Hur var din cykelträning idag?

Får nog hålla mig till Abilican jag köpte för tre år sedan för 4800, använd max. 10 ggr enligt tjejen jag köpte den av, matta och transport ingick. Den funkar för frugan att cykla på också. Synd bara att man inte kan byta ut pedalerna. Annars är jag rätt nöjd med den och sadeln är utbytt https://abilica.com/sv/kondition/motionscykel/abilica-premium-ub-bt/

Får nog hålla mig till Abilican jag köpte för tre år sedan för 4800, använd max. 10 ggr enligt tjejen jag köpte den av, matta och transport ingick. Den funkar för frugan att cykla på också. Synd bara att man inte kan byta ut pedalerna. Annars är jag rätt nöjd med den och sadeln är utbytt https://abilica.com/sv/kondition/motionscykel/abilica-premium-ub-bt/
Det viktigaste är den träning som blir av. Praktiskt att din fru kan använda cykeln också.

Det var väl framförallt den gamla typen av trainers där bakhjulet låg an mot en rulle som lät mycket? Min Wahoo Core är iofs inte alls ljudlös men låter inte särskilt mkt tycker jag, mindre än fläkten. :)

WhatsApp Image 2026-01-21 at 17.22.59.webp

Det var hög intensitet på schemat men motivation för intervaller saknades. Hoppade på tour de zwift etapp tre racet istället.Tänkte cykla ifrån de andra i min sopiga klass men fick slut på de övre zonerna hux flux när det började dra ihop sig. Himla tråkig historia. Igen.

Visa bilaga 812968
Kudos ändå. Jag vågar inte ens köra ett race på Zwift. Ligger tydligen i kategori ”B” men vet att jag kommer att försöka hänga på och sedan tappa all motivation när det blir hårt och jag ska pressa mig.

En stor nackdel med att sakna vinnarinstinkt.

För många år sedan, på den tiden då jag fortfarande ”löptränade”, och inte ”joggade/lunkade” någon gång om året som nu, skulle jag springa Midnattsloppet i Göteborg. Hade bestämt mig för att komma in på cirka 40 minuter. Hårt tempo i början och tog de första fem kilometrarna på 20 minuter. Sedan tappade jag både luft och lust. Det var inte roligt längre. Bröt. Sprang hem till Redbergsplatsen via Skatås och gjorde min bästa tid hittills på femman där uppe. Utan press och tävling var det härligt igen.

Senast ändrad:
Kudos ändå. Jag vågar inte ens köra ett race på Zwift. Ligger tydligen i kategori ”B” men vet att jag kommer att försöka hänga på och sedan tappa all motivation när det blir hårt och jag ska pressa mig.

För många år sedan, på den tiden då jag fortfarande ”löptränade”, och inte ”joggade/lunkade” någon gång om året som nu, skulle jag springa Midnattsloppet i Göteborg. Hade bestämt mig för att komma in på cirka 40 minuter. Hårt tempo i början och tog de första fem kilometrarna på 20 minuter. Sedan tappade jag både luft och lust. Det var inte roligt längre. Bröt. Sprang hem till Redbergsplatsen via Skatås och gjorde min bästa tid hittills på femman där uppe. Utan press och tävling var det härligt igen.
Du bröt ju iaf vid rätt tidspunkt, dvs innan Fjällgatan upp till Masthuggskyrkan.

Om jag skulle "vinna" ett race i C eller komma sist i B, eller D för den delen (fast jag tror klasserna heter annat numera) berör mig föga. Jag kan motiveras av av hänga på snabbare gökar och se hur det går, mer än att ta i även sista minuten i sista fyran exempelvis. Kanske kan man säga att det finns mer glädje i att cykla med andra, ge järnet och se hur det går än att räta in sig i en workouts fyrkanter. Ibland. Man kan väl ändra sig. Fast just roligt det är ju det sällan när man gått på rött för länge...

Om jag skulle "vinna" ett race i C eller komma sist i B, eller D för den delen (fast jag tror klasserna heter annat numera) berör mig föga. Jag kan motiveras av av hänga på snabbare gökar och se hur det går, mer än att ta i även sista minuten i sista fyran exempelvis. Kanske kan man säga att det finns mer glädje i att cykla med andra, ge järnet och se hur det går än att räta in sig i en workouts fyrkanter. Ibland. Man kan väl ändra sig. Fast just roligt det är ju det sällan när man gått på rött för länge...
Skillnaden är, tycker jag, att i en workout eller vid fricykling blir man inte hetsad på samma sätt som under ett lopp. En del gillar att bli det för att de tar i mer, men jag får en stressreaktion som jag upplever försämrar min kapacitet. Antagligen är detta på grund av att jag försöker hänga med andra som är bättre. Hade jag känt att jag rent konditionsmässigt kunde köra jämnt med gruppen tror jag att det hade varit en annan sak, då går det att njuta och känna sig stark, kanske hänga på i något ryck och så.

Måste köra nytt test för att få vettiga pass i Wahoo SYSTM.
Klarade inte av att slutföra intervallerna och drog mot slutet ner till 90% för att kunna slutföra passet. Det var nog ett par/tre år sedan jag gjorde testet och är uppenbarligen inte på den nivån nu.

1769083897319.webp

Tror det är mest toppeffekt som saknas, för övriga pass funkar fortfarande.

Klarade inte av att slutföra intervallerna och drog mot slutet ner till 90% för att kunna slutföra passet. Det var nog ett par/tre år sedan jag gjorde testet och är uppenbarligen inte på den nivån nu.

Visa bilaga 813010

Åldern också. Upplever att min topp blir sämre trots att jag tränar mycket mer nu. Explosiviteten försvinner sakta men säkert, tyvärr. Jag fyller förvisso 45 år i år och är således ordentligt gammal, men det är nog samma sak för yngre cyklister. Jag är en hyfsat högvarvig diesel numera, inte en kvick bensinare.

Åldern också. Upplever att min topp blir sämre trots att jag tränar mycket mer nu. Explosiviteten försvinner sakta men säkert, tyvärr. Jag fyller förvisso 45 år i år och är således ordentligt gammal, men det är nog samma sak för yngre cyklister. Jag är en hyfsat högvarvig diesel numera, inte en kvick bensinare.
45 år! Låter som bästa åldern, typ. Borde inte vara jättestor skillnad mot för tio år sedan rent fysiologiskt, men jämfört med när du var 18-28 så är det säkert en hel del. Men du vet bäst själv hur din kropp fungerar. Jag försöker bara peppa dig. Du har garanterat många bra år kvar i din maskin!

Visa bilaga 813010

Hur långa var intervallerna?

Jag blir 67 i år, så vänta du bara om tycker du är gammal vid 45 :sneaky:

Jag brukar också skylla på åldern (född 1970) för att jag har svag topp men en jäkla massa har nog att göra med hur man tränar också samt hur man är byggd rent fysiskt. Är väldigt skicklig på att undvika hysteriska intervaller nära maxpuls. 🙃 🙂 Säger inte att jag skulle bli jättebra om jag underkastade mig den typen av tortyr men sannolikt bättre. Tröskel, sweetspot etc är en annan sak, där kan jag plåga mig själv rätt bra samt länge, det är min grej, det är tufft på sitt sätt men pulsen är åtminstone inte på dödsnivå.

Skulle jag envist försöka bygga bättre maxtoppar skulle jag hmmm: 1. Äta mera och sikta på en ganska rejäl viktuppgång (väger enbart ca 73 nu på mina 182 cm, vet att jag blir starkare mellan ca 78-80, har varit där) 2. Komplettera med hyfsat regelbunden hård styrketräning 3. Köra mer knallhårda intervaller men mindre långdistans, dvs vikta om det hela

Senast ändrad:
Jag brukar också skylla på åldern (född 1970) för att jag har svag topp men en jäkla massa har nog att göra med hur man tränar också samt hur man är byggd rent fysiskt. Är väldigt skicklig på att undvika hysteriska intervaller nära maxpuls. 🙃 🙂 Säger inte att jag skulle bli jättebra om jag underkastade mig den typen av tortyr men sannolikt bättre. Tröskel, sweetspot etc är en annan sak, där kan jag plåga mig själv rätt bra samt länge, det är min grej, det är tufft på sitt sätt men pulsen är åtminstone inte på dödsnivå.

Skulle jag envist försöka bygga bättre maxtoppar skulle jag hmmm: 1. Äta mera och sikta på en ganska rejäl viktuppgång (väger enbart ca 73 nu på mina 182 cm, vet att jag blir starkare mellan ca 78-80, har varit där) 2. Komplettera med hyfsat regelbunden hård styrketräning 3. Köra mer knallhårda intervaller men mindre långdistans, dvs vikta om det hela
Sant såklart, man blir ju bättre på det man övar på. Men generellt tappar människan i explosivitet med åldern.

Det bästa är nog att med jämna mellanrum bli en riktig, jävla soffpotatis och sedan träna upp sig. Då kommer skillnaden mellan potatis och tränad vara så stor att man inte märker att man blir lite sämre som tränad för varje gång. 😅

Sant såklart, man blir ju bättre på det man övar på. Men generellt tappar människan i explosivitet med åldern.

Det bästa är nog att med jämna mellanrum bli en riktig, jävla soffpotatis och sedan träna upp sig. Då kommer skillnaden mellan potatis och tränad vara så stor att man inte märker att man blir lite sämre som tränad för varje gång. 😅
Ja, det är tyvärr möjligt/sannolikt att jag till slut tvingas komplettera med styrketräning när jag märker att det gått utför lite för mycket. :cry: 🥲

Men eftersom jag blandar en del med löpning finns det orsaker till att jag vill undvika bli för biffig. Det är oskönt vara tung och försöka springa långt samt kan öka skaderisk. Man blir dock ej automatiskt "tung" bara för att man styrketränar, jag vet... Men det är verkligen en helt extremt tydlig koppling mellan energiintag och utveckling/resultat på gymmet som lätt gör att man (jag) ökar på intaget en hel del, man strävar ju alltid efter progression. Men att styrketräna, springa, cykla, jag pallar inte riktigt göra allt, jag är för vek för det. 🙃 Hur ska jag hinna springa 250 mil / år och cykla 1250 mil per år om jag också börjar hänga på gymmet? Rädd för att det blir för mycket av det goda (resultat = gymmet bortprioriteras) men skulle eventuellt gå om man börjar jobba 50% (typ tränande lyxlirare).

Känner inte heller riktigt samma behov av att brösta upp mig på stranden som när jag var yngre, jag ger f-n i min överkropp. 😅

Senast ändrad:
Torsdag: Trainer 3x10min@222/121watt. Total träningstid 70 minuter.

Notering: Redan nu kan jag se att intervallträningen ger resultat. Har sänkt slutpulsen, några slag. Men även att intervallerna känns uthärdligare och att jag kan cykla med vettig kadens genom hela den aktiva vilan. Tidigare sjönk kadensen kraftigt efter intervallen. Inte lika plågad när pulsen stiger. Benen klarar syran bättre också. Om en vecka blir det 4x10minuter...

Frågade ChatGPT vad jag kunde förvänta mig för resultat av mitt enkla och beprövade 14-veckors träningsupplägg. Inte massor av ökad FTP, uppskattningsvis 10-20watt (baserat på mina nuvarande framsteg), men att jag kommer att klara av att köra FTPn dubbelt så länge! Samt att zon2 taket ökar med 10-20watt. Att jag med lägre upplevd ansträngning kommer att kunna cykla längre och få snabbare återhämtning. Det låter fantastiskt för en 60-årig "gubbe"! Tiden får utvisa hur det blir.

Jag blir 69 i år. Men känner mig inte så gammal och gubbe känner jag mig inte alls som.
Varit äldst på jobbet sedan 2009, så de betydligt yngre 26-30 år har kanske bidragit till att jag inte känner mig så gammal. Vi är 17 och snittåldern är 42. Är sedan okt. timanställd så jag rycker in ibland.

Senast ändrad:
Frågade ChatGPT vad jag kunde förvänta mig för resultat av mitt enkla och beprövade 14-veckors träningsupplägg. Inte massor av ökad FTP, uppskattningsvis 10-20watt (baserat på mina nuvarande framsteg), men att jag kommer att klara av att köra FTPn dubbelt så länge!
Fast själva definitionen av FTP är ju vilken snitteffekt man kan hålla under en timme. Så att man ska kunna ”köra FTPn dubbelt så länge” går inte ihop i mitt huvud? Fast kanske för ChatGPT. 🙂

Fast själva definitionen av FTP är ju vilken snitteffekt man kan hålla under en timme. Så att man ska kunna ”köra FTPn dubbelt så länge” går inte ihop i mitt huvud? Fast kanske för ChatGPT. 🙂
Många elittränare menar väl att det som räknas som FTP är extremt svårt att hålla under en timma, dessutom. Då kan man ju diskutera om det verkligen är FTP. Är det definitionen eller cyklisterna det är fel på?! 😅

Nej, även om det i praktiken har blivit en informell definition bland oss motionärer. Det finns ingen vetenskapligt, juridiskt fastlagd definition (som med meter, effekt, ...) utan det är ett begrepp, ofta avseende "the amount of power that can be put out at maximal lactate steady state (MLSS)". Definitionen bygger om något inte på en fastlagd tid, utan en fastlagd fysisk tröskel (MLSS).

När Allen&Coggan introducerade begreppet FTP för en vidare publik för 20 år sedan så gav de ungefär exemplet "runt en timme för vältränade cyklister". En del kan ligga längre än andra på den tröskeln. Senare studier har visat att de flesta inte kan ligga på den tröskeln så pass länge som en timme, här ett exempel på en sådan: https://www.jsams.org/article/S1440-2440(22)00178-5/fulltext Gruppen "Professional Cyclists" i studien kunde ligga på tröskeln i 44-59 minuter. "Recreational trained" 31-38 minuter. Man kan indirekt se på w/kg per grupp hur tränade grupperna var.
Screenshot_20260123-103438499 (1).webp

Det är nog inte särskilt många som verkligen klarar hålla sin "Zwift uppmätta ftp" i 60 minuter, förekommer så klart men ej vanligt. Om ftp verkligen ska vara ett värde man klarar hålla i 60 minuter skulle nog en kraftigt övervägande majoritet behöva justera ner ftp värdet. 🙃 Själv (tror jag) att jag klarar hålla ca 95-96% av mitt ftp under en timme (en väldigt bra dag) på en smart trainer men det är tortyr på hög nivå. :cry:

@nissesons inlägg ovan är intressant. Misstänker att jag klassas ungefär mellan trained och well trained med den definitionen sett till w/kg (med tillägget "gubbe"). 🙃

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp