Hurra?! Det snöar....

Hurra?! Det snöar....
Lite bilder från första snön i gbg, dock är allt borta nu.

vinterbilder-002.jpg ht=600

vinterbilder-005.jpg ht=400

Hurra?! Det snöar....
Yippie!
Nu är jag glad igen. Det kommer vitt uppifrån, i fast form... Lite lagomt klibbig, men fortfarande fast!
Ljus, härlig snö! :-) Underbart! Happy, happy, happy!

Är inget skoj med mörker och barmark. Nu blir dubbarna dessutom ljudlösa...

Hurra?! Det snöar....
Här nere i söder lyser snön med sin frånvaro. Nästan så man börjar längta när man ser era bilder! Här kommer en från Kalmar, från förra året. I år ska hojen rulla hela vintern lång och då hade jag bland annat tänkt cykla här, längsmed havet!

KalmarNature023.jpg ht=544

Hurra?! Det snöar....
Nu kommer det lite fluffigt lappmögel i Ludvika, marken börjar bli vit, få se hur länge den får ligga kvar, det har ju utlovats ny 'värmebölja'..

Hurra?! Det snöar....
Var ute en tur i det härliga vårvädret idag i Genarp.

Tänk vad dubbdäcken funkar bra i lera.

ha det
Jan

ps. plockar jag bort dubbdäcken kommer det säkert snö och annat u-landstrams.

Hurra?! Det snöar....
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Kärrtorp 20:36 (lite fart i cyklisten)
>

Jag hoppas du menar 20:36 igår. Annars har jag tappat en timme nånstans.

Hurra?! Det snöar....
Haham kameraklockan går fullständigt fel! Den visar nu 8.57 pm, men den riktiga är 19.48.
Så dra av 1:09 timmar ;¨)

Alltså är bilden tagen 19:27

Hurra?! Det snöar....
Jaha, så slapp man flytta till Stockholm av den anledningen att få uppleva skräpföret, också!
Det fina snöflor, som återkom häromdagen, har idag blivit högblank glasyr! De sedan gammalt invant säkra, och för vissa odrägligt kaxiga norrlandsbilisterna (och några uppflyttade studenter) kröp fram i 30-40 km/h.... Underkylt regn!

Hann precis avnjuta en helskön sjö-is, tillsammans med hund och en pinne. Det är så man känner medlidande, med sörlänningarna! Faktiskt.. Hur har ni stått ut, alla dessa år?

Nu vill jag ha tillbaks mina stabila -10 grader, och midjedjupt med snö!

Hurra?! Det snöar....
Efter ett par snöfria, sönderhypade helger, kommer det åter härligt vitt på backen! Klibbsnö. Läge för årets första ljuslyktor, och kanske ngn. rysligt, ful lövig snögubbe? Dubb behövs inte i dag heller.. men det hinner nog bli blixthalka fler gånger! :-)

Natten gick hyfsat, trots att hundens första fyrverkeri, vid 8mån ålder, innebar två exploderande raketer precis framför oss..
Efter sex år är det nu hanterbart utan koppel, genom apportering. Övrig tid av året, övas pistolskytte, och diverse skumma fisljud/lukter. Smattrande skärmflyg blir nästa övningsobjekt.

-Hääärliga snö, som nästan döljer gårdagens alla krossade ciderflaskor! Man fylls av så starka känslor.. Må de gå barfota i sömnen!

Hurra?! Det snöar....
Vad fasen! Snö?

Jag vaknade 1400, såg att det inte var snö ute, kollade ut nu och såg att det var snö..

Utan att vara pessimistisk, måste jag säga att allt lär regna bort ikväll...

Hurra?! Det snöar....
Tjaa... Vi fick visserligen snö, medan det fortfarande blommade. Ändå har vi inte så det täcker backen, än! Det fylls bara på, lagomt för lite nya isknölar.
Tror jag snart skippar det där "Hurra?!" i rubriken.. (Skiiit asså!)
Men det blir mer jobb, för cykelhandlarna... Så slipper de gå i kk. Det är ju positivt. Färre som tar den varma bilen till jobbet(?), isåfall även det positivt någon gång framöver.

Utanför fönstret har jag nu improviserad isbana, då den senaste nederbörden inte kunde komma igenom tjälen. Den förhöjda och påkostade slalombacken, med sitt nya liftsystem, påminner mest om en mums-mums.. En mörkt brun topp. Tur att det finns DH!

Hurra?! Det snöar....
Hinner inte både hurra över snön och skriva om den, innan det är slask igen..
Senaste dagarna -12 grader och finfin snö som schwooshat ljuvligt kring framhjulet, underbart ljust och trevligt. Idag... över nollstrecket och regn. Som nyspolad is över gruskornen.

Tröstköpte en koppareloxerad plingklocka, bara för att söka muntra upp mig lite, mellan alla utfyllnadstrådar, som jag sugits in i på sistone...
Jag skäms! (Trodde inte jag skulle säga det någon fler gång.)
Nu skall dock renoveras kärringcykel, och hålborras klingor! Lite cykelrelaterat, äntligen!

Hurra?! Det snöar....
Nuuu sååå.. börjar det likna något!
En lite längre period med -15 till -25 grader. Ute är det nu -12 och ny fin pudersnö! Riktigt varmt, om man jämför: "38 minusgrader i Gielas - 34,3 i Hemavan

Natten mot fredagen uppmättes 38 minusgrader i Gielas. Den lägsta noteringen i Sverige.

Andra orter i Västerbotten med låga temperaturer var Sorsele - 34,5 grader och Hemavan -34,3."
(VK 2007-02-09)

Hurra?! Det snöar....
Få se om man törs ut på e.m...

snow.jpg ht=725

Fast idag är det mulet. :( P.S. Spåren i snön är efter räddningstjänstens bandvagn!

Hurra?! Det snöar....
Efter en skrämmande vecka med 10-13 plusgrader, gästande tofsvipor, och krokusar som skjutit upp ovanför snötäcket, har vi åter fått oss en behaglig dos av det vita pulvret, som smälter så fint in i skorna.. :-(
-Nu vill jag snart få ta fram sommarleksakerna !

Kompisen har satt sitt startdatum för pendlingen, till 1a april. 2 mil enkel väg, i slasket bland långtradarna. Annars finns fler som gärna hojar ostört till o från jobbet, dagligen. Det har sina fördelar!
Kompisen jag började träna (överhudtaget) med, cyklade tre mil till sitt skogsjobb, och sen hem igen.
Själv hade jag ett år då målet sattes till åtta mil om dagen. Det klarades med råge, lite ojämt fördelat.
Så visst cyklas det här uppe också nu, men det kanske inte är lika spännande reportage? Oplogad sursnö och svallis, mellan en massa barrskogsomgärdade ensliga vägar..

Hurra?! Det snöar....
Helt okej i tärnafjällen i lördags.

tegsnaset.JPG ht=544

Dock så bar inte skaren för skoter helt bra..

Fast nu tillbaks i vännäs utanför umeå, här är det väldigt mycket väder, snöar som bara faan.

Hurra?! Det snöar....
lleberg skrev:
> Fast nu tillbaks i vännäs utanför umeå, här
> är det väldigt mycket väder, snöar som bara
> faan.

Det snöar verkligen overkligt mycket.. Jag gick just runt i drivor på 35 cm.. baaah....

Hurra?! Det snöar....
samma här...bilderna nytagna nu för 5min sen...

utsikt från vardagsrummet
IMG_0003.jpg ht=544

aktuell temp
IMG_0005.jpg ht=544

Edit: la till text.

Senast ändrad:
Hurra?! Det snöar....
Så här såg det ut på skoterleden hemma :) Den 2-växklade DBS:en fick ett gammalt nokian hakkapelitta fram, jätteskönt fäste ända tills ballongdäcket bak tappar fäste och man snurrar ;-)

Bilagor

• DSC00269.JPG
    DSC00269.JPG
    71.1 KB · Besök: 161
Hurra?! Det snöar....
Mora huh, men det där såg ju ut och vara lyxiga leder, riskerar man aldrig o köra sönder boggien mot stenar och stubbar på leder där?

Hurra?! Det snöar....
tobbeb skrev:
> Mora huh, men det där såg ju ut och vara lyxiga
> leder, riskerar man aldrig o köra sönder boggien
> mot stenar och stubbar på leder där?

Östnor, 5 km utanför :) Men sådär ser det bara ut över den där myren, sen är det ju norra europas största flygsandfält så det finns i princip ingen sten. Så inte mot stenar, men träd o stubbar kan ju stå ivägen. Fast om du åker nån annanstans, typ gesunda kan du få smaka sten också ;-)

Hurra?! Det snöar....
Ah tänkte väl, hur spännade hade det vart och åka plank överallt.
Själv rev jag en lokal "bro" efter en led här, höll på att få en rejäl pungkross när det brakade under mig. Gamla obehandlade stockar, 1-2 meter höjd. idioti.

Hurra?! Det snöar....
Mmmm... snö.. börjar snart bli dags att hämta upp skidorna och klappa lite på dom. Förra året var det skidpremiär 12:e november i Sunnerstagropen i Uppsala. Snart där.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp