Hur viktigt är det med momentnyckel?

Havve

Medlem
Jag har 2 st alu-racer och det ger väl hänt att man bytt styrstam. Ändrad sadelhöjd, justerat styre osv osv men jag har aldrig använt momentnyckel.. jag tycker jag drar till lagom hårt utan att liksom svettas. Så att det sitter helt enkelt. Men jag har på senaste tiden börjat nojja över det här med momentnyckel och NM. Vad säger ni. Bör man köpa en ?

Ja. Men vissa tror att de har momentet i handen. Dock brukar de som påstår det misslyckas gravt i blindtest....

Det kostar ju bara några 100. Jag tycker det är gött att ha men drar åt lite hårdare än vad som rekommenderas. Rätt segt när handtag och annat vrider sig av sig självt.

Jag har ingen momentnyckel. Funkar utmärkt att skruva ändå. Jag har ingen som helst aning om hur hårt jag drar och bryr mig inte heller eftersom allt sitter lagom hårt. Inget lossnar om jag inte själv vill, och om jag vill få loss det så går det. Och inget har pajjat pga felaktigt moment.
Och då är det ju skit samma vilket moment det är draget med, eller hur.

En OK momentnyckel behöver inte vara dyr. Jag här dock överlevt 30 år mekande utan. När jag köpte en upptäckte jag att jag hade dragit åt alla skruvar med nästan precis 50% av max momenten. Då hade jag bara alu-alu kontakt och jag föredrar att t.ex. stammen vrider på gaffelröret när jag ramlar isf skadorna på styret.

Men vid karbån-alu kontakt behöver man större krafter och är det ännu viktigare att man inte drar åt för hård, så där skulle jag säkert rekommendera momentnyckel.

Länkagebultar och skit känns bra i själen att dra med momentnyckel, resten går på känn här hemma. Kanske hade varit mer noga om jag inte undvikit allt som tillverkas i kolfiber.
sånt som ska dras 5-10 Nm känns som att det går att ha koll på men när det är vevlager och kassetter på 40 nM så är det svårare. Sen använder jag momentnyckel ändå men det är mest hängsle och livrem.

Jag va likadan ett tag. Körde på det mesta med vanlig skruvmejsel och en o annan allen-key. Ryckte upp mig och bestämde mig för att plocka hem en momentnyckel för kolfiberns skull, och helt ärligt så ångrar jag inte det. Pratade ihop mig med en polare som jobbar som cykelmekaniker i en butik, och han sa att han fått in flera fall där folk skruvat åt saker för hårt i antingen en kolfiberram eller kolfiberdelar, och att dessa börjat bilda sprickor när dem körts.

Jag tänker att ska du skruva saker i annat material än kolfiber som aluminium och stål så tror jag inte det är lika viktigt. Varje gång jag arbetar med någonting i kolfiber dock, så plockar jag fram momentnyckeln. Det finns modeller som inte kostar skjortan som ändå har bra range. Min går upp till 24nm, och den har funkat perfekt till allting jag gjort på cykeln vilket har varit ganska mycket.

Det vore kul att veta hur många det är som regelbundet kalibrerar sin momentnyckel. För gör man inte det är den ju i princip meningslös, då vet man ändå inte vilket moment man drar med.

vet knappt var jag har mina momentnycklar. som inlärningsinstrument kan de vara värdefulla, men för allt på en cykel sedan inte värt besväret.

skulle jag byta topplock på min bil skulle jag leta fram dem.

Funderar på att inköpa ett kit men man har alltid dragit till hårt eller tills det sitter. Orsaken till mitt inköp är att jag känner att jag måste plocka ner en ram när den kommer för att gå igenom fettet kring alla lager. Vill alltså inte skada viktiga funktioner genom att dra för hårt.

Det vore kul att veta hur många det är som regelbundet kalibrerar sin momentnyckel. För gör man inte det är den ju i princip meningslös, då vet man ändå inte vilket moment man drar med.
Haha...tillhör den gruppen som regelbundet kalibrerar mina momentnycklar,har ett gäng momentnycklar som spänner från 1Nm-800Nm.
Krävdes i tidigare uppdrag jag hade att dom lämnades iväg och kalibrerades 1ggr/år,men gör det fortfarande då och då,trots mindre flitig användning och mestadels för "hemmabruk".

Men sköter man om dom,slutar dra när dom klickat,och spänner av dom direkt efter användning ändrar dom sej marginellt,speciellt om man har en av lite bättre kvalisort...

Nja.....
En momentnyckel tappar normalt kraft och det marginellt.
Syftet att inte dra smågänger för hårt fylls oavsett.
Den där argumentationen är vanlig ibland momentnyckelförnekare. Det brukar sammanfalla med individer anser sig "ha momentet i handen" och om man lyckas få personen att blindtesta sin förmåga ofta missar väldigt mycket. De har också alltid förklaringar på varför de genom livet drar sönder saker eller i undabtagsfall tappar skruvar....

Btw så har jag kalibrerat mina momentnycklar några gånger genom åren och det är inte mycket de har förrändats. Självklart kan momentnycklar slitas och börja ge felaktiga indikationer, men inte är det jättevanligt om man sköter sina verktyg.

Jag kan tycka att respekten för skruvföranden på cyklar ibland är lite för låg i allmänhet - det finns ofta väldigt liten rendundans i konstruktionerna och det leder lätt till funktionshindrande eller katastrofala systemfel vid utfall orsakat av felaktiga skruvförband. Tappade skruvar, brott, sprickor, krosskador och delar som äts upp av rörelser mellan delar som inte skall röra sig är alla fel jag har sett flera gånger och där orsaken har varit felaktig åtdragning av skruv.

Kan man dra åt en skruv utan monentnyckel och få det innom ett funktionellt godtagbart? Ja, självklart kan man det. Tur och eller erfarenhet ökar sannolikheten, men grejen med cyklar och frånvaron av rendundans gör att man kan inte för ett godtagbart utfall ha en metod som fungerar i 90% av fallen. Om vi antar att det finns 14st säkerhetskritiska skruvar på en cykel och du accepterar en 5% ig risk för fel så behöver du ha en metod där du hamnar i acceptansintervallet i 99,6% av fallen och det fixar man inte på fri hand. Gör man en montering skall den vara felfri. Varje gång. Utan att man behöver tveka. Dessutom är acceptansintervallet tämligen smalt för många skruvförband på cyklar och det gör det svårare att hamna rätt utan hjälpmedel.

#åsikt

Den där argumentationen är vanlig ibland momentnyckelförnekare. Det brukar sammanfalla med individer anser sig "ha momentet i handen" och om man lyckas få personen att blindtesta sin förmåga ofta missar väldigt mycket. De har också alltid förklaringar på varför de genom livet drar sönder saker eller i undabtagsfall tappar skruvar....

Btw så har jag kalibrerat mina momentnycklar några gånger genom åren och det är inte mycket de har förrändats. Självklart kan momentnycklar slitas och börja ge felaktiga indikationer, men inte är det jättevanligt om man sköter sina verktyg.

Jag kan tycka att respekten för skruvföranden på cyklar ibland är lite för låg i allmänhet - det finns ofta väldigt liten rendundans i konstruktionerna och det leder lätt till funktionshindrande eller katastrofala systemfel vid utfall orsakat av felaktiga skruvförband. Tappade skruvar, brott, sprickor, krosskador och delar som äts upp av rörelser mellan delar som inte skall röra sig är alla fel jag har sett flera gånger och där orsaken har varit felaktig åtdragning av skruv.

Kan man dra åt en skruv utan monentnyckel och få det innom ett funktionellt godtagbart? Ja, självklart kan man det. Tur och eller erfarenhet ökar sannolikheten, men grejen med cyklar och frånvaron av rendundans gör att man kan inte för ett godtagbart utfall ha en metod som fungerar i 90% av fallen. Om vi antar att det finns 14st säkerhetskritiska skruvar på en cykel och du accepterar en 5% ig risk för fel så behöver du ha en metod där du hamnar i acceptansintervallet i 99,6% av fallen och det fixar man inte på fri hand. Gör man en montering skall den vara felfri. Varje gång. Utan att man behöver tveka. Dessutom är acceptansintervallet tämligen smalt för många skruvförband på cyklar och det gör det svårare att hamna rätt utan hjälpmedel.

#åsikt
Jag förstår inte din citering riktigt.

#åsikt
Intressant att du citerade mitt inlägg?

Edit: blev visst 2a efter Edward.

Jag kör en momentnyckel av hög kvalitet i det intervall jag uppfattar som känsligt (4-6 Nm), dvs styre, sadelstolpe, gaffel, etc. För skruvar där det förväntas stor kraft, exampelvis pedaler, vevparti, kassett tar jag bara i ordentligt och hoppas jag uppnår tillräcklig kraft. Det har funkat under trettio års cykelmeckande.

Eftersom en cykel utsätts för ständig dynamisk belastning så är det inte fel att använda momentnyckel i kombination med gänglåsningsmedel. Alternativt så kan man kontrolldra med täta intervaller.

