Hur viktig är lockout på gaffel?

lundatok

Aktiv medlem
Hej!

Jag var ute en tur igår och det känns som att min gaffel har börjar sjunga på sista versen. Sen att den gungar med för varje tramptag gör ju inte det bättre.

Sitter och tittar på lite olika gafflar, det finns ju så otroligt många varianter att välja på! Här nere i skåne blir det ofta asfalt och grusväg som transportsträckor och då funderar jag på om man skulle ta steget upp på en gaffel med lockout. Är det något ni, som har det, använder?

Hej
Jag har själv stått i valet och till slut så valde jag att köra utan lock-out.
Jag har hittills inte känt något större behov av det.
En del svär dessutom över att de glömt stänga av lock-outen när de kommer in i skogen (och då är det ju för sent).
Jag skulle föreslå en provtur med respektive om det finns möjlighet.

Jag hör till dem som gillar att ha lockout. Använder den bara när jag kör uppför på lätt/medelteknisk bana men då tycker jag att det gör skillnad och att det känns bra att ha. För slätåkningen så tycker jag inte att det spelar någon roll. Med skaplig teknik så gungar inte en rätt justerad gaffel så att det märks i alla fall.

Tycker det är kanon med lockout, nyttjar det på transportsträckorna på grus- och asfaltsvägar. Det blir en effektivare cykling när det inte gungar så mycket. Det gäller att inte glömma att slå av lockouten när det bär av in i terrängen... Det är nog inviduellt om man tycker om lockout eller inte...

Det finns ju remote lock out, dvs den regleras från styret. Kör själv med det och skulle inte vilja vara utan.

Nää, det var väl just det då.. Antar att man får bestämma sig för det från början.

lundatok Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det något ni, som har det, använder?

Har lockout på flera gafflar o använder den ytterst sällan. Vi gjorde flera långresor bl a i alperna o i Sydost Asien o använde Manitou SXR med lockouts o använde i princip aldrig funktionen, trots att vi tillryggalade över 800 mil på väg i Asien. I alperna använde vi den någon enstaka gång vid klättring på väg med tungt bagage.

Hemmavid har vi Marzocchi gafflar med ETA. Det låser ut gaffeln med brant styrvinkel o underlättar klättring, fiffigt men jag måste säga att vi använder funktionen ytterst sällan.

För den som jagar sekunder i tävlingar kan det ge något. Men om man inte gör det finns andra saker som är mer viktiga att tänka på, framförallt kvaliteten på dämpningen, skönast är Fox Forx o Marzocchi. Bästa dämpningen ger spiralfjäder i oljebad men till priset av något högre vikt.

Per

Ok! Jag har väldigt dålig koll på gafflar i allmänhet, fick precis syn på en fox vanilla med 80-100mm i slaglängd för ~3000kr begagnad. Denna var utan lockout.. Å andra sidan, hur är det att handla beg gaffel? Ska man satsa på t ex en MX Comp som har fått väldigt bra respons istället så får man ju en helt ny gaffel?

>Å andra sidan, hur är det att handla beg gaffel?

Det kan vara hur bra som helst, eller så kan det vara ett bottennapp. Det finns ju ingen "milmätare" på gafflar, så du får helt enkelt lita på säljarens ord. Jag skulle inte köpa en begagnad gaffel osedd, man vill gärna klämma lite på en sådan och se hur den ser ut. Vill du vara på säkra sidan, köp en ny MX Comp. Vill du chansa så köp en begagnad.

/Leo

Fox Vanilla är mkt bra gafflar. Min Elisabeth åker på en. Som hon är mkt nöjd med.

Troy1.JPG

Men som Leo skriver, det finns risker med att köpa begagnat. Först av allt hur är den skött? Bussningarna är slitvaror o komplicerade att byta. O passar den? Är gaffelröret tillräckligt långt?

Per

Sant, sant, får se hur den känns när jag får klämma lite på den, annars kan det ju bli väldigt dyrt att serva den kan jag tänka mej. Svårt det här! =)

Enda gångerna jag använder lockouten på min gaffel är när jag visar andra att Lefty gaffeln blir helstel när man låser den.

Jag har aldrig känt att "nu skulle man haft lockout" när jag varit ute och cyklat. Fast det är klart, jag föredrar stökigt och tekniskt. ;)

/Mattias

> Enda gångerna jag använder lockouten på min gaffel
> är när jag visar andra att Lefty gaffeln blir
> helstel när man låser den.

Aningen OT, men det ska väl vara ok, Mattias är du nöjd med din Lefty?

Per

Jag kör 120 mm MX Comp och uppskattar ETA:n, men det är egentligen inte för att man låser gaffeln utan för att man sänker den. I vissa klättringar är det skönt att kunna sänka fronten. Samma sak på landsväg.

>I vissa klättringar är det skönt att kunna sänka fronten. Samma sak på landsväg.

Man får snudd på tempoloppsposition :) Har oxxå ETA men använder det aldrig på väg, bortskämd med dämpning, gillar den mjuka stötfria gången.

Per

Jag kör på samma gaffel som OXR, jag skulle nog använda det lite mer om det fanns en remote funktion. Orkar liksom inte hålla på att fippla nere vid gaffelbenet varje gång. Dock är det skönt om det är riktigt brant, men bara då.

Jag skrev precis om min kära SID Worldcup i en annan tråd. Den har remote lockout. Det funkar utmärkt. Utan remoten kan man ju skita i lockouten tycker jag. Läbbigt att fippla med fingrarna nere vid hjulet bara för att låsa gaffeln. Med remoten kan man ju låsa gaffeln hur många ggr man vill utan att det blir besvärligt. Men sen om man ska vara helt ärlig så använder jag inte lockouten så mycket ändå. Dämparen känns så fast och fin ändå. Min gamla Judy TT däremot gungade hur mycket som helst, den hade mått bra av en lockout. Det blev lite snurrigt på slutet men jag tror ni fattar vad jag menar..
Grymma bilder Per!
/ Johan

Jag har SID med låsning. Enda gången jag använder den är när jag tänker "fan vad ballt med lockout..". Då brukar jag låsa och låsa upp hela tiden för att känna hur det känns att ha låst på knöligt underlag och mjukt på asfalten. Det är skumpigt med låst gaffel på knöligt, kommer jag på ganska fort.

Annars använder jag den inte vilket ju egentligen gör den ganska meningslös.

Jag kör en MX Comp ETA och tycker det är helt suveränt, jag låser den så fort jag lämnar skogen, grusvägar och asfaltssträckor kör jag i låst läge, perfekt tycker jag då det inte gungar hela tiden. Det är enbart när jag kör i skogen jag kopplar på den faktiskt. Sen har man lite lite lite dämpning kvar när den är i låst läge så helt tokstel är den inte mao.

Jag rekomenderar dig att köpa en med låsning, om du inte gillar det behöver du inte låsa den, bättre att ha ett alternativ och inte utnyttja det än att sakna ett alternativ man inte har.

Jag kör med en Manitou SKAREB Elite Lockout, 80 mm som jag väldigt sällan använder mig av lockouten.......samma sak med bakdämparen,låser den nästan aldrig!!

/Fredde

Har en Fox F100RLT, trodde aldrig jag skulle använda lockout funktionen, men nu när det kommer backar, grusväg, asfalt så är det på med en gång. Skulle vilja ha remote dock.
Är det bara fox som har treashold på sin lockout (om det kommer en grop så släpper den lockouten iallafall, storlek påå grop som behövs får man ställa in själv)?

Rippa: håller helt med ang remote. Har funderat på om det går att bygga något. Vi kanske skulle utbyta idéer?

OXR: Ja, det vore kul med lite garage modning av Comp:en. Borde inte vara helt omöjligt, men det kommer se jäkligt ghetto ut. Ha ha

Det var någon som hade monterat en QR på sin gaffel när vi Happycyklade i Lunsen. Jag *tror* syftet var att kunna låsa dämparen mer remote? Mycket epoxi var det...

Skaffa en gaffel med SPV (Stable Platform Valve) eller motsvarande dvs automatisk låsning. Jag har en Manitou Skareb med SPV och den blir nästan helt stel på plant underlag (tillräckligt stel för mig iaf). När det blir stök funkar den i stort sett lika bra som min Marzocchi MXcomp, kanske att den är något stötigare men inte så det stör. Jag har ETA på MXcompen men den använder jag nästan aldrig och skulle nog inte använda vanlig lockout om jag hade en ratt att vrida på, har du automatisk lockout behöver du inte tänka på det.

Anders: Det är inte gunget jag ogillar. Det är 120 mm slaglängd vilket kan göra cykeln något "baktung" i RIKTIGT branta uppförsbackar...

Alltså kan man säga att har man inte lockout på gaffeln så saknar man den inte heller. ;-) Hur viktig den är beror nog på hur och var du cyklar, en del som tävlar kan nog inte tänka sig ett liv utan den medans andra som gärna håller till på stökiga stigar inte behöver lockout alls. Själv har jag ETA på min Z1 gaffel, men använder den väldigt sällan, enbart vid tokbranta tekniska klättringar då jag måste få ner framhjulet i backen på ett eller annat sätt. :-P

/Leo

Rippa: Det har jag aldrig påstått att du gör däremot nämndes det lite i början av tråden och jag kom med ett alternativ till lockout som jag tycker funkar bra. Om jag också haft en chopper hoj skulle jag vilja ha möjlighet att sänka gaffeln ibland;-)

Tillbaka
Topp