Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra träning. Gissar att du jobbade skift.Äh, vaddå dåligt väder?
"Krokodil i diket"??Äh, vaddå dåligt väder?
Det låter osannolikt. Dagen innan var det +2 °C. Det är ganska kallt för en krokodil, särskilt nattetid. Sådana temperaturer är knappast förenliga med vad de flesta krokodilarter tål (eller skulle kunna aktivt röra sig i). Synvilla pga. trötthet? 16 mil kan nog skapa en del intressanta effekter i hjärnan, särskilt då temperaturen är låg och kanske även blodsockret."Krokodil i diket"??
Visst är det osannolikt. Vet inte varför jag skrev så, var väl nåt som såg ut som en krokodil.Det låter osannolikt. Dagen innan var det +2 °C. Det är ganska kallt för en krokodil, särskilt nattetid. Sådana temperaturer är knappast förenliga med vad de flesta krokodilarter tål (eller skulle kunna aktivt röra sig i). Synvilla pga. trötthet? 16 mil kan nog skapa en del intressanta effekter i hjärnan, särskilt då temperaturen är låg och kanske även blodsockret.
Var tjänstledig för träning en månad. Annars hade jag iofs arbetstider som gjorde det möjligt att träna mycket.Bra träning. Gissar att du jobbade skift.
På tal om bra arbetstider, så hade jag träningskompisar som jobbade som brevbärare. På den tiden delade man ut posten sedan gick man hem, oftast runt 12-13.Var tjänstledig för träning en månad. Annars hade jag iofs arbetstider som gjorde det möjligt att träna mycket.
Tjänstledig? Det är dedikation det. Hade du spons? Semiproffs?Var tjänstledig för träning en månad. Annars hade jag iofs arbetstider som gjorde det möjligt att träna mycket.
Känner igen det där. Tråkigt som 17. Men ibland är viljan kraftigare än kroppen klarar. Idag hade jag vilat, streachat och styrketränat mer.Inget spons men hade stora planer inför 1985. Var i mitt livs form i maj 1985. Den 5 juni fick jag psykhammaren under ett träningspass med UCK inför Skandisloppet och avbröt ett träningspass för första gången. Var förmodligen övertränad och 85 blev inte vad jag hade hoppats och i maj 86 var det finito.
Det var ordförande i klubben som pratade med personalavdelningen.Tjänstledig? Det är dedikation det. Hade du spons? Semiproffs?
Har också svårt att hålla zon 2. Det är som att gå långsammare än man är van vid. Känns fel.Söndag: Gruscykel med dubbdäck på blöt asfalt, några ställen med is. +3C, sol. Zon2, 2.42h
Det går riktigt segt och söligt med dubbdäcken. Svårt att ligga rätt i puls vid zon2, drar lätt iväg. Kikade på Strava och ser att något över timmen har gått i zon3. Inte min avsikt...
Intressant med ChatGPT, har själv testat att skriva eget program och jämföra med vad den spottar ut. Blev samma!Testar ChatGPT som tränare sen några veckor tillbaka. Idag blev det 4 timmar "långtur", som den så fint skrev i träningsplanen. Slitigt med dubbdäck men trevligt att vara ute i solen. När tiden och inte sträckan är bestämd spelar det ju åtminstone inte så stor roll hur sega däcken är. Men jag känner att det tar på benens krafter mer än motsvarande tid och ansträngning med sommardäck. Kylan har säkert också något med känslan att göra. Målet med träningen är att kunna köra lite randolopp nästa år, och förhoppningsvis att bättre orka ligga med i klungan längre än några timmar.
Intressant! Jag klistrade in mitt senaste år av Garmindata från kalendern i Garmin Connect så fick den analysera min veckovolym utifrån mina mål som jag skrev ner lite snabbt. Slutresultatet verkar vettigt men jag tror för min del att eventuella vinster kommer mer från att planen leder till att jag faktiskt går ut och cyklar och cyklar lite längre än jag annars hade gjort. Jag är hoppfull inför detta.Intressant med ChatGPT, har själv testat att skriva eget program och jämföra med vad den spottar ut. Blev samma!
För att det ska bli bra, bör man fylla sammor av personlig data, som exempelvis: ålder, vikt, kön, tidigare träningsnivå, Vo2Max, vilopuls, maxpuls, tänkt träningstid per vecka, delmål, eventuella skador, övrig träning, sömn, formtopp och mål. Som ni ser kan man fylla i mycket, men ju mer man klämmer in, ju bättre får man sitt träningsprogram. Lite kul är att man som glad motionär kan få de senaste träningsrönen.
Snyggt! Låter som du kommer få ett nytt rekord i hjulklapp!45 min på Abilican. Uppvärmningsmilen 175 W gick på 15.54. 15 sek från rekordet. Därefter några intervaller om 200W.
Benen är inga problem. Men med en kadens på upp mot 130 och fullt flås, minut efter minut efter kanske 5 min. så tär det på psyket. Hade jag inte fått en psyksvacka sista 2 min. och tappat lite kadens, så hade rekordet nog rykt.Snyggt! Låter som du kommer få ett nytt rekord i hjulklapp!
Kan du öka motståndet lite, så att du inte behöver hålla 130 i kadens och få högre fart/snabbare tid?Benen är inga problem. Men med en kadens på upp mot 130 och fullt flås, minut efter minut efter kanske 5 min. så tär det på psyket. Hade jag inte fått en psyksvacka sista 2 min. och tappat lite kadens, så hade rekordet nog rykt.
Funderat på det. Ska testa 185 nästa gång.Kan du öka motståndet lite, så att du inte behöver hålla 130 i kadens och få högre fart/snabbare tid?
Nä men se på fan. Den som spar han har. Rekordet från 2/2 180 W!Kan du öka motståndet lite, så att du inte behöver hålla 130 i kadens och få högre fart/snabbare tid?
Grymt bra! Hade du samma höga kadens då?Nä men se på fan. Den som spar han har. Rekordet från 2/2 180 W!
Visa bilaga 805117
Det minns jag inte. Hade kört Abilican i drygt 3 månader innan då. Nu bara drygt en vecka. Vet inte om det också spelar nån roll.Grymt bra! Hade du samma höga kadens då?
Dagens pass gick jävligt dåligt. Var trött redan under uppvärmningen. Började med 20 minuters Zon 3. Sedan kom ett elakt 14-minuterssegment i mitten med:
Sedan klev jag av. Usch. Nya tag i morgon då.
- Tre minuter 240 watt
- 2 x tre minuter 275 watt (vilket är nästan 95 procent av min ftp, urk)
- Tre minuter 240 watt
- Två minuter 275 watt
Nej, precis. Körde 20 minuters tempo i 240 watt precis innan, men ska ju fixa detta ändå. Har förvisso tränat sex dagar i veckan det senaste så jag har troligen överbelastat systemet. Vilodagar är viktiga.Vaknade upp med förkylning idag så det blir
Nu kanske jag missuppfattar, men 3-minuterssegment i 95% av FTP ska ju inte vara SÅ hårt...? Visst, man får ta i, men inte så att man håller på att storkna.![]()
Om ens FTP inte stämmer kan det bli extremt jobbigt.Vaknade upp med förkylning idag så det blir
Nu kanske jag missuppfattar, men 3-minuterssegment i 95% av FTP ska ju inte vara SÅ hårt...? Visst, man får ta i, men inte så att man håller på att storkna.![]()
Jo, definitivt.Om ens FTP inte stämmer kan det bli extremt jobbigt.
Vilodag? Pfft.Ta en vilodag eller två, sedan upp på hästen igen!
Igår var det dags för stage 3 - Jag tyckte passet var lättare än stage2 och då är ändå Vo2Max ett av mina svagare kort.Stage 2 var hemskt jämfört med stage 1.
Bra för psyket. Ville kliva av efter första 3 sprintarna.