktrycket men förhållandet mellan last/belastning är orsaken om det bara är 1,5 år och typiskt för lågtrycksskador.

inget ovanligt på billiga skinwall/vita däcksidor dom har pissigt gummi i sidorna(om man nu ens kan kalla de gummi) som är boven däckstrycket påverkar minimalt de torkar o trillar av från trådstommen även på relativt nya däck...
Ungefär som mina gp 5000, fick pengarna tillbaka iaf. Tål inte sol 🫣😂
Köp Schwalbe!

Nej det gör de INTE.

Nähä?
Bridgestone notes that over-inflating tires by just 10% can lead to 5-15% faster wear in the center of the tread.
Slits på annat sätt men slits mer.

Men som svar på resten av ditt inlägg, jag orkar inte men nappar tyvärr:

Jag har varit sansad och fört ett resonemang i mina få inlägg i denna tråden. Kan du vänligen i sansad ton förklara för mig varför du ger ett ytterst otrevligt svar tillbaka? Har du lite otur med ditt sätt att skriva som ger en annan ton än du avser, eller är det för att någon annan hoppat på dig? Oavsett, grow up. Hoppas du är vettigare irl för annars lär inte kunderna komma tillbaka oavsett din kompetens.

Säg inte det, han kanske är cykeldäckens motsvarighet till Soup Nazi i det legendariska Seinfeld-avsnittet? 🙂
Det förutsätter ju iofs att de presumtiva kunderna hittar till hens hemliga luftkök, men det kanske bara är jag som inte hört ryktet om var man får tag på den bästa luften i stada.

Alltså, GS hävdar åsikter om däck baserade på egen erfarenhet och med visst stöd av @kais01 i ett tidigt inlägg i tråden. De faller inte i god jord hos somliga här och stridsyxan grävs genast upp, något oklart varför.
Kanske god ton vore på sin plats även här?
Tråd 'diskussioner och ton' https://happyride.se/forum/threads/diskussioner-och-ton.3705775/
Jag brukar anstränga mig för att hålla god ton. Men det krävs en rejäl ansträngning när man i stort håller med, och försöker föra ett resonemang där man förklarar olika personers ståndpunkt men får STORA BOKSTÄVER OM HUR FEL MAN HAR tillbaka, utan att personen ens verkar ha försökt förstå...

Jag brukar anstränga mig för att hålla god ton. Men det krävs en rejäl ansträngning när man i stort håller med, och försöker föra ett resonemang där man förklarar olika personers ståndpunkt men får STORA BOKSTÄVER OM HUR FEL MAN HAR tillbaka, utan att personen ens verkar ha försökt förstå...
Mitt inlägg var inte riktat mot dig särskilt utan allmänt i denna tråd. GS första inlägg var sansat och även i mina ögon plausibelt. Sedan har bara ett fåtal inlägg passerat mina ögon eftersom det så raskt blev riktigt obehagligt.
Däremot hoppas jag att GS är den enda GS som verkar finnas i Sverige. Att använda ett unikt namn som nick, om det nu är så, är riktigt illa.

Mitt inlägg var inte riktat mot dig särskilt utan allmänt i denna tråd. GS första inlägg var sansat och även i mina ögon plausibelt. Sedan har bara ett fåtal inlägg passerat mina ögon eftersom det så raskt blev riktigt obehagligt.
Däremot hoppas jag att GS är den enda GS som verkar finnas i Sverige. Att använda ett unikt namn som nick, om det nu är så, är riktigt illa.

Nu har du inte läst tråden, men TS har valt nick för att det var nazisten som upptäckte Sarin. Jag antar därför att den inte är riktiga namnen av TS.

Nu har du inte läst tråden, men TS har valt nick för att det var nazisten som upptäckte Sarin. Jag antar därför att den inte är riktiga namnen av TS.
Om jag inte helt missuppfattade valdes nicket som en ordlek med Gerhard Schröder och Schrader(ventilen) och att det var en slump att det blev sarinuppfinnaren.

Hur som verkar det av det som skrivits i tråden osannolikt att personen som skrivit i tråden faktiskt heter Gerhard Schrader.

Om jag inte helt missuppfattade valdes nicket som en ordlek med Gerhard Schröder och Schrader(ventilen) och att det var en slump att det blev sarinuppfinnaren.

Hur som verkar det av det som skrivits i tråden osannolikt att personen som skrivit i tråden faktiskt heter Gerhard Schrader.

Ah, jag läste troligtvis för snabbt (tråden rullade också ut riktigt snabbt). Bra att det finns någon som har koll på åtminstone hälften av tråden här ;)

Det tragikomiska under hela är att GS var inte först med att säga att det beror på för lågt däcktryck, och därefter kom flera som höll med. Så svaret på trådstarten är egentligen inte omdiskuterat.

Det som skapade diskussion var att GS lade till:
Oavsett vikt ska trycket aldrig falla under däckets angivna minimuntryck eller rekommenderade tryck.
Detta fick mothugg, delvis på ett otrevligt sätt. Sen var det hönsgård...
Här kommer väl tråden om hur man beter sig in.
Hade mothugget varit: "detta påstående är sant för ointresserade pendelcyklister, men för oss cykelintresserade finns det väldigt många undantag från det" hade vi kanske kunnat undvika allt tjafs.

Hade mothugget varit: "detta påstående är sant för ointresserade pendelcyklister, men för oss cykelintresserade finns det väldigt många undantag från det" hade vi kanske kunnat undvika allt tjafs.

Det hade dock aldrig kunna varit mothugget för att komfort är viktigt just för pendlingscyklister. Till sist var / kam fram att påståendet av TS bara att maxtryck är bäst när det gäller ekonomi. Men även det var många, jag inklusive, inte överens med för att slitbanan då sliter snabbare igenom på en små remsa i mitten.

Min slutsats är att vi inte hade kunna undvikit allt tjafs.

EDIT: nåt tjafs hade kunna undvikit med trevligare ton från både sidorna.

EDIT: nåt tjafs hade kunna undvikit med trevligare ton från både sidorna.
Precis, det var det jag menade fast försökte uttrycka omständigare.
Hade båda sidor hållt en bättre ton kunde vi haft en bra diskussion, men i stället gick båda sidor på på ett olämpligt sätt. Och väldigt få verkar kunna erkänna att man formulerat sig olyckligt (@Kneecap undantagen som faktiskt erkände ett fel, han verkar ha missat att i denna tråd skall man aldrig erkänna några brister)

God ton? Då var det kanske onödigt att jag grävde upp och sluta ignorera tråden.

Jag tycker bara att det är kul att "mekaniker" tror att minimitrycket har med punka att göra. Speciellt när det är en uppenbar stickskada som i fallet nedan. I de ca 1000 fall jag fick taggpunka när jag var barn var det pga att jag gena längs med en taggig häck.

Ringde jag jävla heta linjen och frågade varför man får punka om saker penetrerar slangen? Nej.

1764851691592.webp

God ton? Då var det kanske onödigt att jag grävde upp och sluta ignorera tråden.

Jag tycker bara att det är kul att "mekaniker" tror att minimitrycket har med punka att göra. Speciellt när det är en uppenbar stickskada som i fallet nedan. I de ca 1000 fall jag fick taggpunka när jag var barn var det pga att jag gena längs med en taggig häck.

Ringde jag jävla heta linjen och frågade varför man får punka om saker penetrerar slangen? Nej.

Visa bilaga 806563
Just stickskador känns det som lågt tryck skulle skydda emot i många fall, lägre tryck mot det vassa...

Tillbaka
Topp