Husvagnar, engelska "byggarbetare" på hellas parkeringsplats

Stervelo

Aktiv medlem
Har inte sett någon tråd om det. Cyklade där ikväll, fullt med husvagnar. Tvättmaskiner på gatan, elverk, jag blev förvånad att jag inte såg någon häst, jag är van med irländska travelers.

Det var betongblock uppsatta men de har tagit sig in ändå.

Skumt är att jag var där för fem dagar sen, då var varken betongblock eller husvagnarna där.
Fördel med EU, fri rörlighet, nackdel, samma sak. Men, de verkar lite mer skötsamma än Irländska travelers som är trashmaffia i hög grad.

Så hur länge tror ni de blir kvar? Jag ger det max två veckor. Stockholmarnas andningshål lägger man inte beslag på hur som helst. :) Nära Älta dessutom, en inte helt opretto förort.

OT!!
Såg såna i Ullna,Täby 2-3 veckor sen det sägs de var " Asfaltsarbetare" var borta inom några dagar :)

Senast ändrad:
Det ska bli ytterst intressant att följa hur en del PK-nissar kommer hantera att de själva till sist blivit drabbade i sin närhet:-) Räkna med nedbajsad omgivning.

Det bissara var att vi kom från hellagården och man måste cykla igenom deras camp för att komma förbi, på väg mot gula. Lite barockt. Jag kan lova att en och annan kommer att bli chockade minst sagt.

Jag är seriöst less på att se de här betongblocken efter att ha bott i Irland i många år. Jag hoppades verkligen INTE att det skulle behöva hända här. Det skapar liksom en "gated community" och förfular något vansinnigt. Trist värre.

Alla vill helt enkelt bo i Stockholm. Sätt nu igång och näthata lite så twittertomtarna på söder får något att skriva om.

De är ju här varje sommar och lurar på folk sina undermåliga asfalteringsjobb.
Konstigt att inte alla läst och hört om dem och därmed undviker deras erbjudande.

Hörde att dom var anlitade av kommunen för att asfaltera stigarna i Hellas för att öka tillgängligheten...

Såg två husvagnar inkörda i skogen vid Lunda i västra Stockholm i veckan, gulreggade plåtar.
Antar att det var något liknade, fullt med bråte/cyklar runtomkring.

Jävla tattare, polisen varnar villaägare osv att göra affärer med dessa.
Jävla sommarplåga med dessa, blir alltid bråk om priset när jobbet är slutfört.

T skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kanske skulle passa på att asfaltera om i
> hallen hemma i lägenheten :)

Kanske är bra om hydraulbromsarna skulle läcka....

Stumpy skrev:
> De är ju här varje sommar och lurar på folk
> sina undermåliga asfalteringsjobb.
> Konstigt att inte alla läst och hört om dem och
> därmed undviker deras erbjudande.

Hade en bekant som gick på det där. Blev erbjuden att få jobbet gjort för 1/4 av vad "riktiga" firmor hade offererat. Asfalten var så tunn att den inte höll att gå på med träskor.
Hade svårt att känna ngn sympati dock. Med en sån prisreduktion borde det varit uppenbart att nåt var fel.

Man vet ju att detta är mer eller mindre kriminella typer som kommer hit så det är ju märkligt att man inte vågar stoppa dessa vid inresa. Precis som att man godtroget beviljar turistvisum för allt tjyvpack från öst-Europa, visst ska dom hit för att kolla alla sevärdeheter. Sen att man vet att dom snor det mesta med sig hem vet ju alla utom våra lagstiftare.
Konstigt att man blir skeptisk till EU medverkan...?

Senast ändrad:
json88 skrev:
> Konstigt att man blir skeptisk till EU
> medverkan...?

Ja, för öststatliga "tavelförsäljare" som rekade lönnmordsoffer i förberedelse för invasion hade vi ju aldrig innan inträdet. Allt är EUs fel!!!!1!

bojsänke skrev:
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Konstigt att man blir skeptisk till EU
> > medverkan...?
>
> Ja, för öststatliga "tavelförsäljare" som
> rekade lönnmordsoffer i förberedelse för
> invasion hade vi ju aldrig innan inträdet. Allt
> är EUs fel!!!!1!

Nej, naturligtvis är det inte så, men dra du det till ytterligheter fast du förstår vad jag menar.
Eller så har du kanske inte sett problemen med fri rörelse inom EU?

Senast ändrad:
Nej, jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Det är inget nytt problem, det är inget som beror på EU-medlemskapet som sådant, och tvärt om är detta medlemskap en ren förutsättning om vi någonsin ska lösa problemen. Vad var din poäng nu igen?

vi har tattare/zigenare/romer i delsjön nu (nära bkmotet). dom källsorterar så bra; papper i den busken, plast i det trädet, bajs på den trottoaren.

bojsänke skrev:
> Nej, jag förstår faktiskt inte alls vad du
> menar. Det är inget nytt problem, det är inget
> som beror på EU-medlemskapet som sådant, och
> tvärt om är detta medlemskap en ren
> förutsättning om vi någonsin ska lösa
> problemen. Vad var din poäng nu igen?

Min poäng att vi varit medlem i EU i snart 20 år och nämnda problem har knappast minskat, tvärtom
Innan kunde vi till viss del begränsa detta med visum.

bojsänke skrev:
> ... Det är inget nytt problem, det är inget
> problemen...

Må vara "politiskt korrekt" men det är likväl dock inte sant. Finns som sagt inget som pekar i den riktningen så långt.

Frid.

json88 skrev:
> Min poäng att vi varit medlem i EU i snart 20 år
> och nämnda problem har knappast minskat,
> tvärtom
> Innan kunde vi till viss del begränsa detta med
> visum.

Åh, pytt! Du menade ju själv att vi godtroget beviljar turistvisa för 'tjuvpack från öst'. Hur ska du ha det?

bojsänke skrev:

Får man fråga hur gammal du är och var du bor? Om du inte sett att detta ökat lavinartat de senaste årtiondena så måtte du vara väldigt ung eller ha uppehållit dig långt från problemen. Och vad skulle det bero på om inte de vidöppna gränserna och den fria rörligheten, som beror på EU-medlemsskapet och Schengen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schengenområdet

bojsänke skrev:

Hur i hela friden skulle ett EU-medlemsskap kunna lösa problemet med kringresande bedragare som kommer hit och campar olagligt och begår brott? Om det nu var det bojsänke syftade på.

En klart avgränsad nation med oinskränkta rättigheter att själva formulera och ställa krav på de som vill resa in är väl dels själva motsatsen till EU och dels det enda som säkert skulle kunna stoppa bla asfaltsbedragarna från att komma hit och leva rövare med ursprungsbefolknigen?

EU skapar en del problem och ibland framhålls det att EU är lösningen på just sådana problem. Det är lite ...dumt? Fast framförallt är väl EU, så som det ser ut idag, ett ekonomiskt projekt och den som är mest välbeställd är också den som tjänar mest på projektet. Tyvärr tror jag att de mjuka värdena, som inte direkt kan mätas i pengar, långsiktigt kommer att förlora på EU om inget radikalt sker då det gäller EU-projektets sätt att fungera.

underscore skrev:
> vi har tattare/zigenare/romer i delsjön nu (nära
> bkmotet). dom källsorterar så bra; papper i den
> busken, plast i det trädet, bajs på den
> trottoaren.

Menar du "lägret" på parkering mitt emot fotbollsplanerna (Öis?).

Snuten skrev:
> Hur i hela friden skulle ett EU-medlemsskap kunna
> lösa problemet med kringresande bedragare som
> kommer hit och campar olagligt och begår brott?

För att det är ett gränsöverskridande problem och därför måste lösas genom gränsöverskridande samarbete. Både polisiärt, men kanske framför allt socialt. Det är bara genom mellanstatliga samarbeten och ibland överstatligt tvång vi kan tvinga våra grannländer att lösa problemen eller ta emot hjälp. Det gäller både den här frågan, miljöfrågan, ekonomiska problem och faktiskt det mesta annat i vår nära omvärld som ställer till problem.
Som du själv säger är det handlingar som redan är förbjudna och straffbara. Om det hade räckt med förbud borde ju förbudet mot handlingarna i sig räcka. Om det inte täcker med förbud, vilket det bevisligen inte gör, skulle inte heller inresekontroller och inreseförbud hjälpa. Det har de heller inte gjort, historiskt.

> En klart avgränsad nation med oinskränkta
> rättigheter att själva formulera och ställa
> krav på de som vill resa in är väl dels själva
> motsatsen till EU och dels det enda som säkert
> skulle kunna stoppa bla asfaltsbedragarna från
> att komma hit och leva rövare med
> ursprungsbefolknigen?

Det har som sagt aldrig fungerat förut. Detta svar är lika mycket riktat till Makten; jag har sedan barnsben sett både svartarbetande "turister", kringdrivande bedragare och de berömda tavelförsäljarna som besökt försvarsanställda. Detta långt innan EU-inträdet. Vad den tre månader långa fria rörligheten ger är en legal väg in för den första gruppen vilket i sig dämpar många av de tillhörande problemen, om än inte eliminerar helt. De andra problemen måste på sikt lösas med sociala insatser både här i landet och i våra grannländer.

Bensinmacksguldförsäljarstråtrövare och saxslipare har vi alltid haft. Både egna och besökande. Både med och utan passkrav. Någon romantisk bild av ett idylliskt Sverige utan dessa är bara rosafärgad nostalgi.

> EU skapar en del problem och ibland framhålls det
> att EU är lösningen på just sådana problem.
> Det är lite ...dumt? Fast framförallt är väl
> EU, så som det ser ut idag, ett ekonomiskt
> projekt och den som är mest välbeställd är
> också den som tjänar mest på projektet.

Det är ju en total missuppfattning! Dock är det väl lite PK i vissa kretsar att vara lite sådär okritiskt EU-kritisk.

bojsänke skrev:
> Vad den tre månader långa fria
> rörligheten ger är en legal väg in för den
> första gruppen vilket i sig dämpar många av de
> tillhörande problemen, om än inte eliminerar
> helt.

Hur menar du nu? Tror du på fullaste allvar att det kommer färre människor av den här sorten om de FÅR komma hit?

> De andra problemen måste på sikt lösas
> med sociala insatser både här i landet och i
> våra grannländer.

Varför ska vi lösa andras problem? Det verkar onödigt.

Skurk skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > vi har tattare/zigenare/romer i delsjön nu
> (nära
> > bkmotet). dom källsorterar så bra; papper i
> den
> > busken, plast i det trädet, bajs på den
> > trottoaren.
>
> Menar du "lägret" på parkering mitt emot
> fotbollsplanerna (Öis?).

Ja. Öis fotbollsplan vid delsjöns golfbana (driving range).

Makten skrev:
> Hur menar du nu? Tror du på fullaste allvar att
> det kommer färre människor av den här sorten om
> de FÅR komma hit?

Människor av "den sorten", det vill säga yrkeskunniga som kan och vill arbeta och har efterfrågad kompetens är hur välkomna som helst! Att de kan ta sig hit på legal väl utan fiffel med turistvisum betyder att vi inte längre aktivt sorterar bort de hederliga. Det är någonting bra.

> Varför ska vi lösa andras problem? Det verkar
> onödigt.

Ja. I första hand ska vi därför tvinga "andra" att lösa sina egna problem och inte låta dem spilla över på oss. Enda möjligheten till det är att flytta makt från dem och till Bryssel där vi har formellt inflytande. Att be snällt hjälper ibland, men inte tillräckligt ofta.
Om "andra" rent faktiskt saknar kompetens eller medel att lösa problemen oavsett de har viljan eller ej så finns det ett stort antal miljarder i EU-fonder för sociala insatser, samt möjligheter att hämta kompetens från andra medlemsländer. Då går vi in och löser "andras" problem för att de drabbar oss och vi vill att det ska upphöra.

Den röda tråden är att alla insatser förutsätter internationellt samarbete och ett visst mått av överstatlighet och överstatligt tvång när frivilligt samarbete inte räcker. Det blir ett trovärdighetsproblem för det fåtal partier som är ospecificerat "kritiska" men ändå kräver just de här lösningarna.

Senast ändrad:
Så med den rörliga arbetskraften inom EU är det okej att ta hit manliga slavar som får lägga asfalt eller köra lastbilar t.ex.

Löner som inte motsvarar de svenska anses oskäliga och är förbjudna. Efterlevnaden och beivrandet släpar dock, men ingen låtsas att det är OK eller ens tillåtet. "EU-kritikerna" undantagna då, som liksom alltid inte vet vad som gäller.

frewan1 skrev:
> Så med den rörliga arbetskraften inom EU är det
> okej att ta hit manliga slavar som får lägga
> asfalt eller köra lastbilar t.ex.

Jo men då måste asfalten vara minst 5 cm tjock. Inget slarv från slavar tack.
Tjejslavar går bra också bara dom inte är rädda att spotta i nävarna.

Plus att dom kommer ihåg att vi har Högertrafik i Sverige,

bojsänke skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > Hur menar du nu? Tror du på fullaste allvar
> att
> > det kommer färre människor av den här sorten
> om
> > de FÅR komma hit?
>
> Människor av "den sorten", det vill säga
> yrkeskunniga som kan och vill arbeta och har
> efterfrågad kompetens är hur välkomna som
> helst! Att de kan ta sig hit på legal väl utan
> fiffel med turistvisum betyder att vi inte längre
> aktivt sorterar bort de ohederliga. Det är
> någonting bra.

Jag syftade på "kringresande sällskap" som – hur yrkeskunniga de än må vara – i regel bosätter sig olagligen på annans mark samt skräpar ner något ohyggligt. Jag struntar givetvis i vilka de är. Det är beteendet man vill slippa och om de är från andra länder därmed deras närvaro i Sverige.

> > Varför ska vi lösa andras problem? Det verkar
> > onödigt.
>
> Ja. I första hand ska vi därför tvinga "andra"
> att lösa sina egna problem och inte låta dem
> spilla över på oss. Enda möjligheten till det
> är att flytta makt från dem och till Bryssel
> där vi har formellt inflytande. Att be snällt
> hjälper ibland, men inte tillräckligt ofta.
> Om "andra" rent faktiskt saknar kompetens eller
> medel att lösa problemen oavsett de har viljan
> eller ej så finns det ett stort antal miljarder i
> EU-fonder för sociala insatser, samt möjligheter
> att hämta kompetens från andra medlemsländer.
> Då går vi in och löser "andras" problem för
> att de drabbar oss och vi vill att det ska
> upphöra.

Varför ska Bryssel bestämma över oss? Det verkar vettigare att upprätta gränskontroller och kasta ut folk som är här för att snylta, begå brott eller på annat vis bete sig odrägligt. Vill folk arbeta och göra rätt för sig så är upprätthållandet av gränser och begränsad rörlighet inget problem. Det drabbar bara dem som inte kan bete sig som folk.

> Den röda tråden är att alla insatser
> förutsätter internationellt samarbete och ett
> visst mått av överstatlighet och överstatligt
> tvång när frivilligt samarbete inte räcker. Det
> blir ett trovärdighetsproblem för det fåtal
> partier som är ospecificerat "kritiska" men
> ändå kräver just de här lösningarna.

Varför skulle det behövas ett internationellt samarbete för att stänga ute idioter? Det enda detta internationella samarbete har gjort hittills, är att öka inflödet av just idioter. Hur förklarar du det?

Makten skrev:
> Jag syftade på "kringresande sällskap" ...

Men det gjorde ju inte jag. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt.

> Varför ska Bryssel bestämma över oss

För att vi ska kunna bestämma över dem.
Vi bidrar med en tjugoåttondel, och får makt över tjugosju tjugoåttondelar i gengäld. Det är en rätt bra maktförstärkning och ett synnerligen gynnsamt avtal.

> Varför skulle det behövas ett internationellt
> samarbete för att stänga ute idioter? Det enda
> detta internationella samarbete har gjort
> hittills, är att öka inflödet av just idioter.
> Hur förklarar du det?

Inget land har någonsin lyckats stänga ute människor som vill ta sig in. Det mest framgångsrika konceptet har varit att göra landet så oattraktivt att ingen vill ta sig in, men är man ett bättre land att leva i kommer folk vilja ta sig in, och folk kommer ta sig in.

Det finns massvis av exempel runt om i världen på försök att stoppa sociala problem vid gränsen. Vi ser extrema exempel längs gränsen mellan USA och sydamerika, och mellan medelhavsländerna och Afrika. Trots enorma kostnader håller inte gränserna. Tvärt om får de effekten jag talade om för arbetskraftsinvandring tidigare, om än mycket allvarligare förstås, att de förstärker problemen de som trots allt tar sig igenom skapar och utsätts för. Precis som för alkohol är en reglerad, rättvis och säker invandring mindre skadlig än förbud och den grova och grymma brottslighet sådana föder.

Rumäniens regering skiter just nu knäck över hotet om ett samlat EU-ingripande. Däremot är de extremt välvilligt inställda till "bilaterala samtal och samarbeten" mellan enskilda länder.
Det är inte för att de har större förtroende för oss som enskilt land, även om det skulle tilltala vår fåfänga sida. De vet att EU kan tvinga dem till faktiska åtgärder medan Sverige går att snacka bort. Ett EU av EU-motståndarmodell hade blivit ett bortsnackat Sverige medan Rumäniens sociala misär fortsatt att drabba resten av Europa. Rumänien hade skrattat hela vägen till banken och vi andra hade fått ta hand om problemen.

Jag vill också mena att det har kommit betydligt färre människor från misären i öst än det gjort under andra ekonomiska och humanitära kriser tidigare. Jämför grekernas flykt hit under sextio-/sjuttiotalet efter militärkuppen, eller jugoslaverna efter sönderfallet där. Båda innan EU-inträdet 1995, och båda med enorma invandringsvågor till lilla Sverige med betydligt mer omfattande sociala problem som följd.
Anledningen är att vi nu fått insyn och inflytande mycket tidigare. Istället för att vänta på total härdsmälta och utbrett våld har vi möjlighet att genom EU-samarbetet ingripa dels tidigare, och dels på plats i Rumänien.
Jag säger inte i tid, för det är på tok för sent, men i varje fall tidigare än vi kunnat göra annars. Och direkt blanda oss i Rumäniens hantering istället för att som tidigare stå maktlösa utanför och plocka upp spillrorna där de faller.

De där fåtalet veckors fri rörlighet har varit en tillgång där också. Lite som en säkerhetsventil och varningsvissla i ett.

Då det gäller just Rumänien har jag svårt att tänka mig att Sverige inte skulle kunna agera för att utestänga oönskade inresor om vi själva fick bestämma över vår gräns. Man kunde ju tex göra en markering mot den rumänska regeringen genom tillfälliga och drastiska inreserestriktioner för alla personer med rumänska pass. Det skulle säkert protesteras och gnällas en del men det brukar ju inte löna sig att kasta sten i glashus så jag tror nog att Rumänien hyfsat snabbt skulle inse att bollen låg hos dem.

Bästa sättet att lösa detta är att ta kontroll över sina egna landsgränser, och vem som får vistas här och när. Att sätta sin tilltro till att EU skulle lösa problemen är bara naivt tänkande.

json88 skrev:
> Bästa sättet att lösa detta är att ta kontroll
> över sina egna landsgränser, och vem som får
> vistas här och när. Att sätta sin tilltro till
> att EU skulle lösa problemen är bara naivt
> tänkande.

+1

Jag är inte alls påläst i ämnet såtillvida att jag har ingen koll på hur turerna har gått kring irländska asfaltsmuppar eller rumänska tiggare.
Jag får dock intrycket av att:
1) problemen ökar
2) inte mycket görs från myndigheters sidan för att råda bot på problemet.

Oavsett vad man har för syn på en långsiktig lösning så kan det rimligen inte vara ok att slå upp provisoriska tältläger lite varstans och smutsa ned. Det kan inte heller var ok att hota eller bedriva verksamhet med tvivelaktiga metoder.
Att vistas i Sverige utan fast adress eller arbete, sova under en bro och ägna sig åt tiggeri kan inte heller rimligen vara ok.

Eller har jag missat något? Om jag inte missat något så undrar jag egentligen bara en sak: Var är polisen? Varför avhyser man inte människorna i fråga?

Jag tycker synd om samtliga som har ärligt uppsåt och anser definitivt att den sociala misären måste åtgärdas. Men att Hellas parkering får belägras så som skett eller halva stockholm fyllas av tiggande rumäner borde rimligen leda till någon form av direkt åtgärd. Kan man tycka... :)

Senast ändrad:
Varför inte återinföra stadstullarna, så att vi kan hålla ute alla lantisar som kommer in och dumpar löner, skräpar ner och köper upp lägenheter som borde få åtnjutas av äkta Stockholmare?

Varför är detta ett problem?
Är det för ni ser dem på eran favoritplats?

Enligt tidigare trådar så är det ju bra med folk som kommer hit....

Tillbaka
Topp