Velocipeden
Aktiv medlem
Hur vet jag om 29" är min tekopp?
Upplever att lång hjulbas inte är en nackdel någonstans utom på 90 graders spänger, men gött nerför. Don't worry över det iaf.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har kört 29" typ i ett år nu. Finns många fördelar som jag gillar men för mig är det skillnad i kurvor och trånga partier.
Med det sagt har det ju inte bara med hjulen att göra, geometri spelar mycket in. Tittade också på am9 för ett år sen men kände den skulle vara too much för mig. Försökte hitta nått mellanting mellan kvick och rapp/lång och stabil och inte för flack gaffelvinkel. Landade på Commencal Meta Tr till slut. Är för övrigt 175cm.
Tack, du sätter ord på vad jag är ute efter! En lagom kompromiss mellan trygg/enduroaktig och snärtig/smidig stigcykel. Är du nöjd med din Meta?
Blev det någon cykel? Jag sitter också och sneglar på en Aether 7.
Specializeds Grid Trail-däck är trevliga och vettiga för samma bruk som de däck du nämner. Casingen är något stadigare än Maxxis EXO och Schwalbe Evolution Snakeskin men rullar ganska bra. Gummit är riktigt jäkla greppigt och framför allt funkar det skitbra även när det är kallt.Jodå, det blev faktiskt en Aether 7. Dock är den tyvärr inte redo än. Fick 1 dm nysnö igår... Och sen har jag beslutsångest angående vilka däck jag ska köra. Finns ju alldeles för många att välja mellan! Sugen på att prova något annat än MM/HD och DHF/Aggressor som jag kört innan. Någon som har något förslag? Ska sitta på 30 mm (innerbredd) fälg och vara 2,4"-2,5".
Tack för tipset! Grid Trail verkar vara intressant för mig som ofta punkar genom att förstöra sidoväggarna. Hur är dom i storlek? Är 2,6" verkligen 2,6" i verkligheten? Aether ska enligt Bird ha plats för max 2,6" men det brukar alltid vara bättre att ha lite mindre däck än vad som max ryms.Specializeds Grid Trail-däck är trevliga och vettiga för samma bruk som de däck du nämner. Casingen är något stadigare än Maxxis EXO och Schwalbe Evolution Snakeskin men rullar ganska bra. Gummit är riktigt jäkla greppigt och framför allt funkar det skitbra även när det är kallt.
Personligen föredrar jag Maxxis för den liiiite mer dämpade känslan, men föredrar Specialized-däcken över Schwalbe. Vanliga Grid rullar bättre men är lite för odämpade. Ganska lika Schwalbe.
Butcher och Eliminator funkar både i 2,3" och 2,6" på fälg med 30 mm innerbredd.
Jodå, det blev faktiskt en Aether 7. Dock är den tyvärr inte redo än. Fick 1 dm nysnö igår... Och sen har jag beslutsångest angående vilka däck jag ska köra. Finns ju alldeles för många att välja mellan! Sugen på att prova något annat än MM/HD och DHF/Aggressor som jag kört innan. Någon som har något förslag? Ska sitta på 30 mm (innerbredd) fälg och vara 2,4"-2,5".
Det ska jag försöka komma ihåg =]Kul! (Inte snön) Uppdatera gärna när du premiärat! :)
Det skiljer tyvärr lite mellan modellerna. Jag har kört Eliminator Grid Trail 2,3" på fälg med 29 mm innerbredd och det blev 2,35" vill jag minnas. Tidigare har jag kört Butcher Grid (ej Trail) 2,6" på fälg med 35 mm innerbredd och det blev 2,55" ungefär. Så om inte Grid Trail 2,6" är större än vanliga Grid så gissar jag att du kommer undan med 2,6:or i din ram.Tack för tipset! Grid Trail verkar vara intressant för mig som ofta punkar genom att förstöra sidoväggarna. Hur är dom i storlek? Är 2,6" verkligen 2,6" i verkligheten? Aether ska enligt Bird ha plats för max 2,6" men det brukar alltid vara bättre att ha lite mindre däck än vad som max ryms.
Kul! (Inte snön) Uppdatera gärna när du premiärat! :)