Den där argumentationen är vanlig ibland momentnyckelförnekare. Det brukar sammanfalla med individer anser sig "ha momentet i handen" och om man lyckas få personen att blindtesta sin förmåga ofta missar väldigt mycket. De har också alltid förklaringar på varför de genom livet drar sönder saker eller i undabtagsfall tappar skruvar....
Btw så har jag kalibrerat mina momentnycklar några gånger genom åren och det är inte mycket de har förrändats. Självklart kan momentnycklar slitas och börja ge felaktiga indikationer, men inte är det jättevanligt om man sköter sina verktyg.
Jag kan tycka att respekten för skruvföranden på cyklar ibland är lite för låg i allmänhet - det finns ofta väldigt liten rendundans i konstruktionerna och det leder lätt till funktionshindrande eller katastrofala systemfel vid utfall orsakat av felaktiga skruvförband. Tappade skruvar, brott, sprickor, krosskador och delar som äts upp av rörelser mellan delar som inte skall röra sig är alla fel jag har sett flera gånger och där orsaken har varit felaktig åtdragning av skruv.
Kan man dra åt en skruv utan monentnyckel och få det innom ett funktionellt godtagbart? Ja, självklart kan man det. Tur och eller erfarenhet ökar sannolikheten, men grejen med cyklar och frånvaron av rendundans gör att man kan inte för ett godtagbart utfall ha en metod som fungerar i 90% av fallen. Om vi antar att det finns 14st säkerhetskritiska skruvar på en cykel och du accepterar en 5% ig risk för fel så behöver du ha en metod där du hamnar i acceptansintervallet i 99,6% av fallen och det fixar man inte på fri hand. Gör man en montering skall den vara felfri. Varje gång. Utan att man behöver tveka. Dessutom är acceptansintervallet tämligen smalt för många skruvförband på cyklar och det gör det svårare att hamna rätt utan hjälpmedel.
#åsikt