Husqvarna?!

Husqvarna?!
Folk som anser att det är en motorcykel har helt klart lägre IQ nivå än genomsnittet xD försök att lyfta en MC med ett finger, lycka till. Btw, har inte stött på några sura miner i Hellas, mestadels enbart nyfikenhet och några frågor om de får prova, självklart får man det :)!

Husqvarna?!
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
Ganska många, för att inte säga en överväldigande majoritet, av de som startat elmtb-trådar har varit tydliga med att de minsann tänker köra i "vanliga skogar" och har framfört diverse mer eller mindre krystade argument varför det skulle vara ok, alternativt sagt rakt ut att de skiter i samhällets lagar, regler och/eller myndigheter...

Jag tycker bara såhär om Naturvårdsverkets tyckande:

Dock så skriver du ju bara för att provocera...

Nej, det vore ologiskt.

Jo. Men människan drivs sällan av logik. Oftare av känslor.

Svenska myndigheter förbjöd/ville förbjuda körning med vattenskoter i princip överallt. EU ansåg helt logiskt att det var ett slags båt, och därmed får köras där båtar får köras.
Och är ju jättepoppis bland allmänheten med tanke på hur och var de körs... Jag misstänker det blir samma sak med elmtb, verkar vara samma klientel som lockas av dem.

Husqvarna?!
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
Ganska många, för att inte säga en överväldigande majoritet, av de som startat elmtb-trådar har varit tydliga med att de minsann tänker köra i "vanliga skogar" och har framfört diverse mer eller mindre krystade argument varför det skulle vara ok, alternativt sagt rakt ut att de skiter i samhällets lagar, regler och/eller myndigheter...

Jag tycker bara såhär om Naturvårdsverkets tyckande:

Dock så skriver du ju bara för att provocera...

Nej, det vore ologiskt.

Jo. Men människan drivs sällan av logik. Oftare av känslor.

Svenska myndigheter förbjöd/ville förbjuda körning med vattenskoter i princip överallt. EU ansåg helt logiskt att det var ett slags båt, och därmed får köras där båtar får köras.
Och är ju jättepoppis bland allmänheten med tanke på hur och var de körs... Jag misstänker det blir samma sak med elmtb, verkar vara samma klientel som lockas av dem.

Buskörande båtar är ju en helt annan sak...

Lite lustigt är det att argumentet trimmade elcyklar ofta tas upp som ett problem vid terrängkörning, men inte verkar vara så allvarligt på cykelbanor...

Husqvarna?!
Men snälla ni...herregud, den är ju för att märkestrogna självverksamma ska kunna ta sig fossilfritt ut i skogen för att hugga, helst kompletterad med en sån här hållare:

Rober-Axle-Project-Old-Man-Mountain-Racks-chainsaw-6.jpg

Husqvarna?!
Bengt-re sa:
Jonatan F sa:
... kan vi sluta förutsätta att alla dom nämner emtb ska cykla i allmänna skogar?

Jag har en vän som kör motorcross. Jag är inte arg på honom. För han kör på bana.

Det får väll förutsättas att de som köper emtb inte kör i vanliga skogar. Precis som vi förutsätter att de som ska köpa landsvägscykel inte ska cykla på motorväg och de som vill ha tips om bikepacking inte tältar i naturreservat?

Problemet är att det du förutsätter har mycket lite med verkligheten att göra. Skönt att du har kvar en naiv tro på människors godhet. Tyvärr så korrolerar din världsbild inte med verkligheten så som jag uppfattar den.

Det är klart jag förstår att många kommer använda cyklarna fel. Och jag tycker det vore lämpligt om cykelförsäljare påpekade lagarna kring användning (precis som naturkompaniet mfl. Borde påpeka reglerna runt tält och att inte lämna _några_ spår i naturen). Och självklart ska vi, i en vänlig ton, påpeka när människor planerar att begå brott.

Men om vi alltid förutsätter att folk ska begå brott (även när de inte säger att de ska det) blir all diskussion helt omöjlig. Tänk dig en tråd om "jag vill köpa pendelcykel" där den enda kommentar frågeställaren får är "du för inte cykla på trottoaren eller bilvägen om det finns cykelbana". (Förutsatt att frågeställaren inte önskar köpa en cykel för att cykla på trottoarer med då ;) )

Husqvarna?!
ForesterGuy sa:
Det där var allt historieförfalskning värdigt en blivande jag vet inte vad, eMTB-förespråkare kanske :-)
Problemet var vattenskotrar utanför farleder på grunt vatten (stränder, fågelhäckningsplatser m.m). Platser där båtar normalt set inte kunde köra (kajaker, flatekor är inte båtar mao) där man nu med fördel kunde braka fram i god fart.
Än idag gäller "det är enligt svensk lag förbjudet att köra med vattenskoter på andra platser än farleder, med undantag för platser som länsstyrelsen har pekat ut". (Lite likt eMTB om vi säger så.)
EU hävdade att det var ett handelshinder att förbjuda användning (inte inköp) så det var en kommersiell invändning vilket i min värld är än mer ologiskt :-) (Eftersom eMTB inte är fritt i europa så lär inte samma invändning dyka upp.)

Husqvarna?!
Jonatan F sa:
Men om vi alltid förutsätter att folk ska begå brott (även när de inte säger att de ska det) blir all diskussion helt omöjlig. Tänk dig en tråd om "jag vill köpa pendelcykel" där den enda kommentar frågeställaren får är "du för inte cykla på trottoaren eller bilvägen om det finns cykelbana".
Saken är väl den att en pendlingscykel är otroligt lätt att använda lagligt.
(Samhället är ju byggt för fortskattning och cykeln ingår förr och numera i det.)
En eMTB är svårt att använda lagligt då det finns få MTB-omräden att använda den på.
(Den går ju använda som pendlare iofs - se ovan - men då är det ju en rätt misslyckad pendlare.)
Greppar du skillnaden?
'Extremt stor sannolikhet för laglig användning' vs' Extremt liten sannolikhet för laglig användning'
(Det sista kommer givetvis förändras med tiden: finns efterfrågan kommer kommer kommunala och avgiftsbelagda privata områden.)

Husqvarna?!
emmer sa:
Jonatan F sa:
Men om vi alltid förutsätter att folk ska begå brott (även när de inte säger att de ska det) blir all diskussion helt omöjlig. Tänk dig en tråd om "jag vill köpa pendelcykel" där den enda kommentar frågeställaren får är "du för inte cykla på trottoaren eller bilvägen om det finns cykelbana".
(Samhället är ju byggt för fortskattning och cykeln ingår förr och numera i det.)
En eMTB är svårt att använda lagligt då det finns få MTB-omräden att använda den på.
(Den går ju använda som pendlare iofs - se ovan - men då är det ju en rätt misslyckad pendlare.)
Greppar du skillnaden?
'Extremt stor sannolikhet för laglig användning' vs' Extremt liten sannolikhet för laglig användning'
(Det sista kommer givetvis förändras med tiden: finns efterfrågan kommer kommer kommunala och avgiftsbelagda privata områden.)
Men det ÄR ju ännu inte olagligt med eMTB (max 25km/h-klassad) att köras i skogen, bara rekommenderat från någon naturförening. Eller?

:-)

Husqvarna?!
JTF sa:
Men det ÄR ju ännu inte olagligt med eMTB (max 25km/h-klassad) att köras i skogen, bara rekommenderat från någon naturförening. Eller?
Risken finns att någon tror dig och det kan orsaka förändringar - och de förändringarna kommer säkerligen bli att cyklister inte räknas som vandrare osså har vi en europeisk situation...

Husqvarna?!
emmer sa:
JTF sa:
Risken finns att någon tror dig och det kan orsaka förändringar - och de förändringarna kommer säkerligen bli att cyklister inte räknas som vandrare osså har vi en europeisk situation...
Det var inte min personliga trosuppfattning jag beskrev nyss, vad mig anbelangar så behöver jag inte bry mig om eMTBs lagar eftersom jag vägrar att skaffa en innan jag blivit riktigt gammal och hjärtsvag m.m. Bara slängde in en vedpinne fylld med birkenwasser i brasan eftersom det är lite ruggigt så här på morgonkvisten. :-)

Husqvarna?!
JTF sa:
emmer sa:
Jonatan F sa:
Greppar du skillnaden?

Värt att komma ihåg är att det är allemansrätten som en ger oss möjlighet att vistas på annans mark överhuvudtaget. Blir det inskränkningar i denna så är det absolut risk för att det uppkommer cykelförbudsskyltar i fler antal. Då hastigheten verkar vara av betydelse för emtb’are är väl det bästa att de helt enkelt inte nyttjar allemansrätten och håller sig på inhägnade områden eller kör på grusvägar etc.

Husqvarna?!
JTF sa:
emmer sa:
JTF sa:
Risken finns att någon tror dig
Bara slängde in en vedpinne fylld med birkenwasser i brasan eftersom det är lite ruggigt så här på morgonkvisten. :-)
Tänk på att eMTB-entusiaster inte verkar vara de brightaste och ironin kanske inte går fram :-)

Husqvarna?!
Enduro, downhill och "flowiga", krattade stigar är det som gäller inom mtb just nu. Då förstår jag inte varför så många är emot el-mtb? Ingen vill ju trampa ändå?

Med en el-cykel kanske mtb-cyklisterna kunde cykla de 5 kilometerna till de krattade stigarna och slapp ta bilen.

Husqvarna?!
Bama sa:
Enduro, downhill och "flowiga", krattade stigar är det som gäller inom mtb just nu. Då förstår jag inte varför så många är emot el-mtb? Ingen vill ju trampa ändå?

Med en el-cykel kanske mtb-cyklisterna kunde cykla de 5 kilometerna till de krattade stigarna och slapp ta bilen.

Ja, det där låter som helt rätt användning av eMTB. Pedala på vägen med elass till banan och dundra ner utan att besvära andra.

Husqvarna?!
Det handlar om avundsjuka som i alla andra frågor på Happy.

Jag har inte råd med El-MtB men det ser roligt ut. =( FÖRBJUD!

Jag har inte råd med ny Racer med skivor + nya tävlingshjul. =( FÖRBJUD!

Vattenskoter... Nä ser roligt men jag har inte råd! FÖRBJUD!

Husqvarna?!
RockyM sa:
Det handlar om avundsjuka som i alla andra frågor på Happy.

Jag har inte råd med El-MtB men det ser roligt ut. =( FÖRBJUD!

Jag har inte råd med ny Racer med skivor + nya tävlingshjul. =( FÖRBJUD!

Vattenskoter... Nä ser roligt men jag har inte råd! FÖRBJUD!

Du lider av den svenska sjukan ser jag. Var inte så bitter.
Att det ska vara en kostnadsfråga var det mest idiotiska resonemang jag har sett. Du är bokstavligt talat helt ute och cyklar.

Husqvarna?!
Jag anser fortfarande att det är ett gyllene tillfälle att få bruka befintliga crossbanor/områden mer än idag. Då pratar jag mer om fördelen med lågt ljud. På ett sånt område skiner jag i om det är mycket effekt eller om det finns pedaler. Har du hundratusen över? Köp nåt potent elektriskt och engagera dig i crossbanor/endurospårs överlevnad. Kör med en klubb, träna ungar, men kör inte på otillåten mark.

Husqvarna?!
RockyM sa:

Happy representerar nog väldigt kapitalstarka individer. Vad vi däremot inte har råd med är idioter som utan insats i form av träning kan tuffa på i höga farter bland övriga flanörer och skapa fler förbud. Har man på egen hand tränat sig till höga hastigheter tror iaf jag att man har mer respekt med sig. Sedan finns det idioter och undantag åt båda håll.

Husqvarna?!
Hasse#7 sa:
Jag anser fortfarande att det är ett gyllene tillfälle att få bruka befintliga crossbanor/områden mer än idag. Då pratar jag mer om fördelen med lågt ljud. På ett sånt område skiner jag i om det är mycket effekt eller om det finns pedaler. Har du hundratusen över? Köp nåt potent elektriskt och engagera dig i crossbanor/endurospårs överlevnad. Kör med en klubb, träna ungar, men kör inte på otillåten mark.

+1

Husqvarna?!
emmer sa:
Jonatan F sa:
Greppar du skillnaden?

Fast vem här cyklar på en smal, grusig cykelbana med racerklungan? Nästan alla jag vet som kör landsväg gör det lagbrottet. Nästan alla pendlare cyklar mot enkelriktat och rött. Så det lagbrottet är både vanlig och svårt att undvika imo.

Och faktum kvarstår, där jag växte upp fanns det fyra krossbanor inom en mils radie. Den närmsta 10 meter från mitt hus. Så i det fallet är det närmre till crossbanan än skogen. Men det gäller landsbygd och inte innerstaden.

Husqvarna?!
Eftersom tråden i vanlig Happy ordning spårat fullständigt fortsätter jag på den urspårningen.

Kan någon förklara för mig hur en eMtb kan vara både en cykel och motorfordon på samma gång? Jag menar att i lagens ögon är den en cykel så länge den håller sig till reglerna för elassisterade cyklar. Men enligt Naturvårdverket så är det ett motorfordon och får inte framföras i terräng.
Om vi nu säger att någon med eMtb ertappas i Hellas och blir åtalad för brott mot terrängkörningslagen, är utgången glasklar?

