Husvagnar, engelska "byggarbetare" på hellas parkeringsplats

tullstedt skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte återinföra stadstullarna, så att
> vi kan hålla ute alla lantisar som kommer in och
> dumpar löner, skräpar ner och köper upp
> lägenheter som borde få åtnjutas av äkta
> Stockholmare?

Om rumäner eller irländare kommer hit och dumpar löner och köper lägenheter så är det helt ok i min värld. Om en lantis eller irländare...eller stockholmare(!) skräpar ner eller är allmän skurk så bör han/hon få pisk, oavsett nationalitet. :)

Senast ändrad:
Foxis skrev:
> Eller har jag missat något? Om jag inte missat
> något så undrar jag egentligen bara en sak: Var
> är polisen? Varför avhyser man inte människorna
> i fråga?

Det korta svaret är att polisen är inkompetent. Det långa svaret är att KFM och polisen tillsammans är inkompetenta. Det längre svaret är att sociala myndigheter, KFM och polisen är inkompetenta. Med inresekontroller hade situationen varit exakt den samma fast tullmyndigheten, sociala myndigheten, KFM och polisen hade alla varit inkompetenta.

Allvarligt talat är det ju rätt mycket brottslighet som aldrig beivras eller ens utreds för att ansvarig myndighet helt enkelt skiter i det.

Jag är inte helt övertygad om att det är så enkelt dock. Frågan är om lagstiftningen är en del av problemet? Jag är som sagt inte ett dugg insatt, men jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att det inte finns tillräcklig grund för att avhysa / utvisa.
Jag misstänker starkt kombinationen inkompetens + förlegad lagstiftning är orsaken. Så med andra ord är polisen, kronofogden, de sociala myndigheterna, och politikerna alla inkompetenta! :)

bojsänke skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför ska Bryssel bestämma över oss
>
> För att vi ska kunna bestämma över dem.
> Vi bidrar med en tjugoåttondel, och får makt
> över tjugosju tjugoåttondelar i gengäld. Det
> är en rätt bra maktförstärkning och ett
> synnerligen gynnsamt avtal.

Varför vill du ha makt över andra länder? Luktar fascism.

> Inget land har någonsin lyckats stänga ute
> människor som vill ta sig in. Det mest
> framgångsrika konceptet har varit att göra
> landet så oattraktivt att ingen vill ta sig in,
> men är man ett bättre land att leva i kommer
> folk vilja ta sig in, och folk kommer ta sig in.

Spännande naiv teori. Du tror inte att ett land utan gränser är mer attraktivt än ett där man krävs på vettig anledning för att ha laglig rätt att inpassera?

> Det finns massvis av exempel runt om i världen
> på försök att stoppa sociala problem vid
> gränsen. Vi ser extrema exempel längs gränsen
> mellan USA och sydamerika, och mellan
> medelhavsländerna och Afrika. Trots enorma
> kostnader håller inte gränserna. Tvärt om får
> de effekten jag talade om för
> arbetskraftsinvandring tidigare, om än mycket
> allvarligare förstås, att de förstärker
> problemen de som trots allt tar sig igenom skapar
> och utsätts för. Precis som för alkohol är en
> reglerad, rättvis och säker invandring mindre
> skadlig än förbud och den grova och grymma
> brottslighet sådana föder.

Skulle alltså invandringen från Sydamerika och Mexiko till USA bli mindre om man öppnade gränserna? Återigen; spännande naiv teori. Var har du studerat för att komma till dessa slutsatser?

Angående rumäner; har tiggarna ökat eller minskat de senaste åren? Om de ökat, varför kom de inte hit förr? Kan det ha något med den fria rörligheten att göra, eller är det bara nån slags slump att det sker just nu?

bojsänke skrev:
> Det korta svaret är ... inkompetent.
> Det långa svaret är ... inkompetenta.
> Det längre svaret är ... inkompetenta.
> ...
> Med inresekontroller hade ... alla varit inkompetenta.

En sammanfattning. ;)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Skulle alltså invandringen från Sydamerika och
> Mexiko till USA bli mindre om man öppnade
> gränserna?

