Hur var din cykelträning idag?

Regnvarning så 4or på förskolenivå...

20250610_174236.webp

Ännu en tur till Vretbo i dag. I går kände jag mig sliten så det blev soffläge, men i dag piggnade kroppen till framåt kvällningen och det kändes rätt ok under passet.

Angående platsen, så berättade farsan en anekdot för mig när jag var där med honom i helgen. Han gjorde lumpen på F1 i Västerås, som flygmek 1962-1963. En vårdag så var det en J32 Lansen som störtat på isen och ett antal värnpliktiga, bl.a. farsan, blev kommenderade till vakttjänstgöring vid vraket. Besättningen hade hoppat efter att de fått brandindikering och planet hade gjort en buklandning och kanat på isen. Som jag förstod var det på fjärden rakt ut här. Det är Aggarön man ser till vänster, där de värnpliktiga hade bott i någon stuga. Jag letade efter info om haveriet på nätet och lyckades hitta en notis.

Datum: 1963-03-04
Händelsebeskrivning: Vid start i mörker fick fpl motorbrand pga att fpl tvättats efter tidigare skjutövning och vätska blivit kvar och antänts. Ff (kd J N Eliasson) och fnav (B O Johns) fask-hopp från 200 m höjd. Besättning och fpl hamnade på Mälarens is.

Källa: http://www.flygplanshistorik.se/32/32hav1.htm?m1=1&m2=131&hl=141#GTEM

20250610_183833 - Copy.webp

250610 cykl 38_2k.webp

Senast ändrad:
Ja, Öresundsbro är ju riktigt bra. Om det är Vänge du bor nu bör du kunna komma norrut mot Jumkil och fr Fiby ner mot Börje, därifrån har du tillgång till hela gyttret av små vägar mellan 272 och 600, sedan tillbaka mot Läby och cykelvägen hem till Vänge eller över Håmö. Där blir det dock ett par hundra meter på 55:an innan du når Skärfälten som sitter ihop med södra delen av rundan ovan.
Sedan finns det ju mycket fina vägar på östra sidan stan men det kanske blir långt fr Vänge.

Ja, Öresundsbro är ju riktigt bra. Om det är Vänge du bor nu bör du kunna komma norrut mot Jumkil och fr Fiby ner mot Börje, därifrån har du tillgång till hela gyttret av små vägar mellan 272 och 600, sedan tillbaka mot Läby och cykelvägen hem till Vänge eller över Håmö. Där blir det dock ett par hundra meter på 55:an innan du når Skärfälten som sitter ihop med södra delen av rundan ovan.
Sedan finns det ju mycket fina vägar på östra sidan stan men det kanske blir långt fr Vänge.
Jo jag kommer till Jumkil men tar kommer man ju fram till 272:an är det väl och den är hårt trafikerad. Plus att det är vägarbeten som ställer stora skyltar i vägrenen. Vägen mot Börje såg jag härom dagen så ska prova den. Men cykelvägen hem imponerar inte. Det blir ju ren transportsträcka utan egentligt träningsvärde kan jag tycka.

Min mest konkreta plan är för närvarande att cykla till Örsundsbro och sen cykla de slingor jag brukar cykla. Blir några kilometer på 55:an men det är stor vägren där så det borde väl gå bra.

Första lvg-rundan sen Sommen runt (ett par stigrundor och en del vardagscykling under tiden). Underbart väder, varmt i solen, sval luft från stockholms-fjärdarna kylde ner huvudet 🙂
Fick till 6 mil o drygt 1000hm med ungefär normala snittfarten, dock undersidan av 26 idag. Nöjd med det och mycket trevlig runda.
Blev kungligt kränkt av en cyklist på Älgö, trodde det var en moppe på tomgång bakom mig innan han for förbi och hyllade vädret, måste haft kolfiberfälgar och kanske högljutt nav...

Kapar tråden med två frågor som kanske inte behöver en helt egen tråd.

Fråga 1
Undrar om någon kört Garmins egna Time Trial-program? Det var det programmet jag blev rekommenderad när jag matade in mitt mål om att kunna bränna av 100 km på 30 km/h snitthastighet, men också det programmet med minst antal (4) träningsdagar i veckan och minst antal timmar (6h om jag minns rätt). Har tänkt att cykla mer än så, men just träna strukturerat 4 dagar i veckan varav minst en av dessa får bli gruppcykling.

Själva programmet är blandat zon 2 basträning och backintervaller, pyramider, ibland zon 2 med utbrytningar osv under passet.

Låter det som ett bra upplägg för en småfet men ambitiös person? Eller är Garmins program slöseri med tid/rent av skadliga för ens utveckling? Vill bara kunna hänga med lite snabbare grupper vid grupp/klungcykling.

Fråga 2
Tar tacksamt emot tips på hur man lägger upp bra träningsrundor utomhus också. Tänker då på hur man ska hitta/utforma bra rutter.

Ska man liksom satsa på en bra loop eller är det bara att dra ut och trampa blint, spelar det ingen roll om man har rätt teknik på något sätt?

Tänker på det där med att försöka matcha kraft som Garmin visar. Då får man ju försöka hitta bra raka vägar där man kan ligga och trycka ånglok? Ska jag hålla 155 watt för zon 2 och det kommer en backe kommer jag att köra 800 watt uppför ändå även om jag går ner på lättaste växeln..

Klurigt, tycker jag! Inomhus på trainer är det ju ERG mode bara och busenkelt. I verkligheten finns det trafikljus, korsningar, backar, folk på cykelbanan osv.

Antar att några här har lite tips om hur man praktiskt utför utomhusträning och/eller råd kring Garmins egna program?

Eller bara för den delen tips om bra vägar för träning i söderort. Hittade tex till Brandvägen i Huddinge nyss och den var perfekt! Galet bra väg! Måste ju finnas fler såna?

Edit: Formuleringar.

Senast ändrad:
När det gäller utomhus så är en loop att föredra i mitt tycke. Beroende på antal intervaller och deras längd så allt från 7-15km.
Någorlunda bilfria förstås och inga vänstersvängar.
Upplägget kan vara korta intevaller/skyltspurtar eller fullvarv med stegrande intensitet/hastighet jämn på varje varv. 1:a varvet typ 28kph, nästa 32 och sista 34 typ.

För mig var 10km ganska precis lagom där sträckan totalt mätte 12 så varje varv avslutades med 2km nedvarvning. Hittar man ingen slinga så går det kanske att finna ett vägavsnitt att cykla fram och tillbaka på.
Provcykla långsamt tills sträckan sitter i huvudet och börja därefter att mentalt planera var intervallerna ska ligga.
Jag använde skyltar, stenar och träd typ som riktmärke.

Backar är i mitt tycke ganska ointressanta i detta fall, bättre då att hitta en backig aträcka för backintervaller.

När det gäller utomhus så är en loop att föredra i mitt tycke. Beroende på antal intervaller och deras längd så allt från 7-15km.
Någorlunda bilfria förstås och inga vänstersvängar.
Upplägget kan vara korta intevaller/skyltspurtar eller fullvarv med stegrande intensitet/hastighet jämn på varje varv. 1:a varvet typ 28kph, nästa 32 och sista 34 typ.

För mig var 10km ganska precis lagom där sträckan totalt mätte 12 så varje varv avslutades med 2km nedvarvning. Hittar man ingen slinga så går det kanske att finna ett vägavsnitt att cykla fram och tillbaka på.
Provcykla långsamt tills sträckan sitter i huvudet och börja därefter att mentalt planera var intervallerna ska ligga.
Jag använde skyltar, stenar och träd typ som riktmärke.

Backar är i mitt tycke ganska ointressanta i detta fall, bättre då att hitta en backig aträcka för backintervaller.
Snyggt, tack! Låter som att det får bli ruttspaning kommande dagar. Har en loop jag kan köra nu skapad med hjälp av Strava men det är mycket blandat på den tyvärr vilket håller nere farten. Försöker vara med på cykelklubbars träningar och där är vägvalen betydligt lämpligare. Trist är dock att dessa ofta ligger 20 km bort från hemmet eller längre. Inte optimalt för ett snabbt träningspass på 1,5h. Annars får det bli Brandvägen fram och tillbaka bara!

Varm. För varm egentligen, men lvg var väl det enda som var uthärdligt på eftermiddagen, som pga anledning blev tiden. Pga anledning 2
IMG_20240504_154251.webp

Så ville jag inte stänga balkongdörren under rundan och pga anl 3: risk för geting-ingress, så gjorde jag rundan lite kortare.
Tur det, blev alldeles krokig av värmen tillslut.
Screenshot_20250615-163318.webp

6 mil gravel i perfekt väder, dock lite mygg, så tre bett på benen stora som bölder... älskar verkligen att vara myggkänslig! Inga bilder idag heller... Måste bättra mig!

Dagens träning blev 3 lugna mil. en del blåst. Blev omkörd av en bil bakifrån alldeles för nära... på en smal landsväg, så smal att den inte har mittlinje, samtidigt som vi får möte i en kurva...Allt gick bra tack och lov. Var sugen att ge han långfingret, men gjorde inte det.

Körde dag 1 precis av mitt nya program. Det stod en timme ”Zon 2 aerobisk” på schemat och så fick det bli. Körde min lilla loop som inte alls är optimal för ändamålet men fick duga.

Inget kraftmål från datorn att hålla men försökte tänka på att hålla ca 150-160 watt ungefär. Det var skitsvårt att matcha tyvärr. Har på 3s kraft på skärmen men ändå ligger jag konstant över eller under. Till slut bestämde jag mig bara för en ”känsla” i pedalerna och försökte hålla det istället.

Efter ett tag gick jag över till att försöka hålla pulsen nere och inte låta den gå för långt över 150. Normalt när jag cyklar brukar det vara högre tempo och ligger därmed ofta på 170-190 i snittpuls.

För att kunna pacea mig själv bra så försökte jag även andas så mycket genom näsan som möjligt. Kände jag att jag blev andfådd och andningen började bli tung saktade jag ned lite och chillade. Funkade väldigt bra!

Resultat:
20 km
117 w medelkraft
157 medelpuls
1:00:00

Det kändes som att det var min zon 2 iallafall så jag är nöjd, även om det ryckte lite i tempotarmen under turen och jag ville trycka på mer.

Men var målet att hålla 150-160W eller 117W som det blev till slut? Är ju ändå rätt stor skillnad... :-)
Målet var att cykla zon 2 i en timme! Som sagt inget kraftmål att sikta på eller något sånt, inte ens pulsmål egentligen. När jag i början av rundan tänkte 150-160 watt så var det en ren chansning eftersom jag inte hade någon aning vad jag skulle sikta på.

Riktig nybörjarfråga men vill inte riskera att göra bort mig inför träningspasset imorgon som är lite mer komplicerat. Det här är första gången jag faktiskt använder ”training”/workout-funktionen på datorn.

Se nedan bild på hur passet är strukturerat.

På min display har jag det upplagt så att jag ser ”main target”, vilket jag förmodar då blir vilken kraftzon jag befinner mig i när det är dags för uppvärmningen tex.

Men frågan är alltså om jag kommer se någon annan text? Tex texten ”Aim for 90-100 rpm”. Kommer den dyka upp? Kommer det även stå ”Uppvärmning”/”Cykling”/”Återhämtning” osv?

IMG_8876.webp

Dagens pass hade ju bara ett steg och det var att cykla 1h. Så det var svårt att bedöma hur funktionen funkade idag.

Riktig nybörjarfråga men vill inte riskera att göra bort mig inför träningspasset imorgon som är lite mer komplicerat. Det här är första gången jag faktiskt använder ”training”/workout-funktionen på datorn.

Se nedan bild på hur passet är strukturerat.

På min display har jag det upplagt så att jag ser ”main target”, vilket jag förmodar då blir vilken kraftzon jag befinner mig i när det är dags för uppvärmningen tex.

Men frågan är alltså om jag kommer se någon annan text? Tex texten ”Aim for 90-100 rpm”. Kommer den dyka upp? Kommer det även stå ”Uppvärmning”/”Cykling”/”Återhämtning” osv?

Visa bilaga 775142

Dagens pass hade ju bara ett steg och det var att cykla 1h. Så det var svårt att bedöma hur funktionen funkade idag.
Lustigt att kraftzon 4 ger 3,4 kmh medan samma tid återhämtning i kraftzon 1 ger 3,6 km... Garmin algoritmer inblandade? Det var en observation, tyvärr vet jag inte hur det fungerar med program.

Gissningsvis kommer delmomentet upp tillsammans med en timer, eller? Återkoppla gärna, jag har kanske missat ett guldkorn 😀

Tillbaka
Topp