Hur viktig är vikten? (banta en Dew Drop)

Sparka på den som ligger. :(

Dessutom måste jag skaffa längre (TYNGRE!) skruv till bromsen eftersom bromsfästet i gaffeln är tjockare. Bara bekymmer. Nu skall jag försöka gråta mig till sömns.

Trillade visst i träsket jag nu också. Hjul, skivor, kassett och däck beställda. Värsta är väl att jag troligen får låna ut allt åt min sambo då vi ska på semester så jag inte kör undan henne allt för mycket. :D

Senast ändrad:
Lätt hänt sånt i uppgraderingshetsen här. Vad blev det för hjul?

Jag måste nog skaffa ett nytt bakhjul som matchar mitt dynaomnavsframhjul.

Blev samma Deore XT/A317D hjul som quid skaffade. Plockade även på mig ett par Avid Sweeper G3 skivor samt en HG70 11-28 kassett. Däckvalet var absolut den svåraste biten då de ska vara lätta och hållbara men också relativt billiga. Efter att ha läst slut på hela internet så blev det till slut ett par Schwalbe Kojak 35-622. Får hoppas de håller för en uppsättning lätt packade väskor där bak. Annars blir det väl att punga ut för några Schwalbe Marathon Supreme eller Continental TopContact.

Såja, äntligen fick jag sista delarna så jag kunde montera nya hjulen.

Utgångsvikt: 14,36 kg
Ny vikt: 13,33 kg

Gamla hjulen med snabblås och original Continental CountryRide däck:

Fram: 2,10 kg
Bak: 2,75 kg

Nya hjulen med Deore XT nav och snabblås, Mavic A317D fälgar, Avid Sweeper G3 skivor, Shimano HG70 11-28T kassett och Schwalbe Kojak däck:

Fram: 1,67 kg
Bak: 2,16 kg

Ramen (54) med SKS Chromoplastic skärmar och Tubus Disco pakethållare men utan vevar och hjul väger 7,66 kg. Vevarmarna med M324 pedaler monterade väger 0,94 kg respektive 0,48 kg.

Kan haka på med en bild på resultatet också.

kona_dew_drop_xt_a317_kojak.jpg

access skrev:
-------------------------------------------------------
> Ramen (54) med SKS Chromoplastic skärmar och
> Tubus Disco pakethållare men utan vevar och hjul
> väger 7,66 kg

Jag höll på att hosta upp glassen innan jag insåg att det var ramen + gaffel + styre+ sadel + växlar + ANNAT.

Så här nån månad efter uppgradering av hjul och däck är jag inte annat än nöjd. Funkis både som landsvägssvettocykel och stillsam fikacykel.
Och säga vad man vill om blyklumpen till MegaRange kassett, men ibland är det skönt att kunna ta till 34-tandaren där bak :)

Är det bara jag som tänker i banorna att bredda användningsområdet istället för att göra Dewen lättare med samma användningsområde?

Dvs köpa ett par lättare hjul och sätta på smala däck, tex 25. Någon som har tips på dylika hjul? Som jag tolkar det så är hjulen (fälgarna) i tråden ovan inriktade på att kunna ta lite bredare däck och därmed bredare/tyngre?

Jag har redan köpt ett par michelin speedium 2, 25 mm men ett par trevliga hjul till hade varit fint.

Det finns stora fördelar med en tung cykel - Om du är långsammare än dina träningskompisar skyller du på cykeln om du är lika snabb kan du känna dig bättre än dem. Win win :-)

De XMD388-fälgar jag har är hyfsat lätta trots att de kan ta breda däck. Jag har även ett hjul med Open Pro-fälg (men den fälgen är tyngre tror jag, trots att den är smalare). Det kanske kompenseras av lättare däck.

Men sätter du på 25 mm däck så kommer du inte att "bredda användningsområdet" utan att byta hjul fram och tillbaka.

"Men sätter du på 25 mm däck så kommer du inte att "bredda användningsområdet" utan att byta hjul fram och tillbaka." Det stämmer, breddningen består ju i att antingen byta däck eller hjul med däck efter behov. Cyklar jag med någon som sitter på en racer är ju ändå inte grusvägar aktuellt.

Intressant, de är lättare än open pro! Finns det inga andra problem med breda fälgar och smala däck? Maxtrycket på 4 bar bar lär ställa till det, däcket har max 8 bar och jag väger 85 kilo så det är kanske inte så lämpligt att rulla runt med 4 bar?

Ganska väl insatt i mtb men inte landsväg så jag hoppas ni kan reda ut det här till mig :-)

/T

Tillbaka
Topp