Den skulle bli mer kontrollerad och med mindre allvarliga sociala konsekvenser för både invandrarna och mottagarländerna. Den kan också fungera som en säkerhetsventil och ha en lugnande effekt på situationen i ursprungslandet. När människor söker via officiella kanaler finns det möjlighet till dialog och reglering för att både bestämma invandrings- och flyktingströmmens storlek och dess mottagarland. Det är ju därför man arbetar inom EU för att öppna smala men legala och ordnade invandringsvägar från Afrika.
För att en liten, kontrollerad ström av invandrare är bättre än massinterneringsläger av illegala flyktingar, ilandflutna lik på stränderna och social misär på gatorna.

> Angående rumäner; har tiggarna ökat eller
> minskat de senaste åren? Om de ökat, varför kom
> de inte hit förr? Kan det ha något med den fria
> rörligheten att göra, eller är det bara nån
> slags slump att det sker just nu?

Sånt brukar ske som en sorts ketchupeffekt. Några tar sig hit, ryktet sprider sig att man kan få det bättre i ett visst land, och sen kommer alla andra. Fri rörlighet eller ej har historiskt visat sig ha väldigt liten effekt på den sortens invandringsvågor, vilket jag tyckte att jag gav exempel på. Dessutom är det ju en utveckling som fått fortgå i Rumänien under flera årtionden.
Förr eller senare skulle det ske, precis som alltid förr - oavsett EU-medlemskap.

Fördelen med lägre gränströskar är att man inte bygger upp de stora flyktingdammar som sedan plötsligt brister, utan just får hit en väldigt liten grupp rumäner relativt tidigt under relativt ordnade former. Det vi sett tidigare, vilket jag tyckte att jag gav exempel på, är plötsliga störtfloder av invadrare och flyktingar när situationen till sist blivit så allvarlig att den där dammen brister. Det är både dyrare och mer problematiskt för mottagarlandet.

Som sagt, man får bara stanna i ett annat EU-land i några fåtal veckor utan visum och egen försörjning. Vi har redan möjlighet att kasta ut icke önskvärda eller avhysa illegala husvagnsläger. Problemet försvinner inte förrän människorna får det bättre.

Miracle skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > Det korta svaret är ... inkompetent.
> > Det långa svaret är ... inkompetenta.
> > Det längre svaret är ... inkompetenta.
> > ...
> > Med inresekontroller hade ... alla varit
> inkompetenta.
>
> En sammanfattning. ;)

Präsejs!

När det handlar om "kringresande" tror jag inte bristen på ingripande beror på inkompetens utan snarare feghet. Feghet såtillvida att ev ingripande mot en minoritetsgrupp oavsett vad det gäller får per automatik en rasiststämpel på sig av PK-maffian, Aftonbladet, röda samhällsomstörtande grupperingar och Mona Sahlin..

bojsänke skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > Skulle alltså invandringen från Sydamerika
> och
> > Mexiko till USA bli mindre om man öppnade
> > gränserna?
>
> Den skulle bli mer kontrollerad och med mindre
> allvarliga sociala konsekvenser för både
> invandrarna och mottagarländerna. Den kan också
> fungera som en säkerhetsventil och ha en lugnande
> effekt på situationen i ursprungslandet. När
> människor söker via officiella kanaler finns det
> möjlighet till dialog och reglering för att
> både bestämma invandrings- och
> flyktingströmmens storlek och dess mottagarland.
> Det är ju därför man arbetar inom EU för att
> öppna smala men legala och ordnade
> invandringsvägar från Afrika.
> För att en liten, kontrollerad ström av
> invandrare är bättre än massinterneringsläger
> av illegala flyktingar, ilandflutna lik på
> stränderna och social misär på gatorna.

Okej, det var ju en ovanligt vettig invändning. Inte för att jag tror på det i praktiken, men teorin är tillräckligt snygg för att jag ska acceptera den som argument.

> > Angående rumäner; har tiggarna ökat eller
> > minskat de senaste åren? Om de ökat, varför
> kom
> > de inte hit förr? Kan det ha något med den
> fria
> > rörligheten att göra, eller är det bara nån
> > slags slump att det sker just nu?
>
> Sånt brukar ske som en sorts ketchupeffekt.
> Några tar sig hit, ryktet sprider sig att man kan
> få det bättre i ett visst land, och sen kommer
> alla andra. Fri rörlighet eller ej har historiskt
> visat sig ha väldigt liten effekt på den sortens
> invandringsvågor, vilket jag tyckte att jag gav
> exempel på. Dessutom är det ju en utveckling som
> fått fortgå i Rumänien under flera årtionden.
> Förr eller senare skulle det ske, precis som
> alltid förr - oavsett EU-medlemskap.

Men vad utlöste ketchupeffekten om inte den fria rörligheten?

> Fördelen med lägre gränströskar är att man
> inte bygger upp de stora flyktingdammar som sedan
> plötsligt brister, utan just får hit en väldigt
> liten grupp rumäner relativt tidigt under
> relativt ordnade former. Det vi sett tidigare,
> vilket jag tyckte att jag gav exempel på, är
> plötsliga störtfloder av invadrare och
> flyktingar när situationen till sist blivit så
> allvarlig att den där dammen brister. Det är
> både dyrare och mer problematiskt för
> mottagarlandet.

Jag anser nog att rumäner och britter inte kan anses vara "flyktingar", men annars förstår jag i alla fall hur du menar.

> Som sagt, man får bara stanna i ett annat EU-land
> i några fåtal veckor utan visum och egen
> försörjning. Vi har redan möjlighet att kasta
> ut icke önskvärda eller avhysa illegala
> husvagnsläger. Problemet försvinner inte
> förrän människorna får det bättre.

Problemet försvinner heller inte förrän vi vågar kasta ut dem, vilket vi inte gör.

Makten skrev:
> Men vad utlöste ketchupeffekten om inte den fria
> rörligheten?

Jag vill mena att vi inte sett någon ketchupeffekt. Det gäller att hålla lite perspektiv.
1970-ish tog vi emot nästan 100.000 finnar på en gång. Det skapade vissa sociala problem. 1990-ish tog vi emot lika många från Balkan. Det skapade också vissa sociala problem. Idag är båda grupperna väl integrerade och har sysselsättningsgrader jämförbara med infödda. Det skedde faktiskt redan inom några år, precis som det gör för de flesta sådana här invandringsvågor.

De några hundra rumäner som tigger eller på annat sätt söker försörjning här just nu är en fjärt i rymden jämfört med tidigare anstormningar.

> Jag anser nog att rumäner och britter inte kan
> anses vara "flyktingar", men annars förstår jag
> i alla fall hur du menar.

När det gäller rumänerna är de definitivt ekonomiska flyktingar. De rumänska romerna utsätts ju dessutom för systematiska övergrepp i sitt hemland. Att de inte formellt ansöker om asyl beror nog till stor deĺ på att de inte förstår bättre. Många har inte haft någon utbildning över huvud taget och kan varken läsa eller skriva. Situationen för svenska romer är inte bra den heller, men betydligt bättre.

> Problemet försvinner heller inte förrän vi
> vågar kasta ut dem, vilket vi inte gör.

Så länge vi bara kastar ut dem kommer de komma tillbaka. Med stor sannolikhet i värre skick än när de kom hit första gången. Det gäller att det finns en framtid för dem i landet vi kastar tillbaka dem till. Också.
I ett akut skede kan jag tycka det är rimligt att vi bereder plats åt några av dem här och i andra medlemsländer. Men då under ordnade och värdiga former, och inte som tiggare på gator och torg eller i kåkstäder ute i skogarna. Det kanske till och med är en förutsättning att man lättar lite på det akuta trycket för att man ska kunna reda ut situationen i Rumänien.
Det finns som sagt EU-pengar undansatta för att bekosta sådana insatser.

Bojsänke: Du måste skilja på arbetskraftsinvandring och de som bara kommer hit för att nyttja godtrogen välfärd.
Irländska asfaltsfifflare och Rumänska tiggare kommer aldrig att bidra till Svensk välfärd.

På vilket sätt får någon av grupperna du nämner del av vår välfärd? De får gå till doktorn, men det får de hemmavid med, om vi pratar om EU medborgare, är du inte det, tough luck, ett besök till vårdcentral kostar nog närmare 2k i dag. Vi får gå till läkare också när vi är utomlands, inom EU.
De får inget socialbidrag/barnbidrag/bidrag över huvud taget.

Vi är ett "resande" folk, vi i Sverige alltså, det åks på utlands semestrar utav bara fan, vi har nytta av EU på så vis.

Så, det finns fler sidor än bara att "vi får bara hit snyltare"

Det är lite trist när det "polariseras" så hårt. Brist på intelligens tror jag bestämt.

Skitsamma, jag cyklade i hellas idag med och såg poliser, en vanlig bil, en piket som var där, runt 16 På vägen hem, runt 19.30, på ältavägen, så såg jag ett par husvagnsekipage som passerade, jag vet inte om alla ska åka, men några såg jag.

Egentligen är de både "problemen" så pass olika att de inte passar i samma diskussion.

Rumänerna far helt klart illa i sitt hemland och tiggeriet här är egentligen att likställa vid vilken flykt undan förtryck som helst. De bör likväl inte få tigga på gator och torg, men bör hjälpas. Förmodligen både här och i Rumänien.

Irländarna däremot bör åtalas och slängas ut. Jag är beredd att motbevisas men jag har väldigt svårt att tro att de har problem som tvingar dem att åka hit och idka bedrägeri. Ter sig mer som en planerad brottsturné.

Stervelo skrev:
> På vilket sätt får någon av grupperna du
> nämner del av vår välfärd? De får gå till
> doktorn, men det får de hemmavid med, om vi
> pratar om EU medborgare, är du inte det, tough
> luck, ett besök till vårdcentral kostar nog
> närmare 2k i dag.

Uppplägget är dessutom att det är hemlandet som betalar för vården. Det kostar inte värdlandet en krona att en EES-medborgare söker vård.

json88 skrev:
> Bojsänke: Du måste skilja på
> arbetskraftsinvandring och de som bara kommer hit
> för att nyttja godtrogen välfärd.

Balkanflyktingarna var inte arbetskraftsinvandrare. De flydde organiserat folkmord.
Bedragare och utpressare ska åtalas och ges inreseförbud. Sådan är lagen. Tyvärr är polisen - som sagt - inte kompetent att hantera det uppdraget. Det är ett allmänt problem och inte specifikt för kringresande kriminella. Oavsett de har campingutrustning eller ej.

Tja, någon skrev att de var irländare, det är de inte, de är från storbrittanien. Ska ni köra med "racial slur" mot någon så pricka rätt i alla fall.

Sen är det faktiskt vi som får skylla oss själva. Det är vi som ger de jobb, det är vi som betalar dem för undermåligt jobb. Det är vi som går på lögnen att jättebilligt är jättebra.
Köpte vi inte deras usla jobb så skulle de inte komma hit. Vi får vad vi förtjänar i det fallet.
De lever på vad svensson i villa betalar dem.

Är det för bra för att vara sant så är det inte så bra för det mesta.

Köpte 500 gram laxfile på en ica i busken där syrran bor, jag muttrade om att min lilla coop där jag bor kostar den dubbelt så mycket. Tja, det visade sig att den i det närmaste var värd 10 ggr så mycket. Den laxen smakade dy/utedass. Helt sjukt. Min lokala dyrlax smakar i alla fall lax, det är bra odlad lax.

Polisen får inte avhysa dom hur som hellst! Parkeringen är privat mark och då måste ägaren begära till kfm att dom ska avhysas från platsen och sen kan polisen skicka bort dom.... Nu är dom borta hur som hellst men deras skräp är kvar.....

Foxis skrev:
-------------------------------------------------
> Jag tycker synd om samtliga som har ärligt
> uppsåt och anser definitivt att den sociala
> misären måste åtgärdas.

Jag kan sträcka mig så långt som att säga att jag tycker synd om alla människor, tom de kriminella. Det är svårt att leva ibland.

Men frågan är hur långt jag är beredd att gå i självuppoffring för att andra skall få det bättre? Hur mycket orkar/villl jag ta på mina egna axlar?

Förhoppningsvis tänker man långsiktigt då man vill hjälpa och man gör inte sådant som sågar av den gren man själv sitter på om man är klok. Exhibitionistisk självspäkning pga skuldkänslor ger jag inte mycket för, inte heller den vita, västerländska mannens påstådda arvssynd som vi dagligen matas med via media.

Stervelo skrev:
> Tja, någon skrev att de var irländare, det är
> de inte, de är från storbrittanien. Ska ni köra
> med "racial slur" mot någon så pricka rätt i
> alla fall.

"Irländare" är inte någon racial slur. Om de vi diskuterar (asfaltbedragare) inte är från Irland utan från storbrittanien rättar jag genast mig själv: "Britterna ska åtalas och slängas ut". Sedan lämnar jag åt var och en att avgöra om jag menar samtliga britter eller bara de som lurar på folk dåligt sten/asfalts-arbete... ;)

Varför ska det slängas ut? De rånar ingen, de begår inte inbrott. De säljer jobb som korkade svenskar betalar för. Vi får sluta betala, det är det som är problemet, vi får det här för att vi förtjänar det. Är vi så korkade så, ja.

Irländare i sig var inte racial slur, det var inte du som stod för det. Det var mer en generell vinkling i tråden som jag inte avsåg när jag starade den.

Stervelo skrev:
> Varför ska det slängas ut? De rånar ingen, de
> begår inte inbrott. De säljer jobb som korkade
> svenskar betalar för. Vi får sluta betala, det
> är det som är problemet, vi får det här för
> att vi förtjänar det. Är vi så korkade så,
> ja.

Känns dock ytterst tveksamt om det de gör är legalt. Själva införsäljningen av arbetet skulle säkert kunna lagföras som bedrägeri efter flitigt arbete av polis och åklagare. Vilket naturligtvis inte lär hända. Sedan skrivs det ofta om hot i samband med deras "verksamhet". Dispyter om pris eller kvalitet slutar med att asfaltsmuppen hotar villaägaren. Det har också skrivits om hot mot markägare där de campar.

Sedan vet jag inte sanningshalten i ovanstående. En del kommer från massmedia, annat via hörsägen, och en del från den här tråden. Men om det finns ett uns av sanning i det så anser jag att ja, de bör punktmarkeras, åtalas, och utvisas.

bojsänke skrev:
> Det är ju på tiden att någon med verklig
> kompetens tar tag i de stora problemen!
>
>

Världsklass!!

AndreasVH skrev:
> Passerade en tom parkeringsplats vid 06:30.

Orkar inte läsa allt som skrivits och tar ingen ställning varken för eller emot, någonting.
Men i fredagskväll kom det en kavalkad av husbilar, husvagnar och skåpbilar och plöjde in på en gräsplan mellan Bromma Flygplats och Sundby, alla med gul plåt.

AndreasVH skrev:
> Passerade en tom parkeringsplats vid 06:30.

Skönt! Problemet löste sig. Förmodligen tack vare EU.

AxelSthlm skrev:
> AndreasVH skrev:
> -----
> > Passerade en tom parkeringsplats vid 06:30.
>
>
> Orkar inte läsa allt som skrivits och tar ingen
> ställning varken för eller emot, någonting.
> Men i fredagskväll kom det en kavalkad av
> husbilar, husvagnar och skåpbilar och plöjde in
> på en gräsplan mellan Bromma Flygplats och
> Sundby, alla med gul plåt.

Jaa, vad smart! Man avhyser dem från ett ställe så att de kan åka och skräpa ner på ett annat. O.s.v...

AxelSthlm skrev:
> AndreasVH skrev:
> > Passerade en tom parkeringsplats vid 06:30.

