Hur vet jag om 29" är min tekopp?

Upplever att lång hjulbas inte är en nackdel någonstans utom på 90 graders spänger, men gött nerför. Don't worry över det iaf.

Nja, lång hjulbas kan göra att hela cykeln känns som ett slagskepp. Men det beror på mycket annat också så det är inte självklart.

Den där sista parametern, rolig, är den svåraste eftersom den är subjektiv.

Jag har kört 29" typ i ett år nu. Finns många fördelar som jag gillar men för mig är det skillnad i kurvor och trånga partier.

Med det sagt har det ju inte bara med hjulen att göra, geometri spelar mycket in. Tittade också på am9 för ett år sen men kände den skulle vara too much för mig. Försökte hitta nått mellanting mellan kvick och rapp/lång och stabil och inte för flack gaffelvinkel. Landade på Commencal Meta Tr till slut. Är för övrigt 175cm.

Jag har kört 29" typ i ett år nu. Finns många fördelar som jag gillar men för mig är det skillnad i kurvor och trånga partier.

Med det sagt har det ju inte bara med hjulen att göra, geometri spelar mycket in. Tittade också på am9 för ett år sen men kände den skulle vara too much för mig. Försökte hitta nått mellanting mellan kvick och rapp/lång och stabil och inte för flack gaffelvinkel. Landade på Commencal Meta Tr till slut. Är för övrigt 175cm.

Tack, du sätter ord på vad jag är ute efter! En lagom kompromiss mellan trygg/enduroaktig och snärtig/smidig stigcykel. Är du nöjd med din Meta?

Tack, du sätter ord på vad jag är ute efter! En lagom kompromiss mellan trygg/enduroaktig och snärtig/smidig stigcykel. Är du nöjd med din Meta?

Exakt! Jag är jättenöjd med min Meta. Väger ju lite, har en medium och den landar på 14,8 ish. Men Ingenting jag tänker på sådär, funkar till stig/utflykter och även lite endurorejs. Helt klart superstabil utförs men även bra uppför ? Jag rekommenderar absolut.

Angående sitta i eller på cykeln så har den här rekommendationen i avstånd till styre hjälpt mig att relatera till hur stor cykel jag vill ha.
1586172308172.png

Jag är 177,5 cm lång och bör ligga på 505 mm reach + styrstam. Det gör jag idag med både 1) 470 reach + 33 styrstam = 503, och 2) 465 + 40 = 505. Den första var när jag köpte den 470 + 50 = 520 som enligt ovan rek till 185 cm och kändes för långt för mig. Hojen jag hade ett par år tidigare var 422 reach + 50 styrstam = 472, ovan rek för 161 cm lång person vilket var för kort för cykling uppför och vad mer, även om jag tyckte den var roligt hanterbar.

Din Hightower är reach 423 + styrstam 50 = 473, ovan rek för 161,5 lång person. Bird du testat hade 449 reach + styrstam jag antar nånstans 40 till 50 = 489 till 499, vilket ovan rekommenderas till 169,5 cm till 174,5 cm lång person - där du ligger mitt i. Personlig smak och hur långa ben, armar, etc spelar så klart in lite. Men kanske är en väldigt enkel pusselbit att du till att börja med behöver en cykel i lagom storlek :)

Blev det någon cykel? Jag sitter också och sneglar på en Aether 7.

Jodå, det blev faktiskt en Aether 7. Dock är den tyvärr inte redo än. Fick 1 dm nysnö igår... Och sen har jag beslutsångest angående vilka däck jag ska köra. Finns ju alldeles för många att välja mellan! Sugen på att prova något annat än MM/HD och DHF/Aggressor som jag kört innan. Någon som har något förslag? Ska sitta på 30 mm (innerbredd) fälg och vara 2,4"-2,5".

Man kan skoja till det enormt och köra mm/ dhr II som jag gör nu. 2.3 och 2.35 men tycker det känns bättre än dhf/ aggressor 2.5 wt.

Jodå, det blev faktiskt en Aether 7. Dock är den tyvärr inte redo än. Fick 1 dm nysnö igår... Och sen har jag beslutsångest angående vilka däck jag ska köra. Finns ju alldeles för många att välja mellan! Sugen på att prova något annat än MM/HD och DHF/Aggressor som jag kört innan. Någon som har något förslag? Ska sitta på 30 mm (innerbredd) fälg och vara 2,4"-2,5".
Specializeds Grid Trail-däck är trevliga och vettiga för samma bruk som de däck du nämner. Casingen är något stadigare än Maxxis EXO och Schwalbe Evolution Snakeskin men rullar ganska bra. Gummit är riktigt jäkla greppigt och framför allt funkar det skitbra även när det är kallt.

Personligen föredrar jag Maxxis för den liiiite mer dämpade känslan, men föredrar Specialized-däcken över Schwalbe. Vanliga Grid rullar bättre men är lite för odämpade. Ganska lika Schwalbe.

Butcher och Eliminator funkar både i 2,3" och 2,6" på fälg med 30 mm innerbredd.

Specializeds Grid Trail-däck är trevliga och vettiga för samma bruk som de däck du nämner. Casingen är något stadigare än Maxxis EXO och Schwalbe Evolution Snakeskin men rullar ganska bra. Gummit är riktigt jäkla greppigt och framför allt funkar det skitbra även när det är kallt.

Personligen föredrar jag Maxxis för den liiiite mer dämpade känslan, men föredrar Specialized-däcken över Schwalbe. Vanliga Grid rullar bättre men är lite för odämpade. Ganska lika Schwalbe.

Butcher och Eliminator funkar både i 2,3" och 2,6" på fälg med 30 mm innerbredd.
Tack för tipset! Grid Trail verkar vara intressant för mig som ofta punkar genom att förstöra sidoväggarna. Hur är dom i storlek? Är 2,6" verkligen 2,6" i verkligheten? Aether ska enligt Bird ha plats för max 2,6" men det brukar alltid vara bättre att ha lite mindre däck än vad som max ryms.

Andra däck jag funderat på är WTB Vigilante/Trail Boss som även i light-versioner verkar ha ganska kraftiga sidoväggar. Nackdelen är förstås vikten...

Kul! (Inte snön) Uppdatera gärna när du premiärat! :)

Senast ändrad:
Tack för tipset! Grid Trail verkar vara intressant för mig som ofta punkar genom att förstöra sidoväggarna. Hur är dom i storlek? Är 2,6" verkligen 2,6" i verkligheten? Aether ska enligt Bird ha plats för max 2,6" men det brukar alltid vara bättre att ha lite mindre däck än vad som max ryms.
Det skiljer tyvärr lite mellan modellerna. Jag har kört Eliminator Grid Trail 2,3" på fälg med 29 mm innerbredd och det blev 2,35" vill jag minnas. Tidigare har jag kört Butcher Grid (ej Trail) 2,6" på fälg med 35 mm innerbredd och det blev 2,55" ungefär. Så om inte Grid Trail 2,6" är större än vanliga Grid så gissar jag att du kommer undan med 2,6:or i din ram.

WTB ser intressanta ut, ja! Dock vet jag inte om jag orkar gräva ner mig i ännu ett märkes olika gummiblandningar och stommar. ? Just nu värderar jag däckens dämpningskaraktär väldigt högt och på det planet är Maxxis kanon. Men de är inte bäst på nåt annat. Halvdant rull och gummiblandningar som slits rejält i förhållande till greppet. Där är Specialized smått magiska. Fattar inte hur de lyckats kombinera bra rull, bra grepp och obefintligt slitage. :unsure:

Kul! (Inte snön) Uppdatera gärna när du premiärat! :)

Jag får be om ursäkt att jag inte återkommit tidigare med en beskrivning hur jag upplever cykeln. Livet tog en oväntad vändning i våras/början av sommaren med cancer för en familjemedlem och intresset för cykling försvann.

Anyhow, nu har jag och Aether (Ester) varit ute på ganska många rundor och det känns dags att ge en kort beskrivning vad jag tycker om cykeln. Min spontana tanke på första rundan var hur "hemma" jag kände mig i den! Ungefär som att ta på sig en Houdini power hoodie =) På Hightowern kände jag mig ibland som en passagerare och inte riktigt delaktig. Absolut inte den känslan här. Här är det jag som bestämmer! Nästan farligt förtroendeingivande i utförslöpor. Men precis som alla cyklar med modern geometri kräver den en lite mer aggressiv åkstil för att bibehålla trycket på framhjulet. Jag är van vid att ha alldeles för mycket vikt bakåt vid utförsåkning för att förhindra OTB så jag måste tänka aktivt på att vara mer centrerad men det gick snabbt att anpassa sig till (för det mesta...). Trots att jag kört 150 mm gaffel så klättrar den riktigt bra på tekniska stigar. Det är oftast min dåliga kondition som begränsar. Nästa säsong ska jag dock prova att sänka gaffeln till 140 mm och se hur jag upplever det.

Jag skulle nog kalla den en rolig stigcykel som inbjuder till lek. Jag som är en medelmåtta på att cykla (och lite av en fegis), har plötsligt börjat leta efter stenar/rötter att hoppa över och istället för att ta den enklaste vägen förbi ett knixigt parti, utmanar jag mig genom att ta den "roligare" vägen. Är jag snabbast och plockar en massa QOM? Absolut inte. Var jag det innan? Verkligen inte...

Nackdelar då? Tja, höjden på vevlagret är kanske aningen för lågt. Men jag har 170 mm långa vevarmar just nu så det kanske påverkar lite. Egentligen tror jag inte att jag slår i stenar/rötter mer nu än med Hightowern eller tidigare cyklar, men den kräver helt klart lite planering vid riktigt tekniska stigar. Inget större problem dock om jag ska vara helt ärlig.

På något sjukt sätt känns det lite tråkigt att jag trivs så bra på den. Allt verkar handla om 29" idag och jag känner mig lite som en stofil/bakåtsträvare som inte kan hänga med i utvecklingen. Kanske dags att sluta surfa på internet och bara cykla?!

IMG_5761.jpg

Tillbaka
Topp