Hur var din cykelträning idag?

Har velat göra i några veckor nu. Det har varit för kallt för mig medan en vänta på färjorna.
Tricket är att ha koll på tidtabellerna, vilka färjor som är "matchade" med varandra över Rindö, och time:a sin ankomst. :-)

Kör man motsols så går de bara en gång i halvtimmen (24/54) på helgerna så det gäller att veta exakt hur många km man har till första färjeläget så man kommer dit med lagom marginal. Om färjan sedan inte håller tidtabellen riktigt så blir det stressigt över Rindö, men det är inte så stort problem eftersom de sedan går varje kvart över till Vaxholm (och om man precis missar Vaxholms-färjan kan man ta en avstickare några km till Skarpö för att fördriva tiden, mysig väg där).

Kör man medsols så sitter man bara kvar på fiket i Vaxholm till det går en 00/30-färja som är matchad med god marginal med de som går 20/50 till Värmdö. Undvik 15/45-färjorna för då blir det väntan på Värmdö-färjan.

Screenshot_20250506_145000_TrainingPeaks.webp

Bakade och iddes inte ut efteråt så satte mig en timme på trainern.
Jobbigt och benen kände av det efteråt, men inte samma urladdning som en ordentlig runda ute.

Hade inte heller någon lust att ge mig ut idag så fick bli en Alpe Du Zwift istället för första gången på länge. Blir alltid förvånad över hur fort tiden går på den, nöjde mig med att ligga på ~90% av tröskel så jobbigt men inom komfortzonen.

Idag för 40 år sedan körde jag Skandisloppet. 76 till start, 32 gick i mål och jag blev 26. Minns inte varför så många bröt. Jag var rätt dålig på linjelopp, var alldeles för rädd för att ligga långt fram och kriga.

Senast ändrad:
Vilken trängsel! Mötte flera grupper från Fredrikshof och blev även omcyklad av ett större gäng innan Erikssund. Blev omcyklad av en kvinnlig cyklist en bra bit innan Varpsund. Hade henne inom synhåll och kom ifatt vid Bålsta. Fick en snordusch som tack. Sedan låg jag på behörigt avstånd fram till Kungsängen.

Svinkallt var det! Jag var ensam barbent cyklist med kortfingrade handskar.
Screenshot_20250510-132444.webp

Firar att jag kört första MTB passet sen tredje barnet föddes för 8 veckor sen. Glad att kroppen känns förhållandevis bra men konditionen är i botten och mjölksyran i benen slog till direkt! Men underbart med lite tid för sig själv i skogen!

Borde dock börja cykla trainer för att få till fler pass i veckan. Men fortsätter nog skylla på att jag inte kan ha Zwift pga crashad dator ett tag till...

Firar att jag kört första MTB passet sen tredje barnet föddes för 8 veckor sen. Glad att kroppen känns förhållandevis bra men konditionen är i botten och mjölksyran i benen slog till direkt! Men underbart med lite tid för sig själv i skogen!

Borde dock börja cykla trainer för att få till fler pass i veckan. Men fortsätter nog skylla på att jag inte kan ha Zwift pga crashad dator ett tag till...
Go oldschool! På med ett serieavsnitt på telefonen och nöt på.
"No matter how slow you go, you're still lapping the ones in the couch."
Eller som min gamla skeppskamrat brukade säga: "ett förlorat träningstillfälle kommer aldrig igen."

Go oldschool! På med ett serieavsnitt på telefonen och nöt på.
"No matter how slow you go, you're still lapping the ones in the couch."
Eller som min gamla skeppskamrat brukade säga: "ett förlorat träningstillfälle kommer aldrig igen."
Tack för pepp! :giggle: Måste ju försöka utnyttja möjligheten att träna dagtid när bebis förhoppningsvis sover och de stora är på skola och förskola.

Under kvällens tur hamnade jag återigen i Harkie. Cykeln går nästan av sig själv dit nu för tiden. Nåväl, det kändes hyfsat bra under turen iaf.

Visa bilaga 768232
Kan jag byta cykel med dig? Min går till bårhuset 😅 Fast idag gick den faktiskt mot Ödenäs, rakt in i en regnskur. Vi fick vända, men för ovanlighetens skull hade jag gott sällskap.

Kan jag byta cykel med dig? Min går till bårhuset 😅 Fast idag gick den faktiskt mot Ödenäs, rakt in i en regnskur. Vi fick vända, men för ovanlighetens skull hade jag gott sällskap.
Är det cykeln nedan du vill byta med? Det skulle jag nog kunna gå med på i så fall. 😉

Känns som att det skulle kunna vara värt risken att hamna på bårhuset.

Blir så avundsjuk på dina bilder som visar så platta vägar.
Hos mej i Alingsåstrakten är det ju aldrig det.
Misstänker att HansP också har reagerat på detta :giggle:
Själv är jag rätt trött på det platta Mälarlandskapet här. Högsta punkten här i omgivningarna är typ 40-45 m.ö.h. Inget vidare om man vill köra backträning. Jag skulle inte ha något emot att cykla exempelvis nere i Alperna. Jag tänker ofta tillbaka även på bergsvägarna i Anderna, som jag också tror skulle vara kul att cykla på. Eller bergsvägarna i norra Thailand. Synd att det ligger så avsides bara. Annars finns ju bergen i Norge lite närmare till hands. Lite miljöombyte då och då är nog aldrig fel. 😊

Senast ändrad:
Ja... Edsås i söndags, från Hindås...Visa bilaga 768787
Den där klättringen blir man ju avis på. I platta Stockholmslandskapet har jag inte hittat högre än knappt 50 hm/backe, tvingas nu göra dem 2-3 gånger för att få några hm att tala om, men då förstås med vilor emellan när jag rullar ner igen.

Idag blev det ett par mil stigcykling, med årets första vändor ner för ett par Nacke-stigar. Kändes skönt först, men blev rejält trött på slutet. Avslutade med en kaffe+kaka på Hellasgården och lätt rull hem efter det. Så inte träning, bara ha roligt och bli trött på köpet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp