Hur vet jag när mina fälgar är sönderbromsade?

vekktah

Medlem
Har en skön gammal helstel Crescent ODEN från 1999 som körts sen dess till och från. Hade den mest som stadscykel och egentligen är den aldrig särskilt mycket cyklad på. Nu är den åter i min ägo och skall tjäna som pendlarcykel (inte långt, max en mil/dag t.o.r beroende på vägval.)

Reglagen är helt slut men utöver det känns den helt ok.
Men för mig som är lite novis, hur kollar man att det är dags att byta hjul? Vill inte lära mig the hard way. Jag är tung.

bonusfråga:
För att undvika att ens tänka tanken angående min canti-cross som kommer gå som iscykel så undrar jag om tips på ett billigt slit-o-släng-hjul, har ingen aning om vad jag skall kika på.
Överväger att ha dubbla hjulpar under halkan eftersom det är så nyckfullt i sthlm...

Bara kolla hjulen är raka o ekrarna är bra spända samt fälgarna inte är allt för nötta av fälgbromsarna isåfall kolla hjul på Biltema bra priser där. :)

1) på cyklar som inte körs i lera räcker fälgarna JÄTTELÄNGE
2) hjulet kommer inte att kollapsa från bromsslitage, utan vad som händer är att fälgsidan/bromsytan viker ut sig. oftast hinner man märka att bromsen pulserar innan fälgen slutligen spricker.
3) en del fälgar har slitagevarnare. ingjutna spår eller prickar. När de är borta vet man att fälgen börjar bli tunn.
4) annars får man försöka improvisera nåt med en krumpassare ungefär, och själv bestämma när det börjar bli läskigt tunt. eller så kör man tills det rasar

När jag råkade ut för det där låstes hjulet av att den utbuktande fälgkanten/sidan fastnade i canti-bromsen och jag fick även punktering, i mitt fall var det bakhjulet så det hände ju inte så mycket mer.

Nu behöver det inte bli så illa med ett framhjul men risken finns.

Reglagen kan gå att rädda de med. Skruva isär dem o spraya 5-56 eller liknande, o peta på den lilla fjädern som sköter klicket, tills den rör sig bra. Usel förklaring, du får hitta någon som kan visa live. Eller hitta ett youtube-klipp. Men det brukar gå att få igång reglage som verkar helt döda.

ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Reglagen kan gå att rädda de med. Skruva isär
> dem o spraya 5-56 eller liknande, o peta på den
> lilla fjädern som sköter klicket, tills den rör
> sig bra. Usel förklaring, du får hitta någon
> som kan visa live. Eller hitta ett youtube-klipp.
> Men det brukar gå att få igång reglage som
> verkar helt döda.

Tack! Min svåger gjorde just det och fick dem att lira igen, men sen gav de upp igen.
Kanske ska testa igen iofs, vet inte hur noga han var.

Tack också för övrig input. Tror de klarar sig ett par säsonger till. Cykeln har trots allt stått helt oanvänd långa perioder (läs: flera år)

Back in the days, så körde jag med morakniv mot fälgen, slå lagom hårt med handflatan. Kniven går igen om fälgen är farligt tunn, annars blir det ett pyttemärke som inte skadar.

Jag har haft problemet med alla mina framfälgar att efter ett tag så slår det i fälgen när man bromsar. Men bara fram, och problemet börjar efter några hundra mils pendling. Riktning av hjul hjälper inte. Bromsverkan blir sämre också.

Man kanske ska göra rent fälgar + belägg oftare när man cyklar i grisväder?

Tillbaka
Topp