hur vet man när det är dax att byta?

Att de växlar dåligt. Rappar över.

Eller så mäter man kedjan med specialverktyg. Är kassetten sliten och du bara byter kedja så börjar det rappa och nya kedjan får ett kort liv. Byter man hyggligt i tid och inte bara kör på en växel håller kassetten två till tre kedjor. Framdreven håller kanske 2-3 kassetter. Ungefär.

En kedja håller 80-1200 mil.... underhåll och smutsnivå är extremt avgörande. Kvallite på kedja spelar också in.

Man hör ett konstigt ljud från drivlinan ibland ! Jag vet inte vart det kommer i från? Det låter typ som att en liten sten skramlar omkring innuti ramen.men jag tror inte att det är felet.

Antingen byter du när kedjeslitaget är på väg att bli för stort. Eller när drivpaketet är för smutsigt för att du ska orka tvätta av det. Eller när växlarna bråkar med dig. Eller när det gnisslar för jävligt fastän du rengjort och olja in (och torkat av). Eller all of the above.

Alla växlar funkar och kedjan rappar inte över! Det är mest de där konstiga ljudet som stör mig :) och jag antar att nått måste vara slitet när det låter så?
konstigt nog så låter inte helatiden utan det kommer och går....

Kan det vara så att jag behöver byta nått lager i drivlinan? Hjullagrena är slitna men snurrar lätt.kan det vara kedjan som låter ibland ?

Tillbaka
Topp