Städpatrullen var på plats och gjorde snyggt efter dem vid 8-tiden.

> Men i fredagskväll kom det en kavalkad av
> husbilar, husvagnar och skåpbilar och plöjde in
> på en gräsplan mellan Bromma Flygplats och
> Sundby, alla med gul plåt.

Skönt att de har flyttat från min del av stan. :)

Om idioter slutade anlita irländska asfaltsläggare istället för att anlita vettiga firmor borde dom väl sluta komma hit eller? Personligen kan jag inte förstå att det fortfarande finns folk som köper en ny garageuppfart av en oftast icke svensktalande person som ringer på dörren med tanke på allt som vart i medierna om dessa... Fast det är väl som med Nigeriabrev, den sista idioten är inte född.

Polisen i Göteborg kanske skulle tagit och slagit en pling till sina kollegor i Stockholm, så kanske dom kan få det förklarat för sig hur det går till.

Utanför mig blir dom bara fler.

Selast skrev:
> Om idioter slutade anlita irländska
> asfaltsläggare istället för att anlita vettiga
> firmor borde dom väl sluta komma hit eller?
> Personligen kan jag inte förstå att det
> fortfarande finns folk som köper en ny
> garageuppfart av en oftast icke svensktalande
> person som ringer på dörren med tanke på allt
> som vart i medierna om dessa... Fast det är väl
> som med Nigeriabrev, den sista idioten är inte
> född.

Precis!
Och alla korkade våldtäktsoffer som envisas med att dricka sig fulla, kasta blickar och klä sig utmanande. Idioter!

Jag måste ta tillfället i akt att tacka bojsänke för de pedagogiska uppställningarna och förklaringarna som, i alla fall för mig, fick det att klarna och försett mig med bra argument.

EU-skeptiker verkar ha den dispositionen att allt negativt direkt kan tillskrivas EU. Jag ser inte direkt att EUs regler om fri rörlighet skulle vara en stor del av problemet, främst handlar det om ovilja från, svenskt, officiellt håll att göra något åt en situationen där risk finns att badwill ska stänka upp som bajsvatten på kavajen. Fri rörlighet, enligt EUs regler, har man bara rätt till i 3 månader. Kan man inte försörja sig själv efter det får man åka hem. Har man hittat ett jobb under den tiden är det bara att gratulera och för Sverige att tacka för ett friskt bidrag till arbetsstyrkan.

Frankenstein's Bike skrev:

> EU-skeptiker verkar ha den dispositionen att allt negativt direkt kan tillskrivas EU.

Där har du fel.
Däremot kan jag konstatera att du är precis lika slarvig i din kritik av EU-kritiker som du säger att EU-kritiker är i sin kritik av EU.

Fasen, kan inte dom ordna med markservice(!) före och efter turen, after-bike med öl och grillat borde ju vara prefekt! :)

Senast ändrad:
42Hz skrev:
> Fasen, kan inte dom årdna med markservice(!)
> före och efter turen, after-bike med öl och
> grillat borde ju vara prefekt! :)

De kanske kan kirra gaffelservice av någon Rock Shox-gaffel?

Snuten skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Om idioter slutade anlita irländska
> > asfaltsläggare istället för att anlita
> vettiga
> > firmor borde dom väl sluta komma hit eller?
> > Personligen kan jag inte förstå att det
> > fortfarande finns folk som köper en ny
> > garageuppfart av en oftast icke svensktalande
> > person som ringer på dörren med tanke på
> allt
> > som vart i medierna om dessa... Fast det är
> väl
> > som med Nigeriabrev, den sista idioten är inte
> > född.
>
> Precis!
> Och alla korkade våldtäktsoffer som envisas med
> att dricka sig fulla, kasta blickar och klä sig
> utmanande. Idioter!

Ehhh? Hur menar du här? På vilket sätt tycker du att våldföra sig sexuellt på någon är samma sak som att lura på någon att du kan lägga asfalt på deras uppfart? Den som får besök av en asfaltsläggare har väl i alla fall ett fritt val att säga nej till att få uppfarten omlagd, knappast en lyx som ett våldtäcktsoffer har vad jag förstår... Skärpning!

Selast skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Selast skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om idioter slutade anlita irländska
> > > asfaltsläggare istället för att anlita
> > vettiga
> > > firmor borde dom väl sluta komma hit eller?
> > > Personligen kan jag inte förstå att det
> > > fortfarande finns folk som köper en ny
> > > garageuppfart av en oftast icke svensktalande
> > > person som ringer på dörren med tanke på
> > allt
> > > som vart i medierna om dessa... Fast det är
> > väl
> > > som med Nigeriabrev, den sista idioten är
> inte
> > > född.
> >
> > Precis!
> > Och alla korkade våldtäktsoffer som envisas
> med
> > att dricka sig fulla, kasta blickar och klä
> sig
> > utmanande. Idioter!
>
> Ehhh? Hur menar du här? På vilket sätt tycker
> du att våldföra sig sexuellt på någon är
> samma sak som att lura på någon att du kan
> lägga asfalt på deras uppfart? Den som får
> besök av en asfaltsläggare har väl i alla fall
> ett fritt val att säga nej till att få uppfarten
> omlagd, knappast en lyx som ett våldtäcktsoffer
> har vad jag förstår... Skärpning!

Du tillämpar samma grundtänkande, nämligen att brottsoffret får skylla sig själv. Skuldbeläggning av fel grupp. Det finns faktiskt personer och ideologier som resonerar så då det gäller våldtäkter.

Jag vill dock inte jämföra en blåst villaägares lidande med ett våldtäktsoffers. Det förstår naturligtvis var och en att det inte var poängen med jämförelsen.

Snuten skrev:
> Du tillämpar samma grundtänkande, nämligen att
> brottsoffret får skylla sig själv.
> Skuldbeläggning av fel grupp. Det finns faktiskt
> personer och ideologier som resonerar så då det
> gäller våldtäkter.
>
> Jag vill dock inte jämföra en blåst
> villaägares lidande med ett våldtäktsoffers.
> Det förstår naturligtvis var och en att det inte
> var poängen med jämförelsen.

Det gjorde jag inte alls! Vad jag sa vad att om folk slutade tro att dom var smartare än alla andra genom att anlita Irländska asfaltsläggare för att tjäna en hacka skulle dom försvinna och vi skulle slippa ha dom turnerades runt i landet. Jag är mer inne på tänket att det inte finns en "gratislunch" eller du får vad du betalar för. Dessutom menar jag att en normalt fungerande person i dagens Sverige borde kunna ha undgått att någon gång hört/läst/sett att arbetet dom utför är undermåligt. Det är ju uppe i både lokal och riksmedia varje år. Lite grand som Nigeriabreven som fortsätter komma trots att alla borde vara väl medvetna om att det alltid är lurendrejeri. Att kalla de som blir lurade av Irländarna eller Nigeriabrev för offer tycker jag är lite väl snällt, någonstans får man böjra skylla sig själv om man trots varningar gör något korkat. Att därav läsa ut att jag tycker att våldtäcktsoffer får skylla sig själva är att läsa in för mycket i det jag säger.

Att man bör reagera om något låter för bra för att vara sant kan jag hålla med om. Men även om man blir lurad av världens äldsta och mest uppenbara bedrägeri, är man fortfarande ett brottsoffer. Det var bara det jag ville understryka.

Selast skrev:
> Att därav läsa ut att jag
> tycker att våldtäcktsoffer får skylla sig
> själva är att läsa in för mycket i det jag
> säger.

Våldtäktsoffer stavas det, inte med ck.

T skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Att därav läsa ut att jag
> > tycker att våldtäcktsoffer får skylla sig
> > själva är att läsa in för mycket i det jag
> > säger.
>
>
> Våldtäktsoffer stavas det, inte med ck.

F'låt...

Men vad i helvete, de är inte Irländare, det är britter. Kom igen, ska ni pissa på ett "folk" pissa i rätt toa.

Tillbaka
Topp