Hur är det med smörjning av gänga, ska de gå torrt mot torrt eller liten uns fett på gängan? Känns som stor skillnad i sammanhanget.

Hur är det med smörjning av gänga, ska de gå torrt mot torrt eller liten uns fett på gängan? Känns som stor skillnad i sammanhanget.
För att säkerställa tillräckligt lika moment normalt används alltid någon form av smörj, är ofta specat vad i tabeller.
För cykel är det överkurs, ofta sitter ju förtorkad gänglåsning på skruvar tom.

Tror felmarginalen för att spänna en kassett utan att den varken går sönder eller lossnar är rätt stor. Måste man av oklar anledning ha det inom några procent av spec så får man nog använda momentnyckel ja.

Haha...tillhör den gruppen som regelbundet kalibrerar mina momentnycklar,har ett gäng momentnycklar som spänner från 1Nm-800Nm.
Krävdes i tidigare uppdrag jag hade att dom lämnades iväg och kalibrerades 1ggr/år,men gör det fortfarande då och då,trots mindre flitig användning och mestadels för "hemmabruk".

Men sköter man om dom,slutar dra när dom klickat,och spänner av dom direkt efter användning ändrar dom sej marginellt,speciellt om man har en av lite bättre kvalisort...
Ja, precis, det är jätteviktigt att man tar väl hand om dem. Troligtvis är det också så att de som kalibrerar dem är desamma som tar väl hand om dem.
Jag misstänker dock att det finns mängder av momentnycklar därute som det inte tas väl hand om, och de kalibreras inte heller. Men ägarna tror att de drar rätt moment just eftersom de ju har en momentnyckel.
Dvs de som kalibrerar dem behöver egentligen inte, medan de som inte kalibrerar är de som verkligen skulle behöva göra det.

Ja, precis, det är jätteviktigt att man tar väl hand om dem. Troligtvis är det också så att de som kalibrerar dem är desamma som tar väl hand om dem.
Jag misstänker dock att det finns mängder av momentnycklar därute som det inte tas väl hand om, och de kalibreras inte heller. Men ägarna tror att de drar rätt moment just eftersom de ju har en momentnyckel.
Dvs de som kalibrerar dem behöver egentligen inte, medan de som inte kalibrerar är de som verkligen skulle behöva göra det.
Helt rätt!

Sen är en momentnyckel ingen enväldig garanti för att allt blir 100% rätt.
Worst case en billig momentnyckel som man haft legat spänd länge,och har man sen lite halvkass bult med skit i gängorna,eller ännu bättre helt kruttorr gänga med lite oxid....
Dra sen 5Nm och tro att det blir korrekt....momentnyckeln löser långt innan bultförbandet har sträckts korrekt.

Oavsett momentnyckel är gängornas skick minst lika viktigt,och även att det inte "går torrt".

Helt rätt!

Worst case en billig momentnyckel som man haft legat spänd länge,och har man sen lite halvkass bult med skit i gängorna,eller ännu bättre helt kruttorr gänga med lite oxid....
Dra sen 5Nm och tro att det blir korrekt....momentnyckeln löser långt innan bultförbandet har sträckts korrekt.

Oavsett momentnyckel är gängornas skick minst lika viktigt,och även att det inte "går torrt".
Jo. Ett verktyg alena löser inte problemet. Och självklart kan det finnas en risk i att någon för för sig att man inte behöver vara noggrann med jobbet i övrigt bara för att man drar med momentnyckel. Det kan säkert i vissa fall ge en falsk säkerhetskänsla.

Skulle Edvard vara negativt? Nu vet jag inte riktigt hur marr tänker men för mig är det en av dom mest kända skåningarna. Tycker man att det är kränkande så tycker vi olika men det är såklart mottagaren som bestämmer.
Jag skämtar. Sorry. Vet inte heller hur marr tänker men gissar att han är känslomässigt intakt

Helt rätt!

Skruv. Du menar skruv men skriver bult ?

Skulle Edvard vara negativt? Nu vet jag inte riktigt hur marr tänker men för mig är det en av dom mest kända skåningarna. Tycker man att det är kränkande så tycker vi olika men det är såklart mottagaren som bestämmer.
Jag reagerar väl mest på att du kallar mig saker överhuvudtaget?

Inom flyget var det viktigt såklart, skruvade lite på en experiment-klassad aerobatic-maskin men ack (vila i frid Mats K.)

På min veteran-porsche kändes det aktuellt. På en mtb bör man nog klara sig utan. Då slipper man även datum-märka små etiketter på när kalibrerering går ur på den där staven.

Om det nu behövs kalibreras ändå på så små Nm. Man ska väl kunna hantverket utan?:sneaky:

Drar inte cockpit med moment men vevparti och gaffeln och ibland länkage och liknande.
CF10D6EC-0A4A-464A-BD01-9C4066AF53E8.jpeg

Länkage drar jag alltid med moment. Sedan målar jag med nagellack så jag ser om något vrider sig. Apsmidigt sätt att slippa gå och överdra allting.

Jag har 2 st alu-racer och det ger väl hänt att man bytt styrstam. Ändrad sadelhöjd, justerat styre osv osv men jag har aldrig använt momentnyckel.. jag tycker jag drar till lagom hårt utan att liksom svettas. Så att det sitter helt enkelt. Men jag har på senaste tiden börjat nojja över det här med momentnyckel och NM. Vad säger ni. Bör man köpa en ?
Jag köpte Sram kolfiber vevarmar xx1, de lossnade hela tiden och här fanns teorier om allt möjligt att jag hade trampat sönder de osv mm trots att de var helt nya osv mm. Sram vevarmar skall dras åt med insektsnyckel 54 NM. Jag tyckte att jag drog åt de av kung och fosterland med händerna men det räckte inte. De lossnade ändå. Åkte till Biltema och köpte billigaste momentnyckeln jag kunde hitta, normalstor med bits och drog åt. Sedan dess har vevarmarna inte lossnat en enda gång. Så ja momentnyckel behövs på en plats vad jag kan se och det är om du använder SRAM vevarmar. Shimano har jag aldrig haft detta problem med men jag är ändå mycket nöjd med SRAM =).

Jag köpte Sram kolfiber vevarmar xx1, de lossnade hela tiden och här fanns teorier om allt möjligt att jag hade trampat sönder de osv mm trots att de var helt nya osv mm. Sram vevarmar skall dras åt med insektsnyckel 54 NM. Jag tyckte att jag drog åt de av kung och fosterland med händerna men det räckte inte. De lossnade ändå. Åkte till Biltema och köpte billigaste momentnyckeln jag kunde hitta, normalstor med bits och drog åt. Sedan dess har vevarmarna inte lossnat en enda gång. Så ja momentnyckel behövs på en plats vad jag kan se och det är om du använder SRAM vevarmar. Shimano har jag aldrig haft detta problem med men jag är ändå mycket nöjd med SRAM =).
Nej, sram och shimano är helt olika konstruktioner.

Just gxp är lite "roligt" dock. När man installerar ett nytt vevparti finns det risk att det pga toleranser eller brist på fett går så pass trögt att angivet moment inte räcker för att pressa ihop det (löses genom mer fett och lite knackning). Det är nog ingen större fara att i det läget heller dra lite hårdare än vad man ska.

När man känner att det har gått ihop drar man lagom hårt (enligt spec) så att det sitter och lagren inte blir överbelastade. Alternativt drar man lite för hårt och sen lättar så att vevarmarna roterar lätt.

Tar man sen av någon anledning bort vevpartiet så brukar det vara lätt att få på igen.

Då var det rimligtvis längre hävarm på momentnyckeln? För om inte ”kung och fosterland” räckte utan momentnyckel bör det inte ha räckt med heller. Kan vara värt att förtydliga så att folk inte tror att en momentnyckel gör dem starkare...

Jag tycker 54 är så pass mycket att jag kanske inte vågar utan nyckel. Sen är Biltemas momentnyckel lite längre ett vanligt handtag ja

Tror felmarginalen för att spänna en kassett utan att den varken går sönder eller lossnar är rätt stor. Måste man av oklar anledning ha det inom några procent av spec så får man nog använda momentnyckel ja.

Tjena!

Jag har då aldrig använt en momentnyckel till en kassett och kommer då aldrig göra det.
Använder bara förinställda momentnycklar och enbart när det kommer till typ styrstam och sadelstolpe. I övrigt kör jag på känn och har aldrig haft några problem pga det. Har skruvar med några tusen hoj utan problem.

Då var det rimligtvis längre hävarm på momentnyckeln? För om inte ”kung och fosterland” räckte utan momentnyckel bör det inte ha räckt med heller. Kan vara värt att förtydliga så att folk inte tror att en momentnyckel gör dem starkare...
Fast oavsett; en momentnyckel borde ju hålla för betydligt högre moment än en nyckel gjord av flätade trollsländor.

Tillbaka
Topp