Huvudvärk efter träning

HenkeN

Aktiv medlem
Huvudvärk efter träning
Jag får alltid huvudvärk efter jag kört ett hårdare pass MTB eller racer. Har alltid trott att det beror på vätskebrist men jag har märkt att det inte spelar någon roll hur mycket jag dricker, huvudvärken kommer ändå.
Någon som känner igen sig i detta eller vet vad det kan bero på?

Huvudvärk efter träning
För min del var det kolhydraterna som saknades. Jag försökte också dricka massor med vatten utan att det hjälpte - sedan upptäckte jag att det gjorde susen att få i mig något riktigt sött omedelbart efter passet.

Huvudvärk efter träning
Ja kanske saltbrist, jag svettas ju som en gris så fort jag tränar. Jag ska prova att klämma i mig några saltgurkor efter nästa pass så får vi se om det hjälper.

Huvudvärk efter träning
Jag kännner igen det där... jag får väldigt ofta ont i huvudet efter ett riktigt hårt pass, men har än inte hittat något botemedel för detta, så jag tror nog att det är kroppen reaktion när jag pressar mig riktigt hårt.
Lite måste kroppen få skrika när man plågar den.

Huvudvärk efter träning
Jag har känt av samma problem med huvudvärk efter de senaste passen, och trodde också att det var vätskebrist. Det försvann inte trots flera liter vatten timmarna efter, så det kanske är kolhydraterna då, eller salt? Hur får man i sig saltet på ett någorlunda behagligt vis? (Att hälla i sig direkt från saltkaret räknar jag inte som behagligt)

Om det är sött som gäller får jag problem. Försöker dra ner på godisintaget, så jag äter bara på lördagar i klassiskt småbarnsmanér.

Huvudvärk efter träning
Jag har ocså detta problem ,det verkar som att kolhydrater funkar.Jag har även provat Resorb (salt,mineraltablett)som löses i vatten men det hjälpte inte.
Igår åt jag gräddtårta och kaffe efter ett långpass ,det funkade riktigt bra så jag tror på socker.

Huvudvärk efter träning
kopierat från king grub på kolozzeum forum:

Ett kryddmått salt per liter vatten.

Men det är bara nödvändigt under mycket långvarig och hård aktivitet med stor svettning.

Huvudvärk efter träning
Kolhydrater hjälper föga för mig. Idag stod maten på bordet när jag kom hem efter 3 tim MTB i skogen, käkade två rejäla portioner pasta diorekt efter stretchingen och sitter här nu med huvudvärk. Har nog druckit 3 liter vatten oxå...

Huvudvärk efter träning
Jag hade exakt samma problem, löste det efter råd här på happy genom att pula i mig en liter vatten innan jag tränade (alltså inte allt på en gång).

Huvudvärk efter träning
Hade en hård tränare i löpning som hade filosofin att man skulle vänja kroppen vid att inte behöva dricka eller äta under ett pass. Sprang i 25 graders värme utan närings intag eller vätska upp till 2,5-3timmar på vissa långpass. Det var tufft men vänjde kroppens tillslut men med jobbig huvudvärk som följd hela kvällen efter. När jag började med landsväg förra året har jag även upptäckt sportnäringens värld. Kan säga det att blev en enorm skillnad i återhämtning med sportdryck, energikakor, tabletter och återhämtningsdyck. Ingen huvudvärk längre men risk för mer hål i tänderna, men då finns ju florsköljmedel. Härlig industrialiserad värld vi lever i :)

Huvudvärk efter träning
det kan vara salt och mineralbrist
magnesium
enervit tabletter använder jag att ta under och efter ett pass
detta från förra sommaren då jag kände mig bakis efter träning t.o.m. dagen efter

dessutom kan inte kroppen ta upp massor av vatten
även om kroppen lider av vätskebrist och man kompenserar ett träningspass med att hälla i sig massor av vatten efter kissar man ut det mesta
drick innan och under passet också

Huvudvärk efter träning
Jag fick också huvudvärk efter mitt senaste pass. Tror ni inte att det kan ha med ljuset att göra, att solen är så stark nu?

Kanske dags att skaffa ett par bra solglasögon.

Huvudvärk efter träning
Vätska!
Salt!
Energi! (kolhydrater)
Fyll även på innan!
Fyll på under tiden (beroende på vad du vill träna, kroppen lär sig att plocka energi från magsmältningen om du ger den chansen).
Drick för fan inte redbull, kaffe, light produkter eller nått liknande långt innan eller direkt efter.

Om du får ont på ett specifikt ställe varje gång eller en allmän smärta kan det vara olika saker. Kolla blodtrycket direkt innan och direkt efter (du kan nog låna en mätare av nån) och om du har en pulsmätare som du kan ha på dig ha på dig den de och kolla om du ser mönster.
Gå till läkaren å kolla. med det brukar ju bara heta "vila".

Men detta vet du redan..
Lycka till.

Huvudvärk efter träning
tord skrev:
-------------------------------------------------------
> Drick för fan inte redbull, kaffe, light
> produkter eller nått liknande långt innan eller
> direkt efter.

Inget kaffe? Detta är ett cykelforum, kaffe är lika viktigt som rakade ben. ;-)

Huvudvärk efter träning
Laagrrluv skrev:
> tord skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Drick för fan inte redbull, kaffe, light
> > produkter eller nått liknande långt innan
> eller
> > direkt efter.
>
> Inget kaffe? Detta är ett cykelforum, kaffe är
> lika viktigt som rakade ben. ;-)

Just det. Jag får ont i huvudet om jag INTE dricker en dubbel ristretto före OCH direkt efter ett pass.

Huvudvärk efter träning
Fick galet i panknack när jag bodde i Australien, inträffade alltid efter en dryg 10 mila runda när det var varmt. Drack massor, pissade vitt och allt, men pannknack. Det var saltbrist för min del. Drack sportdricka men bytte till en med "elektrolyter" i, sen var det i prinicip inget problem längre.

Huvudvärk efter träning
HenkeN: Det är inte så du har slarvat med att stretcha nacken? Fick själv ont i huvudet när jag kör i fräser eller xc position om jag slarvar med att stretcha nacken.

Huvudvärk efter träning
Förutom det som gåtts igenom så kan det vara värmeslag. Jag har fått den sortens symtom vid träning mitt på varma sommardagar trots att jag hällt i mig vatten. Att doppa huvudet eller att ta sig ett dopp hjälper när man märker att det är på gång.

Huvudvärk efter träning
Själv fick jag spänningshuvudvärk rätt ofta innan när man kör på landsväg och håller i bocken. Tog på krafterna att ständigt hålla uppe huvudet för att se framåt. Som tur är har huvud och nacke vant sig så nu slipper jag det.

Huvudvärk efter träning
Tänk på att det finns många sorters salter och förmodligen bara en som var och en får brist på. Vanligt salt räcker inte för mig. Samarin funkar men har det gått för långt får jag ta en Eeze (Voltaren-T) för att helt få bort värken.

Om det nu är saltbrist som gäller för dig.

/Mats

Huvudvärk efter träning
Det kan va att ni dricker för mycket också. Det var ju en tjej som dog nyligen för hon tryckt i sig 6 liter vatten på under en timme. Tydligen så ökar trycket i hjärnan när man dricker för mycket vilket kanske lan leda till huvudvärk i ett tidigt stadium. Micke F hade rätt bra tips i nån tråd om det här med vätskeintag, men jag hittar inte igen det.

Huvudvärk efter träning
Skogling skrev:
> Ha ha! Precis alla svar man redan fått och läst
> på forum. Inget nytt jag inte testat.

Har du testat att dricka 6 liter på en timme? Vad hände ? :)

Huvudvärk efter träning
Nä ALDIRG. Senast för 5 minuter sedan. ;) Voltaren knapras det som smågodis emellanåt.

Det är ett vanligt förekommande problem för många som man kanske får leva med. Fast 6 liter på en timme återstår att testa iofs.

Chansade på att någon hade fått ett magiskt piller från någon bra doktor och sluppit skiten. Men det har inte hänt. Än...

Lägger till att jag har haft detta problemet av och till i 6 år.

Huvudvärk efter träning
Det låter spontant som något i salt/mineralhäraden. Vad gäller "en tesked salt" så missar man kalium, zink och i synnerhet magnesium. Sen är ju vanligt bordssalt rent natriumklorid, vilket inte motsvarar salt/mineralprofilen. Jag skulle rekommendera:

ZMA innan läggdags
Resorb eller Enervit före/under pass
Ett högdoserat vitamin/mineralkomplex typ Great Earths Super serie för att säkerställa att det inte är någon mer obskyr brist som ställer till det

Många uthållighetsidrottare har klara bristsymptom på allt möjligt då man ofta skalar upp intaget av näringsfattiga kolhydrater, men glömmer resten - sen är vår industriproducerade mat väldigt spårämnesfattig.

Huvudvärk efter träning
Trycket i ballarna går upp i huvudet? Fint där.

Vad gäller vatten/vätska, när du är kall, alltså inte varm av träning, då kan du ta upp runt en liter vätska i timmen. När du är varm, 0.7-0.8 liter, mer än så är det ingen ide att dricka. En stor flaska i timmen, de brukar väl vara runt 0.7-0.8.

Jag kör så, efter tricket med bra sportdricka med elektrolyter i så pallade jag rundor på 14-15 backiga mil, farter över 90 blås, utan pannknack. Hade vidrigt pannknack med sämre sportdricka.

Huvudvärk efter träning
Jag knullar ofta.
Jag dricker kaffe just nu.
Jag har olika hjälmar.
Jag har olika glasögon.
Jag har olika cyklar.
Jag käkar sånna där tabletter i ett rött rör man har i ryggfickan.
Jag åt just sill...

Huvudvärk efter träning
42Hz skrev:
> Kollat blodtrycket?

Bra inlägg. Att blodtrycket är högt kan jag nästan garantera. Ibland är det bra, som när det kommer som ett kvitto på bra kolhydratladdning kvällen innan ett ultralopp. Ibland dåligt, som när det är resultat av brister. Här finns en bra artikel som behandlar kopplingen brister (mineraler) <--> högt blodtryck.

http://www.healingwithnutrition.com/cdisease/cardiovascular/highbloodpressure.html

Huvudvärk efter träning
Jag tycker det låter som ansträngningsutlöst huvudvärk jag. Indomecatin brukar funka bäst. Man ska ha klart för sig att det är ganska svårt att få i sig för lite elektrolyter om man äter normalt och det inte är typ jättevarmt. /Doktorn

Huvudvärk efter träning
Skogling skrev:
> Ok...
>
> Jag kan tillägga att jag har bra blodtryck och
> perfekta värden.

Men du slapp väl i alla fall ligga?

Huvudvärk efter träning
Skogling skrev:
> Jag knullar ofta.