Hur var din cykelträning idag?

Samma här, var -15 grader ute och bara 13 grader inne när jag började. Efter 90 minuter var det nästan 18 grader inne och fönstren immiga.
Bara -7 här. Hoppas prognosen för fredag stämmer, så man får komma ut lite.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-11-26 kl. 15.29.04.webp
    Skärmavbild 2025-11-26 kl. 15.29.04.webp
    6.1 KB · Besök: 24
Onsdag: Trainer 3x8min@200watt, 53 minuter. Lite motigt att komma igång idag. Fick ta en energidryck även kallad "nödraket", hjälpte mig över det mentala hindret. Det går allt bättre på trainern, benen, knäna och rumpan hänger med. Misstänker att jag ligger lite snett med mina puls- och FTP-värden. Lite smekmånad på trainern, ökar med tiden.

Torsdag: Gym. Märks redan att jag börjat köra intervaller på trainern. Vikterna känns nu lätta som bommul, på benövningarna. 😲

Har noterat detta tidigare när jag kört intervaller. Någon annan som noterat samma sak?
Vad tar du i benspark?

Torsdag: Gym. Märks redan att jag börjat köra intervaller på trainern. Vikterna känns nu lätta som bommul, på benövningarna. 😲

Har noterat detta tidigare när jag kört intervaller. Någon annan som noterat samma sak?
Vad tar du i benspark?

Jag märker exakt samma sak, just i benspark tycker jag skillnaden är störst, och även "leg curl",

Nu styrketränar jag iofs mycket och regelbundet och har gjort över flera års tid, men benövningarna som jag skriver ovan är väl de som det märks tydligast i.

Jag tar 130 kg i benspark för 10 repitioner, och i benpress tar jag 375 kg för 11 repitioner just nu. väger strax över 90, Markar 135 kg.

Det blir tydligt på mina benpass i gymmet att jag cyklar också, och även i gymmet överlag.

Jag märker exakt samma sak, just i benspark tycker jag skillnaden är störst, och även "leg curl",

Nu styrketränar jag iofs mycket och regelbundet och har gjort över flera års tid, men benövningarna som jag skriver ovan är väl de som det märks tydligast i.

Jag tar 130 kg i benspark för 10 repitioner, och i benpress tar jag 375 kg för 11 repitioner just nu. väger strax över 90, Markar 135 kg.

Det blir tydligt på mina benpass i gymmet att jag cyklar också, och även i gymmet överlag.
Oj! Tog 85 kg då det begav sig för drygt 40 år sedan. Gick på gym en timme ett par ggr veckan och vägde 72. Bakcurl när man låg på magen och gjorde samma klarade jag 40-45. Har inte besökt gym sedan 1985.

Senast ändrad:

blir du bättre på cyklingen tack vare styrketräningen?

Senast ändrad:
Märker du att du blir bättre på cyklingen tack vare styrketräningen?
När jag hade en privat gymtränare, blev jag mycket bättre på korta branta backar och på riktigt snabb slätåkning. Kunde trycka mer kraft i pedalerna. Blev förvånad själv. Men kraften avtog när pulsen drog iväg efter någon/några minuter. Men det var kul så länge det varade.

Det hela påminde mig om hur det var när jag tävlade. Rejält med extrakraft, någon minut. Vilket jag behövde i backar som 78-kilos cyklist.

När jag hade en privat gymtränare, blev jag mycket bättre på korta branta backar och på riktigt snabb slätåkning. Kunde trycka mer kraft i pedalerna. Blev förvånad själv. Men kraften avtog när pulsen drog iväg efter någon/några minuter. Men det var kul så länge det varade.

Det hela påminde mig om hur det var när jag tävlade. Rejält med extrakraft, någon minut. Vilket jag behövde i backar som 78-kilos cyklist.
Vad ville du uppnå med privat gymtränare när du inte tävlade?

Senast ändrad:
Vad tar du i benspark?
Nu blev det personligt. Inte så mycket som jag önskar. Benpress +200 Kg. Det är max i maskinen. Jag vågar inte pressa max. Rädd att något i kroppen brister. Måste ta det lite varligt. Gubben är inte 20 år...

Nu blev det personligt. Inte så mycket som jag önskar. Benpress +200 Kg. Det är max i maskinen. Jag vågar inte pressa max. Rädd att något i kroppen brister. Måste ta det lite varligt. Gubben är inte 20 år...
Men 3x8 200W är väl också personligt. Misstänker att vi är ung lika gamla, 65 +-2. Törs nog inte testa 85 benspark.

Vad ville du uppnå med privat gymtränare som du inte kunde utan en?
Min sambo hade samma tränare som hon använt i tio år. Det gav henne en 1:a plats i Sverige och 10:e plats i Europa inom sin kraftsport. Så tränaren var "godkänd".

Min sambo sa att jag måste. Något jag gjorde - från noll. Fick en bra start och en bättre varierad och oförutsägbar träning två till tre gånger per vecka. Mycket effektivare träningstid. Jag hade ofta ett helt gym för mig själv.

Tränaren hade bättre koll på gym-träningen-upplägg-ökning-vila. Bättre fokus på träningen. Någon som skrek i örat att jag var lat och måste anstränga mig. Speciellt med övningar som var ovana och jobbiga! Körde bra men tråkig uppvärmning.Varje vecka kunde jag notera framsteg på nästan samtliga moment. Det var väldigt dyrt, men väldigt bra!

Kompisar jag känner som kört med en bra PT, har samtliga sett att det givit bättre resultat än då de tränat själva.

Min sambo hade samma tränare som hon använt i tio år. Det gav henne en 1:a plats i Sverige och 10:e plats i Europa inom sin kraftsport. Så tränaren var "godkänd".

Min sambo sa att jag måste. Något jag gjorde - från noll. Fick en bra start och en bättre varierad och oförutsägbar träning två till tre gånger per vecka. Mycket effektivare träningstid. Jag hade ofta ett helt gym för mig själv.

Tränaren hade bättre koll på gym-träningen-upplägg-ökning-vila. Bättre fokus på träningen. Någon som skrek i örat att jag var lat och måste anstränga mig. Speciellt med övningar som var ovana och jobbiga! Körde bra men tråkig uppvärmning.Varje vecka kunde jag notera framsteg på nästan samtliga moment. Det var väldigt dyrt, men väldigt bra!

Kompisar jag känner som kört med en bra PT, har samtliga sett att det givit bättre resultat än då de tränat själva.
Då får hon nog va bra snygg . PTn alltså. Men då tappar nog jag och Kalle Kula fokus...

Nej...

Själv är bäste dräng. Utveckling är underordnat välmående. Jag harvar på.

Endera dagen tar det väl stop. När jag kört på den där PTn nånstans utanför Borås... Bland hästarna 😚

Zwift har sina fördelar 😉

Benpress är typ det enda jag är hyfsat bra på på gymmet. Allt som har med överkropp att göra är jag otroligt svag i. :-)
Samma här. Överkroppen är kass. Träningspolare tog lätt 100 kg i bänk, själv 75. Men jag har stora långa starka ben, rätt liten överkropp klena men långa armar. Apindex +7 och innerben 92 cm. Är 180 idag var 184.

Senast ändrad:
Den här typen brottas jag med(maskinen, inte tjejen). Dock inte samma märke. Vet faktiskt inte om det blir någon skillnad gällande träningseffekt mot den träningsutrustningen där man lägger på viktskivor, i tidigare bildinlägg?

1764278442626.webp

Bilagor

• 1764278030065.webp
    1764278030065.webp
    31.2 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Den här typen brottas jag med(maskinen, inte tjejen). Dock inte samma märke. Vet faktiskt inte om det blir någon skillnad gällande träningseffekt mot den träningsutrustningen där man lägger på viktskivor, i tidigare bildinlägg?

Visa bilaga 805651
Jag vet inte heller, men jag tycker att den maskinen jag visade bild på tidigare, att jag får en skönare position, och sen är jag rädd att låsa knäna i den som du visar bild på, men vad som är "bäst" för resultaten har jag ingen aning om

Jag vet inte heller, men jag tycker att den maskinen jag visade bild på tidigare, att jag får en skönare position, och sen är jag rädd att låsa knäna i den som du visar bild på, men vad som är "bäst" för resultaten har jag ingen aning om
Enligt ChatGPT är det samma träningseffekt, men maskinerna har olika för- och nackdelar. Den med viktskivor kan lastas tyngre. Den andra är snabbare att byta vikt på.

Inte utnyttjat friskvårdsbidraget från jobbet på 15 år. Nu är jag panchis. Fanns inget som lockade. På förra jobbet fick man köpa träningsutrustning för bidraget. Men sedan bara yoga, gymkort, massage o.dyl. Inget för mig.

Visa bilaga 805651
Jag tror den stora skillnaden mellan maskinerna är att i den förra lyfter man vikterna i ca. 45 graders vinkel, medan i den senare lyfts vikterna lodrätt (90 grader). Det borde göra att man kan lyfta tyngre vikter med den förra maskinen.

1764310887897.webp

Vad ville du uppnå med privat gymtränare när du inte tävlade?
Gissningsvis är det en jäkla massa personer välden runt som har privata gymtränare trots att de inte tävlar, vad är det som du upplever som konstigt? Man gjorde inte så på 80-talet? Seriös träning utan att man för den skull tävlar på elitnivå kanske var ovanligt förr men vanligare nu för tiden?

Visa bilaga 805651
Kanske off topic till diskussionen, men faaa-aan vilken aktivering jag får i gluteus maximus (latin för röven) av denna. Verkligen känner varenda fiber dra ihop sig. Även vid låga vikter. Till skillnad från knäböj med stång och andra benpressmaskiner där jag knappt känner av någon i baken alls.