Husqvarna?!
Enl vägtrafikförordningen är det en cykel, men i terräng gäller terrängkörningslagen. Dessutom finns det praxis som säger att det inte finns nån motoriserad allemansrätt, det är detta myndigheten Naturvårdsverket baserar sin tolkning på.
Men visst, juridiskt är det lite oklart och som rättshaverist går det att hävda att allt som inte är explicit förbjudet i lag är tillåtet. Men sedan finns det nåt som heter moral också, och då landar man i slutsatsen att elmtb (en motoriserad cykel) nog inte ingår i allemansrätten och därmed inte är önskvärd i terrängen. Men vissa saknar ju moral och kan landa i andra slutsatser...

Husqvarna?!
Det är omoraliskt och upprörande att läkare och präster röker under sin fritid också, men det är inte olagligt.

Senast ändrad:
Husqvarna?!
Helkama raisu sa:
Nu får vi ju hoppas att en domstol inte väger in det moraliskt riktiga i sitt beslut...

Är något otydligt bör det förtydligas!
Det är det Naturvårdsverket gjort. Allemansrätten är nämligen ingen lag, utan den kringskärs av andra lagar och är så att säga "det som blir över". Ibland behöver tolkningar och rekommendationer göras, och det är Naturvårdsverket som är den myndighet som brukar göra detta. Ibland räcker det, ibland räcker det inte när vissa individer inte vill respektera den ordning vi har i samhället. På sikt kommer därför antagligen terrängkörningslagen att behöva skärpas, och det finns då två vägar att gå; antingen inbegrips allt som har en motor (det är så den är skriven idag, men elcykeln etc har luckrat upp detta), eller så inbegrips alla fordon (dvs även cyklar). Iom att vägtrafikförordningen räknar elcyklar som cyklar, finns risken att det blir svårt att gå första vägen, och man därför väljer den andra. Från mtb-håll skulle jag därför vara inte vilja ha nån skärpning, utan fortsätta ha det som idag. Men ju fler som skaffar elmtb och struntar i Naturvårdsverkets riktlinjer, desto större risk att det blir en skärpning som då med stor sannolikhet innebär totalt cykelförbud.

Husqvarna?!
Helkama raisu sa:
Eftersom tråden i vanlig Happy ordning spårat fullständigt fortsätter jag på den urspårningen.

Kan någon förklara för mig hur en eMtb kan vara både en cykel och motorfordon på samma gång? Jag menar att i lagens ögon är den en cykel så länge den håller sig till reglerna för elassisterade cyklar. Men enligt Naturvårdverket så är det ett motorfordon och får inte framföras i terräng.
Om vi nu säger att någon med eMtb ertappas i Hellas och blir åtalad för brott mot terrängkörningslagen, är utgången glasklar?

Nej, högst oklar om du frågar mig.

Husqvarna?!
Klassningen av en elcykel som cykel gäller väl typ trafikförordningen eller vad det kan heta, alltså lagar som hanterar trafiken.

Naturvårdsverket slåss för att det ska klassas som motordrivet fordon i kontexten att motorfordonstrafik är förbjuden i terräng. Trafikförordningen hanterar inte terrängkörning.

Med reservation för att jag kan ha fullkomligt fel.

Edit: jag var visst lite långsam på att skriva det här svaret... :)

Senast ändrad:
Husqvarna?!
ooms sa:
Enl vägtrafikförordningen är det en cykel, men i terräng gäller terrängkörningslagen. Dessutom finns det praxis som säger att det inte finns nån motoriserad allemansrätt, det är detta myndigheten Naturvårdsverket baserar sin tolkning på.
Men visst, juridiskt är det lite oklart och som rättshaverist går det att hävda att allt som inte är explicit förbjudet i lag är tillåtet. Men sedan finns det nåt som heter moral också, och då landar man i slutsatsen att elmtb (en motoriserad cykel) nog inte ingår i allemansrätten och därmed inte är önskvärd i terrängen. Men vissa saknar ju moral och kan landa i andra slutsatser...

Min moral säjer "Inte störa, inte förstöra."
Under höstturen var det inte jag som kastade energigelsförpackningar i skogen och närapå körde på vandrare, killen på konventionell mtb framför mej däremot...

Husqvarna?!
För övrigt var Husqvarna-hojarna svinfula. Men de har väl en målgrupp som inte har koll på cyklar och inte vet vad de ska jämföra med.

Husqvarna?!
ForesterGuy sa:
ooms sa:

Under höstturen var det inte jag som kastade energigelsförpackningar i skogen och närapå körde på vandrare, killen på konventionell mtb framför mej däremot...
"Inte störa, inte förstöra", för vem? Jag hoppas du är medveten om att ditt elmtb-åkande i strid med Natutvårdsverkets tolkning av allemansrätten på sikt riskerar förstöra för alla skogscyklister.
Och sen när blev nån annans dåliga beteende en ursäkt för ditt eget? Den typen av argument är ju helt hål i huvudet, men kommer väldigt ofta upp fr er elmtb-förespråkare...

Husqvarna?!
ooms sa:
ForesterGuy sa:
ooms sa:

"Inte störa, inte förstöra", för vem? Jag hoppas du är medveten om att ditt elmtb-åkande i strid med Natutvårdsverkets tolkning av allemansrätten på sikt riskerar förstöra för alla skogscyklister.
Och sen när blev nån annans dåliga beteende en ursäkt för ditt eget? Den typen av argument är ju helt hål i huvudet, men kommer väldigt ofta upp fr er elmtb-förespråkare...

Om det blir mer restriktivt för skogscyklingen så beror det nog snarare på att alldeles för många cyklar på samma ställen och orsakar markskador. En elmtb sliter inte mer än en vanlig mtb.

Husqvarna?!
ForesterGuy sa:
Om det blir mer restriktivt för skogscyklingen så beror det nog snarare på att alldeles för många cyklar på samma ställen och orsakar markskador. En elmtb sliter inte mer än en vanlig mtb.

+1

En elassisterad (som det faktiskt är i motsats till dom som skriver motoriserad) har inte möjligheten att riva sönder marken mer än vanliga icke elassisterade cyklar.

Husqvarna?!
Så här ligger det till.

Husqvarna sverige "hyr" ut Husqvarna Motorcycles Licensen åt KTM för rätten att göra tvåhjuliga motorcyklar under Husqvarna namn. KTM har länge varit sugna på Husqvarna märket, redan på tiden när Cagiva hade licensen och efterföljande BMW Motorrad hade den. KTM köpte i stället licensen till Husaberg motorcyklar, när BMW var klara med Husqvarna licensen så slängde KTM Husaberg i malpåse och fick chansen att få göra Husqvarna motorcyklar. Designen på KTM´s motorcyklar skall tillskrivas KISKA som är en österrikisk designfirma. Ktm´s vd och Kiskas vd är bästa vänner. Kiska designar också Husqvarna motorcyklarna, är ju samma hojjar under kåporna.

När det kommer till elcykelsidan så är det en liknande historia. Dock är inte KTM inblandande, utan Pexco. Grundarna av Pexco startade en gång i tiden Haibike, de satsade hårt på elcyklar men sålde företaget innan elcykelboomen kom. Dumt gjort.

Nu vill Pexco folket ha revansch och ville ha tag i ett starkt varumärke att tillverka elcyklar under. Tada, Husqvarna säljer ut licensen att tillverka cyklar under Husqvarna varumärke. Så Pexco tillverkar, designar och sköter elcyklarna med Husqvarna märke på.

Husqvarna?!
Kassler sa:
Så här ligger det till.

Husqvarna sverige "hyr" ut Husqvarna Motorcycles Licensen åt KTM för rätten att göra tvåhjuliga motorcyklar under Husqvarna namn. KTM har länge varit sugna på Husqvarna märket, redan på tiden när Cagiva hade licensen och efterföljande BMW Motorrad hade den. KTM köpte i stället licensen till Husaberg motorcyklar, när BMW var klara med Husqvarna licensen så slängde KTM Husaberg i malpåse och fick chansen att få göra Husqvarna motorcyklar. Designen på KTM´s motorcyklar skall tillskrivas KISKA som är en österrikisk designfirma. Ktm´s vd och Kiskas vd är bästa vänner. Kiska designar också Husqvarna motorcyklarna, är ju samma hojjar under kåporna.

När det kommer till elcykelsidan så är det en liknande historia. Dock är inte KTM inblandande, utan Pexco. Grundarna av Pexco startade en gång i tiden Haibike, de satsade hårt på elcyklar men sålde företaget innan elcykelboomen kom. Dumt gjort.

Nu vill Pexco folket ha revansch och ville ha tag i ett starkt varumärke att tillverka elcyklar under. Tada, Husqvarna säljer ut licensen att tillverka cyklar under Husqvarna varumärke. Så Pexco tillverkar, designar och sköter elcyklarna med Husqvarna märke på.

Öh, håll dej till ämnet! ;-D

Husqvarna?!
Kassler sa:
ForesterGuy sa:
Kassler sa:

Öh, håll dej till ämnet! ;-D

Oj, just ja!

Död åt alla med elcykel, alla på elcykel kör 90km i timmen i skogen, de är LIVSFARLIGA!!! Det är trots allt upp till 50-55mm breda däck som med hjälp av elcykelkraft sliter allt det rör med sig ner i helvetet!!!

Naturvårdsverket!

Lagen!

Elassistansen!

Dessutom har de HJÄLM, dårarna!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp