Hur var din cykelträning idag?

Tjatersemester med familjen, men trugade mig till ett par dagar med hyrcykel!

1756834396884.webp

Jag kör i regel 6 pass i veckan. Minst två tempo och minst ett med några, om än inte så strukturerade intervaller. Minst ett lättare Slöpass. Alltid efter dagsform. Ibland blir det något annat än det jag tänkte (särskilt på zwift). Just nu är 24 mil och 2000(+/-) höjdmeter lite av en standardvecka. Tar mig 8-8,5 timmar och då ingår en del snabba zwift-mil, fuskmil om man så vill.

Tempo som i Tempo-zon eller tempo som i en simulerad tempo-tävling?
Tempo som i lätt obehag 🤪

Tempo zon, om det nu var det. Kan kanske varit tröskel?

"Threshold HR +5 to 170 bpm from 98% of 20m at 173 bpm"

Jag har inte satt mig in i allt ännu, vill påstå att jag är rätt novis! Jag håller på att ta reda på om dendär läkaren som yrade om att konditionsträning är farligt har rätt... Fältstudie på vit medelålders man 🤣

Screenshot_2025-09-02-23-23-32-80_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e7.webp

Tempo som i lätt obehag 🤪

Tempo zon, om det nu var det. Kan kanske varit tröskel?

"Threshold HR +5 to 170 bpm from 98% of 20m at 173 bpm"

Jag har inte satt mig in i allt ännu, vill påstå att jag är rätt novis! Jag håller på att ta reda på om dendär läkaren som yrade om att konditionsträning är farligt har rätt... Fältstudie på vit medelålders man 🤣

Visa bilaga 791374
Du får väldigt höga stapelvärden. Jag anar att du kör väldigt tuff träning.

Fattar inte det du skrev om: "Threshold HR +5 to 170 bpm from 98% of 20m at 173 bpm"

Saxat från nätet, med risk för att jag blandar HR och FTP:

Tempo:
En lägre intensitet (76–88% av FTP) som är mindre krävande och lämplig för längre, stadiga träningspass.

Sweet spot:
En högre, mer intensiv zon som ger större fysiologiska fördelar på kortare tid än tempo. Sweet spot-träning för cykel innebär att cykla på 88–94 % av din funktionella tröskelkraft (FTP), vilket är en träningszon som balanserar intensitet med hållbarhet för att effektivt bygga uthållighet och kondition utan att orsaka för mycket trötthet. Det är mer krävande än vanlig tempoträning men mindre krävande än tröskelträning, vilket gör det idealiskt för att öka din aeroba kapacitet och muskulära uthållighet på kortare tid.

Tänker att det låter som du kör väldigt hårt. Men jag kör å andra sidan väldigt försiktigt och sömnigt enligt mina Garmin-staplar😴...

PS. Gällande läkaren som varnade för konditionsträning. Jag väljer att bortse från det. Min kropp mitt val!

Den vanliga tvåtimmarsrundan ikväll, med start vid 16-tiden. Kalasväder. Dock flera minuter långsammare även ikväll. Jag funderar på om det beror på cykeln eller om jag bara är tillfälligt ur form. Har kört med MTB:n de senaste två dagarna. Är den treväxlade gubbcykeln snabbare?

Senast ändrad:
Den vanliga tvåtimmarsrundan ikväll, med start vid 16-tiden. Kalasväder. Dock flera minuter långsammare även ikväll. Jag funderar på om det beror på cykeln eller om jag bara är tillfälligt ur form. Har kört med MTB:n de senaste två dagarna. Är den treväxlade gubbcykeln snabbare?
Klart den är. Hoppas du får ordning på navet. Allt är snabbare än mtb. Kronans militär cykel t ex, den är skitsnabb på Cykelvasan. Det har jag sett på film! Jag tror en postcykel är bland det snabbaste i och för sig (om den är gul).

Här blev det en timme z2 på zwift. Mycket behagligt.

Allt är snabbare än mtb.

Jag är inte så säker. Jag får ta och kolla upp saken närmare. Om det är någon systematisk skillnad skulle jag gärna vilja få koll på vad det kan vara. Om det är vikten på cykeln eller t.ex. hjuldiametern eller däcken. Eller om fjädrad/ofjädrad framgaffel gör någon skillnad i hastighet. Känslan är att det går snabbare med MTB:n, men klockan talar emot det. Nu är det iofs. bara efter två rundor, så underlaget är fortfarande anekdotiskt.

Tillägg: Jag kontrollvägde just cyklarna. Den 3-växlade (stålram) väger 17,0 kg. MTB:n (aluram) väger 14,5 kg. Så det är knappast vikten som gör att det ev. går långsammare med MTB:n. Skillnaden i däckbredd är nog marginell, 37/40 mm nominellt på den 3-växlade. 40/40 mm nominellt på MTB:n. Dock är nog MTB-däcken i praktiken 37 mm breda. Liknande däcktryck, 40-45 PSI.

Senast ändrad:
Jag är inte så säker. Jag får ta och kolla upp saken närmare. Om det är någon systematisk skillnad skulle jag gärna vilja få koll på vad det kan vara. Om det är vikten på cykeln eller t.ex. hjuldiametern eller däcken. Eller om fjädrad/ofjädrad framgaffel gör någon skillnad i hastighet. Känslan är att det går snabbare med MTB:n, men klockan talar emot det. Nu är det iofs. bara efter två rundor, så underlaget är fortfarande anekdotiskt.

Tillägg: Jag kontrollvägde just cyklarna. Den 3-växlade (stålram) väger 17,0 kg. MTB:n (aluram) väger 14,5 kg. Så det är knappast vikten som gör att det ev. går långsammare med MTB:n. Skillnaden i däckbredd är nog marginell, 37/40 mm nominellt på den 3-växlade. 40/40 mm nominellt på MTB:n. Dock är nog MTB-däcken i praktiken 37 mm breda. Liknande däcktryck, 40-45 PSI.
Din MTB har en framdämpare som är effektiv i skogen med rötter och sten, men som ofta stjäl kraft när man kör uppför och på platten, när underlaget är jämnre.

Är det inte helt annan utväxling?

Jag har lite svårt för hög kadens, så jag blir långsam/långsammare redan där ☺️

Är det inte helt annan utväxling?

Jag har lite svårt för hög kadens, så jag blir långsam/långsammare redan där ☺️

Större spann och tätare växlar på MTB:n, även nu, då jag bara kör på storklingan fram, så MTB:n borde teoretiskt vara bättre v.g. utväxling. Känslan jag hade (större spann och tätare växlar) stämmer med teorin.

1756970760832.webp

1756970245169.webp

Senast ändrad:
Den vanliga tvåtimmarsrundan ikväll, med start vid 16-tiden. Kalasväder. Dock flera minuter långsammare även ikväll. Jag funderar på om det beror på cykeln eller om jag bara är tillfälligt ur form.
Vet inte hur det är där du bor men luften har varit mycket fuktig i Stockholm sedan ungefär i fredags eller lördags (oftast runt 80%) mig påverkar det en del (åtminstone om jag försöker ta i).

Senast ändrad:
Vet inte hur det är där du bor men luften har varit mycket fuktig i Stockholm sedan ungefär i fredags eller lördags, mig påverkar det en del (åtminstone om jag försöker ta i).
Det kan förstås spela in, men jag är tveksam. I måndags körde jag ett av mina snabbare pass på många år (visserligen på racern) med 75-79% rel. luftfuktighet enl. den lokala väderstationen. På tisdagen och onsdagen var motsv. luftfuktighet 72-77%, resp, 56-60%. Jag tror nästan det spelar större roll att jag kanske är sliten efter måndagens pass. Men ska försöka ha koll på tiderna de närmaste passen och se om det fortsätter med de långsamma tiderna med MTB:n. Tyvärr har jag ingen fungerande 3-växlad att gå tillbaka till och testa med just för tillfället. Får försöka få ordning på den cykeln igen.

Något jag funderar på är om det kan vara en nackdel med tätare växlar. Med glesare växlar blir det lite mer naturlig vila, då kadensen blir för hög med aktuell växel. Med tätare växlar blir det mer ett konstant malande, som kanske ger mer utmattning i längden.

Din MTB har en framdämpare som är effektiv i skogen med rötter och sten, men som ofta stjäl kraft när man kör uppför och på platten, när underlaget är jämnre.
Det låter som en möjlig faktor, tycker jag. Det skulle vara intressant att testa samma cykel med fast gaffel. Jag har en fast 26"-gaffel till en annan cykel som jag kanske skulle kunna testa. Är dock inte säker på om dimensionerna vid styrhuvudet är samma.

Det kan förstås spela in, men jag är tveksam. I måndags körde jag ett av mina snabbare pass på många år (visserligen på racern) med 75-79% rel. luftfuktighet enl. den lokala väderstationen. På tisdagen och onsdagen var motsv. luftfuktighet 72-77%, resp, 56-60%. Jag tror nästan det spelar större roll att jag kanske är sliten efter måndagens pass. Men ska försöka ha koll på tiderna de närmaste passen och se om det fortsätter med de långsamma tiderna med MTB:n. Tyvärr har jag ingen fungerande 3-växlad att gå tillbaka till och testa med just för tillfället. Får försöka få ordning på den cykeln igen.

Något jag funderar på är om det kan vara en nackdel med tätare växlar. Med glesare växlar blir det lite mer naturlig vila, då kadensen blir för hög med aktuell växel. Med tätare växlar blir det mer ett konstant malande, som kanske ger mer utmattning i längden.
Gällande vila när du växlar. Har inte hört om det tidigare, men det beror troligen på vad du är van vid. Normalt vill man ha jämna/täta växlar, så att man får optimalt flyt/kraft hela tiden.

Det låter som en möjlig faktor, tycker jag. Det skulle vara intressant att testa samma cykel med fast gaffel. Jag har en fast 26"-gaffel till en annan cykel som jag kanske skulle kunna testa. Är dock inte säker på om dimensionerna vid styrhuvudet är samma.
Har du en bild på de båda styrhuvudena och/eller styrstammen på båda cyklarna kan man oftast se vilken storlek det är.

Inte bara däcksbredd spelar in utan även däckets mönster, vikt och följsamhet på de olika cyklarna.

Den numera vanliga turen. Lite bekvämare och greppigare med ett bredare framdäck (41-42 mm uppmätt, 47 mm enl. märkning) och en fjädrande komfortsadel. Ska nog slänga på ett likadant däck bak innan nästa tur. Där sitter ett 40 mm-däck enl. märkningen, men uppmätt endast ca. 37 mm. 4-5 mm och lite extra mönster gör skillnad i snäva kurvor med rullgrus eller lera.

20250905_164745 - Copy.webp

Senast ändrad:
Najs! Den där rundan har jag sneglat på i ett par år. Vilken slags hoj körde du?

Jag funderar på att köra den med min gravel.
Jag har kört rundan två ggr nu med en Merida Silex 400 gravel med GP5000 och tagit mig både upp och ner utan större problem än sprutande mjölksyra.

Det är varierande kvalitet på vägarna upp till topparna, men ingen är superkass och dom är ändå relativt korta.

Torkade av kedjan på cykeln jag använde igår och smorde kedjan på den som ska cyklas imorgon.
Det får räcka. Jävla jobb.
Jo, laddade baklampan också.

Tillbaka
Topp