Gissningsvis är det en jäkla massa personer välden runt som har privata gymtränare trots att de inte tävlar, vad är det som du upplever som konstigt? Man gjorde inte så på 80-talet? Seriös träning utan att man för den skull tävlar på elitnivå kanske var ovanligt förr men vanligare nu för tiden?
Tyckte jag kunde utföra seriös träning utan egen tränare. Fast det kanske olika vad man vill uppnå. Men som sagt det andra tider nu. Ökad motivering kan jag tänka mig om man har svårt för det.

Senast ändrad:
Inte för att jag provat, men det hade knappast gått sämre med tränare.... För den som har ambitioner att bli sitt bästa är det nog hål i huvudet att inte anlita en.

Tyckte jag kunde utföra seriös träning utan egen tränare. Fast det kanske olika vad man vill uppnå. Men som sagt det andra tider nu.
Det jag har konstaterat är att träning både på gymmet och på cykeln, skiljer sig radikalt idag mot hur man tränade på 70-80-talet. Man kunde bli väldigt bra redan då, men idag med alla hjälpmedel är det lättare att pricka rätt i träningen. Det finns en massa data att luta sig mot. Varje träningstillfälle blir effektivare idag, (för den som önskar det). Något som gör att träningen blir mycket tidseffektivare. Naturligtvis krävs det en massa träning för att nå världstoppen, men att hålla hög (inte topp) svensk klass kräver färre träningstimmar, något som gör att man bättre hinner med jobb, studier, familj och privatliv i större utsträckning. Det är vad jag tycker mig ha sett, utan att vara träningsexpert.

Inte för att jag provat, men det hade knappast gått sämre med tränare.... För den som har ambitioner att bli sitt bästa är det nog hål i huvudet att inte anlita en.
Kanske inte "hål i huvudet", men onödigt att inte sondera möjligheterna och ta in yttre experterfarenhet, än den man själv har.

Frågade Jonas Bohr, flerfaldig världsrekordhållare i Master om han hade tränare. Vilket han inte hade för en handfull år sedan. Tror inte att han har det idag heller. Han menade att han har så lång erfarenhet att han visste hur hans kropp svarade på träningen. Men det han gjort är att ta hjälp av vindtunnel, någon typ av aerochoach och en hel del teknisk utrustning för att optimera sin träning och rekordjakt. Det har fungerat väldigt bra för honom. Man vi är alla olika, med olika behov. Något jag tydligt sett i familjen. Men det får bli i en annan tråd en annan gång.

Kanske off topic till diskussionen, men faaa-aan vilken aktivering jag får i gluteus maximus (latin för röven) av denna. Verkligen känner varenda fiber dra ihop sig. Även vid låga vikter. Till skillnad från knäböj med stång och andra benpressmaskiner där jag knappt känner av någon i baken alls.
Fötterna högt tar mer på rumpa, fötterna längre ner på plattan tar mer på framsida lår. Fast det visste du kanske redan.

Lördag: Gruscykel med sköna 35mm slicks(!), på blöt asfalt. 4.08h, Zon2. Garmin säger 154 watt NP. Varmt! Härlig sol i nyllet. Samma fejs som fick känna på motvinden halva rundan. Snabb fika med macka och en liten Trocadero. Fick sällskap två timmar av sambon, som körde fulldubbat och ändå cyklade ifrån mig lätt som en plätt.

Lugn runda med gravel till Lerum och fika på Kaffedoppet, tillbaka till Göteborg och Andreassons musik och till sist Trekstore för att testköra en alldeles för dyr Madone. (Jisses så trevligt det är med elektroniska växlar.) Cykelkompisen har stått ut med min dåliga form under lång tid och idag för första gången fick jag stå ut med hans så det börjar jämna ut sig.

Lugn runda med gravel till Lerum och fika på Kaffedoppet, tillbaka till Göteborg och Andreassons musik och till sist Trekstore för att testköra en alldeles för dyr Madone. (Jisses så trevligt det är med elektroniska växlar.) Cykelkompisen har stått ut med min dåliga form under lång tid och idag för första gången fick jag stå ut med hans så det börjar jämna ut sig.
Härligt när det rullar på lite lättare!

Kallar inte riktigt min cykling träning, men det är inte heller pendling, så den här tråden får duga.

Provade nattcykling (well, mörkt som natten var det!) för första gången. Det var roligare och enklare än jag trott! Bor nära Hellas, så tog några av mina vanliga stigar som Linje 17 och Börsuppgång (åt fel håll), för att utmana mig lagom mycket.

Något jag inte väntat mig var att några av mina vanliga hinder kändes mindre (!) och enklare att manövrera i mörkret än i dagsljus. Kan måhända ha att göra med att jag inte kunde stirra ut dem lika mycket nu. Slog inga rekord, men var ändå inne på andra och tredje personbästa på några av slingorna, vilket jag inte heller hade väntat mig.

Kanske dags att våga sig bort till den där Tisdagsrajden snart…

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp